تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
"دیدارنیوز" افتادن نقاب از چهره قهرمان پوشالی را بررسی می‌کند؛

چرا طلای المپیک، ۷ سال دیرتر به کمیل قاسمی رسید؟

به گفته قائم مقام سازمان ملی مبارزه با دوپینگ، بخشی از نمونه‌های ورزشکاران در مسابقات مهم و تاریخی در سازمان جهانی ضد دوپینگ طبقه بندی شده و برای ۱۰ تا ۱۵ سال حفظ می‌شود و در صورت مطرح شدن ادعایی مبنی بر دوپینگ افراد، دوباره مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۳۰۳۵۶
۱۵:۳۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ آرش راهبر: خبر دوپینگ «آرتور تایمازوف» قهرمان افسانه‌ای جهان و المپیک؛ اگرچه برای ازبک‌ها غیرمنتظره و نارحت کننده بود، اما اگر به رسیدن طلای المپیک لندن به کمیل قاسمی منتهی شود برای ورزش ایران یک هدیه آسمانی است. تایمازوف روس تبار که یک دوره طولانی بر دسته سنگین وزن‌های جهان سیطره داشت با از دست دادن مدال‌ها و عناوین متعدد، حالا به قهرمانی پوشالی بدل شده و به نظر می‌آید به دلیل استفاده از مواد نیروزا همه اعتبار و ارزش خود را در محافل کشتی از دست بدهد. اما چرا ماجرای دوپینگ تایمازوف در المپیک لندن پس از ۷ سال فاش شده است؟ آیا خود او به این تخلف اعتراف کرده یا سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به تازگی نمونه او را آزمایش کرده و یا جواب آزمایش او، این همه مدت در رویال پست لندن گیر کرده بوده است؟!  
 
 
چرا طلای المپیک، ۷ سال دیرتر به کمیل قاسمی رسید؟

سوالی که مطرح می شود این است که چرا در جام جهانی ۱۹۹۴ یک روز بعد از تست دوپینگ مارادونا، او را رسوای عالم کردند اما برای کسانی مثل تایمازوف کشتی گیر یا ایلیا ایلین وزنه بردار، این زمان به شش هفت سال هم می‌رسد؟ برای دانستن بیشتر در این مورد، بهترین کار مراجعه به نهاد ملی مبارزه با دوپینگ است.

رضا احمد خانی‌ها قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به دیدار نیوز گفت: «آزمایش دوپینگ، اساسا یک فرآیند پیچیده، چندوجهی و بعضا طولانی است. این فرآیند از سیاستگذاری تا اجرا شامل فعالیت‌های متعددی است که طبقه بندی اطلاعات هم جزئی از آن است. اساسا آزمایش دوپینگ یک کار ساده و قابل پیش بینی نیست و از نظر شکلی به چند دسته تقسیم می‌شود. یک سری از آزمایش‌ها در حین برگزاری مسابقات انجام می‌گیرد و یک سری دیگر نیز در دوران استراحت و یا تمرین ورزشکاران. نحوه اجرا در هر کدام از این بخش‌ها نیز متفاوت است.»

از نگاه کمیته جهانی ضد دوپینگ، آزمایش مواد نیروزا در حین مسابقات مهم، وضعیت روشن تری از هنگام تمرین یا موقع استراحت ورزشکاران دارد. در واقع در این شرایط افسر ویژه وادا در محل مسابقه یا تمرین حاضر می‌شود و ورزشکار نیز باید نمونه را تحویل دهد و همکاری کند وگرنه عدم همکاری ورزشکار یا فدراسیون با سازمان جهانی به معنی ارتکاب افراد به دوپینگ است اما دکتر احمدخانی‌ها در مورد وجه دیگر این ماجرا می‌گوید: «مدل دیگری از آزمایش دوپینگ نیز مدل بازگشت به عقب است، به این معنا که ممکن است از قهرمانی یک ورزشکار مدت زیادی هم گذشته باشد، اما با توجه به شکایت یک فرد یا پیدا شدن شواهد تازه دال بر دوپینگی بودن آن ورزشکار، دوباره آزمایش جدیدی صورت بگیرد.»

به گفته قائم مقام سازمان ملی مبارزه با دوپینگ، بخشی از نمونه‌های ورزشکاران در مسابقات مهم و تاریخی در سازمان جهانی ضد دوپینگ طبقه بندی شده و برای ۱۰ تا ۱۵ سال حفظ می‌شود و در صورت مطرح شدن ادعایی مبنی بر دوپینگ افراد، دوباره مورد آزمایش قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با پیشرفته‌تر شدن تجهیزات و آزمایشگاه‌های رسمی نیز این امکان وجود دارد که تخلف قدیمی برخی ورزشکاران در استفاده از مواد نیروزا با تجهیزات جدید آشکار شود. حتی گاهی ممکن است بر اثر اشتباه انسانی یا دستگاه‌های تشخیص مواد نیروزا، ضرورت آزمایش مجدد احساس شود.

به این ترتیب به نظر می‌آید که ماجرای دوپینگ آرتور تایمازوف به همین دلیل به طول انجامیده و شواهدی برای سازمان جهانی آشکار شده که نمونه ضبط شده قهرمان ازبک را مجددا مورد آزمایش قرار داده اند و به این ترتیب نقاب از روی قهرمان تقلبی فروافتاده است. شاید آن موقع تایمازوف هرگز تصور نمی‌کرد که چند سال بعد گیر بیفتد. در هر حال در این لحظه بهترین پیغام به کمیل قاسمی این است: «طلا مبارک آقای کمیل قاسمی...»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی