تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

ایران و آمریکا درحال رسیدن به لبه جنگ هستند

News Image Lead

زمانی که آمریکایی‌ها سپاه را تروریست بدانند درمقابل هم ایران آن‌ها را تروریست خواهد دانست، وظیفه ما هم مقابله با تروریسم و ازبین بردن آن است، یعنی همان کاری که با داعشی‌ها صورت می‌گیرد با سربازان آمریکایی انجام خواهد شد. ایران و آمریکا درحال رسیدن به لبه جنگ هستند، البته به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها توانایی جنگ با ایران را داشته باشند مگر آنکه داخل کشور را به لحاظ روانی بسیار ضعیف سازند که این امر هم محقق نمی‌شود، زیرا ایران درجبهه بیرونی، مقتدرانه رفتار می‌کند.

کد خبر: ۲۳۳۲۰
۰۹:۲۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوز- مژگان فرجی: یک نشریه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور گزارش داد که احتمالا واشنگتن روز دوشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی اعلام می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت ایالات متحده به ریاست دونالد ترامپ در حال آماده‌شدن برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک گروه تروریستی است.

 

به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، دولت پرزیدنت ترامپ قصد دارد نام سپاه پاسداران را در ليست سازمانهاى تروريستى قرار دهد. این نخستین بار است که ایالات متحده، واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌کند. مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفته‌اند: «ترامپ موضع تندی علیه ایران گرفته و به‌نظر قویا حامی (تروریستی اعلام شدن سپاه) است... اما با توجه به پیچیدگی‌های قانونی متعدد، از شامگاه جمعه نگرانی‌ها در دولت (آمریکا) درباره چگونگی اجرای این سیاست افزایش یافته است.»

 

منتقدان ترامپ نسبت به این تصمیم که هنوز قطعی شدن آن مشخص نیست، هشدار داده‌اند که چنین قصدی زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا کشورهای غیردوست آمریکا نیز دست به اقدامات مشابهی علیه مقامات امنیتی و ارتش ایالات متحده بزنند.

 

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز در این رابطه هشدار داده است که در صورت تحقق این احتمال از سوی دولت آمریکا، ارتش این کشور در سراسر جهان «همسنگ داعش» برای سپاه درخواهد آمد.

 

احمد بخشایش اردستانی، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه درخصوص عواقب احتمال تروریستی دانسته شدن سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده آمریکا به دیدارنیوز گفت: این موضوع مسئله بسیار بغرنج و پیچیده‌ای محسوب می‌شود زیرا معنا و مفهوم آن این است که ماهیت ایران در تحریم کلی به سر ببرد.

 

وی دراین رابطه اضافه کرد: معنای قرارگرفتن سپاه درلیست تروریست، این است که برعملکرد سپاه قدس متمرکز شده‌اند و از این طریق درصدد برخواهند آمد تا سپاه را در یمن، سوریه، لبنان و عراق محدود سازند، بنابراین برای آمریکایی‌ها و کشور ما سازنده نخواهد بود.

 

بخشایش اردستانی در ادامه اظهارداشت: بر همین‌ اساس در کنگره آمریکا هم بر سر این مسئله اختلاف‌نظر وجود داشت زیرا امکان آنکه ارتش یک کشور به عنوان تروریست معرفی شود، وجود ندارد و این کار به ‌معنای تروریست دانسته شدن کل مردم ایران است.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص تصریح کرد: رئیس‌‎جمهور اسبق امریکا(رونالد ریگان) زمانی اعلام کرد که ذات مردم ایران تروریست است که نماد عینی آن همین مسئله احتمال تروریست خوانده شدن سپاه به حساب می‌آید.

 

ایران و آمریکا درحال رسیدن به لبه جنگ هستند

 

وی در ادامه افزود: زمانی امکان تروریست خوانده شدن ارتش یک کشور به وجود می‌آید که در آن هرج و مرج وجود داشته باشد؛ بنابراین بیان چنین مسئله‌ای به معنای شدید بودن رویارویی ایران و آمریکا است و احتمال ایجاد فضای دو دستگی توسط امریکا در ایران زیاد است، برهمین اساس گمان برده می‌شود که براساس گفته‌های مقام معظم رهبری که مطرح کردند «سال ۹۸ فتنه بزرگتری به وقوع خواهد پیوست» آمریکا در داخل به دنبال دوقطبی‌سازی سپاه- ضدسپاه باشد.

 

این استاد دانشگاه در این رابطه تاکید کرد: آمریکا درواقع جنگی را آغاز کرده است که طبق آن، دوقطبی‌هایی به وجود خواهد آمد که براساس ایدئولوژی، مردم پذیرای آن باشند، اما موفق نخواهند بود زیرا سپاه، حافظ کیان کشور بوده  و یکی از موفقیت‌های امام خمینی(ره) برای تاسیس و استمرار جمهوری اسلامی، تشکیل سپاه بود. دراین خصوص می‌توان به اشتباه آقای مرسی در مصر هم اشاره کرد که اگر یک حشدالشعبی ، بسیج مردمی یا سپاه درست می‌کرد، امروز در زندان قرار نداشت.

 

بخشایش اردستانی درادامه یادآور شد: قرار گرفتن نام سپاه در لیست تروریست‌ها مانند این است که ایران ارتش آمریکا را تروریست بداند. بدون تردید چنین رفتارهایی در سطح روابط بین‌الملل جالب نیست.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص معنای این گفته سردارجعفری که طرح کرده بود در صورت تروریست دانسته شدن سپاه، ارتش آمریکا همسنگ داعش برای سپاه درخواهد آمد، ابراز کرد: زمانی که آمریکایی‌ها  سپاه را تروریست بدانند درمقابل هم ایران آنها را تروریست خواهد دانست، وظیفه ما هم مقابله با تروریسم و ازبین بردن آن است، یعنی همان کاری که با داعشی‌ها صورت می‌گیرد با سربازان آمریکایی انجام خواهد شد.

 

وی در این رابطه گفت: ایران و آمریکا درحال رسیدن به لبه جنگ هستند، البته به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها توانایی جنگ با ایران را داشته باشند مگرآنکه داخل کشور را به لحاظ روانی بسیار ضعیف سازند که این امر هم محقق نمی‌شود زیرا ایران درجبهه بیرونی، مقتدرانه رفتار می‌کند.

 

این استاد دانشگاه درادامه اضافه کرد: معنای جمله فرمانده سپاه به صورت خیلی ساده این است که هرگاه سپاه به عنوان تروریست معرفی شود، باید با آن مقابله صورت گیرد، بنابراین وقتی سپاه درزمره تروریست‌ها تلقی شود از سوی سپاه هم ارتش آمریکا تروریسم نامیده خواهد شد و پایگاه‌هایی که دربرخی کشورها مانند قطر دارد، مورد هدف ایران قرار خواهد گرفت.

 

بخشایش اردستانی دراین خصوص که واکنش سردارجعفری اعلان جنگ است، توضیح داد: واکنش سردار جعفری رویارویی با اعلان جنگ است، اما به نظر می‌رسد که آقای ترامپ به شدت نیازمند مذاکره با ایران است و طرح تروریست دانستن ایران روشی است برای به سر جنگ آوردن ایران تا در ادامه آن مذاکره صورت گیرد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: زمانی که دو ارتش در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند، مذاکره یا جنگ را در پیش رو دارند. آمریکا مایل است ایران را وارد جنگ سازد، اما از آنجا که متغیرهای آن فراهم نیست، قطعا به مذاکره می‌اندیشد. در این خصوص می‌توان به تحریم صادرات نفتی کشور هم اشاره کرد. آمریکا نفت ایران و ونزوئلا را مورد تحریم قرار داده است، بدون شک یکی از اهداف مهم این کار ایجاد بازار برای نفت کشور خود است.

 

وی درباره احتمال تحقق انجام مذاکره بین ایران و آمریکا اظهار داشت: روشی که آمریکایی‌ها در پیش گرفتند که براساس آن، احتمال درلیست تروریست قرار دادن سپاه از سوی آن‌ها وجود دارد باید به جنگ منجر شود، اما از آنجا که نشانه‌های آن وجود ندارد، ضروری است با مذاکره پایان یابد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی