تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از دستاورد‌های نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران

سفر نوروزی با بنزین رایگان به جای گران شدن عوارض خروج از کشور!

در چهارمین روز از برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که از ۱۸ تا ۲۱ بهمن در نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا بود، راهی محل نمایشگاه شدم.

کد خبر: ۱۴۵۰۸۱
۱۳:۳۴ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

توزیع بنزین برای سفر، رایگان؛ عوارض خروج از کشور گران؟
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در چهارمین روز از برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که از ۱۸ تا ۲۱ بهمن در نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا بود، راهی محل نمایشگاه شدم، کمی مانده به نمایشگاه با ترافیک عجیبی در ساعت دو بعد از ظهر مواجه شدم بعد از گذشت دقایقی و حرکت لاک پشتی ماشین‌ها به خیابان ورودی محل برگزاری نمایشگاه رسیدم و با دیدن جرثقیل راهنمایی و رانندگی که راه ورود ماشین‌ها را بسته بود متوجه دلیل اصلی ترافیک شدم؛ از ماشین پیاده شدم و تنها راهی که داشتم این بود که کل مسیر تا رسیدن به غرفه‌ها را پیاده بروم، البته من در این مسیر تنها نبودم و جمعیت قابل توجهی پیاده به سمت نمایشگاه می‌رفتند؛ از پلیسی که در کنار جرثقیل ایستاده بود پرسیدم چرا خیابان را بستید؛ گفت تا چند ساعت دیگر نمایشگاه تعطیل می‌شود و دیگر ورود نداریم! قانع نشدم، اما با تکان دادن سر و بستن دکمه‌های پالتو در سرمایی که خبر از بارش برف داشت پشت سر بقیه مردم به سمت نمایشگاه رفتم.

نخستین چیز‌هایی که در همان ابتدا نظرم را جلب کرد یکی صدای بلندگو‌های نمایشگاه بود که در ساعت‌های پایانی نمایشگاه می‌خواستند که بازدیدکنندگان را به غرفه‌ها جلب کنند و بعد هم تابلو‌های تبلیغاتی که روی آن نوشته بود که " امروز برو سفر، ۱۰ ماه دیگر پرداخت کن" یا تابلوی دیگری که نوشته بود سفر به فلان کشور‌های اروپایی فقط n میلیون تومان و جوری این عدد چند ۱۰ میلیونی را با کلمه "فقط" ترکیب کرده بود که آدم تصور می‌کرد که رقم ۸۰ یا ۹۰ میلیون تومان همان ۸۰ یا ۹۰ هزار تومان است!

مثل سایر نمایشگاه قبل از ورود به سالن‌های اصلی منتظر بودم که با سیل جمعیتی که در کنار غرفه‌های خوراکی ایستادن روبرو شوم که اینطور نشد یا من دیر رسیده بودم و جمع کرده بودند یا خوراکی‌ها تمام شده بود و در نهایت امتیاز این مرحله را در ابتدای ورود به نمایشگاه از دست دادم.

البته بهانه اصلی من برای رفتن به این نمایشگاه دیدن دوستانی بود که از اهواز آمده بودند برای همین ابتدا به سالن خلیج فارس که غرفه استان خوزستان در آن قرار داشت رفتم، طبقه همکف بیشتر غرفه‌ها مربوط به شرکت‌های گردشگری و شهرداری‌ها بود که کم و بیش شلوغ بودند؛ از پله برقی خودم را به طبقه دوم رساندم، سیل جمعیت و صدای ساز و دهل مرا به آن سمت کشاند، نزدیک غرفه استان خوزستان جمعیت زیادی ایستاده بودند و یکی مشغول عکاسی بود و یکی مشغول فیلمبرداری.

روبروی سالن استان خوزستان، غرفه‌ای قرار داشت که با یک تابلوی ساده که روی آن نوشته شده بود: «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان» اما این غرفه ویژگی خاصی داشت که آن را از سایر غرفه‌ها متمایز کرده بود آن هم حضور میزبانانی با لباس‌های عربی و پذیرایی با قهوه تلخ و چای شیرین بود.

سایر غرفه‌های استان‌ها هم کم و بیش شرایط یکسانی داشتند و هر کدام به روش خود استان و جاذبه‌های آن را معرفی می‌کرد، یکی با پخش تراکت و بروشور دیگری با پخش فیلم روی نمایشگرهای غرفه و دیگری با حضور کارشناسان...

 

توزیع بنزین برای سفر، رایگان؛ عوارض خروج از کشور گران؟

حضور ژاپن برای نخستین بار به همراه جای خالی ترکیه

در این نمایشگاه تعدادی از کشور‌های خارجی هم حضور پیدا کردند تا بتوانند با معرفی جاذبه‌های شهر‌های خود ایرانی‌ها را به سمت خود بکشانند و اندونزی، تاجیکستان، اندونزی، مالزی، ویتنام از جمله این کشور‌ها بودند البته برای اولین بار نیز کشور ژاپن در این نمایشگاه حضور پیدا کرد، اما جای ترکیه در نمایشگاه گردشگری امسال خالی بود.

کشور روسیه نیز به عنوان یکی از بازار‌های هدف ایران، در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و هیأت‌های مختلف تجاری آن نیز در حاشیه نمایشگاه با فعالان بخش خصوصی ایرانی جلساتی را برگزار کردند. در این نمایشگاه نیز آن‌ها به معرفی شهر‌های سنت‌پترزبورگ و مسکو پرداخته اند و شهرداران این دو شهر نیز حضور داشتند.

نماینده کمیته گردشگری شهر سنت پترزبورگ نیز در حاشیه نمایشگاه گردشگری به خبرنگار مهر گفته بود: در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ گردشگر ایرانی به روسیه رفته اند. ما میزبان هیأت‌های تجاری و توریستی متعددی از ایران هستیم. البته این آمار نسبت به سال ۲۰۲۱ بهتر بوده است. چون میزان اقامت ایرانی‌ها در شهر‌های گردشگری کشور روسیه از چهار روز به ده روز رسیده است و ما مشاهده کردیم که در سال ۲۰۲۲ گردشگران ایرانی اقامت‌های ده روزه داشته اند. به همین دلیل در نمایشگاه شرکت کردیم تا بتوانیم بهتر جاذبه‌های کشورمان را معرفی کنیم و با فعالان گردشگری ایرانی برای حضور در نمایشگاه مسکو که در اسفند برگزار می‌شود مذاکره کنیم.

توزیع بنزین برای سفر، رایگان؛ عوارض خروج از کشور گران؟

همه آمده بودند از مسئولان سیاسی تا اجرایی...

در روز‌های گذشته این نمایشگاه، چهره‌های مختلفی حضور داشتند و هرکدام برای مردم خبر تازه‌ای داشتند؛ خبری که قرار بود محمد مخبر بدهد را علی بهادری جهرمی داد، خبر بنزین رایگان برای سفر نوروزی را، اما اجرای صد در صدی آن را به روز‌های پایانی سال موکول کرد و در نهایت در پاسخ به این پرسش که دولت برای نوروز سال آینده بنزین رایگان در اختیار مردمی که قصد سفر دارند قرار می‌دهد؟ گفت: فعلاً صبر کنید تا قبل از نوروز مشخص می‌شود.

سخنگوی دولت این را هم گفت که هیأت دولت به موضوع گردشگری، فرابخشی نگاه می‌کند و همین حضور چشمگیری که هیأت دولت برای بازدید از این نمایشگاه تاکنون داشته نیز بیانگر این موضوع است. برای مثال شاید طبیعی‌تر باشد برخی از بخش‌ها مثل حوزه وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد همکاری‌هایی با حوزه گردشگری داشته باشند، اما اینکه وزارت نیرو هم با گردشگری همکاری کند نشان می‌دهد که این حوزه محدود به یک یا دو یا سه حوزه نیست و همه بخش‌های دولت به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارند.
روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس و دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، مجید علی‌نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و ... برای بازدید به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی آمدند و هر کدام هم یا اظهار نظری کردند و یا وعده‌ای برای تحقق خواسته‌های مردم دادند.

توزیع بنزین رایگان برای سفر؛ عوارض خروج از کشور گران؟
دو نکته مهم نمایشگاه

در ساعات پایانی نمایشگاه زمانی که غرفه داران تلاش می‌کردند هر چه داشتند را ارائه و غرفه‌های خود را جمع کنند، حضور عده‌ای که به سرعت در سطح نمایشگاه می‌چرخیدند جلب توجه کرد و البته مشاهده عزت الله ضرغامی که در دقایق آخر برپایی نمایشگاه، پاسخ به همه سوالات بود!

و از طرف دیگر تنها یک روز پس از پایان این نمایشگاه، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دنبال تصویب ۲۰ درصد افزایش عوارض خروج از کشور در سال آینده در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ هستیم و دلایل این افزایش را اینگونه توضیح داد که رقم افزایش عوارض خروج از کشور ۲۰ درصد تعیین شده است که ۳۰ درصد از منابع کلی عوارض خروج از کشور به حوزه گردشگری اختصاص می‌یابد.

حالا باید دید که برپایی این نمایشگاه با هدف جذب گردشگر داخلی موفق‌تر است یا افزایش عوارض خروج برای کاهش سفر!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی