
یافتههای یک پژوهش نشان داد که غذاهای فوقفرآوریشده، به خودی خود و الزاما منجر به افزایش وزن نمیشوند، بلکه کیفیت کلی رژیم غذایی و رعایت تعادل تغذیهای نقش اصلی را ایفا میکند.
دیدارنیوز: یک پژوهش تازه در بریتانیا نشان میدهد افرادی که غذاهای خانگی و کمفرآوریشده مصرف میکنند، بیش از کسانی که غذاهای آماده و فوقفرآوریشده میخورند وزن کم میکنند.
در این تحقیق که روی ۵۵ فرد بزرگسال در انگلستان انجام شد، شرکتکنندگان به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه غذاهای کمفرآوریشده مانند اسپاگتی خانگی یا بلغور جوی دوسر مصرف کردند و گروه دیگر تنها از غذاهای آماده و فوقفرآوریشده مثل لازانیای بستهبندیشده یا غلات صبحانه.
پس از مدتی استراحت، گروهها جای خود را عوض کردند و هرکدام رژیم دیگری را تجربه کردند.
هرچند هر دو رژیم غذایی مطابق دستورالعملهای سلامت بریتانیا طراحی شده بود، نتایج نشان داد کاهش وزن در رژیم کمفرآوریشده دو برابر بیشتر بوده است؛ حدود دو درصد وزن بدن در برابر یک درصد برای رژیم فوقفرآوریشده.
محققان میگویند اگر این روند ادامه یابد، طی یک سال مردان میتوانند تا ۱۳ درصد و زنان تا ۹ درصد وزن خود را از دست بدهند.
پژوهشگران توضیح دادند علت اصلی این کاهش وزن بیشتر، کاهش توده چربی و آب بدن در رژیم کمفرآوریشده است.
علاوه بر این، افراد در این رژیم تمایل کمتری به هوس غذا گزارش کردند. با این حال در سایر شاخصهای سلامتی مانند فشار خون، قند خون، کلسترول و التهاب تفاوت چشمگیری میان دو گروه دیده نشد.
کارشناسان میگویند که یافتههای این پژوهش نشان میدهد غذاهای فوقفرآوریشده به خودی خود و الزاما منجر به افزایش وزن نمیشوند، بلکه کیفیت کلی رژیم غذایی و رعایت تعادل تغذیهای نقش اصلی را ایفا میکند.
مصرف جوی دوسر پرک به عنوان صبحانه تاثیر قابل ملاحظهای بر کاهش وزن دارد عکس: کانوا
تریسی پارکر، کارشناس تغذیه در بنیاد قلب بریتانیا در این باره میگوید: «کاملا غیرواقعبینانه است که بخواهیم غذاهای فوقفرآوریشده را بهطور کامل از رژیم غذایی حذف کنیم. اما گنجاندن غذاهای تازه یا خانگی در کنار یک رژیم متعادل میتواند مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.»
به گفته دکتر کریس فن تولکن از دانشگاه کالج لندن و نویسنده اصلی مطالعه، نتایج نشان میدهد که «تمرکز سیاستگذاری باید از مسئولیت فردی فاصله بگیرد و بر عوامل محیطی مؤثر بر چاقی مانند دسترسی گسترده به غذاهای ناسالم و ارزان متمرکز شود».
وی خواستار اقداماتی نظیر برچسبهای هشداردهنده، محدودیت در بازاریابی و اعمال مالیات برای کاهش جذابیت این محصولات شد.
نتایج مطالعات تازه در نشریه «پزشکی نیچر» منتشر شده است.