تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
مرضیه ابراهیمی در گفت‌وگو با "دیدارنیوز" به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی پرداخت؛

من توقع دارم نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان از این طرح حمایت کنند

News Image Lead

من توقع دارم نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان از این طرح حمایت کنند. روی من اسید پاشیده شد و مجرم آن را نگرفتند، من از حق خودم گذشتم و گفتم الان می‌خواهید چگونه از من حمایت کنید؟ الان می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ می‌خواهید همینطور اجازه بدهید اسیدپاشی صورت بگیرد؟ معصومه و محسن‌ها تکثیر پیدا کنند؟ قرار نیست یک جایی این چرخه، روندش قطع بشود؟ حالا انتظار حمایت دارم.

کد خبر: ۱۹۹۰۵
۱۰:۰۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستوبهرامی‌راد: پنج سال پیش در یک روز پاییزی در خیابان مهرداد اصفهان، سمت چپ صورتش سوخت و مسیر زندگی، یکباره دستخوش تغییرات فراوانی شد. امروز «مرضیه ابراهیمی» با آثار اسید پاشیده شده بر روی صورت زیبایش زندگی می کند و به جای گوشه‌نشینی برای داشتن جامعه‌ای بی اسید می‌جنگد. در این راه نیز توانسته است که با کمک نمایندگان زن مجلس، قدم مهمی بردارد و اینک طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در راه صحن علنی مجلس است.

 

بعد از آنکه «زهرا ساعی»، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز اعلام کرد طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به صحن علنی مجلس می‌رود اظهارنظرات مختلفی در مورد طرح و مفاد آن در جامعه مطرح شده است. در ادامه پیگیری این موضوع،  دیدارنیوز با مرضیه ابراهیمی که یکی از افراد فعال در مطرح شدن این طرح است گفت‌وگو کرده است.

 

مرضیه ابراهیمی که انتظار دارد نمایندگان مجلس، بی‌درنگ با طرح تشدید مجازات اسیدپاشی موافقت کنند، گفت: «نمایندگان باید بدون درنگ از طرح، حمایت کنند. متاسفانه نمایندگان مجلس به جز خانم سیاووشی و افراد محدود دیگر که حس می کنم دلسوز هستند، بقیه لابه‌لای مردم نیستند. انگار نمایندگان در آمریکا زندگی می کنند و ما در سومالی و به این میزان ازهم دور هستیم. زمانی که موضوع را برای آنها بیان می‌کنیم، مطرح می‌کنند که بله بسیار موضوع مهمی است، اما توجهی ندارند. اگر موضوع مهمی برای آنها باشد و اگر نگران دختران خود باشند باید این قانون را تصویب کنند. موضوع اسیدپاشی درحقیقت اصلاً قانونی ندارد. در دوران پهلوی، قانون برای اسیدپاشی ۲ الی ۱۰ سال زندان معین کرد که در آن زمان، یک مورد در یک سال بود، اما امروز طبق آمار بیمارستان‌ها در ۶ ماه ۱۵۰ مورد اسیدپاشی صورت می‌گیرد».

 

وی در ادامه بیان کرد: «من توقع دارم نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان از این طرح حمایت کنند. روی من اسید پاشیده شد و مجرم آن را نگرفتند، من از حق خودم گذشتم و گفتم الان می خواهید چگونه از من حمایت کنید؟ الان می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ می‌خواهید همینطوراجازه بدهید اسیدپاشی صورت بگیرد؟ معصومه و محسن‌ها تکثیر پیدا کنند؟ قرار نیست یک جایی این چرخه، روندش قطع بشود؟ حال انتظار حمایت دارم».

 

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت

 

ابراهیمی در مورد روند پیگیری این طرح گفت: «من و خانم فاطمه حسینی از یک جایی، هم مسیر شدیم. این طرح رفت مجلس و خانم حسینی هم پشت این ماجرا بودند اما من اطلاعی نداشتم، چون بیشتر با خانم سیاووشی در ارتباط بودم؛ اما بعد با خانم حسینی همراه شدیم و بند بند این طرح را خانم نگین حقیقت نوشتند و با یکدیگر در ارتباط بودیم».

 

وی در مورد تاثیر این طرح تصریح کرد: «این طرح، تاثیر بسیاری خواهد داشت؛ چون اسیدپاشی قانونی نداشت و کسی که اسید می‌پاشید فقط ۲ تا ۱۰ سال زندان می‌رفت. در مورد قصاص هم بسیاری می‌بخشیدند و اصلاً قصاص، راه درستی نیست. برهمین اساس ما با افراد بسیاری صحبت کردیم و تحقیق کردیم که حالا قانون هم تصویب شد قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ آیا قانون اجرا می‌شود؟ آیا قانون  تاثیر دارد؟ و دیدیم که چقدر افراد، وقتی قانونی وجود داشته باشد و اجرا بشود خودشان را کنترل می‌کنند. وقتی قانونی وجود نداشت افرادی که اسید می‌پاشیدند بیان می‌کردند که ما تحقیق کردیم و متوجه شدیم اسیدپاشی از تمام جرم‌ها، زندان کمتری دارد. آدم‌ها دست به قتل نمی‌زنند چون جرمش اعدام است، اما اسید حتی سلاح نیست و جزء سلاح سرد و گرم به حساب نمی‌آید. هیچ قانونی وجود ندارد که حمل آن را منع کند ولی اسلحه ممنوع است. به همین دلیل دیدیم که اول باید قانونی از طرف جامعه باشد تا مردم را از استفاده اسید و حمل آن منع کند. اگر قانونی مثل ۲۵ سال حبس برای کسی که اسید پاشیده است در نظر گرفته شود طرف اسید را ول می‌کند و به یک دعوای لفظی و یا آسیب کمتر روی می‌آورد و اسید را انتخاب نمی‌کند. البته همیشه قانون هم جواب نمی‌دهد. بعضی بیماری دارند و دوست دارند انسانی را نابود کنند اما ما به این نتیجه رسیدیم که بله قانون می‌تواند بالای ۵۰ الی ۶۰ درصد آمار اسیدپاشی را کاهش دهد که آمار بالایی است. اگر در یک سال،  ۱۰۰ مورد اسیدپاشی رخ دهد با تصویب قانون به ۲۰ نفر برسد اتفاق بسیار خوبی است».

 

۲۵ سال حبس برای جرم اسیدپاشی

 

مرضیه ابراهیمی از برخی بندهای طرح  تشدید مجازات اسیدپاشی رونمایی کرد و گفت: «طرح تشدید، بندهای بسیاری دارد. خانم حقیقت لطف کردند و برگه را به من دادند و این طرح با همفکری، آماده شده و بسیار جامع و کامل است.  یکی از بندها در مورد محدودیت خرید اسید است؛ یعنی کسی نتواند به راحتی اسید بخرد. در حقیقت وقتی فرد عصبانی است و می‌خواهد اسید بخرد، با خود بگوید: ای بابا، کارت ملی ندارم. ای بابا، باید فرم پر کنم و اسمم در جایی ثبت می‌شود، پس اسید نخرم».

 

این قربانی اسیدپاشی در مورد بندهای دیگر این طرح اظهار کرد: «بند دیگر در مورد افزایش سال‌های زندان این جرم است. من خودم گفتم باید حداقل ۲۵ سال حبس باشد تا فرد بگوید من ۲۰ سالم است و وقتی از زندان بیرون می‌آیم ۵۰ سالم شده است و عمرمم از دست می‌رود.  ولی نمیدانم در بند مذکور، دقیقا چه میزان زندان افزایش یافته است. موضوع دیگر نیز در مورد حمایت از قربانیان اسیدپاشی است که پروسه درمانشان از طریق بیمه صورت گیرد، چون بیمه، هزینه درمان را قبول نمی‌کند.»

 

ابراهیمی امیدوار است این طرح به تصویب برسد و به مرحله اجرا درآید. وی در این مورد گفت: «امیدوارم طرح به مجلس برود و این طرح را قبول کنند و تصویب شود. بعد برویم سراغ این که اقدام کنیم و قانون را اجرا کنیم و صرفا به یک تصویب ختم نشود».

 

آموزش راه دیگری برای جلوگیری از اسیدپاشی

 

مرضیه ابراهیمی به موضوع آموزش‌ کنترل خشم و مهارت زندگی برای کاهش آمار اسیدپاشی اشاره کرد و گفت: « من امیدوارم علاوه بر اینکه قانونگذاری صورت می‌گیرد، با اصرار من و امثال خانم حسینی، سیاووشی، حقیقت و دیگر مسئولین، شاخه‌های کوچکی نیز در مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها و ... شکل گیرد که هدف آموزش داشته باشند. همچنین در کانون خانواده‌ها این رسم بشود که آموزش صورت گیرد. باید مهارت زندگی و کنترل خشم، آموزش داده شود تا جامعه ما به شکل صورت من نداشته باشد. چون فقط صورت نیست که از بین می‌رود، این جامعه است که زشت می‌شود. اسیدپاشی کار بسیار رکیکی است که فرقی هم ندارد برای مرد و زن اتفاق بیافتد».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی