تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
نظرات متفاوت دو دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کشت خشخاش در ایران

هاشمی: ریشه‌کنی کشت خشخاش در ایران خواست مافیای مواد مخدر بود / ابویی: منع کشت خشخاش، گامی موثر در راه مبارزه با تریاک بود

دکتر علی هاشمی و سردار مهدی ابویی دبیران کل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر، با شرکت در میزگرد دیدارنیوز و ارزیابی خود از میزان موفقیت و ناکامی نظام در این موضوع را بیان کردند.

کد خبر: ۱۹۲۰
۱۴:۰۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ دکتر علی هاشمی رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سردار مهدی ابویی دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر، با شرکت در میزگرد دیدارنیوز به بررسی سیاست‌های جمهوری اسلامی در خصوص مساله مواد مخدر پرداختند و ارزیابی خود از میزان موفقیت و ناکامی نظام در این موضوع را بیان کردند.
 
دکتر هاشمی مساله مواد مخدر را پدیده‌ای جهانی دانست که به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در جوامع مختلف بروز یافته است. توجه به آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان که در سال گذشته رقمی در حدود ۲۴۸ میلیون نفر را در بر می‌گرفت، گویای این مطلب است که جامعه جهانی می‌بایست توجه بیشتری نسبت به این پدیده داشته باشد.

دکتر هاشمی سیاست‌های رژیم پهلوی را در دو حوزه عرضه و تقاضا بررسی کرد و اذعان داشت رژیم پهلوی عرضه را از طریق ترانزیت کنترل می‌کرد و در داخل مدیریت مصرف را از دست مافیای منطقه‌ای و بین‌المللی گرفته بود. به این صورت که با کشت خشخاش از طرفی و توزیع بین معتادین با کمک کوپن‌های تریاک از طرفی دیگر، میزان و مدیریت مصرف را در اختیار داشت.

وی افزود: با پیروزی انقلاب، در شهریور ۱۳۵۹ شورای انقلاب با نگاهی آرمان‌گرایانه، ریشه‌کنی و مبارزه با مواد مخدر را یکی از اهداف اساسی نظام و انقلاب معرفی کرد. اولین مصوبه شورا در این راستا تخریب ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار زمینی بود که به کشت خشخاش اختصاص داشت. این اقدام به سلطه مجدد مافیای مواد مخدر بر بازار ایران و نفوذ هر چه بیشتر افغانستان در این رابطه کمک کرد.
 
به گفته دکتر هاشمی، رویکرد امام خمینی به مساله لزوم برخورد جدی با مساله مواد مخدر و توجه ایشان به این نکته که نجات یک معتاد نجات جامعه، کشور و اسلام است، راهبردی اساسی پیش‌روی دولتمردان قرار داد تا این مساله را جزو اولویت‌های اصلی سیاست‌های کلان کشور قرار دهند. در سال‌ آخر جنگ هم امام با دعوت از سران سه قوه از آنها خواست در انجام اصلاحات پس از جنگ، حل مساله اعتیاد و مواد مخدر را در اولویت قرار دهند.

در این میزگرد سردار مهدی ابویی هم در توضیح سیاست‌های جمهوری اسلامی در خصوص مواد مخدر، ضمن ارزیابی مثبت از کلیت این سیاست‌ها، مساله مواد مخدر را مهم‌ترین معضل اجتماعی کشور دانست و گفت: به لحاظ از دست دادن منابع انسانی و تهدید امنیتی چه در حوزه مصرف مواد و چه مبارزه با تولید و قاچاق آن، کشور تلفاتی بیش از زمان جنگ را متحمل شده و حل این بحران تنها با عزمی ملی قابل حل است.  به گفته وی، فقدان آگاهی از مفهوم منافع ملی چه در سطح دولتمردان و چه مردم  و جامعه در ارتباط با لزوم مبارزه با مواد مخدر، یکی از دلایل عدم تحقق اهداف نظام است.

ابویی سیاست‌های دولت‌های پس از انقلاب در ارتباط با مواد مخدر را در سه بخش تنظیم قوانین، طراحی سیاست‌های راهبردی و اجرای این قوانین و سیاست‌ها در دو حوزه کنترل و پیشگیری و مبارزه با قاچاق قابل بحث دانست.
 
وی سیاست‌های نظام در مواجهه با مساله قاچاق مواد مخدر و کنترل و پیشگیری از مصرف را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اجرای این سیاست‌ها منافع ملی ایران در منطقه و در سطح جهانی را تامین کرده است زیرا اساس اتخاذ این سیاست‌ها و الهام‌بخشی استراتژی جمهوری اسلامی، گفته امام و رویکرد ایشان به مواد مخدر بود زیرا امام مساله مواد مخدر را توطئه دشمنان اسلام برای تضعیف نه تنها ایران بلکه کل اسلام می‌دانستند.
 
به گفته ابویی، در بخش مصرف هم امام اعتقاد داشتند معتاد مجرم نیست بلکه فرد گرفتار و بیماری است که درمان او به نفع تمام جوامع و اسلام است و با چنین زمینه‌ای در دولت آقای خاتمی، سیاست‌های کلان نظام در خصوص پدیده مواد مخدر تنظیم و طراحی شد.
 
از نظر سردار ابویی، اقدامات نظام در حوزه مبارزه مثبت بوده است اما در پیشگیری و درمان، اهداف جمهوری اسلامی محقق نشده است.

سردار ابویی برخلاف دکتر هاشمی، اقدام دولت پهلوی در زیر کشت بردن ۴۰ هزار هکتار  برای کشت خشخاش را منفی و آسیب‌زننده تلقی کرد و توضیح داد: دولت پهلوی از این خشخاش نه به عنوان دارو بلکه تحت عنوان قاچاق و منبع درآمد استفاده می‌کرد. بنابراین اقدام دولت پس از انقلاب با مشارکت افرادی چون خلخالی در منع کشت خشخاش، گامی موثر در راه مبارزه با تریاک بود. در حوزه اعتیاد و مصرف نیز برخورد سختگیرانه خلخالی با ایجاد رعب و ترس در بین مصرف‌کنندگان به صورت کلی مثبت و مفید بوده است. 
 
متن دو قسمت میزگرد دیدارنیوز با دبیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر را در زیر بخوانید:
 
 
 
صوت این میزگرد را در سایت دیدارنیوز بشنوید:
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی