تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «سونامی» می‌پردازد؛

سونامی؛ گامی جدی برای تنوع ژانر

میلاد صدرعاملی، با "سونامی"، فیلمی ورزشی با دغدغه ورزشکاران تیمی و فردی ساخته که بعضا دست روی مسائل سیاسی مانند "باید ببازی" نیز می­ گذارد و البته به دلیل حساسیت موضوع، خیلی در آن عمیق نمی­ شود. سونامی، شامل بدمن‌ها و کاریکاتور‌هایی است که هرچند غیرحرفه‌ای بودن فیلم را فریاد می­ زنند، اما می‌توان همچنان بابت دست گذاشتن روی ژانری که کمتر در سینمای ایران به آن پرداخته شده، آن را تحسین کرد و امیدوار بود که این ژانر‌های جهانی را کمی حرفه­ ای‌تر ببینیم و بسازیم.

کد خبر: ۲۰۳۶۰
۱۳:۵۵ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: سینمای ایران که همیشه محدود و مملو بوده از ایده ­های اجتماعی و درام­‌های رئالیستی و مستندگونه از سیاهی‌ها و مسائلی مانند فقر و طلاق و ...، امسال در جشنواره سی و هفتم، تصمیمی جدی بر آن داشته تا از این لاکِ اجتماعی­‌های اعتراضی خود بیرون بیاید و فیلمسازان را مجاب کند تا دست روی ایده­‌های جدید و ژانر‌های متنوع‌تر بگذارند. میلاد صدرعاملی، با "سونامی"، فیلمی ورزشی با دغدغه ورزشکاران تیمی و فردی ساخته که بعضا دست روی مسائل سیاسی مانند "باید ببازی" نیز می­ گذارد و البته به دلیل حساسیت موضوع، خیلی در آن عمیق نمی­ شود.

سونامی؛ گامی جدی برای تنوع ژانر


اما اهمیت و ارزش فیلم، متاسفانه تنها در حد همین ایجاد تنوع ژانری باقی می­ ماند و مابقی کار، خود را به شکلی بیش از حد ساده و کلیشه­‌ای پیش می­ برد، با سناریویی که کپی از روی کار‌های معمول و معروف ورزشی در جهان (مخصوصا هالیوود) است و داستانی که به شدت قابل پیش بینی و سانتی­مانتال نمود پیدا می­ کند. انتخاب نقش‌ها نیز خیلی استاندارد نیست و نه صدیقیان و نه رادان، استایل و شمایلی ورزشکارانه ندارند و برعکس، با جذابیت‌های چهره­‌ای و شخصیت پردازی غلط، به شدت از کاراکتر‌های ورزشی مدنظر کارگردان فاصله می­ گیرند.

 

سونامی؛ گامی جدی برای تنوع ژانر

ماجرا‌های عشقی/عاطفی که البته در چنین ژانر‌های قهرمان محور در استاندارد جهانی همیشه حضور داشته­ اند، در سینمای ایران گویا جواب نمی­ دهد. اینکه پسری در رشته تکواندو با دختری در رشته بسکتبال با هم رابطه­‌ای عاطفی دارند و فیلم به هر دوجهت و مشکلات و معضلات هر دو در رشته­‌های ورزشی­ شان می­ پردازد، ایده بدی نیست، اما آنچه شکل نمی­ گیرد، علاقه مابین این دو است. رابطه­‌ای که هم می­ خواهد شدیدا عاشقانه بروز پیدا کند و هم دچار دعوا‌ها و اختلاف نظر‌های فراوان است، به اشتباه به ورطه درام­‌های رمانتیک می­ افتند. یعنی ایده درست آن است که در ژانر ورزشی، حتی معضلات یک رابطه عاشقانه نیز ورزشی باشد که در سونامی چنین نیست. رقابتی بین این زوج قرار نمی­ گیرد، اما دیالوگ­‌هایی مبنی بر اینکه هرکدام به فکر پیشرفت خودشان هستند در فیلم به گوش می­ خورد. حالا به جای اینکه جدایی این دو، یک جداییِ رقابتی باشد و نقابل عشق جنسی با عشق ورزشی را شاهد باشیم، دائما در حال تماشای المان‌های رمانتیسم مانند چک کردن گوشی و موتیف‌های خیانت بین این دو هستیم که اساسا خارج از کادر است.

سونامی؛ گامی جدی برای تنوع ژانر


از دیگر ایراد‌هایی که می­ توان به فیلم گرفت، عدم تمرکز روی "ملی" بودن ماجرا است و مسئله ورزشی فیلم، طوری پرداخت شده که گویا تمام این تلاش­‌ها جهت موفقیت ورزشی، صرفا محدود به کسب مقام فردی و سود شخصی می­ شود. از طرفی قهرمان­‌های فیلم نیز خاکستری به تصویر کشیده شده­ اند که البته ایده بدی نیست، اما در ژانر ورزشی، جواب نمی­ دهد. وقتی دست روی قهرمانِ ورزشی ساختن می­ گذاریم، نباید مقوله اخلاق را زیرپا بگذاریم و قهرمانمان را بی اخلاق جلوه دهیم. یکی از قهرمان­‌های فیلم با خودستایی و خودبزرگی بینی در تمرینات حاضر می­ شود و دیگری درگیر مبارزه­‌های شبانه و غیرقانونی است. حال آنکه یکی از آن­ها در آخر با یک تحول غیرمنطقی، یک فداکاری بزرگ انجام می­ دهد و دیگری بدون اصلاح شخصیتی، به کسب مقام قهرمانی می­ رسد و تشویق می­ شود که تمام این­ها ایراد‌های فیلمنامه‌ای اثر را می­ رسانند.


از دیگر مواردی که فیلم روی آن دست گذاشته، لابی­‌هایی است که خبرنگاران و رسانه­‌ها با ورزشکاران انجام می­ دهند و با یک تیتر، اذهان عمومی را دچار تشنج می­ کنند، اما همانطور که قبلا اشاره کردیم، تمام این ایده­‌ها بدون تمرکز و بدون تعمق در فیلم نمود کرده­ اند و تاثیر درستی روی مخاطب ندارند.


سونامی، شامل بدمن‌ها و کاریکاتور‌هایی است که هرچند غیرحرفه‌ای بودن فیلم را فریاد می­ زنند، اما می‌توان همچنان بابت دست گذاشتن روی ژانری که کمتر در سینمای ایران به آن پرداخته شده، آن را تحسین کرد و امیدوار بود که این ژانر‌های جهانی را کمی حرفه­ ای‌تر ببینیم و بسازیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی