تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یوسفیان‌ملا نماینده پیشین مجلس اعلام کرد

لاریجانی قصد شرکت در انتخابات را ندارد

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده ادوار مجلس گفت: لاریجانی قصد شرکت در انتخابات مجلس را ندارد و ناطق نوری هم به مسائل سیاسی ورود نمی‌کند و خودشان را در مسائل سیاسی بازنشسته کردند.

کد خبر: ۱۴۸۷۴۹
۱۱:۲۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

یوسفیان‌ملا:

دیدارنیوز: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: لاریجانی اعتقادش این است که هر کسی در دنیا از لحاظ سیاسی از محلی عبور کرد نباید دوباره آن را تجربه کند مگر آنکه اتفاق خاصی پیش بیاید که ناگزیر شود و چاره‌ای نباشد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که قالیباف چندی پیش، در مراسم افطاری از حجت‌الاسلام ناطق نوری، حداد عادل و علی لاریجانی دعوت کرد و برخی معتقدند این اقدام با اهداف خاصی انجام شده است تحلیل شما چیست، گفت: روال این است که نیرو‌های جدید زمانی که در جایی مستقر می‌شوند از نیرو‌های قدیمی دعوت می‌کنند. قبلا لاریجانی از کل نمایندگان ادوار دعوت می‌کرد. حالا قالیباف این دوره، آمده فقط رؤسای قبلی مجلس را دعوت کرده است. شما می‌دانید، اگر هم بخواهند تحلیل سیاسی بدهند، آن طور که باید و شاید این آقایان چندان تناسبی از نظر فکری با همدیگر ندارد و فکر می‌کنم فقط یک مساله عاطفی بوده است. حالا کسی را هم که دعوت نکردند، شرایط طوری بوده که نمی‌شد، مسائل و مشکلات عدیده پدید می‌آمد. شما مطمئن باشید اگر قالیباف بخواهد با حداد به تفاهم برسد، کنار ناطق نوری و لاریجانی این موضوع را مطرح نمی‌کند یا اگر با لاریجانی و ناطق به تفاهم برسد، در حضور حداد عادل این موضوع را مطرح نمی‌کند. من هیچ وجه سیاسی در این مساله نمی‌بینم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد و بعید می‌دانم این دیدار خروجی سیاسی هم داشته باشد. این اتفاقات جای دیگر هم می‌افتد یعنی یک مدیرکل جدید می‌آید هرچه مدیرکل قدیمی بوده را دعوت می‌کند. وگرنه لاریجانی قصد شرکت در انتخابات مجلس را ندارد و ناطق نوری هم به مسائل سیاسی ورود نمی‌کند و خودشان را در مسائل سیاسی بازنشسته کردند.

وی گفت: لاریجانی زمینه حضور در انتخابات را در دوره فعلی یعنی مجلس یازدهم داشت. اما اعتقاد و تحلیل لاریجانی این است که اگر یک مقام مسئولی از جایی رفت، دیگر با برگشتن به آن سمت جز مسائل و مشکلات چیز دیگری عایدش نمی‌شود.

یوسفیان‌ملا افزود: شما دیدید ما چه مسائل و مشکلاتی از بازگشت مجدد به بحث انتخابات ریاست جمهوری و حضور هاشمی و مشکلاتی که پیش آمد بود داشتیم که نمی‌خواهم به آن بحث وارد شوم؛ بنابراین لاریجانی اعتقادش این است که هر کسی در دنیا از لحاظ سیاسی از محلی عبور کرد نباید دوباره آن را تجربه کند مگر آنکه اتفاق خاصی پیش بیاید که ناگزیر شود و چاره‌ای نباشد. مثلا گفته از رای‌های ستاد قم کم شده، ایشان آمل را داشت و بنده با تمام توان گفتم تمام ستاد آمل و لاریجان را در اختیار شما می‌گذارم و ایشان گفت من دیگر از مجلس رفتم. الان هم همین عقیده را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارد، گفت: به دلیل آنکه زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری مانده الان اظهارنظری نمی‌شود. اما ایشان خود را از مسائل سیاسی جدا نمی‌کند. چون قطعا مسائل سیاسی را پیگیری و دنبال می‌کند. در همین مجلس آینده اگر نیازی باشد که کاری برای حضور مردم انجام دهد، این کار را می‌کند یعنی منهای حضور خودش، مسائل کشوری را دنبال می‌کند و اینطور نیست که میدان را خالی بگذارد. ایشان برای اعتلای نظام هرکاری لازم باشد، انجام می‌دهد؛ بنابراین در انتخابات مجلس، من تا این لحظه به شما اطمینان می‌دهم لاریجانی هیچ قصدی برای حضور در مجلس ندارد.

یوسفیان‌ملا در پاسخ به این سوال با توجه به وقایعی که در سال گذشته اتفاق افتاد، همچنین با توجه به اینکه رهبری در انتخابات گذشته از تعبیر جفا درباره رد صلاحیت برخی از کاندیدا‌ها استفاده کردند، چه وظایفی بر عهده شورای نگهبان است که شاهد حضور همه طیف‌ها و جریانات سیاسی در انتخابات مجلس باشیم، گفت: شورای نگهبان به هرحال حقوقدانان و فق‌های خیلی مجربی دارد و می‌دانند که چه خبر است و چه کار باید کنند. موضوع بعدی آنکه شورای نگهبان در انتخابات تنها نیست. همین موضوع صلاحیت‌ها که در نهایت با تصمیم شورای نگهبان است، از هیئت اجرایی و فرمانداری‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: بنابراین اگر تا آنجا که مقدور است بتوانند سلایق مختلف را در صحنه حاضر کنند، سلیقه‌های مختلف یقینا باعث حضور بیشتر مردم می‌شود. در تهران و شهر‌های بزرگ معمولا دو لیست می‌آید و هیچ‌وقت هم لیست سومی وجود ندارد. لیست اصولگرا‌ها و لیست اصلاح‌طلبان و هر لیستی که اقبال دارد کل آرا را می‌گیرد. احتمال دارد که یک نفر از لیست مقابل هم بیاید، اما واقعیت این است که لیست انتخاب‌شدگان تعیین‌کننده است. در شهرستان‌ها مردم خیلی کم به اعتبار لیست رأی می‌دهند بیشتر به اعتبار فرد رأی می‌دهند. یعنی شما در خیلی از شهر‌ها می‌بینید که دو نماینده کاندیدا بودند که در برخی مواقع هم کاندیدای راست در این شهر برنده شده و هم کاندید چپ پیروز شده است. اگر براساس لیست بود باید هر دو اصولگرا یا اصلاح طلب بودند.

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: به دلیل آنکه در شهرستان‌ها رای‌دهی قومی، قبیله‌ای، عشیره، طایفه‌ای و فردی است لذا در شهرستان هرچه کاندیدا‌ها تکثر داشته باشند و بیشتر باشند قطعا استقبال بیشتر خواهد بود. اگر این مسائل واقعا ایجاد شور و هیجان کند، تناسب ایجاد شور و هیجان به قطع و یقین تعداد آرا و شرکت‌کنندگان را بالا می‌برد. باید از تجاربی که در گذشته داشتیم که چراغ راه است استفاده کنیم. هرچه تکثر باشد، حضور بیشتر و هرچه سلایق متفاوت باشد قطعا و یقینا حضور مردم پرشورتر خواهد بود. از طرفی همه اعتقاد داریم که نباید افرادی که صالح نیستند به مجلس راه پیدا کنند، زیرا به صلاح نظام و کشور نیست که افراد بدنام و مسئله‌دار به بهارستان بروند. اما، در میان کسانی که شناخته شده هستند، افرادی که دانش مجلس، درک، فهم و فکر کمک به مردم و حفظ حقوق آنان را دارند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و هرچه این دامنه را گسترش دهند مردم پرشورتر در انتخابات حضور پیدا می‌کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی