تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

«برجام» در انتظار پرده آخر

توافق برای احیای برجام چند روزی است که نگاه‌ها را به سمت مقامات سیاسی آمریکا کشانده و همه در انتظار پاسخ نهایی ایالات متحده به پیشنهاد اروپا هستند. در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای برجام «منطقی» است.

کد خبر: ۱۳۶۰۵۷
۱۳:۴۷ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

«برجام» در انتظار پرده آخر

دیدارنیوز: درحالی‌که آخرین اخبار از تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد یک روزنامه‌نگار آمریکایی به نقل از منابع غربی گفته است «آمریکا احتمالا تصمیم خود را در مورد پاسخ ایران به پیش‌نویس اتحادیه اروپا گرفته، اما در حال مشورت با متحدانش است».

این تردید و بلاتکلیفی آمریکا که امید برای احیای برجام را با تردید مواجه کرده است همراه شده با نظر مثبت بورل از پاسخ ایران که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام را معقول دانست. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در سمینار کوادیس در اسپانیا گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام معقول بود. وی ادامه داد: پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شد و ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم. امیدواریم این پاسخ به ما اجازه دهد که مذاکرات را کامل کنیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد، اما نمی‌توانم به شما در این زمینه اطمینان بدهم.

بورل در ادامه گفت: این پاسخ باید تا الان ارائه می‌شد. پیش‌بینی شده بود نشستی تا پایان هفته پیش در وین برگزار شود. امکانش وجود نداشت. احتمال دارد این هفته برگزار شود.

اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین که به منبعی برای رسانه‌های ایرانی از اخبار و تحولات وین تبدیل شده است هم ضمن خبردادن از دیدار و رایزنی برجامی با همتای ایرانی‌اش در وین، پاسخ ایران به پیش‌نویس تصمیمات اتخادشده در زمینه احیای توافق را کاملا منطقی قلمداد کرد. اولیانوف در پیام دیگری درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام، نوشت: ایران یک هفته پیش در چنین روزی، پیشنهادات نهایی و از نظر ما کاملا منطقی‌اش درباره پیش‌نویس احیای توافق را به دیگر شرکای مذاکرات ارائه کرد. بیایید امیدوار باشیم که بررسی این پیشنهاد‌ها در واشنگتن مدت زیادی طول نخواهد کشید.

در همین بین نوعم امیر، خبرنگار نظامی رسانه اسرائیل از ناامیدی شدید محافل امنیتی رژیم صهیونیستی از روند مذاکرات وین خبر داده و نوشته است: «با توجه به نزدیک‌شدن به زمان دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ، جو ناکامی و ناامیدی شدید بر محافل امنیتی اسرائیل حکم‌فرما شده است».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم دیروز در نشست هفتگی خود در پاسخ به سؤالی در ارتباط با موضوع مذاکرات و آخرین تحولات در این عرصه و برخی از گمانه‌زنی‌های منتشرشده در این ارتباط گفت: در موضوع مذاکرات ما هنوز در مسیر مذاکره هستیم و در همین چارچوب اجازه می‌خواهم که به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نروید. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در آخرین دور مذاکرات وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره‌کننده از جمله ایران ارائه شد، تصریح کرد: طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خود پاسخ خودش را به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مقرر داد.

او در همین ارتباط تصریح کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش‌بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است. این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به مهم و حساس بودن مذاکرات، تصریح کرد: اجازه بدهید که در این ارتباط به روایت‌های غیررسمی اهتمام نکنیم. با توجه به شدت‌گرفتن انتقادات مقامات اسرائیلی در مخالفت با احیای برجام، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر مخالفت خود را با بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای برجام اعلام کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دو دیسکورس، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یائیر لاپید، نخست‌وزیر این رژیم در گفت‌وگویی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با بازگشت به توافق هسته‌ای برجام مخالفت کرده و گفته که اگر توافقی حاصل شود، این رژیم مقید به آن نخواهد بود.

دفتر لاپید در ادامه تأکید کرد: اسرائیل به انجام هرکاری جهت جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد. این اظهارات درحالی مطرح می‌شوند که وبگاه خبری اکسیوس، بامداد یکشنبه، به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روز‌های اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.

مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفتند: طی هفته گذشته، مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که باوجود ادعا‌های مطبوعاتی، هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شامگاه گذشته به شبکه خبری الجزیره گفت: ما به طور منظم با اتحادیه اروپا (درباره پاسخ ایران) در ارتباط بوده‌ایم و گفتگو‌ها با اتحادیه اروپا به صورت غیرعلنی دنبال می‌شود.

در شرایط گرگ‌ومیش حاکم بر فضای مذاکرات برجام در ایران، وزنه اخبار به سمت احیای برجام سنگین شده است و دیپلمات پیشین کشورمان هم گفته است: دولت آقای رئیسی یک فرصت طلایی است که قدرت‌های جهانی توافق احیای برجام را با دولت وی نهایی کنند و نیز کشور‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس با ایران گفتگو کنند تا به تنش‌ها و خصومت‌های ۴۰ سال گذشته پایان داده شود و مسیر صلح و همکاری و دوستی پایدار بین ایران و اعراب فراهم شود.

در همین رابطه هم بلومبرگ در گزارشی درباره ارتباط قیمت نفت با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه با رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس درباره احیای توافق هسته‌ای ایران گفتگو کرد که می‌تواند منجر به افزایش تأمین انرژی موردنیاز جهانی از سوی این عضو اوپک [ایران]شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی