تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد

نباید گفت قطعنامه کاغذ پاره است یا بگذارید درکوزه آبش را بخورید

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هر قطعنامه‌ای که صادر می‌شود ما را دچار مشکل می‌کند نباید گفت قطعنامه کاغذ پاره است یا بگذارید درکوزه آبش را بخورید، اظهار داشت: ارزیابی اروپایی‌ها و امریکا این بود تظاهرات داخلی موجب می‌شود ایران کوتاه بیاید یا ایران تغییر رفتار دهد یا تغییر رژیم صورت گیرد حالا که این اتفاق‌ها نیفتاده دنبال راهی برای بازگشت به مذاکرات هستند.

کد خبر: ۱۴۶۶۹۶
۱۳:۵۷ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

صدور هر قطعنامه ایران را دچار مشکل بیشتر می‌کند

دیدارنیوز: «هر قطعنامه‌ای که صادر می‌شود ایران را دچار مشکل می‌کند.»

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در سخنانی در نشست «راه گفتگو؛ واکاوی آخرین تحولات توافقات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» که در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: قطعنامه‌ای که قرار بود در شورای حکام علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام صادر شود بسیار برای ما بد بود. هر قطعنامه‌ای که صادر می‌شود ما را دچار مشکل می‌کند نباید گفت قطعنامه کاغذ پاره است یا بگذارید درکوزه آبش را بخورید. هر قطعنامه پرونده ایران را سنگین‌تر می‌کند. همچنین معتقدم نباید آژانس را در مواضع‌مان زیر سوال ببریم. آژانس تنها نهاد ناظر بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای است.

وی گفت: جلوگیری از صدور قطعنامه تدبیر می‌خواهد و ایران هنرمندانه توانست جلوی قطعنامه‌ای دیگر را با سفر گروسی به تهران و توافقی که انجام شد، بگیرد. هر کس از صدور قطعنامه در شورای حکام و در شورای امنیت جلوگیری کند به کشور خدمت می‌کند و بالعکس هر کس کمک به صدور آن کند به منافع کشور ضربه زده است. می‌گوییم چرا مدیرکل، اسراییل را محکوم نمی‌کند، چون او مدیرکل آژانس است نمی‌تواند اساسا محکوم کند، همان‌طور هم درباره ایران موظف است مواضعش جانبدارانه به نفع گروهی از کشور‌ها نباشد.

او با اشاره به سفر گروسی و توافق فنی گفت: اینکه در وین گروسی بعد از سفر به تهران متعادل صحبت کرد نشان از موفقیت سفر است، به ویژه درباره ذرات ۸۴درصدی اظهارات معقول و منطقی داشت. با یک تدبیر خوبی گروسی به تهران آمد و توافقاتی حاصل شد که راه‌های جدیدی را باز کرده است. اینکه این راه‌ها چیست در سفر هیات فنی آژانس بررسی می‌شود، اما مهم‌ترین آن‌ها سوالات پادمانی آژانس است که باید پاسخ داده شود. معتقدم ما نمی‌توانیم از طریق سیاسی سوالات را حل کنیم. باید ابتدا از مسیر فنی این کار را جلو ببریم. در سال ۹۸ ایران اجازه بررسی و بازدید داد و ذرات اورانیوم ناچیز پیدا کردند، اما اگر ایران ریگی به کفش داشت که اجازه بازدید نمی‌داد.

بهشتی‌پور گفت: با وجود همه سیاسی‌کاری‌هایی که آژانس دارد ما باید بتوانیم مساله‌مان را با آژانس حل کنیم و بهانه را از دست دشمن بگیریم. نباید این فضا را ایجاد کنیم که ایران با توافقی که با آژانس انجام داد قانون راهبردی مجلس را نقض کرده است. حل مسائل باقی مانده با آژانس به نفع کشور است. معتقدم آژانس ماهیتی سیاسی، امنیتی، حقوقی و فنی دارد؛ می‌گویم که فقط جنبه فنی دارد، اما می‌گویم راه رسیدن به حل سه مساله پادمانی از آژانس می‌گذرد. اگر این مسائل فنی حل شود گره بزرگی در روند مذاکرات احیای برجام باز می‌شود و بهانه را از دست طرف امریکایی و اروپایی می‌گیرد. ارزیابی اروپایی‌ها و امریکا این بود تظاهرات داخلی موجب می‌شود ایران کوتاه بیاید یا ایران تغییر رفتار دهد یا تغییر رژیم صورت گیرد حالا که این اتفاق‌ها نیفتاده دنبال راهی برای بازگشت به مذاکرات هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی