تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
حسن لاسجردی در گفتگو با "دیدارنیوز":

لیکودی‌ها به صورت لب مرزی دولت آینده اسرائیل را کسب خواهند کرد

News Image Lead

با وجود مشکلات فراوان، برخی معتقدند حتی با یک ائتلاف شکننده هم نتانیاهو برنده انتخابات خواهد شد. در این‌باره بحث مربوط به دولت مستقر با امکانات آن مطرح است که تبلیغات صورت می‌گیرد و ارتباطات گسترده‌ای می‌تواند به وجود آورد، زیرا دولت نتانیاهو مستقر و به قول معروف سوار کار است که این خود یک امتیاز محسوب می‌شود. مسئله دیگر کمک‌هایی است که از بیرون اسرائیل به او می‌رسد و سومین نکته بحث رقبا است، بدین معنا که رقبا در شرایط فعلی، نه افکار و اندیشه‌های بزرگی دارند و نه دارای وجاهت اجتماعی هستند تا به وسیله آن، حزب لیکود یا نتانیاهو را به شکست بکشانند.

کد خبر: ۳۵۱۸۴
۰۹:۱۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ امروز دومین انتخابات طی پنج ماه گذشته در سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود. این انتخابات در واقع همه پرسی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است، نتانیاهوی ۶۹ ساله که بیشترین دوره نخست‌وزیری را در اسرائیل داشته است.

 

انتخابات امروز برای نتانیاهو بسیار حیاتی است، زیرا درست یک ماه پیش از فرارسیدن زمان دادگاه وی برای مسئله فساد مالی، سوء استفاده از اعتماد و اختلاس برگزار می‌شود و در حال حاضر که فقط متهم بوده و هنوز محکوم نشده است، پیروزی وی در انتخابات به متحدانش اجازه خواهد داد تا به او مصونیت دهند.

 

در برابر نتانیاهو، بنی گانتس، ژنرال سابق که در مورد مسائل امنیتی چهره‌ای جدی از خود نشان داده است، قرار دارد و شش میلیون رای دهنده اسرائیلی باید میان او و نتانیاهو یکی را برگزینند. طبق نظرسنجی شبکه ۱۳ اسرائیل، حزب لیکود و حزب آبی ـ سفید هریک ۳۲ کرسی از ۱۳۲ کرسی پارلمان را به دست می‌آورند و در مجموع لیکود و متحدانش شامل تشکل‌های مذهبی و راست گرا ۵۸ کرسی و احزاب چپ و میانه ۵۳ کرسی به دست خواهند آورد.

 

حسن لاسجردی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص شانس نتانیاهو در این انتخابات اسرائیل گفت: در رابطه با انتخابات اسرائیل و شانس نتانیاهو باید این مسئله را مدنظر داشت که در انتخابات قبلی چند اتفاق افتاد تا او برنده نباشد و موفق به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای نشود.

 

وی در خصوص موارد عدم موفقیت نتانیاهو در انتخابات قبلی بیان کرد: اولین نکته‌ای که باید برای پیروزی نتانیاهو درانتخابات آینده مدنظر داشت، ائتلاف است. در این خصوص سوال پیش می‌آید که آیا او و هم‌نظران سیاسی‌اش در گروه‌های راست‌گرا موفق خواهند شد که آراء حداکثری پارلمان را برای تشکیل دولت کسب کنند؟ در انتخابات قبلی هم دراین‌باره گرچه نسبت به رقیب رای بالاتری آوردند، ولی موفق نشدند و این مسئله یکی از نکات ضعف و کاستی‌های تشکیلات دست راستی‌ها و افراطی‌ها محسوب می‌شود.

 

لیکودی‌ها به صورت لب مرزی دولت آینده اسرائیل را کسب خواهند کرد

 

لاسجردی در این خصوص به نکته دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: در فضای آرای لیکودی‌ها به نظر می‌رسد دست راستی‌ها و افراطی‌ها بسیار موثر هستند اما نوصهیونیست‌ها و آن دسته که در دهه ۹۰ به بعد در اسرائیل بروز و ظهور کردند در حقیقت نگاه‌شان برخلاف نسل اول است. این دسته به سرزمین تورات، جنگ و اندیشه‌های مذهبی نسل اول معتقد نیستند، آن‌ها یک زندگی عادی را دنبال می‌کنند، برهمین‌اساس گفتگو، صلح و روابط سیاسی را پیشنهاد می‌دهند و معتقدند مانند یک واحد سیاسی باید با دیگران ارتباط داشت.

 

وی در این رابطه افزود: بسیاری معتقدند به جهت اینکه نتانیاهو و لیکودی‌ها سیاست‌های تند افراطی اعم از مذهبی، سیاسی، نظامی و... دارند، لذا رویکرد نوصهیونیست‌ها نسبت به آن‌ها مناسب نیست، برهمین اساس نتانیاهو در سفر‌هایی که چند روز گذشته انجام داده، تلاش کرده تا بخشی از این افراد را با شعار‌هایی مانند رفاه جذب کند.

 

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر در بحث انتخابات این است که با توجه به شرایط سیاسی داخلی اسرائیل و تهدید‌هایی که وجود دارد (در هفته‌های گذشته نتانیاهو لبنان و فلسطین را تهدید کرده و در مقابل نیز سیدحسن نصرالله، گروه‌های مقاومت، دولت لبنان و گروه‌های فلسطینی به او پاسخ قاطع دادند) بسیاری معتقدند گرچه این تشدید درگیری‌ها و امنیتی کردن فضا از نگاه لیکودی‌ها می‌تواند برای آن‌ها سبب جذب آرا شود، اما کار مقاومت، امنیت را از آن‌ها سلب کرده و نشانه آن هم این است که چند روز پیش، نتانیاهو در سخنرانی خود بر اثر به صدا درآمدن آژیر خطر، فضا را ترک کرد؛ در حالی‌که درصدد بود تا از طریق امنیتی کردن، آرا کسب کند، اما در ظاهر مسبب ناامنی و پریدن آرا شده است.

 

لاسجردی دراین خصوص توضیح داد: با وجود این مشکلات، برخی معتقدند حتی با یک ائتلاف شکننده هم نتانیاهو برنده انتخابات خواهد شد. در این‌باره بحث مربوط به دولت مستقر با امکانات آن مطرح است که تبلیغات صورت می‌گیرد و ارتباطات گسترده‌ای می‌تواند به وجود آورد، زیرا دولت نتانیاهو مستقر و به قول معروف سوار کار است که این خود یک امتیاز محسوب می‌شود. مسئله دیگر کمک‌هایی است که از بیرون اسرائیل به او می‌رسد و سومین نکته بحث رقبا است، بدین معنا که رقبا در شرایط فعلی، نه افکار و اندیشه‌های بزرگی دارند و نه دارای وجاهت اجتماعی هستند تا به وسیله آن، حزب لیکود یا نتانیاهو را به شکست بکشانند، بنابراین به نظر می‌رسد انتخابات رژیم صهیونیستی در صورتی که با فضای فعلی پیش رود و اتفاق خاصی روی ندهد و بحران جدیدی درست نشود، لیکودی‌ها با یک برنده شدن لب مرزی و شکننده موفق به کسب دولت خواهند شد.

 

وی در رابطه با کنار رفتن نتانیاهو بدون سروصدا تصریح کرد: در رابطه با کنار رفتن نتانیاهو مشکلاتی وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث محاکمه او است. با توجه به پرونده مالی نتانیاهو بسیاری معتقدند در صورتی که موفق به اخذ رای نشود، محاکمه و مجبور به انجام کار اجباری یا رفتن به زندان خواهد شد که از نظر اجتماعی و سیاسی مناسب نیست. از سوی دیگر بسیاری معتقدند اندیشه‌های افراطی تاکنون به جامعه اسرائیل ضربات و لطمات زیادی وارد کرده و در نتیجه آن، تمرکز زیادی را از دست داده است، لذا از نتانیاهو یک مقصر در افکار عمومی ساخته خواهد شد، به این جهت بسیاری معتقدند که اگر رای هم نیاورد به سادگی کنار نخواهد رفت و حتما یک اقدام دیگری انجام خواهد داد تا خود را در صفحه سیاسی اسرائیل حفظ کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی