تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
"دیدارنیوز" به آسیب‌های درآمدزایی والدین از کودکان در اینستاگرام می‌پردازد؛

کودک کار مرا در اینستاگرام فالو کنید!

News Image Lead

پدر و مادری که فرزندان خود را بر سر چهارراه‌ها می‌گذارند، با پدر و مادری که عکس فرزندان خود را در صفحات مجازی به نمایش می‌گذارند تا از طریق آن کسب درآمد کنند، شباهت‌هایی دارند، چراکه هر دو به دنبال کسب درآمد از کودکان خود هستند. در حقیقت نه دنبال کننده این کودکان و نه مادر و پدر آن‌ها به آسیبی که به این کودکان وارد می‌شود فکر نمی‌کنند. باید توجه کرد که هر زمان، پدر یا مادری تصاویر اندام، لباس، پوشش و معصومیت کودک خود را محل کسب درآمد کند، مرتکب جرم شده است، اما متاسفانه در کشور ما با این مسائل برخورد قانونی نمی‌شود و نیاز به قانون‌گذاری در این زمینه داریم.

کد خبر: ۲۲۶۵۶
۱۵:۳۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: کودکان کار، ترکیب دردناکی است که در دنیای امروز به شدت فراگیر شده است. سرچهارراه‌ها، کوره‌های آجرپزی، محل جمع‌آوری زباله و... کودکانی را می‌بینیم که برای لقمه‌ای نان، کودکیشان به حراج رفته است.

 

اما استفاده از کودکان برای پول درآوردن به همین جا ختم نشده است. با رشد فضای مجازی و درآمد‌های کلانی که این شبکه‎های مجازی در پی داشته است، بسیاری در تلاش هستند تا وارد این کسب وکار پرسود شوند، لذا کودکان کار نیز به اینستا راه پیدا کردند، اما اینبار کودکان به نوع دیگری مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

 

بچه‌ام، همین الان یهویی

 

مادران و پدرانی از بدو تولد کودک خود صفحه‌ای در اینستاگرام برای فرزند خود باز می‎کنند و این صفحه، لحظه به لحظه بزرگ شدن نوزاد را نشان می‌دهد؛ اولین خنده، اولین گریه، روز تزریق واکسن، لحظه رفتن به مهمانی، تولد یک ماهگی، دو ماهگی و یک سالگی و حتی تا سال‌های بعد نیز انتشار این تصاویر و متن‌ها ادامه دارد. مسئله اصلی اینجاست که خانواده کودک برای فرزند خود حریم شخصی باقی نمی‌گذارند و آن را منبع مناسبی برای درآوردن پول درنظر می‌گیرند. وقتی صفحات این کودکان پربیننده می‌شود، پیشنهادات تبلیغاتی برای این صفحات مطرح می‌شود و برخی از مادران جوان به دلیل جذب تبلیغات بیشتر، از کودکانشان بیشتر عکس می‌گیرند و او را تبدیل به یک کودک کار اینستاگرامی می‌کنند. بسیاری نیز به دلیل زیبایی و بانمکی، صفحات این کودکان را دنبال می‎کنند.

 

بچه‌ام، همین الان یهویی

 

در حقیقت نه دنبال کننده این کودکان و نه مادر و پدر آنها به آسیبی که به این کودکان وارد می شود فکر نمی‌کنند. باید توجه کرد که هر زمان، پدر یا مادری تصاویر اندام، لباس، پوشش و معصومیت کودک خود را محل کسب درآمد کند، مرتکب جرم شده است اما متاسفانه در کشور ما با این مسائل برخورد قانونی نمی‌شود و نیاز به قانون‌گذاری در این زمینه داریم.

 

واقعیت این است که آینده این کودکان اینستاگرامی، ترسناک است. والدین این کودکان می‌خواهند تا آن‌ها را تبدیل به یک سلبریتی کنند بدون اینکه نظر این کودکان مهم باشد. قطعاً این شهرت، آسیب‌های جدی به این کودکان خواهد زد. در حقیقت آن دسته از پدر و مادرانی که با صفحه اینستاگرام کودکان خود تجارت به راه انداخته‌اند و کسب درآمد می‌کنند، مرتکب جنایت بزرگی در حق فرزند خود شده‌اند. پدر و مادری که فرزندان خود را در سر چهارراه‌ها می‌گذارند با پدر و مادری که عکس فرزندان خود را در صفحات مجازی به نمایش می‌گذارند تا از طریق آن کسب درآمد کنند، شباهت‌هایی دارند. هر دو به دنبال کسب درآمد از کودکان خود هستند.

 

بچه‌ام، همین الان یهویی

 

والدینی که تمام انرژی خود را صرف نمایش کودک خود در صفحات مجازی می‌کنند تا بتوانند از طریق ظاهر وی، نظر مخاطبان را به خود جلب کنند، در حقیقت آینده خطرناکی را برای این کودکان و جامعه رقم می‌زنند. این کودکان معصوم، آسیب پذیر می شوند وقتی که بی‌خبر از ماجرا، همه تلاش خود را می‌کنند تا برای موجه جلوه داده شدن، بهترین نقش را ایفا کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی به زمینی حاصل‌خیز برای بازاریابانی تبدیل شده است که می‌خواهند کالاهایشان را بفروشند. کالاهای رنگارنگی از قبیل محصولات مخصوص کودکان مانند شیر خوراکی و اسباب‌بازی و محصولاتی برای پدر و مادرها، مثل لوازم آشپزخانه. و برای تبلیغ این‌همه محصول، چه کسانی بهتر از کودکان نوپایی که چهره‌ای سرزنده و دنبال‌کنندگانی اختصاصی دارند؟ کار در این شرایط به جایی رسیده است که برخی از والدین بچه‌های مشهور اینستاگرام، عکاس استخدام می‌کنند و برای دیده شدن فرزندانشان هزینه‌های فراوانی می‎کنند و به مرور از کودکان خود سلبریتی‎های مشهوری می‌سازند و وقتی پدر و مادرها از راه انتشار عکس‌های فرزندانشان پول درمی‌آورند، نمی‌شود به‌راحتی مرزی بین کار و بازی قائل شد. در حقیقت این نوعی از استثمار کودکان است.

 

بچه‌ام، همین الان یهویی

 

یکی دیگر از اتفاقاتی که در فضای مجازی طی ماه های گذشته افتاده است، مربوط به کودکانی است که انتشار فیلمی از آنها، آنان را بدل به سوژه هایی برای خندیدن مردم کرده و بعد هم از آنها سلبریتی ساخته است که برای بزرگترها درآمدزایی کنند. یکی از این کودکان، همان کودکی است که حالا مشهور است به «امیرعباس کچلیک». کودکی مثل خیلی دیگر از کودکانی که می بینیم، با لبخندی بر صورت و لحنی بانمک که در ابتدا فقط فیلم یک دقیقه ای از او در بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد و بعد از چندی احتمالا اطرافیان نزدیک و سودجوی او که متوجه بازدید بالای فیلم این کودک شدند دست به سواستفاده از او زدند. 

 

شکی نیست که این روند، صدمات جبران ناپذیری به جامعه و این کودکان وارد می‎کند و این کار، نوعی کودک‌آزاری به حساب می‌آید. برهمین اساس باید مانند بسیاری از کشورها، قانونی برای جلوگیری از این سودجویی گذاشته شود و از این روش کسب درآمد که آسیب به کودکان است جلوگیری شود.

 

بچه‌ام، همین الان یهویی

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی