تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
معصومه آقاپورعلیشاهی در گفت و گو با "دیدارنیوز":

قیمت ارز با سخت شدن شرایط سیاسی بالا می‌رود/ قیمت ۱۲ هزار تومان برای دلار خوب است

News Image Lead

قیمت ۱۲ هزار تومان برای دلار خوب است و در صورتی که شرایط به خصوص وضعیت سیاسی سخت شود، احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد. در طی روز‌های اخیر، مسائل سیاسی مانند قضیه کنفرانس ورشو، حرکت تروریستی زاهدان و اصفهان، جلسه FATF و کاهش فروش نفت در کنار نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز و افزایش تقاضای اسکناس ارز، بر افزایش قیمت، بسیار تاثیرگذار بوده است.

کد خبر: ۲۰۹۴۱
۱۲:۲۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز- مژگان فرجی: در این چند ساله که با نوسانات ارزی در کشور روبرو شده ایم، کارشناسان یکی از راه‌ حل های آن را تک نرخی شدن ارز می‌دانند که البته اقدامی بسیار مثبت، موثر و عاملی برای جلوگیری از مفاسد و رانت خواری است، اما در کشور، هر بار که دولت‌ها تصمیم به انجام این مهم گرفتند در آن شکست خورده اند.

 

برای اولین بار در سال ۷۲ دولت دست به این کار زد که تنها هفت ماه دوام یافت. بانک مرکزی، مجددا در سال ۸۱ به منظور اصلاح نظام اداری کشور، اقدام به اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز کرد و به نظام ارزی شناور مدیریت شده رو آورد، اما در عمل فقط نوسانات نرخ دلار در یک محدوده معین، کنترل شد و پس از آن، مجدد بر قیمتش افزوده شد.

 

در سال ۸۹ که بازهم بین نرخ ارز دولتی و ارز آزاد فاصله به وجود آمد، شاهد ارز دونرخی شدیم. سایت خبرآنلاین در سال ۹۳ طی گزارشی اعلام کرد که نرخ دلار در بازار آزاد در پایان اسفندماه ۳۰۲۶ تومان، در پایان بهمن ماه ۲۹۵۰ تومان، در پایان دی ماه ۲۹۷۵ تومان، در پایان آذر ماه ۲۹۴۹ تومان، در پایان آبان ماه ۳۰۱۲ تومان، در پایان مهر ماه ۳۰۳۴ تومان، در پایان شهریور ماه ۳۱۷۷ تومان، در پایان مردادماه ۳۱۸۰ تومان، در پایان تیرماه ۳۲۷۱ تومان، در پایان خردادماه ۳۵۷۹ تومان، در پایان اردیبهشت ماه ۳۵۴۶ تومان و در پایان فروردین ماه ۳۵۰۳ تومان بود.

 

همچنین در سال‌های ۹۲ و ۹۱ نیز میزان مابه التفاوت نرخ دلار رسمی با نرخ دلار آزاد «به ترتیب» برای هریک دلار حدوداً با اختلاف «۵۲۳ تومان» و هر یک دلار با قیمت «۲۱۷۴ تومان» می‌بود.

 

در آذر و دی سال ۱۳۹۵ طی یک ماه، جهشی ۲۰ درصدی در نرخ ارز بازار آزاد ایران رخ داد. در دی ماه ۱۳۹۶ قیمت دلار از ۴۴۰۰ تومان فراتر رفت که کارشناسان اقتصادی دلیل اصلی آن را مرتبط به عدم تحقق نظام رفع تحریم مرتبط با برجام می‌دانستند.

 

به‌رغم آنکه در طی ماه اخیر، هیچ تغییری در سیاست‌های کلی بانک مرکزی در خصوص ارز ایجاد نشده و حتی تلاش این بانک برای بازگرداندن ارز ناشی از صادرات، روندی جدی‌تر به خود گرفته، اما بار دیگر قیمت ارزمیل به افزایش پیدا کرده است.

 

دلاردر معاملات چند روز گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته است و برخی از معامله‌گران باتجربه بازار، اعتقاد دارند دلار در شرایط پیچیده‌ای است و احتمال وقوع نوسانات افزایشی در بازارنزدیک به واقعیت است.

 

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی درگفت‌وگو با دیدارنیوز ضمن بیان این اعتقاد که تنها راه حل نوسانات ارزی، تک نرخی کردن قیمت است، به دلایل افزایش قمیت ارز در طی روزهای اخیر پرداخت و گفت: درشرایط فعلی یکسری عوامل سیاسی و اقتصادی حاکم شده که تاثیرگذاربوده است.

 

وی درباره این عوامل بیان کرد: مسائل سیاسی مانند قضیه کنفرانس ورشو، حرکت تروریستی زاهدان و اصفهان، جلسه FATF و کاهش فروش نفت در کنار نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز وافزایش تقاضای اسکناس ارز، براین مسئله بسیار تاثیرگذار بوده است.

 

قیمت ارز با سخت شدن شرایط سیاسی بالا می‌رود

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره مدت زمان تداوم به هم‌خوردن آرامش بازار ارز در نتیجه عوامل مورد اشاره، گفت: در شرایط فعلی باید افرادی که صادرات غیر نفتی انجام می‌دهند را در برگشت ارز به داخل کشور ملزم ساخت. نکته بعدی این است که بتوانیم ارز را تک‌نرخی سازیم و تا زمانی که این اتفاق روی ندهد، مشکل کشور در این زمینه برطرف نخواهد شد.

 

آقاپورعلیشاهی دراین رابطه که سیاست تک‌نرخی شدن ارز، بار‌ها در کشور به اجرا درآمده، اما با شکست روبرو شده است، گفت: با توجه به اینکه سیاست تک‌نرخی سازی ارز تا به امروز به نتیجه مورد نظر سیاست‌گذاران در این زمینه دست نیافته است، در ابتدا باید تلاش شود شکل صحیح این کار به اجرا درآید، سپس اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرد.

 

این عضو کمسیون اقتصادی خانه ملت درباره این اقدامات تصریح کرد: برای انجام این کار، درابتدا باید فضای ارزی کشورو قیمت‌ها به ثبات و آرامش برسد، سپس در مرحله دوم، تفاوت نرخ ارز، به نحوی تدریجی و به صورت یارانه پرداخت شود که پس از آن، ارز تک نرخی و قیمت‌ها واقعی شود تا بدینوسیله قاچاق و تقاضای بازار ارز به کنترل درآید.

 

وی درباره واقعی بودن قیمت ارز در کشور اظهار داشت: درصورتی که همین ثبات ارزی را در شرایط فعلی بتوانیم حفظ کنیم، باید شکرگزارباشیم، زیرا ما در شرایط بحرانی قرار داریم و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که مانع افزایش قیمت‌ها شویم.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در صورتی که شرایط اقتصادی کشور به صورت عادی باشد قیمت واقعی ارز باید ۵ هزارتومان باشد که در ننتیجه وجود رشد ۳ درصدی اقتصادی و صادرات نفت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و صادرات پتروشیمی به این قیمت دست پیدا خواهیم کرد.

 

آقاپورعلیشاهی دراین خصوص که تحقق موارد مورد اشاره در صورتی که رویا نباشد، بسیار سخت خواهد بود، تاکید کرد: برهمین اساس، مطرح کردم که قیمت ۱۲ هزار تومان برای دلار خوب است و در صورتی که شرایط به خصوص وضعیت سیاسی سخت شود، احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تاثیر لایحه پالرمو بر افزایش قیمت ارز افزود: مسئله فوق، امروز مشخص می‌شود، زیرا رایزنی‌هایی برای اخذ مهلت مجدد برای بار دوم درحال تحقق است و درصورتی که با این کار، موافقت صورت نگیرد تصویب یا عدم آن درمجمع بدون تاثیر خواهد بود، زیرا وارد لیست سیاه می‌شویم.

 

وی پیش‌بینی خود را از موافقت بابت اخد فرصت مجدد به ایران در خصوص لایحه پالرمو چنین ابراز کرد: رایزنی‌هایی صورت گرفته است و ایران تلاش خود را انجام می‌دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
دلارباید1000تومان شودظاھرا ایشان درفکرثروتمندان ھستندنھ مستضعفین
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی