تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل درگفت‌وگو با "دیدارنیوز":

کلید جنگ و صلح در دست ایران است

News Image Lead

کلید جنگ و صلح دردست ایران است و در واقع، توپ در زمین ایران انداخته شده است. کشور ما چهل سال است که این مسیر را طی می‌کند و اکنون به جایی رسیده که در محاصره گمرکی، حمل و نقل و... قرار گرفته است. درصورتی که ایران همین روند را ادامه دهد، آینده کره‌شمالی را برای ایران تصور می‌کنم که به طور قطع نتیجه آن، تشدید بحران اقتصادی و بیکاری در کشورخواهد بود.

کد خبر: ۲۰۰۶۹
۱۰:۳۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز- چند روز پس از اینکه خبر راه اندازی کانال مالی ایران واروپائیان رسانه‌ای شد و کشور فرانسه به عنوان میزبان به معرفی درآمد، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ایی نکاتی را مورد اشاره قرار داد که جای تامل دارد.

 

اتحادیه اروپا در بیانیه خود، در کنار تاکید بر پایبندی ایران بر تعهدات مرتبط هسته‌ای خود، ابراز تاسف از اقدام آمریکا برای اعمال مجدد تحریم ها، پیشرفت‌های حاصل شده برای پیوستن به کنوانسیون FATF و حمایت علنی ایران از گفتگو‌های سازمان ملل در سوئد درباره یمن، مدعی شده است: «این شورا از تنش‌های رو به فزونی در منطقه و نقش ایران در آن‌ها از جمله ارائه کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی به بازیگران غیردولتی در کشور‌هایی مانند سوریه و لبنان ابراز نگرانی می‌کند. همچنین از بابت دخالت نظامی ایران و تداوم حضور نیرو‌های آن در سوریه نگرانی‌های جدی دارد.»

 

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «شورای اروپا از بابت فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران نگرانی‌های جدی دارد و ایران را به اجتناب از این فعالیت‌ها به ویژه پرتاب موشک‌هایی که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایرت دارند، دعوت می‌کند.»

 

همچنین اتحادیه اروپا از فعالیت‌های خصمانه‌ای که ایران در خاک چند کشور عضو اتحادیه انجام داده عمیقاً ابراز نگرانی می‌کند و در همین راستا تصمیم گرفته دو فرد و یک سازمان را در فهرست تحریم خود قرار دهد.

 

پس از انتشاراین بیانیه، مقامات وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به آن واکنش نشان دادند. وزارت امور خارجه درباره ساز و کار ویژه روابط تجاری با ایران، خواستار تعامل سازنده و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با اتحادیه اروپایی شد.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز در جمع خبرنگاران درخصوص این بیانیه گفت: «اروپاییان باید اقداماتی را که تعهد کردند شروع کنند. ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و اروپاییان، نه به تعهدات خودشان عمل کردند و نه جبران خسارت خروج آمریکا را انجام داده اند.»

 

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز درهمین ارتباط مطرح کرده است: «جمهوری اسلامی ایران در صورت طرح هرگونه شرطی از سوی اروپایی‌ها، قطعا اصل کانال مالی را نخواهد پذیرفت و اقدام مقتضی درخصوص کل فرآیند را اتخاذ می‌کند.»

 

اتحادیه اروپا دراین بیانیه به وضوح اعلام کرده است که تلاش‌هایشان برای حفظ مفاد اقتصادی برجام، منوط به اجرای کامل تعهدات ایران در زمینه هسته‌ای و از جمله همکاری کامل و به موقع کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. براساس این بیانیه، اتحادیه اروپا توقع دارد تا ایران شروطی را که در زمان شروع به کار اینستکس مورد تاکید قرارداده است را بدون هیچ کم وکاستی مدنظر قرار دهد.

 

کلید جنگ وصلح دردست ایران است

 

فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگوبا دیدارنیوز در پاسخ به این پرسش که آیا بیانیه اخیر اروپا درباره کانال مالی اینستکس، نزدیک‌ترین موضع‌گیری اروپا با امریکا در قبال ایران است؟ گفت: بله، درفاصله طرح صحبت از SPV تا تغییرنام آن به اینستکس، مقامات دولتی ایران مانند نظامیان به صورت مکرر چندین بار صحبت‌هایی درباره نابودی اسرائیل مطرح کردند که کاملاً خلاف سیاست‌های اروپایی‌ها محسوب می‌شود. درواقع بیان این سخنان حمله به کل سیاست سازگاری با برجام بود، زیرا آمریکا، اروپا و حتی روسیه نزدیک‌ترین دوستان اسرائیل محسوب می‌شوند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: قضیه‌ای که به برجام منتهی شد، ناشی ازعدم تمایل غرب به تهدید‌هایی بود که از جانب ایران راجع به موجودیت اسرائیل صورت می‌گرفت. اکنون که دوباره طرح این تهدیدات، شدت گرفته است، آن‌ها هم برشروط خود می‌افزایند. با توجه به شرایط حاکم بر کشور، به نظر می‌رسد آقایانی که معقتدند دارای قدرت زیادی هستند و از توانایی نابودی اسرائیل برخوردارند، زمان انجام این کار فرارسیده، اما در صورتی که واقعیت، غیر از مباحث مطرح شده آن‌ها است، کشور را دچار اضمحلال نکنند.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص واکنش مقامات ایرانی نسبت به بیانیه اتحادیه اروپا به خصوص آقای بعیدی‌نژاد بیان کرد: سیاست، محل مذاکره و شرط و.. است. اگر بر اساس تصور، چنین بپنداریم که همیشه حق از آن ما است و دیگران باطل هستند، معنای جنگ‌طلبی می‌دهد. دلیلی ندارد که ما هم مسیری مثل قدافی ویا صدام حسین را طی کنیم. سیاستمدار باید به منافع ملی و موجودیت کشور خودش بیندیشد.

 

مجلسی در ادامه افزود: درصورتی که ایران درصدد برآید تا از منافع فلسطینی‌ها حمایت به عمل آورد، این کار به خودی خود جای ایراد ندارد، اما در ابتدا باید اجازه دهد تا کشور‌های عربی پیش‌قدم شوند، سپس به تبع آن‌ها پشتیبانی‌های خود را عملی سازد. کشور ما نباید قربانی کشور‌هایی شود که تقریباً دشمن ایران به حساب می‌آیند.

 

وی درخصوص دلایلی که سبب شد تا اتحادیه اروپا چند روز پس از بحث عملی شدن ساز و کارمالی و تغییر نام آن، این بیانیه را منتشر کند، بیان داشت: دلیل این کار اتحادیه اروپا، اظهار نظرات تندی بود که در فاصله زمانی طرح SPV تا تغییر نام آن از سوی برخی مقامات ایرانی مطرح شد. همچنین مانور‌های موشکی نیز در این مسئله بی تاثیر نبوده است. ساخت موشک برای نشان دادن اقتدارملی و توان دفاعی یک امر است و به رخ کشیدن و تهدید کردن جهان، امر دیگری محسوب می‌شود که اگر منظور دومی باشد، باید گفت که این تهدیدات جواب داده است.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص آینده سازوکارمالی ایران با اروپا خاطرنشان کرد: کلید جنگ وصلح در دست ایران است و در واقع، توپ در زمین ایران انداخته شده است. کشور ما چهل سال است که این مسیر را طی می‌کند و اکنون به جایی رسیده که در محاصره گمرکی، حمل و نقل و... قرارگرفته است.

 

مجلسی در‌باره نتیجه ادامه این روند تصریح کرد: درصورتی که ایران همین روند را ادامه دهد، آینده کره‌شمالی را برای ایران تصور می‌کنم که به طور قطع نتیجه آن، تشدید بحران اقتصادی و بیکاری در کشورخواهد بود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
1
اقا کجا زندگی میکنی ایجا ایران است کشور دولت های موازی ومراکز قدرت بسیار ومجازی. سطح سواد وتحلیل سیاسی همین شورای............ را بسنج بعد این حرفهای اکادمیک را بذن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی