تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
یورونیوز خبر داد

بررسی پرونده «مهسا» توسط اتحادیه اروپا؛ تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران؟

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خبر از بررسی موضوع جان باختن مهسا امینی در زمان بازداشت در ایران در جلسه آینده شورای روابط خارجی این اتحادیه داده است که زمزمه‌هایی را مبنی بر اعمال تحریم‌هایی در این زمینه ایجاد کرده است.

کد خبر: ۱۳۷۹۳۱
۱۷:۴۴ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱

ادعای یورونیوز؛ احتمال تحریم‌های حقوق بشری اروپا علیه ایران

دیدارنیوز: این نهاد تاکید کرده است که «اتحادیه اروپا به بررسی همه گزینه‌هایی که در اختیار دارد پیش از نشست بعدی شورای روابط خارجی برای رسیدگی به کشته شدن مهسا امینی و نحوه واکنش نیرو‌های امنیتی ایران به تظاهرات بعدی ادامه خواهد داد.»

این بیانیه در حالی مطرح می‌شود که لورنس نورمن خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در توییتی با آوردن متن بیانیه اتحادیه اروپا به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آن‌ها را نیاورده است، مدعی شد: «اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به دلیل سرکوب اعتراضات علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد کرد.»

پیش از این وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته «گشت ارشاد»، فرماندهان پلیس امنیت اخلاقی و فرمانده نیروی زمینی ارتش را تحریم کرد.

پیتر استانو: فرآیند‌های آماده سازی تصمیم در حال انجام است

از سوی دیگر پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به یورونیوز فارسی درباره گزینه‌های احتمالی این اتحادیه در تحریم حقوق بشری ایران گفت: «ماهیت دیپلماسی محرمانه بودن آن است در حالی که فرآیند‌های آماده سازی تصمیم در حال انجام است.»

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد هر آنچه را که در این مرحله مهم می‌داند به‌طور علنی اعلام کرد.

او به جلسه مطبوعاتی جمعه پیش نیز اشاره کرد که طی آن به همین موضوع پرداخته شد. جلسه‌ای که استانو در آن به فهرست ۹۰ نفره اتحادیه اروپا در تحریم مقام‌های ایرانی اشاره کرده که پیش از این در لیست سیاه اروپا قرار گرفته بودند.

آقای استانو همچنین گفت: «اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد که اقدامات مشخصی را انجام دهد ما مطمئنا آن را اعلام خواهیم کرد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته در بیانیه‌ای گفت که «طی هفته گذشته و به‌دنبال مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت از سوی گشت ارشاد، زنان و مردان در سراسر ایران از حق اساسی خود برای تجمع و اعتراض استفاده کردند.»

وی تاکید کرد که «شمار زیادی از گزارش‌ها حاکی از آن است که علیرغم درخواست‌های مکرر برای خویشتن‌داری، واکنش نیرو‌های امنیتی و پلیس ایران به تظاهرات نامتناسب بوده و منجر به تلفات جانی و همچنین شمار زیادی مجروح شده است.»

او به محدودیت در دسترسی به اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت: «تصمیم به محدود کردن دسترسی به اینترنت از سوی مقامات ایرانی و مسدود کردن پیام‌رسان‌ها دلیل دیگری برای این نگرانی است چرا که این اقدامات به طور آشکارا نقض آزادی بیان را نشان می‌دهد.»

آقای بورل اضافه کرد که «برای اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه معترضان غیرقابل توجه و غیر قابل قبول است. مردم در ایران مانند هر جای دیگر حق اعتراض مسالمت آمیز دارند. این حق باید در هر شرایطی تضمین شود.»

وی از طرف اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو از مقامات ایرانی خواست تا اصول مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را که ایران یکی از کشور‌های عضو آن است رعایت کند: «بنابراین ما از ایران انتظار داریم فورا سرکوب خشونت آمیز اعتراضات را متوقف کند و دسترسی به اینترنت و همچنین جریان آزاد اطلاعات را تضمین کند. علاوه بر این ما از ایران انتظار داریم که شمار قربانیان و دستگیر شدگان را مشخص کند.»

مسئول دستگاه دیپلماسی اروپا خواستار آزادی معترضان و روند مناسب دادرسی برای همه بازداشت شدگان شد و افزود: «علاوه بر این کشته شدن مهسا امینی باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد و هر کسی که در مرگ او دخیل است باید پاسخگو باشد.»

وی در نهایت گفت: «اتحادیه اروپا به بررسی همه گزینه‌هایی که در اختیار دارد پیش از نشست بعدی شورای روابط خارجی برای رسیدگی به کشته شدن مهسا امینی و نحوه واکنش نیرو‌های امنیتی ایران به تظاهرات بعدی ادامه خواهد داد.»

نشست بعدی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا قرار است در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) در لوکزامبورگ برگزار شود.

مهمترین تصمیم اروپا غیر از اعمال تحریم‌های حقوق بشری در مقابل ایران، به زمان دادگاه میکونوس برمی‌گردد که سفرای اروپایی در تصمیمی هماهنگ در فروردین سال ۱۳۷۶ اقدام به ترک ایران کردند. در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد نیز تهدید‌هایی در این زمینه در ارتباط با «انکار هولوکاست» شنیده می‌شد، اما هیچ گاه اجرایی نشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی