تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
پس لرزه‌ها سفر پلوسی به تایوان

چین در حریم هوایی و دریایی تایوان رزمایش نظامی برگزار می‌کند

یک روز پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایپه، چین رزمایش نظامی بی‌سابقه‌ای را در شش منطقه که تایوان را هم در بر می‌گیرد، آغاز کرد.

کد خبر: ۱۳۴۸۹۹
۱۲:۴۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

چین در حریم هوایی و دریایی تایوان رزمایش نظامی برگزار می‌کند

 

دیدارنیوز: تلویزیون دولتی چین اعلام کرده است این رزمایش نظامی که تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت شامل شلیک مستقیم به آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان نیز می‌شود. مقام‌های تایوان گفته‌اند که این رزمایش‌ها مقررات سازمان ملل را نقض کرده و با حمله به فضای سرزمینی تایوان، چالشی مستقیم برای ناوبری آزاد هوایی و دریایی ایجاد می‌کند.

حزب دموکراتیک حاکم تایوان با انتقاد از این اقدام پکن می‌گوید: «چین در شلوغ‌ترین آبراه‌های بین‌المللی و مسیر‌های هوانوردی رزمایش‌هایی را انجام می‌دهد که رفتاری غیرمسئولانه و نامشروع به شمار می‌رود.»

وزارت دفاع تایوان نیز گفت که چهارشنبه شب و تنها چند ساعت پس از عزیمت پلوسی به کره جنوبی، هواپیما‌های ناشناس، احتمالاً پهپادها، بر فراز جزایر کینمن تایوان در نزدیکی ساحل اصلی به پرواز درآمدند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که تایوان خود را آماده جنگ احتمالی می‌کند و به اصل «آمادگی برای جنگ بدون جنگیدن» پایبند خواهد بود.

چین که تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند ادعا‌های این جزیره مبنی بر خودمختاری را به رسمیت نمی‌شناسد.

دفتر امور تایوان مستقر در پکن در بیانیه‌ای استقلال طلبان در تایوان را تهدید کرد که مجازات در انتظار آن‌ها خواهد بود. همچنین در پکن این هفته فضای به شدت امنیتی در محوطه اطراف سفارت ایالات متحده برقرار بود.

نانسی پلوسی، بالاترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. او در سفر کوتاه خود به این جزیره، ضمن ستایش دموکراسی در این منطقه تاکید کرد که آمریکا به همبستگی خود با تایوان پایبند است و خشم چین نمی‌تواند رهبران جهان را از سفر به این جزیره باز دارد.

چین در اعتراض به این اقدام، سفیر ایالات متحده در پکن را احضار و همچنین واردات محصولات کشاورزی از تایوان را متوقف کرده است.

ایالات متحده و وزرای خارجه گروه ۷ به چین هشدار داده‌اند که از سفر پلوسی به عنوان بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه تایوان استفاده نکند.

با این حال برخی در آمریکا از اقدام پلوسی برای سفر به تایوان، آن‌هم در این مقطع زمانی انتقاد کرده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز چهارشنبه خود با نامناسب خواندن این سفر تاکید کرده که چنین اقداماتی آن‌هم در شرایطی که واشنگتن با مسکو وارد یک جنگ غیرمستقیم شده است تنها باعث نزدیک‌تر شدن چین به روسیه می‌شود و همچنین بهانه بیشتری دست پکن می‌دهد تا اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد.

نانسی پلوسی پس از خروج از تایوان در بیانیه‌ای تاکید کرد که به دلیل مخالفت و ممانعت مقام‌های چینی، تایوان نمی‌تواند در نشست‌های جهانی و از جمله نشست اخیر سازمان جهانی بهداشت شرکت کند. او در ادامه ضمن حمایت از دموکراسی تایوان تاکید کرد که هر چند ممکن است چین مانع از اعزام رهبران تایوان به مجامع جهانی شود، اما آن‌ها نمی‌توانند مانع از سفر رهبران جهان به این جزیره شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی