تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به صحن علنی می‌رود

News Image Lead

در این طرح به دنبال این هستیم تا افرادی که عمل اسیدپاشی را انجام می‎دهند مجازات بیشتری در انتظارشان باشد. در حقیقت، متناسب با جرم، این شدت در نظر گرفته می شود. قانون حال حاضر، شفافیت لازم را نداشت، به همین دلیل ما با طرح این موضوع به دنبال این هستیم که قانون با شدت بیشتری با فرد خاطی برخورد کند

کد خبر: ۱۹۸۳۳
۱۷:۱۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: اسید تبدیل به یک اسلحه سرد یا گرم شده است. این ماده صنعتی، زندگی زنان و مردان بسیاری را در نقاط مختلف کشور، نابود کرده است. زیبایی؛ اولین قربانی اسید است و نقص عضو و نابینایی، موارد دیگری از فجایع این جنایت هولناک هستند. آمار بالای اسیدپاشی باعث شده که نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی به دنبال راهکاری برای کاهش این آمار باشند.

 

زهرا ساعی، نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اجتماعی در توییتر خود اعلام کرد که «طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به صحن علنی مجلس می‌رود.» این موضوع می تواند قدم بزرگی برای بازدارندگی و کاهش تعداد اسیدپاشی در جامعه باشد.

 

زهرا ساعی در گفتگو با "دیدارنیوز" طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را گزینه مناسبی برای کاهش جرم اسیدپاشی معرفی کرد و گفت: «در این طرح، دو محور را دنبال می‌کنیم. موضوع اول، بحث تشدید مجازات و موضوع دوم، حمایت از قربانیان اسیدپاشی است. طرح تشدید مجازات در کمسیون قضایی مجلس تصویب شده و در چند روز آتی به صحن علنی می‌آید».

 

ساعی در مورد تشدید مجازات بیان کرد: «در این طرح به دنبال این هستیم تا افرادی که عمل اسیدپاشی را انجام می‎دهند مجازات بیشتری در انتظارشان باشد. در حقیقت، متناسب با جرم، این شدت در نظر گرفته می شود. قانون حال حاضر، شفافیت لازم را نداشت، به همین دلیل ما با طرح این موضوع به دنبال این هستیم که قانون با شدت بیشتری با فرد خاطی برخورد کند».

 

وی در ادامه گفت: « این طرح، تشدید مجازات دارد یعنی حبس‌های تعزیری از نوع درجه یک تا درجه چهار صورت می‌گیرد. همچنین در موضوع میزان دیه اعضای بدن، ورود کرده است و با توجه به دیه اعضای بدن، حبس‌های تعزیری درجه یک تا چهار پیش بینی شده است».

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این موضوع که طرح مذکور با کمک وکلا تدوین شده است، تصریح کرد: «جلسات متعددی با کانون وکلای استان‌های مختلف و تهران داشته‌ایم و وکلا به ما کمک کردند. قانون فعلی، خوب است ولی می خواهیم شدت و حدت عمل قانون را بالا ببریم.  با این حال، قانون تا حدودی بازدارندگی دارد و صد در صد نمی تواند از ارتکاب جرم جلوگیری کند؛ اما ما می خواهیم بعد قانونی این جریان به میزان کافی کامل و جامع باشد».

 

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به صحن علنی می‌رود

 

ابعاد گسترده جرم اسیدپاشی

زهرا ساعی با اشاره به این موضوع که وقوع جرم اسیدپاشی ابعاد گسترده‌ای دارد، تصریح کرد: «قوانین در تمام حوزه‌ها تا حدودی بازدارندگی دارند  و به تنهایی نمی‌توانند باعث کاهش جرم شوند. یکی از عواملی که باعث ایجاد جرم و بزه در جامعه می‌شود مشکلات روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی است. در آن قسمت باید کار فرهنگی میان مدت و طولانی مدت صورت گیرد و رویکرد افراد در جامعه اصلاح شود. در بحث اسیدپاشی، سلامت روح و روان افراد توسط خانواده و توسط  آموزش و پرورش در مدارس باید بررسی شود و افرادی که احتمال انجام این بزه را دارند، باید مشاوره بگیرند و درمان شوند. همچنین ما باید با  آموزش، سازگاری افراد را بالا ببریم تا بتوانند در یک اجتماع زندگی کنند و در مواجهه با مشکلات، دست به انتقام نزنند. قسمتی از آن رفتار اجتماعی که منجر به وقوع حوادثی مانند اسیدپاشی می‌شود، به دلیل عدم آموزش‌ و تربیت و بخشی نیز مربوط به عدم سلامت روحی و روانی افراد است».

 

وی در ادامه گفت: «ما در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، می گوییم اسیدپاشی صورت گرفته است اما  اینگونه نباید باشد که فرد خاطی، خود را ایمن بداند. قانون حال حاضر به این صورت است که فرد با خود می‌گوید نهایتا مدتی را زندانی می‌شوم و بعد از آن، خارج می‌شوم. نباید تصور این باشد که برخورد قانون نرم و با عطوفت خواهد بود. در حقیقت، این قسمت تشدید مجازات، می‌تواند بازدارندگی حاصل کند. ترس از جریمه و تنبیهی که قانون برای عاقبت کار ایجاد می‌کند، می‌تواند بار بازدارندگی خوبی داشته باشد. به همین دلیل باید یک قانون شفاف، جامع و کامل داشته باشیم. بعد فرهنگی و آموزشی این ماجرا باید در جای دیگر بررسی شود و ما می خواهیم در این طرح، شدت مجازات را بالا ببریم».

 

حمایت از قربانیان اسیدپاشی

زهرا ساعی در مورد محور دوم طرح تشدید مجازات اسیدپاشی گفت:« دومین موضوع که این طرح، دنبال می‌کند حمایت از افرادی است که هدف اسیدپاشی قرار گرفته‌اند. قانون فعلی، آسیب دیدگان را حمایت نمی‌کند. فردی که هدف اسیدپاشی قرار می‌گیرد با هزینه‌های بالای درمان، هزینه های جراحی‌های متعدد و پرستاری روبرو است که لازم است حمایتی داشته باشد. برای افرادی که این اتفاق برایشان صورت می‌گیرد باید پوشش درمانی خوبی مهیا کنیم. افرادی هم که دچار نقص عضو می‌شوند و نمی‌توانند کار کنند، باید حمایت مالی شوند».

 

این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که اکثر قربانیان اسیدپاشی در کشور و جهان، زنان هستند بیان کرد: «اکثراً اسیدپاشی بر روی خانم ها صورت می‌گیرد  و به ندرت بر روی آقایان. در بیشتر مواقع هم به دلیل انتقام جویی است. از آنجایی هم که در جامعه ما خانم‌ها از حمایت کمتری برخوردار هستند باید قانون در اینجا کامل شود».

 

ساعی با ابراز امیدواری نسبت به تصویب شدن طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، گفت: «ما در تلاشیم همکاران خود را قانع کنیم تا رای بدهند. امیدواریم این طرح با رای بالا تصویب شود. این طرح در مجلس توسط خانم‌های نماینده آماده شد و کمیسیون قضایی، بررسی و تصویب کرده است. انشاالله در صحن علنی هم تصویب بشود و در اجرای آن هم یک نظارت قوی داشته باشیم».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی