تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «خون خدا» می‌پردازد؛

سینمای مذهبی در بستر تجربه­ گرایی

خون خدا، تقابل یک فیلمنامه با موضوع و پرداخت کاملا سنتی و سطحی است با یک فرم کاملا تجربی و نوگرا که تطابقی با هم ندارند و فیلم، جدی‌ترین آسیبش را از همین مسئله دریافت می­ کند. معمولا فیلم­‌های مذهبی و چنین موضوعاتی، به دلیل عدم برخورداری از فیلمنامه­‌های چالشی و عدم برخورداری از تحلیل و نگاه خاص تحلیلی، با تکنیک­‌های ساده و به اصطلاح تلویزیونی مقابل دوربین می­ روند.

کد خبر: ۲۰۸۶۱
۱۶:۱۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: خون خدا، دومین ساخته بلند عباس­ میرزایی با تِمی مذهبی که حال و هوای عاشورایی و امام حسینی دارد، سعی در ایجاد یک فضای اکسپریمنتال و آوانگارد در سینمای ایران دارد که گا‌ها در بخش هنر و تجربه، نمونه‌هایی از آن­ را می­ بینیم، اما آنچه "خون خدا" را تبدیل به اثری تقریبا متفاوت‌تر از نمونه­‌های شبیه خود می­ کند، مسئله­‌ای است که به آن می­ پردازد و فضای مذهبی­ است که حاکم بر فیلم است.


فیلم، با دوره­ گردی کارتن خواب، کار خود را آغاز می‌کند که با شیطنت­‌های فیلمساز، نام "علی" بر او گذاشته شده و نام پسرش نیز "حسین" است و اتفاقا در یکی از خواب­‌های وی، همسر سابقش که "فاطمه" نام دارد، در کوچه­‌ای توسط سه تن از اراذل مورد تعرض قرار می­ گیرد و در کل تعزیه­‌ای سینمایی با نماد‌ها و استعاره­‌هایی از آن وقایع را به وجود می­ آورد که به طور کامل، حال و هوایی عاشورایی به همراه داشته باشد.

 

سینمای مذهبی در بستر تجربه­ گرایی

خون خدا، فیلمنامه ساده و بدون نکته‌ای دارد. علی در یکی از نذری­‌های هیئت‌ها چکی میلیاردی پیدا می­ کند که قبلا هم آن­ را در خواب دیده بود. نزد آشنایان و نزدیکان خود می­ رود تا در مورد این چک و این رقم بالا با آن­ها مشورت کند که هیچکس حاضر به کمک او نیست و بعضا خیلی­‌ها هم تصمیم می­ گیرند این پول را از چنگ این کارتن خواب دربیاورند که با موقعیت­هایی ماورایی روبه­ رو می­ شوند و همه چیز به کمک این دوره­ گرد می­ آید تا این پول از چنگ وی خارج نشود. در واقع فیلم ساختار اپیزودیک خود را مبتنی بر شخصیت‌ها و صحبت­‌ها و مشورت‌های آنان با علی تا آنجا ادامه می­ دهد که این کارتن­ خواب با سر و شکلی نسبتا تمیزتر به بانک می­ رود تا چک را نقد کند. لحظات ماورایی باز به کمک این فیلمِ کاملا بی منطق می­ آیند تا این پولی که به شکل نمادین از امام حسین (ع) به این دوره­ گرد رسیده، در اختیار وی قرار گیرد و در پایان با کلیشه­ ای‌ترین و سنتی‌ترین شکل ممکن، تمام این پول را صرف کمک به فقرا کند.


خون خدا، تقابل یک فیلمنامه با موضوع و پرداخت کاملا سنتی و سطحی است با یک فرم کاملا تجربی و نوگرا که تطابقی با هم ندارند و فیلم، جدی‌ترین آسیبش را از همین مسئله دریافت می­ کند. معمولا فیلم­‌های مذهبی و چنین موضوعاتی، به دلیل عدم برخورداری از فیلمنامه­‌های چالشی و عدم برخورداری از تحلیل و نگاه خاص تحلیلی، با تکنیک­‌های ساده و به اصطلاح تلویزیونی مقابل دوربین می­ روند و با مخاطبی که معمولا دغدغه مذهبی دارد تا دغدغه سینمایی، تکلیف خود را روشن می­ کند و تا پایان، مخاطب خاص خودش را با خودش همراه می­ کند، اما خون خدا به عنوان یک فیلم با موضوع عاشورا که تِمی مذهبی محسوب می­ شود، از فرمی آوانگارد گونه برخوردار است که مخاطبش را نسبتا سردرگم می­ کند که فیلمساز دقیقا در حال به انجام رساندن چه کاری­ است یا اصلا چه منظوری دارد؟

 

سینمای مذهبی در بستر تجربه­ گرایی

فیلمی که نیمی از آن­ را تصاویر اسلوموشن از هیئت­ها و دسته­‌های عزاداری تشکیل می­ دهند و در بهترین حالت، یک ویدیو کلیپ مربوط به ماه محرم محسوب می­ شود، دیگر نورپردازی­‌های خاص و دوربین روی دست عجیب و غریب و صدا‌های آزاردهنده و شکل افراطی فرمالیستی سینما را می­ خواهد چه کند؟ معمولا چنین شکل فیلم سازی افراطی را در سینمای اروپا، فیلمسازانی به عهده می­ گیرند که در تلاش­ هستند تا نگاه ویژه و مفهوم به غایت سنگین و مهمی را به مخاطب برسانند، اما وقتی خون خدا فاقد فیلمنامه مهم و صرفا شامل یک داستان معمولی مذهبی است، چه دلیلی دارد شیطنت­‌های تصویری خود را چنین خارج از کادر و بیهوده به خورد مخاطبش دهد؟


مرتضی­ علی عباس­ میرزایی، قطعا از تفکر و دیدگاه بصری جذابی در سینما برخوردار است، اما اگر ذره­‌ای به فکر دیده شدن یا کسب موفقیت­‌های هنری در سطح داخلی و بین الملل باشد، باید دست از روی چنین موضوعاتی برداشته و از سینمای جدی­‌تر و محتوامحور تری سر بر آورد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی