تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

در مورد طول عمر دیسک ترمز چه می دانید؟

چه زمانی باید نسبت به تعویض دیسک ترمز و صفحه کلاج خودروی خود اقدام کنیم؟ چگونه طول عمر دیسک ترمز را افزایش دهیم؟ چگونه بفهمیم دیسک ترمز فرسوده‌است؟ احتمال دارد این دسته از سوالات به ذهنتان خطور کند.

کد خبر: ۱۳۷۴۹۳
۱۰:۳۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

دیدارنیوز: چه زمانی باید نسبت به تعویض دیسک ترمز و صفحه کلاج خودروی خود اقدام کنیم؟ چگونه طول عمر دیسک ترمز را افزایش دهیم؟ چگونه بفهمیم دیسک ترمز فرسوده‌است؟ احتمال دارد این دسته از سوالات به ذهنتان خطور کند. اگر می‌خواهید اطلاعات لازم را در این مورد کسب کنید یا اطلاعات ضروری را درمورد افزایش عمر دیسک ترمز بدانید، بهتر است به مطالعه این محتوا بپردازید. هم‌چنین در صورت نداشتن آشنایی کامل با خودرو و سیستم آن، می‌توانید با مطالعه این محتوا به‌تنهایی نسبت به افزایش طول عمر دیسک ترمز خودروی خود اقدام کنید.

شاید در نگاه اول عملکرد سیستم ترمز در ماشین های سنگین و خودروی های سواری چندان پیچیده به نظر نرسد و این تصور ایجاد شود کل فرآیند با فشردن یک پدال ترمز اتفاق می افتد اما این فقط ظاهر قضیه است و در درون سیستم عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا خودرو از حرت بایستد و یا سرعتش کاهش پیدا کند. پس برای افزایش طول عمر مفید هر یک از این قطعات مثل دیسک ترمز باید دیگر عوامل تاثیر گذار را بدانیم و بررسی کنیم.

بررسی 5 روش مهم برای افزایش طول عمر دیسک ترمز

با استفاده از موارد ذکرشده در این بخش می‌توان تشخیص داد که چگونه طول عمر دیسک ترمز را افزایش دهیم:

  • عدم استفاده کردن بی‌مورد از دیسک ترمز و صفحه کلاج خودرو حین رانندگی

این مورد بدین معناست که تا زمانی که متوجه بالا آمدن صفحه کلاج نشده‌اید، می‌توانید از آن استفاده کنید. از‌این‌رو حین رانندگی پس از تعویض دنده باید به‌طور کامل پای خود را از روی پدال کلاج بردارید. لازم‌به‌ذکر است که هرچه میزان زمان فشار‌دادن و رهاکردن پدال کلاج کمتر باشد، طول عمر دیسک چرخ خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. اگر این مورد را رعایت نکنید، شاهد از‌بین‌رفتن دیسک ترمز و بوی سوختگی ناشی از داغ‌شدن لنت ترمز خواهید بود.

 

  • تعویض دنده در زمان درست و به‌صورت اصولی

تعویض درست دنده یکی از مهم‌ترین موارد در راستای افزایش طول عمر دیسک چرخ به شمار می‌رود. در این مورد باید توجه داشته‌باشید که تعویض دنده در موقعیت‌های نامناسب و عدم واردکردن فشار به پدال کلاج یا آزادسازی کلاج پیش از جاافتادن دنده، بدون شک طول عمر مفید دیسک ترمز و صفحه کلاج خودرو را کاهش خواهد داد. اگر این مورد را رعایت کرده و حین رانندگی در هر شرایطی به طرز درست دنده را تعویض کنید، می‌توان طول عمر دیسک ترمز خودروی خود را افزایش دهید.

  • عدم حمل بار سنگین

اگر در صدد آن هستید که بدانید چگونه طول عمر دیسک ترمز را افزایش دهیم؟ باید در نظر داشته‌باشید که حمل بارهای سنگین برابر است با اعمال فشار زیاد به دیسک و صفحه کلاج خودرو که نتیجه آن از بین‌رفتن صفحه کلاج خواهد بود. اگر مجبور به حمل بارهای سنگین وزن هستید، باید طی رفت و برگشت با میزان سرعت متوسط حرکت کرده و دنده‌ها را بدون عجله و آرام تعویض کنید. هم‌چنین از تیکاف یا همان حرکت‌دادن درجای خودرو و لاستیک‌های آن اجتناب کنید تا عمر دیسک و صفحه کلاج خودروی خود را افزایش دهید.

  • توقف در سربالایی‌ها به کمک ترمز دستی

اگر در مسیرها سربالایی حرکت می‌کنید و در ترافیک گیر کرده‌اید، به‌طور مداوم نیاز به ترمز و استفاده از کلاج خواهید داشت. در این میان بهتر است از ترمز دستی برای توقف خودرو استفاده کنید.

  • از لاستیک های مناسب استفاده کنید

یکی از این قطعات درگیر در فرآیند ترمز گیری، لاستیک ها هستند پس سلامت وکیفیت عملکردشان می تواند بر سلامت و طول عمر مفید دیسک ترمز هم تاثیر بگذارد. لاستیک هایی که سطح عاج آنها عمق کمی دارد به هنگام ترمز گرفتن اصطکاک و چسبندگی کمی با سطح زمین ایجاد میکنند و ترمز دیسکی هم باید با فشار بیشتری کار کند تا بتواندسرعت را کم یا متوقف کند. پس از لاستیک های با عاج های عمیق بهتر است استفاده کنید.

  • توجه به رانندگی خود در جاده‌های برون‌شهری و درون شهری

باید درنظر داشته‌باشید که در کدام جاده  میزان مسافت قابل طی و شتاب ماشین بیشتر است. به‌طور مثال می‌توان گفت که درون شهر پس از طی مسافتی حدود 45000 تا 70000 کیلومتر، باید صفحه کلاج خودروی خود را تعویض کنید.

 

چه عواملی طول عمر دیسک ترمز را کم میکند؟

 دیسک ترمز و صفحه کلاج خودرو وظیفه انتقال قدرت در خودرو را برعهده دارد. به عبارت ساده‌تر، تغییر دنده به‌طور ناگهانی که سبب تغییر نیرو می شود، مشکلات فراوانی را به بار خواهد آورد. ازاین‌رو باید هنگام تغییر دنده و سرعت ماشین، از کلاج استفاده کرد. همان‌طور که مستحضرید کلاج عاملی برای قطع و وصل‌کردن نیرو هنگام تعویض دنده‌ است که از بروز مشکلاتی در برابر واردشدن آسیب‌های ناشی از ترمز دیسکی خودرو جلوگیری می‌کند. اگر جزو یکی از دو گروه زیر باشید باید نسبت به بهترین زمان تعویض دیسک ترمز خود آگاه باشید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید:

  • آن دسته از رانندگانی که حرفه‌ای نبوده و در وهله آموزش رانندگی هستند، به طور حتم در کوتاه مدت نیاز به تعویض صفحه کلاج و دیسک ترمز خواهند داشت.

  • اگر در داخل شهر رانندگی می‌کنید و به‌طور مداوم مجبور به تعویض دنده هستید، بدون شک طول عمر دیسک چرخ و صفحه کلاج خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.

البته این نکته را هم بدانید که عموما زمان تعویض دیسک و صفحه کلاج خودرو حدودا در کارکرد 50 تا 70 هزار کیلومتر است. بهتر است حتی اگر نشانه های خرابی دیسک ترمز را هم به صورت واضح مشاهده نکردید، از یک کارشناس حرفه ای برای تست سلامت دیسک ترمز خود کمک بگیرید.

چگونه بفهمیم دیسک ترمز فرسوده‌ است؟

یکی از راه های پی بردن به اینکه دیسک ترمز نیاز به تعویض دارد یا نه، توجه به نشانه های خرابی دیسک ترمز است. این نشانه ها به صورت تولید صداهای ناهنجار و لرزش های فرمان به هنگام ترمز گیری و تغییراتی در سطح دیسک ترمز خود را نشان می دهند. برخی از علائم خرابی دیسک ترمز عبارتند از:

  • صدای سوت کشیدن 
  • لرزش فرمان ماشین 
  • سفت شدن پدال 
  • فشار دادن بیش از حد پدال ترمز برای ترمز گیری

و اما راه دوم برای اینکه بفهمیم باید نسبت به تعویض دیسک چرخ اقدام کنیم، تست سلامت دیسک ترمز است با بهره‌گیری از موارد ذکر شده در زیر می‌توانید به موقع تشخیص دهید که ترمز دیسکی فرسوده‌ است یا نه؟

مراحل تست صفحه کلاج به شرح زیر است:

  • استفاده از دنده دو از مرسوم‌ترین روش‌ها برای تست صفحه کلاج و دیسک به شمار می‌رود. به‌طوری که در این روش، باید خودرو را در دنده دو قرار داده و پای خود را از روی کلاج بردارید، در این صورت اگر خودرو خاموش نشده و به حرکت خود ادامه دهد؛ یعنی عمر دیسک ترمز و صفحه کلاج خودرو به پایان رسیده و نیازمند به تعویض هستند. لازم به ذکر است که اگر در این حالت خودرو خاموش شود، نیازی به تعویض دیسک و صفحه کلاج نیست.

  • اگر به‌طور مداوم به خودرو گاز می‌دهید، اما شتاب و سرعتی که نتیجه گازدادن است مطلوب نباشد؛ یعنی خودرو پس از گازدادن شتاب و سرعت مورد نیاز را نگیرد، به احتمال 90 درصد عمر دیسک ترمز و صفحه کلاج به پایان رسیده‌ است .

  • اگر هنگام تعویض دنده از آن صدایی خارج شود یا دنده بد جا بیوفتد، نشان از آن دارد که صفحه کلاج عمر خود را کرده و باید تعویض شود.

 

کلام آخر

در این محتوا به بررسی مواردی هم‌چون: چگونه طول عمر دیسک ترمز را افزایش دهیم و چگونه بفهمیم دیسک ترمز فرسوده‌ است، پرداخته شد. اگر این محتوا را به‌طور کامل مطالعه کرده‌باشید، اطلاعاتی کامل و جامع در این باره کسب کرده‌اید. هم‌چنین درصورت بروز هرگونه سوال یا ابهامی می‌توانید با کارشناسان شرکت بازرگانی واته که در ارتباط باشید تا شما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی کنند ضمن اینکه میتوانید به فروشگاه اینترنتی واته به نشانی vateh-sp.com مراجعه و انواع و اقسام لوازم یدکی ماشین سنگین  و دیسک ترمز را با ضمانت اصالت کالا و بهترین قیمت تهیه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی