تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دیدار گزارش می دهد

تولید دارو ایرانی با مواد اولیه خارجی، اما وزیر ناراضی!

یکی از افتخارات بهرام عین اللهی تولید ۹۹ درصدی دارو با مواد اولیه‌ای است که با دلار تامین می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که نتیجه این تولیدی که از نظر او راضی کننده هم نیست، گرانتر شدن دارو است و بس!

کد خبر: ۱۴۷۵۵۴
۱۰:۵۵ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲

مواد اولیه خارجی، تولید داروی ایرانی و وزیر ناراضی!

 

دیدارنیوز_ نسرین نیکنام: وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی همواره تلاش می‌کند موضوع کمبود داروی وعده داده و محقق نشده در آذرماه ۱۴۰۱ را با یک وعده دیگر پنهان کند و حالا هم دست‌یابی به مواد اولیه ایرانی برای تولید دارو‌های داخلی وعده جدید اوست. البته عین‌اللهی با کشاندن پای استان‌ها و استانداران و شرکت‌های دانش بنیان به ماجرا، فرار رو به جلو کرده تا بعد‌ها بتواند مقصران بیشتری برای عدم تحقق و اجرا نشدن برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها داشته باشد.

اگر به این موضوع نوسانات قیمت ارز را هم اضافه کنید آن وقت متوجه می‌شوید که هزنیه تمام شده دارو با رقم‌های قبلی تفاوت چشمگیری خواهد داشت هر چند که چند ماه پیش با اینکه دلار افزایش قیمت امروزی را نداشت، دارو‌های اساسی با افزایشی بیشتر از تصور مردم روانه بازار شد و حالا انتظار می‌رود که دارو‌هایی که با نرخ جدید ارز وارد بازار شوند قیمت فزاینده‌ای داشته باشند.

از طرف دیگر بهرام عین‌اللهی برای اینکه نفر دوم استعفا کننده بعد از یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نباشد، یک لیستی از برنامه‌های خود در سال ۱۴۰۲ را ارائه کرد و بی شک این برنامه‌ها قرابت جدی با همان کتابی دارد که او در زمان گرفتن رای از مجلس همراه خود داشت؛ در حالیکه هنوز بخش عمده‌ای از برنامه‌های قبلی او اجرایی نشده، او از شعار امسال وام گرفته و همه تمرکز خود را روی تولید گذاشته، تولید دارویی که کمبود آن در ماه‌های پایان سال گذشته او را تا مرز استیضاح برد.

او روز سه شنبه در نشستی با معاونان و مدیران وزارت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خود را اینگونه معرفی کرد: مقتدر، خودساخته، آگاه و با اطلاعات کافی از سازمان زیرمجموعه، شجاع برای، داشتن برنامه مدون، برخورداری از روحیه مشاوره، عدم توجه به حواشی، حضور میدانی و نظارت و بازرسی منظم و دقیق!

عین‌اللهی بعد از آگاه سازی افراد در نشست نسبت به ویژگی‌های یک مدیر موفق، از ساماندهی طرح پزشک خانواده در سال جاری خبر داد؛ طرحی که سالهاست از آن صحبت می‌شود، اما هیچ وقت به عرصه ظهور نرسید، اما او اذعان دارد که این طرح را سال گذشته برای جمعیت‌های زیر ۲۰ هزار نفر و روستا‌ها اجرا کرده و امسال درصدد است تا این برنامه را به کل کشور تسری دهد.

او که پیش از این به فکر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید مواد اولیه داروسازی بود با بیان اینکه برای حمایت از دانش بنیان‌ها، برخی از اختیارات خود را واگذار می‌کنیم، اضافه کرد: بعضی از شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت مجوز محصولات‌شان مدت زیادی را صرف رفت و آمد می‌کنند و حال آن که در سال جاری تصمیم داریم در حوزه صدور مجوز دارو و تجهیزات پزشکی سیاست تمرکززدایی اتخاذ کنیم؛ عین اللهی برای اینکه انگیزه بیشتری به شرکت‌های دانش بنیان بدهد این را هم اضافه کرد که اقدام بعدی، افزایش تسهیلات بانکی است که این موضوع را از سمت دولت و مراجع ذی ربط پیگیری خواهیم کرد و دانشگاه‌ها نیز باید کمک کنند تا در جا‌هایی که تولید تاکنون کمتر بوده، رونق گیرد.

علیرغم اینکه کشور در پاییز سال گذشته با چالش جدی کمبود دارو‌های اساسی روبرو بود، اما آمار‌ها حاکی از آن بود که وضعیت تولید دارو در ایران روند مناسبی دارد و حالا عین‌اللهی می‌گوید: آمار تولید دارو در کشورمان ۹۹ درصد است، اما این عدد برای ما راضی کننده نیست؛ چرا که مواد اولیه بسیاری از دارو‌ها را تولید نمی‌کنیم و و زمانی موفق خواهیم بود که به تولید مواد اولیه برسیم.

حالا باید دید که بهرام عین‌اللهی چه روزی و چه زمانی همانطور که خود را مدیر موفق معرفی می‌کند از موفقیت‌های بیشترش در تکمیل وعده هایش حرف می‌زند در حالی که در قدم اول هنوز تکلیف شرکت‌های بیمه با نهاد‌های بیمه‌گر بر سر اختصاص سهم‌ها مشخص نشده است و همین بلاتکلیفی سبب شده مردم مجبور باشند،داروهای خود را با نرخ آزاد خریداری کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی