
عزت الله یوسفیان ملا، فعال سیاسی درباره بازگشت علی لاریجانی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: لاریجانی میخواهد کار مملکت زمین نماند وگرنه به لحاظ اعتباری و جایگاه هیچ کسری نداشت، آن هم در این اوضاع و احوال که مشکلترین کار ریاست جمهوری و دبیری شورای عالی امنیت ملی است، چون در خط مقدم مذاکرات و همه مسائل امنیتی و دفاعی کشور قرار دارند.
دیدارنیوز: یک فعال سیاسی گفت: لاریجانی میخواهد کار مملکت زمین نماند وگرنه به لحاظ اعتباری و جایگاه هیچ کسری نداشت، آن هم در این اوضاع و احوال که مشکلترین کار ریاست جمهوری و دبیری شورای عالی امنیت ملی است، چون در خط مقدم مذاکرات و همه مسائل امنیتی و دفاعی کشور قرار دارند.
علی لاریجانی بعد از ۱۸ سال دوباره به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برگشت. این بازگشت معانی بسیاری به لحاظ سیاسی چه در عرصه جهانی و چه در معادلات داخلی کشور خواهد داشت. او که ۳ دوره ریاست مجلس شورای اسلامی را در دورههای هشتم، نهم و دهم برعهده داشت، در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و چهاردهم کاندیدا شد، اما در هر دو مقطع شورای نگهبان او را تأییدصلاحیت نکرد. حال با این انتصاب به نظر میرسد دوباره عالم سیاست روی خوشش را به علی لاریجانی نشان داده است.
عزت الله یوسفیان ملا در گفتوگو با نامه نیوز درباره انتصاب علی لاریجانی به دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت: لاریجانی همواره هر جا احساس کرده به حضور او در مسئولیت نیاز است، دریغ نکرده و چرتکه نینداخته است؛ به این معنا که این مسئولیت برای من کوچک است و نمیپذیرم.
وی افزود: لاریجانی روزی در سپاه پاسداران مسئولیت داشت، بعد در دولت هاشمی رفسنجانی به او تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد و پذیرفت، اما وقتی رهبری فرمودند به حضور او در سازمان صداوسیما نیاز است، با وجودی که برای ارتقا حوزه فرهنگی کشور برنامه داشت و در اواسط پیاده سازی برنامه هایش بود به صداوسیما رفت و ۲ دوره ریاست آن سازمان را برعهده داشت.
فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی یادآور شد: لاریجانی سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مسئولیت اداره دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سرپرستی مذاکرات هستهای را پذیرفت؛ بعد استعفا از مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، از یک شهرستان کاندیدای نمایندگی مجلس شد و به عنوان منتخب مردم قم به پارلمان راه یافت؛ در آن مقطع زمانی حدادعادل رئیس مجلس هفتم بود و در انتخابات دوره هشتم به عنوان نفر اول رأی آورد، اصلاح طلبان نیز برای انتخابات دوره هشتم قوی به میدان آمده بودند بنابراین اصلا مشخص نبود مجلس هشتم چه ترکیبی دارد.
وی افزود: وقتی مجلس هشتم تشکیل شد اکثریت نمایندگان به این نتیجه رسیدند که کارنامه مدیریتی و توانمندیهای لاریجانی برای تصدی کرسی ریاست کم نظیر است بنابراین به ریاست او رأی دادند. لاریجانی ۳ دوره رئیس مجلس بود و در دوره دهم نیز با وجودی که اصلاح طلبان حضور پررنگی در مجلس داشتند و رئیس جریان اصلاحات نیز به عنوان منتخب اول تهران وارد پارلمان شده بود، باز اکثریت نمایندگان به ریاست لاریجانی رأی دادند.
این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: لاریجانی با وجودی که میتوانست همچنان در مجالس ادوار بعدی نیز نماینده مردم باشد، اما جمع بندی او این بود که ۳ دوره نمایندگی مردم در مجلس کفایت میکند. بعد از پایان مجلس دهم، رهبر معظم انقلاب به لاریجانی حکم مشاور رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را دادند.
وی افزود: هر چند لاریجانی ۲ دوره برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و چهاردهم کاندیدا شد، اما مورد تأیید صلاحیت قرار نگرفت، اما ذرهای در پذیرش این موضوع تعلل نکرد و برای خدمت در چارچوب نظام دلسرد نشد. در یک سال گذشته مأموریتهای مهمی در حوزه سیاست خارجی مثل سفر به لبنان و روسیه به لاریجانی سپرده شد.
یوسفیان گفت: بین لاریجانی و پزشکیان یک دوستی عمیق و نزدیک وجود دارد. پزشکیان در مجلس دهم نایب رئیس لاریجانی بود، وقتی صحبت از حضور لاریجانی در مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی شد اصلا و ابدا چرتکه نینداخت و نگفت «این مسئولیت را ۲۰ سال پیش داشتم، ۱۲ سال رئیس مجلس بودم بنابراین نمیپذیرم» یا «نایب رئیس من حالا میخواهد برای من حکم بزند»، بلافاصله این مسئولیت را پذیرفت.
وی با اشاره به سوابق موفق مذاکراتی ایران در زمان دبیری لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی افزود: لاریجانی میخواهد کار مملکت زمین نماند وگرنه به لحاظ اعتباری و جایگاه هیچ کسری نداشت، آن هم در این اوضاع و احوال که مشکلترین کار ریاست جمهوری و دبیری شورای عالی امنیت ملی است، چون در خط مقدم مذاکرات و همه مسائل امنیتی و دفاعی کشور قرار دارند.