تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

پشت پرده انتخابات هیات رئیسه مجلس(گفت و گو با غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید مجلس‌)

News Image Lead

دیروز انتخابات هیات رئیسه مجلس برگزار شد و تغییری در ارکان اصلی آن پدیدار نشد یعنی علی لاریجانی رئیس و پزشکیان و مطهری نایب‌رئیس ماندند؛ اما آنچه دیروز بیش از همه مورد توجه قرار گرفت عملکرد فراکسیون امید بود؛ فراکسیونی که از علی لاریجانی حمایت نکرد و مانند سال ۹۵ عارف را برای کرسی ریاست مناسب دانست و باز هم مانند همان سال توفیقی حاصل نکرد. دیروز عارف به ائتلاف مستقل‌ها و ولایی‌ها باخت. آنچه روز گذشته در پارلمان گذشت ابعادی داشت که علنی نبود.

کد خبر: ۲۵۴۷
۱۲:۰۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید مجلس‌ به تشریح ناگفته‌های انتخابات هیات رئیسه مجلس پرداخت که در زیر می‌خوانید.

ارزیابی شما از انتخابات روز چهارشنبه هیات‌رئیسه مجلس چگونه است و آیا فراکسیون امید توانست به اهداف نسبی خود دست یابد؟

نحوه برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس به‌گونه‌ای بود که توانست مسائل زیادی را روشن و مشخص کند. فراکسیون امید در این انتخابات انسجام خوب و قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. بار دیگر آقای عارف از خودگذشتگی نشان دادند و به‌رغم میل خود پذیرفتند که نامزد ریاست مجلس شوند. برخی بر این عقیده بودند که اگر عارف نامزد ریاست مجلس شود، احتمال اینکه بتوانیم نفراتی را به‌عنوان نواب رئیس معرفی کنیم، از دست خواهیم داد و دیگر فردی را در هیات‌رئیسه نخواهیم داشت که مشخص شد چنین اتفاقی رخ نداد و 2 نامزدی که برای نواب رئیس معرفی کرده بودیم، به خوبی رأی آوردند. باز به رغم اینکه بسیاری تلاش کردند تا مانع حضور علی مطهری در هیات‌رئیسه شود در نهایت او توانست موفق شود، رأی بیاورد و در هیات‌رئیسه بماند.
 
درخصوص منشی‌های هیات رئیسه هم آقای رحیمی که از ایثارگران و جانبازان جنگ تحمیلی است توانست در این انتخابات رأی بیاورد. دیروز روشن‌گری خوبی در مجلس شد و آن هم اینکه ولایی‌ها همواره مدعی بودند بیش از 120 نماینده در مجلس هستند اما مشخص شد که تعدادشان به مراتب بسیار کمتر از آنچه بود که مدعی هستند. از سوی دیگر آنها مدعی بودند که خواهان تغییر هستند و بر مواضع خود تاکید خواهند داشت، اما با حرکتی که از خود نشان دادند، ثابت کردند که مواضع متغیر و متزلزلی دارند که هر لحظه ممکن است تغییر کند. این مساله در زمانی به اثبات رسید که در مرحله دوم رأی‌گیری آقای حاجی بابایی را مجبور کردند تا به‌نفع علی لاریجانی کناره‌گیری کند که این موضوع برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است. حرکت آقای حاجی بابایی یک حرکت خلاف عرف سیاسی در مجلس بود و وقتی من این حرکت را مشاهده کردم به حاجی بابایی گفتم شما یک چهره نیم سوخته بودید و با این حرکت به یک چهره تمام سوخته تبدیل شدید ضمن اینکه حیثیت سیاسی خودتان را له و لورده کردید.

عصر چهارشنبه و قبل انتخابات هیات رئیسه خبری منتشر شد مبنی بر ملاقات آقای حاجی بابایی و رئیس مجلس. به‌نظر شما این ملاقات با هدف ائتلاف میان ولایی‌ها و مستقلین صورت نگرفته بود؟

من به محض اینکه این خبر را شنیدم با آقای حاجی بابایی تماس گرفتم و همین مطلب را بیان کردم ولی ایشان خیلی قاطع اعلام کردند که من تا آخر ایستاده‌ام و ائتلافی صورت نمی‌گیرد.

چندی پیش آقای پارسایی نماینده فراکسیون امید اعلام کرده بودند که در صورت لزوم با دیگر فراکسیون‌ها ائتلاف می‌کنیم. چرا خبری از ائتلاف نشد؟

بله، با توجه به تجربه دوره‌های قبل و ارزیابی‌های صورت‌گرفته در جلسات مختلف فراکسیون به این نتیجه رسید که نیازی به ائتلاف ندارد و می‌تواند لیست مستقل خود را ارائه دهد.

درمجموع فراکسیون امید از نتیجه به دست‌آمده رضایت دارد و این انتخابات توانسته مطالبات نسبی فراکسیون را تامین کند؟

بله، با توجه به اینکه برخی کمر همت بسته بودند تا هیچ‌یک از اعضای فراکسیون امید به هیات رئیسه راه پیدا نکند، توانستیم نفرات موثری در هیات‌رئیسه داشته باشیم. ضمن اینکه جناب عارف رأی بسیار خوبی آوردند و در دور اول تعداد آرای ایشان از علی لاریجانی بالاتر بود و اگر آقای حاجی‌بابایی به این صورت خودشکنی نمی‌کرد، احتمال رأی نیاوردن لاریجانی بسیار زیاد بود و به‌طور حتم آقای عارف به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌شد.

تعامل فراکسیون امید با آقای لاریجانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا الان تعامل خوبی با آقای علی لاریجانی داشته‌ایم و از این به بعد هم به‌عنوان رئیس مجلس جایگاهی که دارند قابل احترام است و باید طبق آیین‌نامه مجلس را اداره کنند. آقای عارف هم بعد از اعلام نتایج جز اولین نفراتی بودند که به ایشان تبریک گفتند. در واقع در رقابت‌های سیاسی پیروزی و شکست معنا ندارد. مهم این است که این رقابت‌ها ضابطه‌مند باشند و خدعه و ناجوانمردی تاثیرگذار نباشند.

با توجه به عملکرد آقای حاجی بابایی می‌توان گفت این انتخابات و نتایج حاصله از آن در چارچوب ضوابط بوده‌ است؟

من به این کار می‌گویم خودشکنی. من بیش از همه متاسف شدم بابت این خودشکنی که آقای حاجی‌بابایی انجام دادند، چرا که ایشان شخصیت محترمی هستند و اقدامی که انجام دادند مناسب جایگاه و شخصیتشان نبود. در این خصوص به ایشان گفتم که اگر قرار بود چنین اقدامی انجام دهید چرا با قاطعیت گفتید که تا آخر بر مواضع خود پایبند خواهید بود؟ اما چیزی که خودم به چشم دیدم نقش آقای مصری در مجاب کردن ایشان برای کناره‌گیری به ‌نفع علی لاریجانی بود. از آنجایی که صندلی من نزدیک آقای ‌حاجی‌بابایی بود شاهد بودم که چگونه آقای مصری ایشان را به سمت میکروفن هل می‌داد. در واقع آقای مصری با اصرار زیاد حاجی بابایی را مجبور کردند اعلام کند که به‌نفع لاریجانی کناره‌گیری می‌کند و در حقیقت آقای مصری درحق حاجی‌بابایی رسم دوستی را به جا نیاوردند.

در دوره‌های قبل عده‌ای اعضای فراکسیون امید را عامل پیروزی لاریجانی می‌دانستند و به فراکسیون امید خرده می‌گرفتند. آیا امروز کسی در مجلس به این رفتار ولایی‌ها معترض شد؟

اگر منظور از امیدی‌ها عهدشکنانی هستند که با لیست امید به مجلس راه‌یافتند و بعد تغییر موضع دادند، بله این موضوع درست است که آنان نقش زیادی در پیروزی علی‌لاریجانی در دوره‌های قبل داشتند. پیرامون انتخابات روز گذشته نیز امید انسجام کامل داشت و به‌طور قطع همه به رفتار ولایی‌ها معترض خواهند بود.

منبع: روزنامه آرمان امروز/۱۰ خرداد ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی