تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

بی‌کیفیتی خودرو‌ها همچنان قربانی می‌گیرند

News Image Lead

در چند سال اخیر و در خلأ حضور شرکت‌های بزرگ و با کیفیت جهانی در بازار خودرو ایران به‌دلیل تحریم، بازار از خودرو‌های ایرانی و چینی پر شده است. در این بین گویی برخی شرکت‌های داخلی با هم مسابقه‌ای نانوشته برای مونتاژ برند‌های درجه دو چینی با کمترین کیفیت گذاشته‌اند.

کد خبر: ۱۶۴۸۰
۱۰:۲۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ در ایران هر 30 دقیقه یک نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شود. با اینکه گفته می‌شود، سهم اصلی در این مرگ‌ومیر خطای انسانی است، اما قطعا اگر خودروهای ایرانی ایمن‌تر بودند، سهم کشته‌شدگان خیلی کمتر از این می‌شد. با اینکه تصادف بعد از سرطان که در هر 15 دقیقه یک نفر را می‌کشد، دومین عامل مرگ ایرانیان است. دراین میان رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه استانداردهای حداقلی حفظ جان رانندگان با سخت‌گیری پلیس روی خودروها اعمال شده است، گفت: در کل کمتر از ۳۰درصد از خودروهای داخلی ایمن هستند.

بی‌توجهی به نکات ایمنی

نکته‌ای که همیشه دور از ذهن می‌ماند و به آن توجه نمی‌شود، این است که اکثر مردم در هنگام خرید خودرو، کمتر به موضوع ایمن بودن خودرویی که می‌خرند، اهمیت می‌دهند و همیشه به قیمت ماشین توجه می‌شود. شاید اگر مشتریان ایرانی بیشتر به این موضوع توجه می‌کردند و خودروهای غیرایمن را نمی‌خریدند، کارخانه‌های خودروسازی ایرانی هم که در بازار انحصاری قرار دارند، سعی می‌کردند برای تولید یا مونتاژ خودروهای ایمن‌تر تکانی به خود بدهند. درباره خودروهای ایمن و غیرایمن و نقش آنها در مرگ‌ومیر تفاسیر مختلفی ارائه می‌شود، به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود، پراید حدود 15درصد مرگ‌ومیر جاده‌ای ایران را به خود اختصاص داده است؛ شرکت سازنده می‌گوید، چون تیراژ این خودرو بالا است، میزان مرگ‌ومیر با این خودرو هم بالا نشان داده می‌شود. یعنی اگر پراید هم مانند پژو206 ایمن می‌بود، به‌جای سالی 15درصد سالی شش درصد تلفات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎داد. پراید توسط موسسه‌های ایمنی از نظر آزمون تصادف خودرویی مردود است، اما پژو206 از نظر موسسات معتبر مانند «یورو ان کپ» از پنج ستاره چهار ستاره ایمنی را به خود اختصاص داده است.

فشار به خودروسازان

کارشناسان می‌گویند در یک خودرو ایمن، هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند، در خودرو باز نشود و سقف آن خم نشود. قسمت جلوی خودرو هم باید طوری مچاله شود که نیرو تصادف گرفته شود، اما این مچاله شدن نباید سبب شود، قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند. در یک خودرو ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورد به گونه‌ای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند. موضوعی که رئیس پلیس راهور درباره آن به خودروسازان هشدار داده است. به گزارش فارس، تقی مهری درباره برنامه‌های پلیس راهور برای فشار به خودروسازان برای تولید خودروهای ایمن، گفت: موضوع استاندارد و ارتقای کیفیت خودروها توسط شورای عالی استاندارد در مجموعه دولت تعریف می‌شود. او تصریح کرد: در حال حاضر ۵۱تا ۵۳استاندارد برخودروها اعمال می‌شود و خودروسازان به اجبار این استانداردها را اجرا می‌کنند که در این میان دو استاندارد برای حفظ جان رانندگان وجود دارد. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پلیس پیگیری‌های لازم را انجام داد تا دو استاندارد حفظ جان راننده به مرحله اجرا درآید، افزود: در گذشته دو کیسه ایمنی هوا در خودروهای سواری نصب می‌شد که طبق نظر پلیس این رقم باید برای بالا بردن ایمنی خودروها در حفظ جان راننده و سرنشین افزایش پیدا کند. مهری با اشاره به نصب ترمز ضد قفل در خودروهای داخلی ادامه داد: در حال حاضر این سیستم ترمز تنها روی دو چرخ از خودرو اعمال می‌شود که این مورد نیز با سخت‌گیری پلیس به خودروسازان اعمال شده است. او با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد خودروهای ساخت داخل استاندارد کنترل خودرو در سطح‌ جاده‌ها را رعایت می‌کنند، گفت: این استانداردها برای سواری‌ها دو عدد و برای برخی از وانت‌بارها یک عدد استفاده می‌شود که در کل کمتر از ۳۰درصد از خودروهای ما از این نظر ایمن هستند.

مقصر کیست؟ خودروسازان یا جاده‌ها؟

اگر همین امروز گزارشی میدانی تهیه شود و در آن از مردم بپرسند، مقصر کشتار ایرانی‌ها در جاده‌ها کیست، بسیاری از آنها انگشت اتهام را به سمت خودروسازان نشانه می‌روند و از آنها به عنوان متهم ردیف اول نام می‌برند. عده‌ای هم هستند که منصفانه‌تر قضاوت می‌کنند و در کنار خودروها، از جاده‌های ناامن نیز به عنوان مقصر یاد می‌کنند و اگر خیلی انصاف به خرج بدهند، از خودشان هم می‌گویند. اینکه بیشتر مردم و حتی مسئولان از خودروهای ایرانی به عنوان یکی از عوامل تلفات هموطنانشان نام می‌برند، نه اینکه واقعیت نباشد، اما قطعا همه حقیقت هم نیست، چه آنکه آمارها می‌گویند خودروها با همدستی جاده‌ها و رانندگان، ایران را به پنجمین کشور رکورددار تصادفات در دنیا تبدیل کرده است. آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، ایران با نزدیک به 50 کشته در هر 100هزار نفر، جزو کشورهای منطقه قرمز(خطرناک) در رانندگی به‌شمار می‌رود. این آمار که بر اساس دو شاخص«تعداد کشته شدگان تصادفات» و «تعداد کشته شدگان جاده‌ای نسبت به هر صدهزار نفر جمعیت» تهیه شده، می‌گوید وضع ایران از گذشته بدتر است، زیرا پیش‌تر تعداد کشته‌شدگان در هر صدهزار نفر، حدود 35نفر بود، اما حالا به نزدیک 50‌نفر رسیده است، چرا هزاران ایرانی که در این سال‌ها قربانی سوانح رانندگی شدند و می‌شوند، به مرگ طبیعی نمردند و نمی‌میرند؟ تقصیر این مرگ‌های جاده‌ای بر گردن کیست؟ جاده‌ها؟ خودروها؟ یا عامل انسانی؟

 

منبع: آرمان/ آسو محمدی/۲۴ آذر ۹۷ 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی