تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

شهرام ناظری چرا به سمت شاهنامه رفت؟

News Image Lead

شهرام ناظری که در کارنامه هنری خود توجه ویژه‌ای به شاهنامه فردوسی داشته است، می‌گوید: از اواسط دوران صفویه لحن‌ها، ریتم‌های متنوع و فرم‌های آوازی از جمله شاهنامه‌خوانی دچار تغییر شدند و در موسیقی سنتی به تدریج رو به فراموشی رفتند.

کد خبر: ۲۵۸۸۴
۱۵:۳۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ این استاد آواز ایرانی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار می‌کند: پایتخت چون پایگاه موسیقی سنتی بوده، شاهنامه‌خوانی در آن کمرنگ‌تر می‌شود اما خوشبختانه در موسیقی نواحی و اقوام که می‌توان گفت اصل موسیقی ایرانی است، شاهنامه‌خوانی برقرار می‌ماند.

ناظری می‌گوید: بررسی آثار آوازی یک صد سال گذشته نشان می‌دهد هیچ نمونه خاصی از اجرای شاهنامه فردوسی وجود ندارد و این مشکلی است که صرفاً در موسیقی سنتی اتفاق افتاده است. در ابتدای فعالیت من در زمینه شاهنامه فردوسی نگرش‌های مثبتی وجود نداشت و محدودیت‌هایی بود اما به مرور زمان برطرف شد.

او درباره فعالیت‌های موسیقاییش در حوزه شاهنامه بیان می‌کند: چند عامل مهم موجب انگیزه و کشش من نسبت به اجرای شاهنامه فردوسی بوده است. اول طرز بیان و لحن حماسی که به شکل ارثی در صدای من وجود دارد، دوم اصالت و فرهنگ کردی که با آن زندگی کرده‌ام و سوم نگاهم به موسیقی مقامی و آشنایی با مقام‌های باستانی موسیقی کرد، من را به شاهنامه فردوسی نزدیک و نزدیک‌تر کرده است. البته علاقه شخصی‌ام به ادبیات فارسی و متون ادبی فارسی مانند شاهنامه از نوجوانی، نیز در این امر مؤثر بوده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی