تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.

نامه تند آیت‌الله یزدی به آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در پی دیدار با سیدمحمد خاتمی + واکنش‌ها

در پی انتشار تصاویری از حضرت آیت الله شبیری زنجانی با رئیس دولت اصلاحات، آیت‌الله موسوی خویینی‌ها و عبدالله نوری در فضای مجازی، آیت‌الله محمد یزدی طی نامه‌ای خطاب به این مرجع تقلید شیعیان، خواستار «رعایت شئون مرجعیت و احترام نظام اسلامی حاکم» شد. این نامه واکنش فراوانی را به همراه داشت. (این خبر تکمیل می‌شود).

کد خبر: ۱۳۲۹۰
۲۱:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز - متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دامت برکاته»

سلام علیکم

با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.

لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم

چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!.

یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.ان شاء الله
 
نامه مسیح بروجردی به آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در پی نامه تند آیت‌الله یزدی
 
حجت الاسلام والمسلمین مسیح بروجردی یکی از پر سابقه ترین شاگردان حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی است که ۲۸ سال در دروس خارج فقه و اصول ایشان شرکت کرده اند. وی با ارسال نامه ای به محضر آیت الله العظمی شبیری زنجانی نوشت:
 
بسم الله الرحمن الرحیم

محضر استاد بزرگوار

حضرت آیت الله العظمی آقای شبیری زنجانی دام ظله الوارف

سلام علیکم و رحمة الله 

هرگز گمان نمی کردم تأکیدات حضرتعالی در لزوم حراست از اخلاق اسلامی در حوزه های علمیه و تذکرات شما درباره افول اخلاق در میان روحانیت، به همین سرعت چنین شاهدی از غیب پیدا کند. 

رعایت ادب اقتضاء میکند کمتر به نامه سرگشاده خطاب به معظم له بپردازم، اما ناگزیرم توجه دهم که بی توجهی به روابط پر برکت دوستانه بلکه گاهی علاقه عمیق پدر و فرزندی میان استاد و شاگرد در حوزه های علمیه، باعث تحلیل های اشتباه و موضعگیری ناموزون و ایجاد دردسر برای روحانیت و حوزه شده است. 

به عنوان یکی از فرزندان شما، امیدوارم خاطر مبارک از این گونه نامه‌ها مکدّر نباشد، و این تجربه های تلخ را درس اخلاقی بشمارید برای طلاب جوان و انقلابی که بدانند در هنگام عصبانیت چگونه سخن بگویند که این چنین با آبروی حوزه و نهادهای باسابقه آن بازی نکنند. 

ان شاء الله خداوند سایه پر فیض آن عزیز را بر سر قاطبه شیعه حفظ و آن وجود شریف را از بلیات دوران محفوظ دارد و استدعا دارم ما را در خلوات خویش از دعای خیر محروم نفرمایید.

ارادتمند شما 
مسیح بروجردی
6 آبان 1397
 
غرویان: کسانی که در حد مرجعیت نیستند چگونه برای یک مرجع تقلید تعیین تکلیف می‌کنند؟
 
یک مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسانی که در حد مرجعیت نیستند چگونه می‌توانند برای یک مرجع‌تقلید که از نظر علمی و فقهی در رتبه ای بالاتر قرار دارد، این‌گونه تعیین تکلیف کنند؟ می گوید نوشتن این نامه با چنین لحن و روشی صحیح نبود.

آیت‌الله محسن غرویان، با اشاره به نامه سرگشاده آیت‌الله محمد یزدی گفت: به نظر من انتساب این نامه و محتوای آن به آیت‌الله یزدی اندکی قابل تأمل است، اما اگر خود وی آن را تایید کند دیگر جای بحثی نیست. نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد، این است که در تاریخ حوزه‌های علمیه، مراجع و مرجعیت در یک مقام و مرتبه‌ای بودند که اجتهاد آزاد داشتند و این چنین نبوده که شخص دیگری بخواهد برای یک مجتهد آن‌هم در حد مرجع تعیین تکلیف کند.

وی افزود: مراجع در اظهارنظرهای فقهی و موضع گیری‌هایی که داشتند، آزاد بودند و این از افتخارات حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه است که حوزه های علمیه، محل تبادل آزاد فکری و اظهار نظر اجتهادی بوده است. اما این جای شگفتی دارد که کسی بخواهد برای یک مرجع تقلید تعیین تکلیف کند و این مسأله بسیار عجیبی است.

این مدرس حوزه علمیه قم گفت: مردم توقع ندارند که این‌گونه اختلاف‌نظرها بین علما به شکل آشکار و علنی مطرح شود. اگر آیت‌الله یزدی نظری داشتند باید به شکل محرمانه به حضور مرجعیت آیت‌الله زنجانی ارسال می‌کردند. ولی این نوع شیوه مطرح‌کردن نظر جای تعجب دارد. به نظر من صلاح نبود که این نامه با چنین لحنی و به صورت سرگشاده نوشته شود.

وی بیان کرد: سوالی هم که برای بسیاری از فضلا، اساتید، طلاب و عموم مردم مطرح می‌شود این است؛ کسانی که در حد مرجعیت نیستند چگونه می‌توانند برای یک مرجع‌تقلید که از نظر علمی و فقهی در رتبه ای بالاتر قرار دارد، این‌گونه تعیین تکلیف کنند؟

آیت‌الله غرویان در پایان گفت: با اینکه رقابت‌های ناسالم جناحی در میان برخی از حوزویان هم وجود دارد، ولی آیت‌الله شبیری زنجانی در میان حوزویان از شخصیت‌هایی هستند که چهره ایشان بیشتر فقاهتی است و بیشتر پژوهش و تحقیق در کارنامه آیت‌الله شبیری زنجانی می‌درخشد.
 
واکنش‌های چند فعال سیاسی به نامه آیت الله یزدی به آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی 
 
 سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حساب توئیتری خود نوشت:

«‌مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است. مواظب باشیم مراجع پاک زیست  را با تابلوی دغدغه مقدس حفظ نظام ، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم.»

علی شکوری راد هم به این نامه واکنش نشان داد و در حساب توئیتری خود نوشت:
 
 «حضرت ‎آیت‌الله‌یزدی! شما بخوبی مقام علمی، اخلاقی و مرجعیت حضرت ‎آیت‌الله‌العظمی‌شبیری‌زنجانی را می‌دانید. این نوع حرمت‌شکنی حریمی را باقی نمی‌گذارد و از کسی در مقام شما بعید است. آنکه در دفاع از او چنین کرده‌اید از این کار شما ناخشنود است. خداوند توفیق جبران به شما عنایت فرماید.»

غلامعلی رجایی در کانال تلگرامی خود به نامه آیت الله یزدی واکنش نشان داد.

در بخشی از نوشته رجایی آمده است: «خدا کند نامه آقای محمد یزدی، به مرجع عالیقدر،آیت الله شبیری زنجانی درست نباشد، همو که من در آخرین سفر مشهد که درخدمت مرحوم هاشمی بودم ،در ملاقاتشان حضور داشتم ،از هاشمی شنیدم آقای زنجانی در مقطعی، استاد ایشان بوده است.

آقای یزدی در بیانی که متاسفانه کمتر به آن توجه شد به حضور این مرجع عالی مقام و بیدار در منزل کسی که -خاتمی-، مساله دار است و برای رهبری و نظام احترامی قائل نیستند  اعتراض می کند.»

حمیدرضا جلائی‌پور از سخن گفتن با زبان تهدید با آبروی حوزه ابراز تاسف کرد.

جلایی پور آیت الله شبیری زنجانی را آبروی روحانیت مستقل شیعه خوانده و نوشته است: «آیت‌الله شبیری یک مرجع تقلید ریشه‌دار و صاحب سلوک اخلاقی در حوزه علمیه قم است. مرجعیت او ساخته و پرداخته صدا وسیما نیست. او هیچوقت به اسلام‌ اقتدارگرا اعتقادی نداشته و مبلغ آن نبوده است. زندگی خودش و همه فرزندانش کوچکترین تغییری با قبل از انقلاب نداشته است.»

الیاس حضرتی در حساب توئیتری خود نوشت:

‌«ما شیعیان مفتخریم که مراجع بزرگوارمان جز از خدای متعال از هیچ قدرتی اجازه نگرفته‌اندومقید به قیود هیچ نهاد سیاسی یا اقتصادی نبوده‌اند.بی‌جهت نبوده که همواره مظلومان به بیوت مراجع پناه برده‌اند.ما مکلفان اما اجازه نخواهیم دادکه به بهانه‌های واهی به ساحت مراجع اهانت شود.فاین تذهبون».

عباس عبدی نیز نوشت:
 
نامه آقای یزدی عضو برجسته جامعه مدرسین قم خطاب به آیت الله شبیری زنجانی بازتاب وسیعی داشت. مخالفتها با این نامه بجای خود؛ ولی واقعیت آنچه در قم می گذرد همین نگاه آقای یزدی است. مساله این است که با یک فهم عرفی هر کسی متوجه می شد که این نامه اثرات منفی و مخربی برای حوزه و نظام دارد پس چرا آقای یزدی چنین نامه ای را نوشتند؟

 عبدی در پایان آورده است: آیا دیگران هم می توانند چون آقای یزدی برای یک مرجع چنین نامه ای بنویسند و تحت تعقیب قرار نگیرند؟ اگر بتوانند؛ در این صورت ایرادی به کار آقای یزدی نیست و اگر نتوانند که قطعا نمی توانند باید مشکل را در این تبعیض ویرانگر جستجو کرد. این تبعیض ریشه همه نابسامانی ها و اظهار سخنان نسنجیده است که اتفاقا کسانی بیشتر قربانی این تبعیض می‌شوند که از آن بهره مند هستند.

غرویان: کسانی که در حد مرجعیت نیستند چگونه برای یک مرجع تقلید تعیین تکلیف می‌کنند؟
 
یادداشت مهرداد خدیر
 
 آقای یزدی! مرجع تقلید را نصیحت می کنید یا تهدید؟

اگر خبرگزاری حوزه نامۀ سرگشاده یا سرگشودۀ آیت‌الله محمد یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید را منتشر نکرده بود، این تصور که نامه واقعی نباشد و مانند برخی از اخبار فضای مجازی ساخته و پرداختۀ کسانی با هدف اختلاف افکنی باشد دور نبود اما حال که صحت نامه روشن شده جای طرح چند نکته هست.

قضیه از این قرار است که آیت‌الله شبیری زنجانی به تهران آمده بوده و شماری از شخصیت‌های سیاسی از جمله رییس جمهوری اسبق ایران، وزیر کشور دولت های سازندگی و اصلاحات، دادستان کل کشور در دهۀ 60 و منصوب امام خمینی در شورای سرپرستی صدا و سیما و امور حج و چند چهرۀ روحانی دیگر به دیدار ایشان رفته‌اند و این تصویر در فضای مجازی انعکاس یافته و خبرگزاری جمهوری اسلامی هم در گفت و گوی تازه خود با محمد رضا خاتمی جزییات این دیدار را جویا شده و او هم گفته در حد دیدار شاگردان سابق با استاد و مرجع تقلید بوده است نه بیشتر.

آقای یزدی اما این افراد را مسأله دار و کسانی دانسته که «برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قایل نیستند» در حالی که چنین اتهامی را تا کنون هیچ شخص دیگری به آنان وارد نساخته بود و حتی روزنامۀ کیهان نیز که منتقد صریح این شخصیت هاست هیچ گاه چنین ادعایی را علیه آنان مطرح نمی‌کند و به موضوعات دیگر می‌پردازد.

 چند نکته اما از این قرار است:

1. آقای یزدی نوشته‌اند «‌این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدان و حوزویان را در پی داشته است.» آیا ایشان که خود فقیه و مجتهدند در زمرۀ مقلدین آقای شبیری‌اند یا مقلدین به ایشان وکالت داده‌اند یا می‌توانند از جانب همۀ حوزویان سخن بگویند یا مگر غالب دیدار‌کنندگان خود حوزوی و ملبس به لباس روحانی نیستند؟ 

چگونه دیدار چند روحانی با یک مرجع تقلید باعث ناراحتی همۀ حوزویان می‌شود؟ (تازه غیر روحانی و غیر ملبس‌شان هم یک چند در لباس روحانیت بوده). درست‌تر این بود که می‌نوشتند «ناراحتی من» و اگر در جامعۀ مدرسین مطرح شده از جانب تشکل متبوع سخن می گفتند نه قاطبۀ حوزویان و مقلدین.

نکته اصلی اما این است که نامه شبیه نامۀ یک روحانی  یا شخصیت سیاسی به یک مرجع تقلید یا حتی غیر مرجع نیست. شبیه نامۀ یک مقام بالاتر اداری به فردی پایین تر است در حالی که مرجعیت و روحانیت شیعه از این چهارچوب‌ها رها بوده است.

2. نوشته اند «چگونه فرصت ملاقات با هیأت رییسۀ مجمع عمومی اساتید را پیدا نمی کنید اما فرصت ملاقات با این آقایان را پیدا می کنید؟»

آخر این دیگر چه سؤالی است؟ هر فردی ممکن است فرصت یا علاقۀ ملاقات با فردی یا گروهی را داشته باشد و با دیگری نداشته باشد یا پیش نیاید. می توان یک مقام اجرایی را این گونه مورد سؤال قرار داد چون با بودجۀ بیت المال وظیفۀ رسیدگی به همه را دارد اما با دیگران چگونه می توان؟

در پایان خرداد سال 56 مرحوم مطهری در لندن در خانه دکتر سروش بود و شریعتی درگذشت اما در مراسم تشییع جنازه دکتر شریعتی شرکت نکرد. در حالی که مرحوم دکتر مفتح تا دمشق هم رفت و زیر تابوت دکتر را گرفت. می توان بر مطهری خرده گرفت که چرا مفتح رفت و شما نرفتی؟ هیچ کس اما خرده نگرفت. چون نوع روابط روحانیون با دکتر شریعتی متفاوت بود. مثلا آیت‌الله خامنه‌ای بسیار علاقه‌مند بودند و در مشهد به منزل پدر او رفتند و تسلیت گفتند و برخی اما همچنان منتقد بودند.

حال، آقای شبیری به هر دلیلی به تهران آمده بود و در خانۀ علاقه مندی یا دوستی مستقر شده و دیگران هم به دیدار رفتند. کجای این کار عجیب است؟

3. جملۀ پایانی آیت الله یزدی بسیار شگفت آور است و بی سابقه:«لازم است احترام و شئون مرجعیت را رعایت و ترتیبی اتخاذ فرمایید این گونه مسایل دیگر تکرار نشود».

این لحن نه با جایگاه این دو سازگار است و نه با اقتضائات حوزوی و مگر مراجع شیعه در استخدام نهادی هستند که مثل کارمندان به آنان تذکر داده شود؟

اگر آقای شبیری مرجع است آقای یزدی که در مقام مرجعیت و افتا نیست چگونه امر می کند و اگر تکرار کند چه می شود؟ چگونه برخورد می کنند؟ 

این جمله هم قابل تأمل است: « مقام و احترام شما در سایۀ احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است.»
وقتی خود نظام و رهبری در ذیل دین و مذهب تعریف می شوند چگونه می توان مرجعیت را این گونه توصیف کرد و مگر بی احترامی یی از کسی سر زده است؟ 

4. برخی اتفاقات در تاریخ انقلاب اسلامی در این چهل سال بعضی را به این اشتباه انداخته که استثنا را تعمیم و تسری دهند و به قاعده تبدیل کنند. مثلا این که جامعۀ مدرسین در سال 61 آیت الله سید کاظم شریعتمداری را از مرجعیت خلع کرد نباید این تصور را ایجاد کند که این استثنا یک قاعده است و این رویه را الی‌الابد ادامه دهند یا این که اولین رییس جمهوری ایران عزل شد استثنا بود و قاعده اتمام دوره است مگر مورد شهید رجایی که با شهادت به دو ماه هم نرسید. ما در آستانۀ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تحت شدیدترین هجوم تبلیغاتی و رسانه ای و اقتصادی قرار داریم. آن گاه باید اردوگاه خودمان را هم برهم بزنیم و گمان کنیم استثنای 36 سال قبل را می توانیم دوباره معیار قرار دهیم آن هم به صرف یک ملاقات؟ مگر مرجع مورد مراجعۀ آحاد شهروندان و مقلدین و ارادت مندان نیست؟ آیا باید از آقای یزدی اجازه می گرفتند؟

در نامۀ آقای یزدی اما این احساس وجود دارد که میل به تسری استثناها به قاعده وجود دارد.

5. آیت الله یزدی در انتخابات هفتم اسفند 94 از راه یابی به مجلس خبرگان رهبری بازماند. دیدار کنندگان با آیت الله شبیری از فهرست رقیب حمایت کرده بودند. لحن تند این نامه این شایبه را ایجاد می کند که از فهرست مورد حمایت مرحوم هاشمی رفسنجانی و رییس جمهوری اسبق ناراضی اند و این زیبنده نیست. در حالی که رقابت در ذات انتخابات نهفته است و مگر کاندیداهای مورد حمایت خود اصول گرایان با هم رقابت نمی کردند؟

6. جای این سؤال هم هست که چرا شاهد چنین نامه هایی با چنین لحنی به رییس جمهور سابق مورد حمایت که بعدتر سرکشی کرد نبودیم و حالا یک مرجع تقلید را این گونه مخاطب قرار می دهند؟

7. این گونه واکنش ها مسبوق نیست کما این که آیت الله یزدی حتی در مقام پاسخ به جانشین خود در قوۀ قضاییه در سال 78 برنیامد که در همان ابتدا گفت «یک ویرانه را تحویل گرفته است». از این سخن آیت الله هاشمی شاهرودی البته تعابیر مختلفی صورت پذیرفت و برخی گفتند منظور به لحاظ اداری و امکانات است اما به هر رو پاسخی ندادند یا اگر دادند با این لحن نبود.

8. مرجعیت و روحانیت تشیع یک نهاد دیرپا و از سرمایه های اجتماعی اند و به تعبیر آقای دکتر صالحی وزیر ارشاد که خود نسبتی وثیق با حوزه دارد « پشتوانۀ حفظ هویت شیعی» به شمار می آیند. پس همان گونه که ایشان در توییت شامگاه شنبه پنجم آبان خود تصریح کرده است «مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابلوی دغدغۀ حفظ نظام، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپاریم.»

9. اگر خشم آقای محمد یزدی ناشی از رویکرد مردم در انتخابات اسفند 94 تفسیر شود در این صورت از نظر ایشان لابد همۀ کسانی که در استان تهران ترجیح دادند با رأی به دیگران مانع راه یابی ایشان به خبرگان شوند «مسأله دار» هستند و آیا این توهین به مردم نیست؟ مردمی که به ندای رهبری برای شرکت در انتخابات پاسخ مثبت دادند و موجب قوام و دوام نظام شدند؟

10. اشاره آیت الله یزدی به مجمع اساتید یادآور زمزمه هایی است که پس از مهاجرت حجت الاسلام سید علی خمینی به نجف درگرفت و این شایعه پیچید که نوادۀ امام احساس می کند برای تدریس در حوزه ناگزیر از عدول از سنت های حوزوی و ورود به پاره ای ساز و کارهای تازه است که تنوع و آزادی فکر حوزه را مورد سؤال قرار می دهد یا این گونه به نظر می رسد ولو چنین نباشد. آیا لحن تند رییس جامعۀ مدرسین خطاب به یک مرجع تقلید پاسخی به پرسش کسانی نیست که از مهاجرت نوادۀ امام به نجف متعجب بودند؟
 
ابوالفضل فاتح: تحکم آمرانه به ساحت مرجع عالی مقام تشیع؟
 
 ابوالفضل فاتح در پی انتشار نامه آیت الله محمد یزدی به مرجع تقلید جهان تشیع آیت الله العظمی شبیری زنجانی در یادداشتی کوتاه نوشت:

حکم آمرانه به ساحت مرجع عالی مقام تشیع، همان سنت سیئه نخبه‌کشی است. 
 
تحکم آمرانه به ساحت مرجع متخلق و عالی مقام حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، پرده‌ای دیگر از حریم‌شکنی‌هایی است که متاسفانه سابقه طولایی در دهه‌های اخیر داشته و هر چه سکوت و تحمل شده، بیشتر عمق و نضج پیدا کرده است. 

نگاهی به طومار بلند شخصیت های  عالی رتبه ی حوزوی و غیر حوزوی ،  که مورد هتک قرار گرفته اند به خوبی نشان می دهد، این رویکرد، که پیوسته از تریبون ها و مصادر وابسته به قدرت و معمولا به واسطه صورت گرفته، به تدریج به سنتی نامیمون در کشور تبدیل گردیده است.

این جریانات که معمولا در پشت افراد موجه و با سابقه نیز پنهان شده اند، متاسفانه نه صلاح دین و میهن و نه صلاح نظام و انقلاب و نه صلاح حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نه حتی صلاح خود را مد نظر قرار نمی دهند و هر که را که غیر خود بپندارند هدف قرار می دهند.

گویا فراموش شده است که اسلام صرفا برپایه حکومت و سیاست نیست که استوار می گردد و پایه های اصلی بر دیانت و عدالت و اخلاق و درایت نهاده شده است و حکومت بدون این مبانی، فاقد ارزش معنوی و حقیقی است. 

این سنت نخبه کشی که بسیاری از شخصیت های مستقل، صاحب رای و با وجدان دینی و ملی را نشانه رفته و باب های حریت و استقلال رای را می بندد، سنت سیئه ایست که  اگر از آن به فوریت و جدیت ممانعت نشود، خدایی نکرده دامن گیر همه خواهد شد و چیزی نخواهد گذشت که حریمی بر زنده و رفته ی این دیار باقی نخواهد ماند. 

البته آنان که چنین می کنند و یا واسطه چنین هتاکی هایی می شوند نیز معمولا به نیکی یاد نمی شوند. امید است که جبران کنند.
 

واکنش آیت الله هادوی تهرانی به نامه آیت الله یزدی: جامعه مدرسین این لغزش کم نظیر را جبران کند

 

 

آیت الله مهدی هاوی تهرانی در پی نامه سرگشاده آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش شفقنا، متن بیانیه این استاد برجسته حوزه علمیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون

خبر ناگوار نامه سرگشاده یکی از شخصیت های باسابقه حوزوی به یکی از مراجع بزرگ تقلید، در عین ناباوری و حیرت، موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

بی شک، چنین ادبیاتِ دور از ساحت ادب، دل صاحب حوزه های علمیه، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را در این ایام حزن آل الله علیهم السلام، رنجاند و آن عزیز سفر کرده را که صد قافله دل همره اوست، آزرده خاطر ساخت.

به راستی با وجود چنین رویکردی از سوی یک فرد کهن سال در حوزه علمیه قم، چه توقعی از طلاب تازه کار در زمینه رعایت ادب و ادبیات حوزویمی توان داشت؟!

سزاوار است جامعه محترم مدرسین به جبران این لغزش کم نظیر به دست بوسی مراجع معظم تقلید به ویژه مخاطب نام آشنای این نامه که استوانه ای کم نظیر از علم و اخلاق در حوزه علمیه قم است، شتافته و بی هیچ تردیدی از تمامی حوزه های علمیه به ویژه مراجع معظم تقلید و بالأخص رهبر عزیز انقلاب که همواره حامی صیانت از جایگاه رفیع مرجعیت بوده و هستند، عذرخواهی شایسته کنند، باشد که دل شکسته امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آستانه اربعین حسینی از سوی سربازان آن جناب مرهمی یابد و قرحه چشم های مجروحش که در غم جد بزرگوار خون گریه می کند، التیام پیدا کند و دعای خاص آن حضرت که همواره راهگشای شیعیان در عصر غیبت بوده است، در این شرایط حساس که بیش از هر زمان بدان نیازمند هستیم، ما را از گردنه های پیش رو به سلامت عبور دهد و کشتی انقلاب اسلامی را به ساحل زیبای حضور آن بزرگوار، روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه، برساند.

إن شاء الله

مهدی هادوی تهرانی
قم آشیانه آل محمد علیه و علیهم السلام
۱۸ صفر المظفر
۶ آبان ۱۳۹۷

جمعی از شاگردان حضرت آیت الله زنجانی: تخطئه یک مرجع تقلید و مدرس کم نظیر نتیجه ای جز وهن حوزه و نظام ندارد
 

 

جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی درپی نامه آیت الله یزدی، نامه ای را منتشر کردند.

به گزارش شفقنا متن نامه جمعی ازشاگردان این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

بسمه تعالی
نامه سرگشاده آیت الله یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مرجع عالیقدر و فقیه وارسته، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، به بهانه دیدار با جمعی از شاگردان قدیمی شان، در آستانه اربعین حسینی، و نمایش وحدت جهان تشیع، موجب شگفتی شد.

بیگانگی این نوشتار با ابتدایی ترین موازین اخلاقی بی نیاز از هر گونه توضیحی است. تخطئه یک مرجع تقلید و مدرس کم نظیر به بهانه واهی، تهدید و تعیین تکلیف برای وی از موضعی قیم مآبانه، با انگیزه دفاع از نظام و رهبری، نتیجه ای جز وهن حوزه و نظام ندارد.
هیچ نظامی بر پایه توهین به مفاخر جامعه و تهدید آنان، استوار نمی ماند.

باور ما پیروان مکتب امام صادق(ع) و فرزندان حوزه آن است که بقای نهاد روحانیت، و دوام جمهوری اسلامی در گرو به رسمیت شناختن اختلاف نظرها، پاسداشت حرمت ها، پرهیز از تنگ نظری ها، و تحکم هاست. از علمایی که دل در گرو انقلاب و نظام دارند، انتظار بیشتری می رود و لازمه آن هوشیاری در برابر وسوسه خناسان، و نفوذی های دوست نماست.
به باور ما حفظ حرمت و استقلال حوزه و روحانیت، به ویژه نهاد مرجعیت لازم، و هر گونه گفتار و رفتاری که موجبات واگرایی و سلب اعتماد عمومی به جمهوری اسلامی را فراهم کند، گناهی نابخشودنی است.

آیت الله عندلیب همدانی از عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استعفا داد

 

 

آیت الله عندلیب همدانی در پی نامه سرگشاده آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی از عضویت خود در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استعفا داد.

به گزارش شفقنا، متن نامه استعفای این استاد حوزه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر جناب آیت الله یزدی رئیس محترم شورای عالی جامعه مدرسین

سلام علیکم

نامه حضرتعالی به محضر مبارک مرجع بزرگوار شیعه حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته هرگونه تردیدی را که تاکنون در باره ادامه عضویت در آن جامعه محترم داشتم، مرتفع کرد. چه اینکه به این نتیجه قطعی رسیدم که تفسیر من از استقلال حوزه و جایگاه رفیع مرجعیت با دیدگاه جنابعالی و همفکران شما در جامعه محترم مدرسین هیچگونه هماهنگی ندارد و عملا امکان همکاری وجود ندارد و لذا از ادامه عضویت در آن جامعه معذورم.

محمد عندلیب همدانی ۱۳۹۷/۸/۶

نامه جمعی از طلاب حوزه علمیه: دفاع از نظام با این روش ها چیزی جزء تخریب مرجعیت بدنبال نخواهد داشت

 

 

جمعی از طلاب حوزه علمیه درپی نامه سرگشاده آیت الله یزدی بهحضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی این گونه آورده اند:

بسمه تعالی

با تاسف و تاثر در این ایام که اهل ایمان دل به عزاداری برای سالار شهیدان (ع) و کاروان اهل بیت حضرتش ، مشغول دارند و خیل عظیمی با راهپیمائی اربعین رهسپار حرم حسینی (ع) هستند ، خبری مخابره شد که تعجب عارف و عامی را به خود جلب نمود!

آن انعکاس نامه ای از یک شخصیت حوزوی و از فقهاء شورای نگهبان بود به یک مرجع بزرگوار تقلید که به حق فرشته ای است در کسوت آدمی که دانش وسیع و آراستگی او به اخلاق ، مورد اعتراف بخش مهمی از اعاظم حوزه بوده و هست .

مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی آقای شبیری زنجانی مدظله العالی ، شخصیتی است که از بیت علم و تقوا بوده و خود امروز ؛ در تمام مجامع ایمانی و فقهی ، “مشار بالبنان” است.

آیت الله زنجانی از دوستان حضرت امام راحل و همواره از پشتیبانان نظام اسلامی بوده و هست. ملاقات‌های بی‌تکلف ایشان با رهبری نظام، حکایت از تواضع و خلوص این بزرگوار را همواره داشته و دارد‌.

روا نبود که به جهت ملاقاتی دوستانه بین ایشان و برخی از شاگردان سالهای گذشته‌اش، نامه ای با این ادبیات به معظم‌له نگاشته شود.

تردیدی نیست دفاع از نظام با این روش ها در برابر چنین ذخائر بزرگ شیعه، نه تتها دفاعی عقیم بوده و فاقد جاذبه است بلکه چیزی جزء تخریب مرجعیت که هویت شیعه در عصر غیبت است را بدنبال نخواهد داشت.

امیدواریم عنایات حضرت بقیه الله (عج) همواره شامل همه مراجع و حوزه های علمیه باشد .

حجت الاسلام فرخ فال: نامه آیت الله یزدی در راستای حفاظت از مقام مرجعیت و ارزشهای اسلامی است

 

 

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی یادداشتی نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعیان را در راستای حفاظت از مقام مرجعیت و ارزشهای اسلامی دانست.

به گزارش شفقنا، در یادداشت حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال آمده است: دفاع از انقلاب و حمایت از جایگاه رفیع مرجعیت شیعه، در مقابل دسیسه های اجانب و بدخواهان انقلاب و اسلام ناب محمدی (ص) و ممانعت از نفوذ اهل فتنه در این پایگاه عظیم و اثرگذار ، بر همه ی حوزویان و افراد ، لازم و ضروری است و دغدغه های ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین حضرت آیت الله یزدی دامت برکاته در جهت حفاظت از مقام مرجعیت و نظام ولایی و ارزش های والای انقلاب اسلامی است .

بنابراین توصیه می شود در موارد گفتمان ارکان و بزرگان حوزه علمیه ، دیگران نسبت به ورود و قلم فرسائی های نابجا پرهیز نمایند.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا.

احمد فرخ فال

دیدار نکردن حضرت آیت الله شبیری زنجانی با مسئولان مجمع عمومی جامعه مدرسین نباید به چنین نامه‌ای می‌انجامید

مهراب صادق نیا در یادداشتی درباره نامه آیت الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی نوشت:

نامه‌ی سرگشاده‌ آیت‌الله یزدی، رئیس محترم جامعه‌ی مدرسین، خطاب به مرجع ممتاز شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(دامت برکاته) را از زوایای مختلف می‌توان خواند و فهم کرد. الآن که با پاهای تاول زده و خسته روبروی عَتبه‌ امام حسین علیه‌السلام نشسته‌ام، مایلم به این یک جمله‌ی رئیس محترم جامعه‌ی مدرسین اشاره کنم که گفته‌اند: “احترام به شما در سایه‌ی احترام به نظام اسلامی حاکم … است”. این جمله می‌تواند نشان‌دهنده‌ی معنای استقلال حوزه و نیز مرجعیّت دینی باشد و در حقیقت مبنای نظری سخنانی که چند هفته پیش در فیضه رانده شد.

از نگاه حضرت ایشان، مرجعیّت تا جایی محترم است که با خواست و اراده‌ی برخی‌ها که خواست و اراده‌ی نظام اسلامی حاکم خوانده می‌شود، سازگار باشد. این‌ فهم از مرجعیّت و رابطه‌ی حوزه با نظام اسلامی، یک تهدید جدی برای حکومت دینی است.

البته من نمی‌دانم جناب رئیس محترم جامعه‌ی مدرسین از کدام موضوع ناراحت است: دیدار نکردن حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با مسئولان مجمع عمومی اساتید حوزه و یا دیدار شماری از سیاسیّون با ایشان؛ ولی هر کدام که باشد، نباید به چنین نامه‌ای می‌انجامید و چنین خراشی را به وجهه‌ی حوزه، روحانیّت، مرجعیّت، و البته نظام اسلامی وارد می‌ساخت.

 
 
محمدحسن حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی در نقد نامه انتقادی آقای محمد یزدی رییس جامعه مدرسین به آیت‌الله شبیری زنجانی نوشت:
 
اخیرا تصویری از رییس جمهور اسبق آقای سید محمدخاتمی در کنار مرجع تقلیدی که به نظر بسیاری مرجع اعلم عصر حاضر است آیت‌الله شبیری زنجانی در حد محدودی در فضای مجازی منتشر شد.

متعاقب آن نامه‌ای سرگشاده از آقای محمد یزدی اعتراض به امر فوق.

چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است:

۱) اگر جناب یزدی از آن دیدار و انتشار تصویر ملاقات نگران شده‌اند با نامه ایشان اولا همه از خبر مطلع شدند ثانیا آن تصویر به رویت همگان خواهد رسید.

تصویری که شاید پیش از این چند هزار نفر دیده بودند از امروز تصویری برای خبر اول عالم سیاست است با بازنشر میلیونی.

۲) جایگاه اختلاف نظر کجاست اگر یک مرجع حق نداشته باشد جور دیگری فکر کند، دیگر چه کسی می‌تواند نظری خلاف نظر جناب یزدی داشته باشد؟

مطلق انگاری خود تا کجا؟

۳) عین متن شما در بیان علت احتراز از مجالست با آقای سید محمدخاتمی این است «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مساله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری دام ظله العالی احترامی قائل نیستند….»

این بهتان است که رییس جمهور اسبق احترامی برای جمهوری اسلامی قائل نیستند البته در کیفیت و مصداق حفظ نظام با شما اختلاف نظر دارند.

این تهمت و افتراست که ایشان احترامی برای رهبری قائل نیستند البته در مصداق احترام با شما اختلاف سلیقه دارند.

دقت کنید برای خوشامد زید و عمرو آخرت خود را به باد ندهید.

“ان السمع والبصر والفواد کل اولئک کان عنه مسئولا”

۴) جمله آخر شما بسیار مضحک است و اسباب تعجب «ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد»

شما چه جایگاهی برای خودت قائلی که یک مرجع اعلم را امر و نهی کنی؟

خوبست چشمانمان را بمالیم و با حواس جمع با علماء اعلام مکاتبه نمائیم.
 
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی: تضعیف مرجعیت،‌ ضربه به جایگاه رهبری است
 
آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به نامه تند آیت‌الله محمد یزدی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیت‌الله العظمی شبیری‌زنجانی از مراجع تقلید گفت: باید حرمت مراجع حفظ شود. ما پیوسته به قدرت و حرمت مرجعیت نیاز داریم. تشیع و مسلمانان به جایگاه مرجعیت نیاز دارند.
 
او در این باره ادامه داد: در دوران انقلاب‌ اسلامی قدرت مرجعیت خود را نشان داد و ما همیشه به آن نیاز داریم. در روزهایی که مبادا که خدا پیش بیاورد، پناهگاه همه مسائل ما مرجعیت است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مرجعیت پشتوانه رهبری است و اگر تضعیف شود در واقع رهبری هم تضعیف ‌می‌شود.

هاشم‌زاده هریسی در توصیف شخصیت آیت‌الله شبیری زنجانی اظهار کرد:‌ آقای شبیری یک مرجع بسیار وارسته و با تقوایی است که در علم درایه ید طولایی دارد و از لحاظ تقوا هم یکی از متقین قابل وصف و ذکر است. ایشان هر عملی انجام دهد با احتیاط و با دقت است. ایشان یک روشی دارد مبنی بر اینکه به مسائل نگاه می‌کنند که در اسلام هست یا نه تا بدعتی ایجاد نشود. ایشان واقعا از نظر علمی و تقوایی قابل تجلیل و حرمت هستند و هر کاری را با احتیاط اخلاقی انجام می‌دهند.

او درباره بینش سیاسی آیت‌الله شبیری زنجانی افزود: وقتی آدم با تقوا و با علم و فضیلت باشد، بینش سیاسی مثبتی از آن تولید می شود که آقای شبیری هم این گونه هستند.
 
آیت الله یزدی بسیار مودبانه نامه‌ای به حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی نوشتند
 

 

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نامه‌نگاری آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی را معمول و مرسوم حوزه دانست.

آیت الله حسن ممدوحی در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: از دیرزمان و از اوایل اسلام تاکنون همیشه سلسله مکاتبات و تبادل نظرها بوده و این طبیعی است که علما نسبت به یکدیگر گاهی انتقادات و نصایحی داشته اند.

او افزود: این نامه‌نگاری‌ها امری طبیعی و معمولی است ولی به نظر می رسد عده ای می خواهند این مساله را جنجالی و از آن سوءاستفاده کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به متن نامه آیت الله یزدی گفت: آیت الله یزدی خیلی مودبانه و با رعایت مقام حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی نامه را نوشته است.

موسویان: مگر می شود مرجعیت را از افکار مختلف جامعه بر حذر بداریم!

 

 

حجت الاسلام ابوالفضل موسویان، عضو مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با شفقنا، نامه سرگشاده آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی را دارای اشکالات متعددی دانست و اظهار داشت: اینکه سطح مراجع را اینگونه تنزل دهیم که از افراد دیگری برای دیدارها و مراجعات خود اجازه بگیرند، بسیار ناپسند است.

او تصریح کرد: مگر می شود مرجعیت را از اندیشه ها و افکار مختلفی که در جامعه وجود دارد و جزو مقلّدین و شاگردان مراجع می باشند و از نظر تدیّن بحثی در آنها نیست، برحذر بداریم و بگوئیم که حتما باید دارای ایده و سلیقه ای باشند که با مراجع بتوانند ارتباط و تماس داشته باشند؟

عضو مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: اساسا اینگونه خط کشی برای مراجع به معنای پائین آوردن سطح مرجعیت است و این کار هم از نظر اخلاقی و هم از نظر استقلال مرجعیت نادرست است.

او ادامه داد: مراجع عظام تقلید اینقدر متوجه هستند که با چه کسی دیدار کنند و با چه کسی دیدار نداشته باشند، اینگونه نیست که دیگران به یک مرجع تقلید دیکته کنند که با چه کسی ملاقات داشته باشد و با چه کسی ملاقات نداشته باشد.

موسویان با تاکید بر ناپسند بودن این نامه خواستار موضع گیری مراجع عظام تقلید در مقابل آن شد و خاطرنشان کرد: مراجع عظام تقلید باید در برابر این نامه موضع گیری کرده و اجازه ندهند درباره مرجعیت اینگونه صحبت شود و افرادی به خود اجازه دهند که در مورد مراجع تقلید اینگونه سخن بگویند.

موسوی تبریزی: آیت الله یزدی هرچه سریع تر عذرخواهی کند

 

 

آیت الله حسین موسوی تبریزی خواستار عذرخواهی رئیس جامعه مدرسین از مقام مرجعیت و جبران این اشتباه شد و گفت: چنین اظهارنظرهایی که در آن خط مرز برای مرجعیت تعیین می‌شود، هتک حرمت به مرجعیت شیعه بوده و بدعت‌گذاری است.

به گزارش شفقنا، رئیس مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی که برروی پایگاه اطلاع رسانی مجمع قرار گرفت، آورده است: نامه‌ای از آیت‌الله محمد یزدی خطاب به آیت‌الله شبیری‌زنجانی در خبرگزاری‌ها منتشر شد که در آن درباره معاشرت این مرجع تقلید شیعه با افراد مختلف دستوراتی داده شده بود. نگارش این نامه از سوی آیت‌الله محمد یزدی باعث تعجب است تا جایی که من باور نمی‌کنم این نامه نوشته ایشان باشد که اگر باشد اصلا کار درستی نبوده و نشان از بی‌توجهی این افراد به جایگاه مرجعیت شیعه است.

آیت‌الله شبیری‌زنجانی از جمله مراجع تقلیدی است که از مشکلات روز کشور آگاه بوده و همواره در مسیر اعتدالی و فارغ از نگاه سیاسی و جریانی حرکت کرده است. آیت‌الله شبیری زنجانی در طول سال‌های زندگی خود با افراد مختلف برخوردی معتدل داشته‌اند. ایشان هیچگاه موافق یا مخالف صد درصدی هیچ‌یک از افراد یا جریان‌های سیاسی کشور نبوده‌اند؛ با توجه به این واقعیت اینکه فردی با لحنی دستوری به یک مرجع تقلید بگوید با چه افرادی نشست و برخاست کند، ممکن است تبدیل به یک بدعت خطرناک شود. بدعتی که در آن هرکسی به خود اجازه دهد با هرلحنی که تمایل دارد با مراجع عظام تقلید گقت‌وگو یا مکاتبه کند.

آیت‌الله زنجانی فردی اخلاقی و اجتماعی است. اگر نگاهی به سیره زندگی ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص)داشته باشیم، شاهد خواهیم بود این بزرگواران با اقشار مختلف جامعه فارغ از هرنوع نگاهی دیدار و معاشرت داشته و اخلاقیات را مراعات می‌کردند بنابراین از یک مرجع عالیقدر تقلید همین رفتار مطلوب است که مسائل گروهی، صنفی و سیاسی خاصی را مد نظر قرار ندهد بلکه براساس رأفت اسلامی به تمامی افراد نگاهی واحد و یکسان داشته باشد.

آیت‌الله زنجانی هم در زمان حیات امام خمینی(ره) و هم پس از رحلت ایشان همواره رفتاری متعادل و یکسان با تمامی اقشار جامعه داشته‌اند تا جایی که مقام معظم رهبری نیز با این خلقیات آیت‌الله شبیری زنجانی آشنایی دارند.

آقای یزدی از اوایل انقلاب روحیات تندی داشته‌اند اما با این وجود باز هم بسیار بعید است که نامه منتشر شده از سوی ایشان باشد. اگر این نامه واقعا از سوی ایشان باشد باید از ایشان پرسید آقای یزدی فاین تذهبون؟ به کجا می‌خواهید بروید؟ نواختن کلنگ به ساختمان مرجعیت تا پیش از این به‌صورت زیرزمینی صورت می‌گرفت اما با انتشار این نامه به نظر می‌رسد کلنگ‌زنی به مرجعیت شیعه وارد فاز تازه و علنی شده است. اگر این نامه از سوی آقای یزدی باشد، بر ایشان است که هرچه سریع‌تر بر جبران اشتباه خود برآمده و از مرجعیت شیعه عذرخواهی کند. چنین اظهارنظرهایی که در آن خط مرز برای مرجعیت تعیین می‌شود، هتک حرمت به مرجعیت شیعه بوده و بدعت‌گذاری است بنابراین این اشتباه باید از سوی آقای یزدی جبران شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به نامه آیت الله محمد یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی، درباره دیدار وی با سیدمحمد خاتمی، اظهارات وی را تهدیدآمیز و موجب وهن روحانیت و حوزه توصیف کرد و گفت: چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب که احیاناً انتقاداتی نیز دارند خلاف شؤون مرجعیت است؟ آیا شؤون مرجعیت را جناب‌عالی بهتر از خود مراجع تشخیص می‌دهید؟ مگر مردم باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟!

در نامه علی مطهری خطاب به آیت‌الله محمد یزدی آمده است:

«جناب آقای محمد یزدی دامت برکاته

با اهداء سلام، در خصوص نامه جناب‌عالی به آیت‌الله شبیری زنجانی، مرجع تقلید، چند نکته قابل ذکر است:

۱. در این نامه جناب آقای سید محمد خاتمی و همفکران ایشان را «افراد مسئله‌دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نیستند» معرفی کرده‌اید و ملاقات با آنها را امری قبیح و موجب «ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان» دانسته‌اید.

همه اینها نیاز به اثبات دارد. «مسئله‌دار»  کسانی هستند که در سال ۸۸ تحت این عنوان که مقام رهبری از یک کاندیدای خاص حمایت می‌کند انتخابات را از حالت طبیعی خارج کردند و حق اعتراض معترضان را نیز به رسمیت نشناختند و آنها را برانداز نامیدند و شد آنچه که نباید می‌شد. در واقع افرادی برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نشدند.

فرضاً بپذیریم جناب آقای خاتمی و همفکرانشان افرادی مسئله‌دار هستند که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نیستند، قباحت ملاقات یک مرجع تقلید با آنها را از کجا درآورده‌اید؟ اگر مسئله‌دار هستند آیا نباید مسئله آنها حل شود؟ مراجع تقلید به مثابه چتری بر سر همه مردم و گروه‌ها هستند نه عناصری حزبی و جناحی.

ثالثاً ناراحتی و تعجب اکثر مقلدین و حوزویان از این ملاقات را از کجا به دست آوردید؟

۲. خطاب به آیت‌الله شبیری گفته‌اید «مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است».

به عرض می‌رساند مقام و احترام یک مرجع تقلید صرفاً در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم نیست، بلکه بیشتر بستگی دارد به رفتار او در مقابل آن نظام که کارهای درست آن را تأیید کند و از کارهای نادرست آن انتقاد و از حقوق مردم دفاع کند. اساساً احترام هرکس تابعی از احترام و پایبندی او به حق و عدالت است. این تفکر شما ناشی از این فکر غلط است که نظام را معصوم می‌دانید.

علاوه بر این، مسئله طرفینی است، یعنی همان طور که مقام و احترام یک مرجع تقلید در سایه احترام او به نظام اسلامی حاکم است، احترام نظام اسلامی نیز در سایه احترام آن به مرجعیت است.

مسئله استقلال روحانیت و حوزه علمیه و مراجع تقلید از دولتها و حکومتها، مسئله‌ای است که سابقه طولانی در تاریخ تشیع دارد و به شدت مورد تأکید امام خمینی(ره) و شهید آیت‌الله مطهری حتی برای دوره جمهوری اسلامی بوده است. از نظر شهید مطهری روحانیت شیعه از نظر روحی متکی به خدا و از نظر اجتماعی متکی به مردم است و همیشه از دولتها جدا و در کنار مردم بوده است. این ویژگی حتی در جمهوری اسلامی نیز باید رعایت شود و روحانیت نباید دولتی و حکومتی شود. اصل ولایت فقیه در نگاه امام (ره) و شهید مطهری و مقام رهبری به این معنی نیست که سایر مراجع نادیده گرفته و احیاناً سرکوب شوند. به یاد دارم چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مجلسی در قم فردی فریاد زد «برای سلامتی یگانه مرجع عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی امام خمینی صلوات». پدرم ناراحت شد و آن فرد را صدا زد و به او گفت «این چه جمله‌ای بود که گفتی؟! ما غیر از امام مراجع دیگری هم داریم.» همین طور می‌دانید که ایشان در کتاب نهضتهای اسلامی از مراجع ثلاث آن روز و نقش آنها در پیشبرد نهضت در کنار امام خمینی به نیکی یاد می‌کنند؛ همه برای این که نهاد روحانیت اصالت دارد و باید حفظ شود نه فقط ولی‌فقیه.

۳. در پایان نامه خطاب به آیت‌الله شبیری فرموده‌اید «لازم است شؤون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.»

اولاً خود شما با این جمله تهدیدآمیز شأن مرجعیت را رعایت کرده‌اید یا نه؟ ثانیاً چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب که احیاناً انتقاداتی نیز دارند خلاف شؤون مرجعیت است. آیا شؤون مرجعیت را جناب‌عالی بهتر از خود مراجع تشخیص می‌دهید؟ مگر مردم باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟! ثالثاً این جمله را که به این مرجع عالیقدر دستور می‌دهید «این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد» از چه موضعی می‌فرمایید. این جمله را فقط امام زمان علیه‌السلام می‌تواند به یک مرجع تقلید بگوید. در مجموع، نامه شما موجب وهن روحانیت و حوزه علمیه شد. امیدوارم به نحوی جبران بفرمایید.
 
تماس تلفنی آیت الله بیات زنجانی با حضرت آیت الله شبیری زنجانی
 
آیت الله بیات زنجانی در تماسی تلفنی با حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی گفت وگو کرد.
 
آیت الله بیات زنجانی آن مرجع بزرگوار را مایه مباهات امت اسلامی برشمرد و فضای ایجاد شده پس از نامه اخیر را لطف الهی برای آشنایی بیشتر مردم بخصوص جوانان با این شخصیت کم نظیر علمی دانست.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌زاده: نامه آیت الله یزدی آمرانه و حرمت‌ شکنانه است
 
یک مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، نامه‌ی سرگشاده آیت‌الله یزدی به حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی را آمرانه و حرمت‌شکنانه و بدعتی در تعاملات بعضی افراد دارای مسوولیت‌های اجرایی در بخشی از حوزه نسبت به یکی از مراجع مسلم تقلید خواند و گفت: این نوع نامه‌نگاری‌ها و ترویج آن به از بین بردن نظام اخلاقی حوزه منجر می‌شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده درباره نامه سرگشاده آیت‌الله یزدی به آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی اظهار کرد: نامه‌ای که آقای شیخ محمد یزدی نسبت به حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی نوشتند، نامه‌ای است که شبیه آن در دوران‌های قبل در میان علمای شیعه دیده نشده است. این نامه هم آمرانه و هم حرمت‌شکنانه است و می‌تواند به عنوان بدعتی در تعاملات و روابط بعضی افراد دارای مسوولیت‌های اجرایی در بخشی از حوزه‌ی علمیه‌ قم نسبت به یکی از مراجع مسلم تقلید محسوب شود. از این جهت جای تأسف دارد؛ این نامه نمی‌تواند به عنوان یک امر قابل قبول در نظر اساتید و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم به شمار رود.
 
کسانی که در مراتب پایین‌تر هستند، باید نسبت به مراجع تقلید حفظ حرمت کنند

او با تأکید بر اینکه در نظام سنتی حوزه‌ تشیع، بالاترین مقام علمی و بالاترین مقام فتوایی از آن مراجع تقلید است، گفت: طبعاً کسانی که در مراتب پایین‌تر هستند، باید نسبت به مراجع عظام تقلید حفظ حرمت کنند و از رهنمودهای ایشان استفاده کنند. اگر قرار باشد که کسانی خود را در مقام مرشد و هدایتگر مراجع تقلید بدانند در حالی که شأن آن‌ها بسیار پایین‌تر از شأن مرجعیت است، نظام معمول حوزوی که سالیان سال وجود داشته و براساس آن حرمت‌های مراتب مختلف حوزوی حفظ می‌شده است، از هم می‌پاشد و مشخص نیست که این مساله چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت.

این نوع نامه‌نگاری‌ها و ترویج آن به از بین بردن نظام اخلاقی حوزه منجر می‌شود
 
این مدرس حوزه علمیه قم با بیان این که این نوع نامه‌نگاری‌ها و ترویج آن به از بین بردن نظام اخلاقی حوزه منجر می‌شود، تصریح کرد: کسانی که باید خود از بزرگان حوزه رهنمود بگیرند و رفتار، گفتار و منش خود را با مراجع معظم تقلید هماهنگ کنند، به شیوه‌ای دیگر جایگاه قیمومت را برای خود قایل می‌شوند. امیدوار هستیم این آخرین مورد از مواردی باشد که برای مراجع معظم تقلید از سوی کسانی که در سطوح پایین‌تر هستند، تعیین تکلیف شده است.

به جاست که اگر این نامه از آیت‌الله یزدی صادر شده به سرعت جبران شود
 
او با اشاره به این که آیت‌الله یزدی رییس جامعه‌ی مدرسین هستند و جامعه‌ مدرسین یکی از نهادهای شناخته شده در حوزه‌ی علمیه‌ی قم به شمار می‌رود، گفت: با توجه به انکاری که از سوی غالب فضلا و مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم از این نامه صورت گرفته است، به جاست که اولاً اگر این نامه از ایشان صادر شده به سرعت جبران شود؛ ثانیاً خوب است که جامعه‌ی مدرسین، موضع صریح خود را در این باره اعلام کنند و از رییس خود درخواست کنند ضمن رعایت حد خود در تعاملات حوزوی، آبروی اعضای جامعه‌ی مدرسین را هم در موضع‌گیری‌ها رعایت کنند.

خیل عظیم فضلای حوزه‌ در مواجهه با این مساله به خطر دولتی کردن حوزه، بیش از پیش توجه می‌کنند

قاضی‌زاده تصریح کرد: نکته‌ی آخر این که خیل عظیم مدرسان و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم در مواجهه با این مساله به خطر دولتی کردن حوزه، بیش از پیش توجه می‌کنند و به این نکته فکر می‌کنند که نهادهای حوزوی که روسای آن‌ها نسبت به مرجعیت عالی تشیع احساس قیمومت دارند، نمی‌توانند نماینده‌ی فراگیر اساتید و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم باشند. طبعاً همانطور که می‌بینید فضلای حوزه و اساتید بسیاری که جدا از حدود سی-چهل نفر اعضای جامعه‌ی مدرسین هستند و حتی تعدادی از خود اعضای جامعه‌ی مدرسین، دیدگاه‌های واقعی خود را در مسایل حوزوی و دینی از طرق دیگر به سمع و نظر ملت ایران خواهند رساند.
 
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه هتک حرمت مراجع مقبول، به تضعیف جایگاه اعتقادات در بین جوانان می‌انجامد، گفت: آیت الله شبیری زنجانی نه تنها احترام رهبری بلکه احترام کمترین شخص را رعایت می‌کنند منتها نباید تفسیر شخصی ما معیار عملکرد آیت الله شبیری باشد بلکه محدود کردن نظام به طیف سیاسی خاص، کوته نظری و محدود فکر کردن است.
 

 آیت الله قائینی در تحلیل نامه آیت الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی اظهار کرد: آیت الله یزدی در این نامه از حضرت آیت الله شبیری زنجانی خواسته‌اند احترام رهبری و مرجعیت را حفظ کنند؛ اما معنای دیدار با برخی از افراد، بی احترامی به نظام و رهبری نیست. همه قبول دارند که احترام‌ها باید حفظ شود. آیت الله شبیری نه تنها احترام رهبری را بلکه احترام کمترین شخص را رعایت می‌کنند منتها نباید تفسیر شخصی ما معیار عملکرد آیت الله شبیری باشد بلکه محدود کردن نظام به طیف سیاسی خاص، کوته نظری و محدود فکر کردن است.


او ادامه داد: فارغ از وضعیت علمی نویسنده نامه حتی یک فقیه مسلم هم حق اعتراض به فقیه دیگر را برای زیر سوال بردن عملکرد او ندارد. اگر کسی کمترین انسی را با فقه داشته باشد می‌داند که احترام یک فقیه نباید در ذیل احترام فقیه دیگر تعریف شود. امام صادق علیه السلام در مقبوله عمربن حنظله احترام یک فقیه را در ذیل احترام فقیه دیگر تعریف نکرده‌اند. هیچ فقیهی حق قضاوت آمرانه بر فقیه دیگر را ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این نامه برخوردهای نامناسبی شده است، گفت: فقاهت آیت الله شبیری زنجانی در نظر اهل فضل به صورت قطع پذیرفته شده لذا اعتراض به چنین شخصیتی از طرف عده ای که حداقل می توان گفت از نظر اهل فضل جایگاه فقهی مشخص قطعی ندارند، شایسته نیست البته هرکسی حق دارد به غیر معصوم، نظر خودش را اعلام کند. معصوم محدود به همان مواردی است که شیعه می‌داند، اظهار نظر از قدیم رویه بوده است اما اظهار نظر با هتک حرمت متفاوت است؛ هتک حرمت مراجع پذیرفتنی نیست.

قائینی با اشاره به اینکه از خداوند متعال و حضرات معصومین علیهم السلام که بگذریم، نظر فقیه ذیل نظر هیچ فقیه دیگری تعریف نمی شود، تصریح کرد: تضعیف جایگاه مراجع مقبول، تضعیف کل خواهد بود. با این رفتارها، تایید شخص خاصی شکل نمی گیرد. حاصل این رفتارها، بازتابی است که امروز ما در رفتار برخی از جوانان‌مان مشاهده می‌کنیم.

اینگونه اظهار نظرها، نظر جوانان را نسبت به نظام که هیچ، بلکه نسبت به کل مباحث اعتقادی تضعیف می‌کند. کسانی که ساحت مرجعیت را خطاب قرار می‌دهند یا واقعاً از جامعه و اتفاقاتی که در آن درحال رخ دادن است بی‌خبرند یا خدای ناکرده در برخی از موارد ممکن است تعمدی در کار باشد و در راستای اهداف کلی سیاست های موسسات جاسوسی بین المللی گام‌هایی برداشته شود؛ چون این مراکز از ناحیه فقه و فقاهت ضربه خورده‌اند و در صدد جبران این ضربه هستند؛ پس یا جهل است یا تعمد که هر دو عواقب سنگینی دارد.

وی افزود: در تاریخ گفتار آمرانه برای مرجعیت که هیچ، گفتار آمرانه نسبت به معصومین علیهم السلام هم داشته‌ایم. برخی از شیعیانی که دینداری آنها مفروض بود امام حسن علیه السلام را با عنوان «مذل المومنین» مورد خطاب قرار دادند لذا وقتی در برابر معصوم چنین رفتاری واقع شده، انجام آن نسبت به مراجع سهل‌تر است. ما باید حواسمان جمع باشد، ممکن است ما با نیت خیر خطابی را نسبت به فقیهی داشته باشیم اما با همین نیت خیر هم عواقب سوء متصور است.

قائینی در پایان تأکید کرد: آقای شبیری جزء محدود و معدود اشخاصی است که شایستگی مرجعیت را دارد. از نظر اهل فضل و رهبری نظام و عموم مراجع یک چهره متقی و فقیه است. تقوای ایشان زبانزد است و رهبری پشت سر ایشان بدون هیچ دغدغه‌ای نماز می‌خوانند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با نادرست دانستن ادبیات نامه آیت‌الله یزدی خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: حریم مرجعیت را اگر ما حفظ نکنیم، این راه را برای دیگرانی که اعتقادی به اسلام و تشیع ندارند، باز کرده‌ایم و این سد را شکسته‌ایم. حتی بر اساس مبانی فکری آیت‌الله یزدی، کاری که ایشان کردند، از نظر سیاسی خطای استراتژیک بود.
 

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به نامه تند آیت‌الله محمد یزدی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری ‌زنجانی از مراجع تقلید شیعه گفت: بنده در این شرایط نه ملاقات آن بزرگوار را پسندیدم و نه نامه سرگشاده آیت‌الله یزدی را. چرا که در کل احساس می‌کنم این نامه و آن ملاقات به صلاح مرجعیت نبود. این نامه به صلاح خود آقای یزدی و حتی مقاصدی که مورد نظر ایشان است هم نبود. آن هم در شرایط امروز که متأسفانه فضای مجازی به مسائل ورود می‌کند و می‌تواند به جایگاه مرجعیت، روحانیت شیعه و چهره‌های انقلابی آسیب وارد کند و برخی سدهایی که نباید را بشکند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: در این باره لازم است چند نکته ذکر کنم؛ اول اینکه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی از فقها و مراجع تراز اول به حساب می‌آیند. حتی برخی مفاخر حوزه ایشان را اعلم می‌دانند یا با شبهه اعلم نسبت به ایشان نظر دارند. همچنین تقوا و دیانت ایشان زبان زد خاص و عام است. از آن طرف آیت‌الله یزدی هم از اساتید خارج حوزه هستند که سوابق علمی و انقلابی ایشان از قبل انقلاب و بعد از انقلاب بر کسی مخفی نیست. ایشان همواره در مسیر نهضت انقلاب بوده و واقعاً خطر کرده‌اند و از حبس و حصر ابایی نداشتند. بعد از انقلاب هم خالصانه در قوه قضائیه، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری و یا سمت‌های دیگر در حوزه علمیه در خدمت نظام بودند. درنتیجه در دلسوزی ایشان نسبت به نظام و انقلاب جای تردید نیست. ایشان فردی نیست که خواسته‌های نفسانی خودش را مطمح نظر قرار دهد. امروز هم که در سن کهولت قرار دارند، بالاخره مثل یک افسر پای کار تا جایی که توان بدنی اجازه دهد در خدمت انقلاب هستند.

غروی ادامه داد: نکته دیگر این که آیت‌الله العظمی شبیری مشی خاصی دارند. ما در این پنجاه سال که در حوزه قم هستیم، این مشی را از ایشان سراغ داشته‌ایم که معمولاً ارتباطات خود را بر اساس اصول خاصی که تشخیص می‌دهند، مدیریت می‌کنند و فردی را که مسلمان، مومن و صاحب فکر می‌دانند، بر این اساس روابط‌‌‌‌شان را با او تنظیم می‌کنند. درنتیجه هرکسی را در جایگاه خودش مورد احترام دارند. البته ایشان نسبت به نظام و انقلاب حساسیت خاصی دارند و کمک به نظام را لازم می‌دانند. در زمان امام(ره) ایشان فرصتی که پیدا می‌کردند، خدمت امام(ره) می‌رفتند و هم ایشان احترام خاصی به امام(ره) داشتند و هم امام(ره) نسبت به ایشان. البته هرکدام جایگاه خاص خود را داشتند. در عین حال ایشان بعد از دیدار با امام(ره) به مشهد به دیدن برخی از بزرگانی که در انقلاب بوده‌اند ولی در ارتباط با انقلاب و امام(ره) زاویه پیدا کردند،‌ می‌رفتند. در قم هم همین‌طور بود. با بزرگانی از مراجع ملاقات داشتند. این نوع رفت‌وآمد ایشان در زمان رهبری هم این‌طور ادامه داشت. هم دیدن رهبری معظم انقلاب می‌رفتند و هم رهبری با ایشان دیدار می‌کردند و در عین حال ملاقاتی هم با افراد مختلفی که برخی مربوط به این جناح یا آن جناح بودند داشتند. همه آیت‌الله شبیری و نوع رفت‌وآمدشان را می‌شناسند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید توجه کنیم که مراجع نقش پدری را دارند و در خانه‌شان برای همه باز است و این مهم است که حضرات تحت تأثیر یک جریان خاصی نباشند.

غروی تصریح کرد:‌ آقای یزدی فرد دلسوزی برای نظام، انقلاب و روحانیت است و این دغدغه ایشان است که خدای ناکرده مرجعیت پل و ابزاری برای برخی جناح‌ها قرار نگیرد. اگر مطلبی می‌گوید برحسب وظیفه شرعی و احساس خطری است که دارند.

او تأکید کرد:‌ به نظر من اگر آقای یزدی این نامه را شخصی می‌نوشتند و ارسال می‌کردند یا برخی از دوستان را می‌فرستادند تا مطالب را بیان کنند،‌ مناسب‌تر بود. اینکه ایشان می‌گوید دوبار نامه نوشته‌اند و جواب قانع کننده نبوده است، باید گفت مگر ملاک ارزیابی حقیقت قانع شدن طرف مقابل است؟ ممکن است از فرمایش شما من قانع نشوم و یا من اظهار نظری کنم و شما قانع نشوید، ولی این که ملاک نیست. قانع شدن شخصی مگر می تواند ملاک برای کسب حقیقت باشد. درنتیجه حق این بود که اگر تشخیص می‌دادند در این باره نظری بدهند، باید نامه شخصی می‌نوشتند یا فرد و افرادی را می‌فرستادند.

غروی گفت: این نوع ادبیات و خطاب قرار دادن مرجعی در این تراز، قابل‌قبول نیست. اگر نامه شخصی بود، مشکلی نبود ولی اگر از جانب یک استاد حوزه به مرجع تقلیدی که جایگاه خاصی دارد نامه می‌نویسیم، باید ادبیات متناسب با شأن آن مرجع را مدنظر قرار دهیم.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد:‌ از سوی دیگر حقیقت این است، کاری که آقای یزدی در این شرایط کردند، خطای استراتژیک بود. برای اینکه بالاخره یک عکسی در شبکه‌ها آمد، ولی نامه ایشان زمینه‌ای برای اظهارنظرهای مختلف در این باره شد. بالاخره ایشان ناخواسته اهداف رقیبش را تقویت کرد. یعنی حتی بر اساس مبانی فکری خودشان که درواقع دلواپسی دارند که درست هم هست، این کاری که ایشان کردند عملاً از نظر سیاسی خطای استراتژیک بود. به‌شرط اینکه ایشان بپذیرد، ولی قانع شدن ایشان ملاک حقیقت نیست.

غروی گفت:‌ خواهشم این است کسانی که واقعاً دلسوز انقلاب، نظام، مرجعیت و روحانیت هستند، این پرونده را ببندند چون به نفع هیچ‌کسی نیست. واقعاً بعید می‌دانم در آینده مرجعی به این عمق آیت‌الله شبیری زنجانی داشته باشیم. همین‌طور شخصیت آیت‌الله یزدی در فعالیت‌های انقلابی بر کسی با آن سوابق پوشیده نیست و بنابراین بهتر است پرونده را ببندند و مسئله را ادامه ندهند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تأکید کرد:‌ حریم مرجعیت را اگر ما حفظ نکنیم، این راه را برای دیگرانی که اعتقادی به اسلام و تشیع ندارند، باز کرده‌ایم و این سد را شکسته‌ایم. این مسئله درباره رهبری هم هست و باید شأن رهبری حفظ شود.

او درباره اینکه آیا اعضای جامعه مدرسین از نگارش این نامه اطلاع داشته‌اند یا نه، توضیح داد: نامه ایشان شخصی بود. ممکن است با برخی از اعضا مشورت کرده باشند که من خبر ندارم.

 

مطالب این نامه بیشتر جنبه تهدیدی دارد، ولی آیت‌الله شبیری زنجانی که سال‌های طولانی در حوزه بوده و شاگردان بسیاری تربیت کرده و علاقه‌مندان بسیاری نیز در حوزه دارد، خیلی به این تهدیدها پایبند نیست و ترسی هم از آن ندارد.

در پی انتشار تصاویری از حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی در فضای مجازی، آیت الله محمد یزدی نامه‌ای خطاب به این مرجع تقلید منتشر کرد که متن آن واکنش چهره های مذهبی و سیاسی را در برداشته است. 

در همین رابطه، یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم معتقد است: این نامه آقای یزدی را در جایگاه خودش کوچک تر کرد و نشان داد که ایشان تنها به دنبال راضی نگه‌داشتن برخی جناح‌های قدرت از خود است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی درباره نامه اخیر آیت‌الله یزدی گفت: متن نامه در واقع نوعی تهدید کردن است و شأن حوزه، شأن تهدید کردن نیست. مسلماً آیت‌الله شبیری آنگونه که آیت‌الله یزدی فکر می‌کند، فکر نمی‌کند و از وی نیز دستور نمی‌گیرد که برای خوشامد او کاری انجام دهد.

وی بیان کرد: متاسفانه آقای یزدی فکر می‌کند که آیت‌الله شبیری نیز باید همان تصوری را از شخصیت‌هایی چون آقایان خاتمی و نوری داشته باشد که خودش دارد. در صورتی که ایشان مرجعی صاحب نظر و فکر هستند و این گونه نیستند که هرچه آقای یزدی دیکته کند، همان را اجرا کنند. ایشان اصلاً به خوشامدهای آقای یزدی و امثال ایشان فکر نمی‌کنند. مرجعیت بر اساس صلاحدیدها و تشخیص‌های خودش نه بر اساس دستور حکومتی تصمیم می‌گیرد و فکر می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بحث اینکه انسان بخواهد کسی را ملاقات کند یا نکند نیز تابع آن مسائل بوده و اینکه وقت دارد یا ندارد نیز تابع دیدگاه‌هایی است که دارد. بنابراین ممکن است آیت‌الله شبیری زنجانی نخواهد آقای یزدی را ملاقات کند، از این رو به وی وقت نمی‌دهد. اما شاید در مقابل بخواهد با شخصیت‌هایی که جزو شاگردان قدیمی‌شان بوده و آنها را دارای اندیشه و فکری مستقل می‌داند، ملاقات کند.

وی گفت: اگر مرجعیت بخواهد به این نگاه کند که آیا آقای یزدی خوشش می‌آید ملاقات و اگر خوشش نیامد ملاقات نکند، دیگر مرجعیت نمی‌شود، بلکه کسی می‌شود که تابع یک حکومت قرار گرفته و دیگر نمی‌توان نام مرجع مستقل را روی آن گذاشت. بنابراین آیت‌الله شبیری زنجانی یکی از مراجع بزرگی هستند که ایشان را به استقلال و شخصیت فرزانه‌ای می شناسند که تحت تأثیر غوغاسالاری و رفتارهای ناشایست قرار نمی‌گیرد و طبیعی است که دیدارهایی داشته باشد که افراد وابسته ندارند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پایان گفت: مطالب این نامه بیشتر جنبه تهدیدی دارد، ولی آیت‌الله شبیری زنجانی که سال‌های طولانی در حوزه بوده و شاگردان بسیاری تربیت کرده و علاقه‌مندان بسیاری نیز در حوزه دارد، خیلی به این تهدیدها پایبند نیست و ترسی هم از آن ندارد. این نامه آقای یزدی را در جایگاه خودش کوچکتر کرد و نشان داد که ایشان تنها به دنبال راضی نگه‌داشتن برخی جناح‌های قدرت از خود است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴۸
در انتظار بررسی : ۱۱
غیر قابل انتشار : ۳۱
علی
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
37
30
سلام شب بخیر
جناب آقای یزدی مقلدین حضرت آیت الله شبیری زنجانی وکیل مدافع نمی خواهند پس اگر تلاش شود آقایونی که تریبون و قلم در دست دارند نظرات شخصی خود را ارائه کنند پسندیده تر است تا به وکالت از مردم سخن بگویند.
چرا در گرانیها جناب عالی نامه نزدید و به نمایندگی از مردمی که چهل سال زیر چرخ بی تدبیری دو جناح تمامیت خواه له کردید وبه اسم اسلام وجمهوری اسلامی مظلوم تاختید نامه نزدید و اعتراض نکردید.
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
سلام ،صرف نظر از اینکه نامه درست یا غلط هست، وقتی رهبری اجازه نقد را میدهند دیگه مرجع تقلید جای خودشان را دارند. دیدار با یکی از سران فتنه کار خوبی است؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
مگر غیر ازاین است گه گرانی نتیجه تکرار کردن همانی است که آیه الله شبیری با آن دیدار کرده؟؟؟؟؟؟؟
چرا همچین کاری کرده؟
کسی که تمام وزرای دولتش یا درآنسوی آب برای حمله نظامی به ایران سخنرانی میکنند و برای موجودیت امام زمان شبهه میآورند....یا دراین سوی آب حقوق نجومی میگیرند از این صندوق به آن صندوق منتقل میشوند و پشتشان به تکرار های خاتمی گرم است..
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
رهبری اجازه نقد به خودشان را هم میدهند؟!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
35
28
ببخشید به شما چه ربطی داره کجا برود... آیا از آزادی عقیده و اراده در قانون اساسی اطلاع نداری؟
ایا اون افراد سالم تر از نعوذ بالله احمدی نژآد بگم بگم و مورد تاییدتر نیستند؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
ببخشید به شما چه ربطی دارد کی به کی اعتراض کند؟
آیا از آزادی عقیده و اراده در قانون اساسی اطلاع نداری؟
خاتمی که رهبری بهش گفته باغی برانقلاب مورد تایید تره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
چگونه به آقای یزدی میگویید به شما چه ربطی دارد آقای شبیری کجا میرود؟ پس به شما چه ربطی دارد آقای یزدی چه میگوید؟ دست بردارید از خودبینی. کی میخواهید بپذیرید فتنه ها رو با سوء استفاده از افراد شهیر و موجه بر پا میکنند؟
صالحی
|
United Kingdom
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
6
28
عزت و خواری دست خداست بهتر است هرکس جایگاه خود را بداند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
43
39
وضعیت فعلی مملکت نتیجه همین تندروی ها و بی تدبیری افرادی چون آقای یزدی است. خداوند از سر تقصیراتش گذشته و ایشان را به نور عقل مزین فرماید.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
وضعیت کشور ناشی از 29 سال حاکمیت موسوی و هاشمی و خاتمی روحانی است.
درواقع اگر مملکتی باقی مانده به خاطر امثال آقای یزدی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
نامه به جا بوده
فرشید
|
United Kingdom
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
نامه بجا بود
حالا با لحنش کاری ندارم .
ولی مرجع تقلید فقط کارش این نیست که شاگرد تربیت کنه و خودشون رو به کناری بکشند و از اوضاع مملکت حرفی نزنند.
تا حالا دیدین یک مدل اقتصادی برای چرخاندن چرخ اقتصاد کشور از داخل حوزه های حضرات بیرون و مشکل اقتصادی رو حل کنه.
حالا بیا برو با آدمهای معلوم الحال که دنباله رو هاش حداقل ۳۰ سال دولا دست این آقایان بوده و اینم وضعیت مملکت هست بشین پاشو کن.
من انقلابی ام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
سلام علیکم - اقای محترم اینها تند روی نیست دلسوزی و انقلابی گری است
شیخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
28
26
بهتره ایشان فکری برای آخرتش بکنه. جواب هاشمی رحمت خدا رفته رو بده. یادشون هست که در بیمارستان گفته بود البته ما هم از شما چیزایی داریم؟ بعدا گفتند که دیگه ساکت شدند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
32
31
هیچ ادب و احترامی نگه نمیدارن مگه داری با کارمندت صحبت میکنی نوشتی دیگه تکرار نگردد؟ خجالت داره واقعا حرف زدن هم اصولی داره
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
حرف زدن شما و مخالفان این نامه رو هم دیدیم...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
وقتی با کسی صحبت انتقادی می شود باید قربان صدقه او رفت؟ آیت الله شبیری آن گونه که ادعا می شود اعلم علمای زمان! آیا ایشان امام زمان است که انتقاد از او ضربه به دین و اساس اسلام باشد. ایشان واقعا اعلم علمای زمان است که با فتنه گرانی همچون خوئینی ها، خاتمی، کروبی و نوری دیدار می کند؟ مسئله جناحی است یا آن که پای خون شهدا و حقوق مردم در میان است؟ آیا علما فقط باید احترام شوند چون به زعم برخی قبه نورند. این انوار مطهره! از حسین بن علی بالاترند که همه چیز خود را برای احیای حکومت اسلامی فدا کرد؟ آن وقت حضرات حکومتی نیستند؟! حکومت ما دست سلطان و طاغوت است که نهاد مرجعیت از آن مستقل باشد یا آن که نائب امام زمان دست اندرکار حکومت است؟ آقایان مرجعیتشان مشروع به ولایت امام زمان است یا داشتن ید طولا در علم درایه. آقای یزدی از موضع فردی که ولایت را درک کرده از قضا درست هم درک کرده از فردی که علی رغم علم بالا هنوز در درک معنای ولایت مانده انتقاد به جا و درستی را از موضع مطالبه یک فقیه ولایت مدار از آقای شبیری انجام داد و کار درستی کرد؟ مشروعیت مرجعیت به خدمت به نظام الهی و اسلامی است نه اجتهاد شخصی.
ناشناس
|
France
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
32
27
یزدی در آن حد نیست که به یک مرجع اعلم خط و نشان بکشد.مگر مملکت رهبری فقیه ندارد که هرکی برای خودش هرجا بخواهد حرفی از سر نفاق و ۲دستگی بزند. یادش رفته زمان خودش در قوه قضاییه چه کارهای کرده!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
الان تو در اون حد هستی که درباره ی یک آیه الله اینطوری حرف بزنی؟
علوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
مطهری و جلایی پور و الیاس حضرتی و صالحی و... درآن حد هستند که درباره ی یک مجتهد این طور حرف بزنند؟؟
خود تو چی؟؟
پیروامام وشهدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
23
40
سلام علی من اتبع الهدی. خدایا ما را بصیرت و فهم عمیق عنایت فرما. تشکر از عالم روشن بین و انقلابی و صریح، ایت الله یزدی. انشاالله شرمنده ی خون شهدا و زحمات عالمان خون دل خورده ی شیعه که با جان و خون خود اسلام ناب محمدی را سینه بسینه و با تحمل مرارتهای جان فرسا از صدر اسلام به ما رسانده اند، نشویم.
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
الان يعنى شما بصيرت و فهم عميق دارى كه اينو گفتى؟ مشكل همه ى شما بسيجيا و سپاهيا و اصولگراها همينه كه خودتون رو عقل كل مى دونيد.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
آقای یزدی دل امام زمان رو شکستند.... چرا که دل مرجع عالیقدر شیعه رو هم شکستند و بخاطر سیاست موجبات اختلاف و دو دستگی در دین رو ایجاد کردند.
طاها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
یعنی خاتمی با فتنه ای که بپاکرد دل امام زمان رو نشکست، ولی آیت الله یزدی بخاطر امربمعروف و نهی ازمنکر دل امام زمان رو شکست؟؟؟!!!!
بعد امام حسین (ع) هم با مخالفتی که اون زمان کردند و شکاف بین حاکمان خودبین و اصل اسلام ایجادکردند، موجبات دودستگی در جامعه را پدید آورد .... بعد برای اینکه کارخودشو توجیه کنه گفت این امربه معروفه...
نعوذباالله
امیرحسین
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
اگه واقعا به این حرف اعتقاد داری به همين استدلال، آقای شبیری هم دل امام زمان رو شکستند چون دل ولی فقیه و مرجع تقلید عالم شیعه رو شکسته اند با دیدار با ياغیان و فتنه گران
محمدتقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
10
15
بسم الله الرحمن الرحیم
در گذشته نه چندان دور ملاک حال و احوال و تقرب هرچه بیشتر به خدای متعال بود و مردم بخاطر همین تقوا پیشگی مراجع و غیر مراجع جذب نفس قدسی آنان می‌شدند و الان نیز بعضا این روح قدسیه را دارند. مردم با کنار گذاشتن بعضی ها از لیست خبرگان پیام میدهند که باید این پیام را به درستی دریافت کرد.......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
مردم میتوانند اشتباه کنند و غلط انتخاب کنند و یا غلط کنار بگذارند
مثل انتخاب روحانی برای ریاست جمهوری و رای دادن به لیست ناامید مجلس و رای دادن به شورای بی کفایت شهر تهران
امیرحسین
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
مردم خیلی های دیگه رو هم کنار گذاشتند در دوره های مختلف

من جمله 1388

اما آن افراد چه کردند ???

یک سال تمام مملکت را به آتش کشیدند و ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
11
23
میدونم چاپ نمیکنی رسانه اصلاح طلب
اما مرجع تقلید که معصوم نیست، احترام به مرجع واجب اما این دلیل بر معصومیت نیست، بعضیا جوری نوشتن انگار به امام زمان عج بی احترامی شده در حالی که من بی احترامی ندیدم تو نامه، من خودم آیت الله یزدی را قبول ندارم اما مشخصه که همچی سیاسیه.
کی میخوایم بفهمیم که مرجع معصوم نیست و انتقاد از مرجع انتقاد از امام زمان نیست، مگه آیت الله شیرازی مرجع نیست آیا خطا و اشتباه نمیکنه و تشیع را به انحطاط نبرده؟؟
چطور وقتی از آیت الله مکارم شیرازی انتقاد میشه بی احترامی نیست اما این بی احترامیه؟!!
این تفکر اصلاح طلبیه که از رهبرانشون یک قدیس بسازند چه خاتمی چه هاشمی چه بقیه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
21
14
من تعجب می کنم همین باصطلاح آقایان در زمان شاه میگفتند مردم قیم نمی خواهند ولی حالا خودشان را ولی مردم می پندارند!
اولا همه می دانند که آقای خاتمی دردوره زمانی خود نسبت تمامی رئیس جمهورها بیشتر رای آورد دردو مرحله.
ثانیا هنوز قشر بسیار عظیمی از مردم ایران ارادت خاصی به وی ،خانواده و دوستان او دارند به علت ارادت و نسبتی که با خانواده حضرت امام (ره) داشته و دارند.
ثالثا من تعجب میکنم که آقای یزدی خودش را کسی می انگارد باور کنید حتی نزدیکترین فامیل و بستگان آقای یزدی به او علاقه چندانی ندارند! و چنین افرادی در جامعه که هیچ هستند و خود را همه چیز می پندارند بزرگترین ضربه را بر پیکره اسلام وارد میکنند.
برو باقی مانده عمرت را استغفار کن به جهت ظلم هایی که در دوران ریاست بر قوه قضائیه بر مردمان بدبخت و تنها روا داشته ای. واقعا جای بسی تاسف است که هر کسی لباس مقدس روحانیت را می پوشد و در لوای آن بی حرمتی می کند به واسطه نتوانستن رعایت ادب و احترام و این را هم بدان آقای یزدی گفتار نسنجیده تو به اندازه ای که مردم به حضرت آیت الله شبیری زنجانی اردات پیدا کرده اند صد برابرش از تو و امثال تو متنفر شده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
همین ارادات بیجا به خاتمی و امثالهم و همفکرانش ملت رو به این روز انداخته.. ظلم و فساد مسئولین و فقر و بیکاری و..
2pac
|
United States
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
20
19
چرا به بازدید رئیسی از تتلو نامه سرگشاده نزد
مختار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
وقتی فرقش را نمی دونی برو بفهم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
تتلو يك تائب است نه منافق ضد نظام
اکبری
|
United States
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
19
15
چرا وقتی آقای رییسی با تتلو خواننده معلوم الحال ملاقات کرد و ازش خواست در انتخابات ازش حمایت کنه هیچ کدوم شماها صداتون در نیومد؟ جرات نکردید؟ واقعا که سیاست عجب معنی کثیفی داره
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
به همون دلیلی که وقتی برای موسوی آهنگ خوند کسی نامه نزد!!!
این تکرار چی که و آن تکرار شده که آقازاده هایشان در اروپا مشغول "تحصیل"(....)هستند وقتی زیر عبای یک مرجع برود نامه زدن دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
ای بابا آقای خاتمی که تو نوروز 95 به ایتالیا رفته بود با زنها دست می داد حالا مراجع برن پیشش چیزی نیست شاید خواستن ارشادتش کنن البته مراجع هم فکرشون
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
11
19
مرجعیت باید خط داشته باشد و اساساً مرجعیتی که نتوان تشخیص داد حرفش چیست و سیاست را از چه منظری می بیند نه یک مرجع که یک ... است .اگر آیت ا...شبیری با خاتمی و اطرافیان او ملاقات داشته صدالبته ایرادات آیت الله یزدی به او وارد است و باید پاسخگو باشد. این هیچ منافاتی با استقلال مرجعیت ندارد.
موضوع دیگر اینکه آقایان منتقد عمل آیت الله یزدی چرا فراموش کرده اند که سالهاست با حربه آزادی بیان حتی پیامبر (ص) و خدا را نیز نقد کردند و زیر سؤال بردند. حالا چه شده که همه ادعاهای خود را زیر پا گذاشته اند و انتقاد یک عالم دینی را از یک عالم دیگر بر نمی تابند؟ آیا مرجع نداشته ایم که در دامن نفاق و تزویر گرفتار شده باشد؟ منتظری، شریعتمداری و این اواخر شیرازی را ببینید. آنوقت درک خواهید کرد که آیت الله یزدی حق دارد نگران آیت الله شبیری باشد.
سیّدِسلیم بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
10
16
اِنّالِله واِنّااِلَیهِ راجِعون!، ازوقت گرانبهائی که حضرت آیتُ الله شُبِیریِ زنجانی!(حَفَظَهُ الله) برایِ رفتنِ به ملاقاتِ سَرانِ فتنه براندازیِ نظامِ مُقَدَّسِ جمهوریِ اسلامیِ ایران گذاشته اند!!!؟. همه کسانی که حضرتِ آیتُ الله یزدی را اهانت کنند،باید به نامه اَعمالی که در روزِ قیامت در دست خواهند داشت، تذکُّر میدهیم. خداوندسبحان جَلَّ جَلالُه امروز و فردا !؟، پُشتیبانِ سرانِ فتنه براندازی حکومتِ الله است، یا حضرتِ آیتُ الله زنجانی و شُما!!، که خدایِ نخواسته ممکن است در جسارتِ به حضرتِ آیتُ الله یزدی، تُند رَوی نمائید؟!. لاحول ولا قوّه اِلّا بالله (ساعت ۱۴:۳۵ یکشنبه ، ۶ مهر ۹۷).
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
برادر یه دمنوش بخور فشارت تنظیم بشه، حکومت الله؟؟!! هیچی دیگه رهبر رو الله کردید رفت!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
19
12
برای آقای محمد یزدی بسیار متاسفم البته من ایشان را در حد آیت الله نمی بینم یادم نرفته در زمان جنگ وقتی که به مرخصی آمده بودم ماه مبارک رمضان بود و طبق روال هر ساله در مهدیه تهران شب ها مراسم بود که اکثر شرکت کنندگان هم مذهبی های دوران جنگ بودند البته نه به شدت سیاسی و جناحی امروزی ، وارد مهدیه که شدم دیدم آقای یزدی سخنرانی می کند اما مردم با صلوات های اعتراضی مانع از سخنرانی ایشان می شدند ظاهرا ایشان مسبوق به سابقه هستند.
راحیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
ای بابا شما چه حافظه ای داری یادتون هست فتنه 88رو
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
16
16
ما کاری نداریم به نامه ایت الله یزدی کل عرض کنیم نباید حتی اجازه بدن افراد فتنه گر با مراجع دیدار داشته باشند که افراد مثل اقای یزدی اینجور نامه بنویسند
بنظر بنده نامه اش مودبانه بود التماس دعا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
بار آخرت باشه در این سایت کامنت میذارید، دیگر تکرار نشود.

اگه جمله بالا رو نسبت به خودت میپسندی جواب بده تا بت بگم کجای نامه آیت الله یزدی مودبانه هست و کجاش نیست
مسعودخوارزمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
6
17
ملاک مسئله داربودن افراد پایبندی به اوامر مقام معظم رهبری که مقام ولایت است می باشد. چگونه است که افراد زیادی معترضین به انتخابات ۸۸ فتنه انگیزی کردند و نمازجمعه را به اشوب کشیدند و توهین به ساحت پاک اباعبداله الحسین کردند هیچ اشکالی پیش نیامد و مشارکتی ها و اصلاح طلبان هیچ اعتراضی نکردند ولیکن امروز نامه مجتهدی به مجتهد دیگر اقایان را نگران مرجعیت کرده؟
یمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
8
14
و خدا روحانی را چون غربالی آفرید که با دستان افرادی چون خاتمی و موسوی، یزیدان زمان و حسینی های زمان را غربال می کند و ما را به فهم انقلابی می رساند. بنا به روایت امام حسین ع که می فرمایید ((کسی چون من با کسی چون یزید بیعت نمی کند )) را در این زمان با چشم خود می بینیم.
شبیری زنجانی مرجع تقلید است نه معصوم که اشتباه نکند. باید از دیدارش با آن فرد بگوید. اگر حرفهایش به جا بوده و یا اگر قصد و غرض بوده بیان کند. او حرف محرمانه ندارد، باید خود را از مظان اتهام رها سازد.
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
8
20
فارغ از اینکه این نامه درست یا غلط است، زمانی که درسال ۸۸ به عاشورا و ولایت فقیه و در دوره اصلاحات به مراجع توهین کردند اقایان همگی خواب بودند؟
مقلد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
2
2
باید تو رینگ بوکس تسویه حساب کنن
علی قدسی
|
United States
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
7
4
من افرادی مثل شبیری زنجانی یا بیات زنجانی را در حد و قواره ای نمی بینم که اظهار نظری بکنم این نظام ولی فقیه دارد و میتواند از عهدی ولایت امری خود برآید و اینها مگسانی هستند که عرصه سیمرغ را جولنگه خود ساخته اند .قطعا خامنه ای خمینی دیگری است و این ها چشم دیدن معظم له را ندارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
2
5
ملاک حال فعلی افراد هست مرجع هم می تواند اشتباه کند مگر مرجع شدن به انسان علم و غیب می دهد یا علم لدونی می دهد آقایون مراجع فقط در فقه یا اصول اون هم با خواندن چندین سال در در حوزه به درجه اجتهاد می رسند دلیل نمی شود که اشتباه نکنند وگرنه اینکه در زمان امام حسین علیه السلام جناب سلیمان بن صرد خزاعی مرجع تقلید کوفیان اشتباه نکرد بعدشم که چی شده طرفداران فتنه و روشنفکر نماها نگران شدند که به یه مرجع توهین شده؟؟؟؟ خنده داره
علیسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
1
5
سلام
کاری به نامه آیت الله یزدی ندارم
ولی باید بپذیریم که شم سیاسی مراجع کم و زیاد دارد
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
1
11
لطفا اصلاح طلبان دم از دفاع از مرجعیت نزنند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
1
7
از ابتدای نهضت امام مراجع بسیاری با ترس و تقیه ایشان را تنها گذاشتند مثل مرحوم گلپایگانی که در آن سال مردم گلپایگان به نشانه اعتراض به ایشان مال امام خود را به امام خمینی پرداخت کردند.
دیدار آیه الله شبیری با کسی رهبری از او با عنوان "باغی" بر انقلاب یاد کرده از همان نوع افعال است.که یا از سرسادگی است یا...
مسخره تر حرفهای کسانی مانند مطهری و صالحی وحضرتی وحتی مردم عادی است که نسبت به اعتراض یک مجتهد به یک مرجع پیراهن میدرند درحالی خودشان که اصلا در مقام اظهار نظر در مورد اسلام علما نیستند یه یک آیه الله و مجتهد و مدرس حوزه بی شرمانه حمله میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
3
9
با سلام
چقدر خاطر خواه داریم زمانی که عده ای امام زمان عج رو زیر سوال میبرن همه خواب هستن
حالا در انتقاد از یه مرجع بیدار شدید
امان از جهل و بی بصیرتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
11
9
ممنون از یزدی . من آیت الله شبیری را نمی شناختم. من از امروز دیگه مقلد آیت الله شبیری شدم.
کمالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
3
13
این آقایانی که از نامه آیت‌الله یزدی ناراحت شده‌اند و نگران مرجعیت هستند آن موقع که اصلاح‌طلبی مقلدین مراجع را میمون نامید کدام خاموشخانه‌ایی بودند!؟
عبدالله طوفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
5
اینگونه انتقادات و مباحث در میان حوزویان و مراجع و آیات عظام و صاحب نظران از گذشته معمول بوده و هست.
پس نباید آنهایی که در چنین جایگاهی نیستند، با نظر دادن غیر کارشناسی حاشیه سازی کرده و آب به آسیاب دشمنان اسلام و انقلاب و حوزه و تشیع بریزند.
م.ج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
8
آقای صانعی.آقای شریعتمداری.آقای منتظری و خیلی قبل آقایان دیگر...
حالا که فتنه ای دیگر رو میخواهند کلید بزنند .که بله به ساحت مرجع بزرگ جهان تشیع توهین شده.نمیگویند خاتمی که عمامه سردارد و عادت به دست دادن با نامحرم مثل دختر سیسیلی دارد در اایتالیا.نمیگویند چه خونها به دل نظام کرده .نمیگویند خویینیها چه فتنه ها کرده و حمایتها از فتنه ها کرده.نمیگویند عبدالله نوری چه گندها زده و چه جنایتها کشیده که زندان رفته و و و نمیگویند چرا اینها حالا که مانند مگس مامنی یافتند تا سماجت کنند تا باز هم با مظلوم نمایی و دایه ی عزیز تراز مادرنمایی خودشان برای خودشان شهید معنوی و ظلمی حقیقی برای مرجعی دینی بسازند.غافلند از اینکه این حقه بازیها و اینگونه فتنه بازی ها باز هم خودشان را رسوا میکند.بنشینید و ببینید آخرش چه میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
4
7
طلبه های بی بصیرت حوزه گویا شأن آقای شبیری زنجانی را بیشتر از امام معصوم میدانند
آیا این آقایان در فتنه 88 که به اصل ولایت فقیه و عاشورای امام حسین علیه السلام توهین شد هم انقدر ناراحت و برافروخته شدند؟

بخش پایانی نامه جناب یزدی میتونست با متانت و نرمی بیان شود ولی از طرفی این مسئله از مسائل مهم کشور هست
رابطه با کسانی که مسبب به آشوب کشیدن نظام بودند خط قرمز ماست و دیدار با این اشخاص مسئله دار جای تامل دارد!

این آقایان که به جناب یزدی اعتراض کرده اند کسانی هستند که درد مردم مستضعف ندارند و به خاطر ترس از اینکه جایگاه و پست و مقامشان را از دست بدهند خفه خون گرفته اند و سکوت اختیار کرده اند

از طرفی این مسائل در این برهه حساس باعث می شود اشخاص مواضع خود را نشان دهند و این جداسازی و موضع گیری ها طبق حدیث امام باقر علیه السلام از علائم آخرالزمان می باشد که سه بار فرمودند غربال می شوید تا افراد مومن واقعی از غیر واقعی شناخته شوند و اینکه
امام رضا(ع) می فرمایند:
آنچه گردن هایتان را در انتظار آن دراز می کنید، واقع نخواهد شد؛ مگر بعد از آنکه آزمایش و امتحان شوید و از بوته امتحان، جز افراد {بسیار کم} پیروزمندانه بیرون نمی آیند

گویا این قانون دنیاست که همیشه خوب ها و کسانی که از امتحان های سخت دنیا سربلند بیرون می آیند تعدادشان اندک است مانند یاران باوفای امام حسین علیه السلام

و طبق فرمایش مولایم حسین بن علی علیه السلام
به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى‌شوند.


یا الله و یا رحمن و یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
ریما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
8
سلام.
شناختی روی ایت‌الله یزدی و آیت‌الله شبیری ندارم ولی چرا وقتی 20 نفر از بین همین آقایانی که در فتنه 88 نقش رهبری و سازماندهی داشتند، به آمریکا نامه زدند و خواستند تا نسبت به سروصدای سال 88 بی‌تفاوت نباشد و زمان بسیار مناسبی برای اعمال فشار به ایران است و... کسی صدایش درنیامد؟ کسی از محمد خاتمی و مابقی خائنین به این مملکت گله نکرد؟! منشاء تحریم‌های کنونی به اسم هسته‌ای از همان سال 88 بوده و ادامه‌داره. این فشار اقتصادی خیلی‌هارو نابود کرده. آیا محمدخاتمی مقصر نیست؟!
همین محمدخاتمی هر هفته در یکی ازین شبکه‌های به اصطلاح اپوزیسیونی که حقوقش‌رو از اسرائیل_آمریکا_عربستان میگیره، صحبت میکنه واین شبکه‌ها و اپوزیسیون‌ها لحظه‌ای از خراب کردن ماهیت ایران‌وُ ایرانی در جامعه‌ی بین‌المللل دست برنمیدارند. انگار اصلا اینا ایرانی نیستن!!! این همه بی‌اخلاقی و بی‌صفتی و نانجیبی در این اپوزیسیون‌ها وحشتناک عجیبه!!! حتی برای کسی هم که اهل سیاست نیست، خیانتشون مشخص و ملموسه. می‌بینیم که آقای محمدخاتمی برای اینا وقت و برنامه میزاره، صحبت میکنه و صداش از کانالای اینا پخش میشه، انگار هنوز قدرت تشخیص دوست و دشمن‌رو از هم نداره، بعد میخواد کشتی انقلاب‌رو هدایت هم بکنه!!!! تا جایی که مسیح علینژاد میره پیش ایشون و آواز میخونه، بعد ایشون برای مسیح علینژاد فاسده، دست میزه!!! نمیدونم طرفدارای مرجع عالیقدر شبیری زنجانی کجان که این قبیل حرکات و گفتارو نمی‌بینن؟!!!
آیا یک مرجع تقلید نباید مراقب موقعیت و جایگاه خودش باشه؟! آیا هشدار آقای یزدی همین نکته نیست که یک مرجع تشخیص باید احترام خودش‌رو نگه داره و با هر کسی ملاقات نکنه و سطح خودش‌رو در حد سطح طرف مقابلش پایین نیاره؟! نامه‌ی آقای یزدی در اصل یه تلنگر به مرجع عالیقدر بود با این مفهوم که شمایی که صاحب ارزش و موقعیت عالی و مقام تقوا هستید نباید با کسانی که شان شمارو پایین میارند ملاقات کنید. همین.
مگه نمی‌گین هر کسی که عیب منو بهم بگه دوست منه. مگه نمی‌گین، مومن آینه‌ی برادر مومنه، اگر در او عیبی دید تذکر دهد و اگر خوبی دید نیز به او بگوید.
بالدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
3
سلام این بحث و جدل در این برهه حساس و در این نقطه عطف انقلاب اصلا به صلاح هیچ کس نیست، بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم به دو مرجع تقلید بتازم و یا کینه قبلی خود را اینجا مرهم دهم، هیچ کس حق اظهارنظر ندارد تا ببینیم ولی امر مسلمین در این باره چه نظری دارند، وپیدایش این گونه مسائل به مصلحت کیست و نظر معظم له چیست،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
6
متن وموضوع گفتگوی بین خاتمی وشبیری باید دقیقا منتشر بشه تا بشه تشخیص داد قصد توطئه داشتن یا قصد خیر وصرف دیدار یک انسان خوب وبد نمیتونه بد باشه چون امام حسینم سه بار با عمر ابن سعد دیدار کرد وهر سه بار اون رو به توبه وعدم همکاری با یزید ترغیب کرد ولی اگه همین امام حسین قصد فریب یا ائتلاف با عمر سعد رو داشت دیداراین دو دیدار اشتباه وگناه بود .ملاک ما قرآن وعمل به احکام اسلامی بدون تعصب قومی قبیله ای وقشری وبدون توجه به القاب وعناوین وپستهای افراد است اگر بدنبال حقیم. وگرنه اگر به دنبال منافع سیاسی مالی باشیم میتوانیم هر جور که دلمان میخواهد از کسی طرفداری کنیم ویااو را تخریب کنیم .یاحق
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
8
سلام ، ضمن تشکر از عالم بصیر و انقلابی حضرت آیت اله یزدی، مگر رهبر انقلاب نفرمودند اهالی فتنه ۸۸ مثل رئیس دولت اصلاحات باغی بر انقلاب هستند. به حضور پذیرفتن این افراد توسط مرجع مجترم چه معنائی میتواند داشنه باشد؟ بصیرت بصبرت بصیرت
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
12
کسانی که تا دیروز مراجع و تقلید کردن را زیر سوال برده و به معصومین و مقدسات در روزنامه هایشان اهانت می کردند امروز نگران مرجعیت شده اند این حقیقت نفاق است. فاین تذهبون
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
12
جالب است همه به آیت الله یزدی توهین میکنند که چرا ایشان نامه تندی نوشته غافل از اینکه خودشان هم تند به ایشان مینویسید؟! ایشان هم مجتهد هستند و احترامشان واجب. بهتر است ما وارد این بحث نشویم.
البته دیدار حضرت آیت الله شبیری زنجانی بزرگوار با سران فتنه برای من موجب تعجب است...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
اگر خاتمی فتنه‌گر است پس چرا محاکمه و مجازات نمیشود؟
پس معلوم میشود شمایی که فقط برچسب فتنه گر میزنید و اقدامی نمیکنید
فتنه گر اصلی هستید
مردم را با یاوه گویی و چاپلوسی برای ... خسته کردید و دین و اخلاق را به تباهی کشاندید
بترسید از قهر الهی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
6
باسلام خدمت همه
بنده یک زنجانی هستم ولی متعصب کورکورانه نیستم ایت اله شبیری زنجانی باید هدف ملاقات خود با افراد معلوم الحال ذکر کنند که شبهات رفع شود و در نامه ایت اله یزدی هیچ بی ادبی عنوان نشده و در کمال ادب تذکراتی برادرانه ذکر شده است .
افرادی که خود حتی به ساحت امام حسین ع و دیگر ائمه اطهار ع و بدتر به ساحت باری تعالی اهانت کرده اند الان دایه مهربانتر از مادر شده اند یادتان هست می گفتند با خدا هم می شود سر جنگ داشت و ....
خداوند از سر تقصیراتمان حتی اگر مرجع تقلید هستیم بگذرد و تاریخ همه چیز را مشخص کرده و خواهد کرد.
سیف الاسلام هایی که عاقبت چه شدند.
یاد نکته جالب امام خامنه ای افتادم در مورد بصیریت : بصیرت یعنی درک کنی شمری که تا پای شهادت در جنگ صفین در رکاب حضرت امیر رفت شد شمر روز عاشورا.
کمی در این نکته تامل کنیم خوب است.
در آخر اگر برای کسی اسلام مهم است انهایی که کار روزمره شان توهین به مقام ولایت فقیه است مرجعیت را لقلقه زبان نکنند . کسانی که با اسناد موجود به دنبال براندازی نظام اسلامی تاکید میکنم اسلامی هستند نگران شان مرجعیت نباشند .التماس دعا
یا علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
5
خواهشمند است ،دوستان ابتدا متن نامه حضرت آیت الله یزدی را بخوانند ،و سپس نتیجه گیری منصفانه کنند.(بدون اینکه توجهی به حزب یا گروهی داشته باشند). تا فریب هیاهوها و سیاه نمایی های کسانی را که ارزش ای برای مرجعیت قائل نیستند را نخورند.
یا علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
4
خواهشمند است ،دوستان ابتدا متن نامه حضرت آیت الله یزدی را بخوانند ،و سپس نتیجه گیری منصفانه کنند.(بدون اینکه توجهی به حزب یا گروهی داشته باشند). تا فریب هیاهوها و سیاه نمایی های کسانی را که ارزش ای برای مرجعیت قائل نیستند را نخورند.
یا حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
10
هتاک امثال علی مطهری و ... هستند که توهین ها و هتک حرمت هایش برای همه اشکار است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
7
ابوموسی اشعری ها و سلیمان صرد خزاعی ها و طلحه ها و زبیرها و .... هم مثل ایشان آدمای خوبی بودند.
البته مطهری هم مثل اونا آدم خیلی خوبیه!
فقط خدا عاقبت هممون رو ختم بخیر کنه
ان شاءلله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
3
9
تمام انحرافات از بیوتی بوده که از خود مراقبت نکردند درود بر ایت الله یزدی که آخرت خود را به تعارفات سیاسی دو روز دنیا نمی فروشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
3
10
ممنون از آیت اله یزدی اودلسوز نظام ومرجعیت است و هدف او جلوگیری از نفوذ فتنه گران در بیوت مرجعیت است نه توهین وتهدید چرا بعضی افراد که مرجعیت را قبول ندارند و میگفتند تقلید کار میمون است حالا دلسوز مرجعیت شدند
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
3
8
هر کسی تا جایی محترمه که در جبهه مقابل ولی امر مسلمین قرار نگرفته باشه. به مجرد اینکه مقابل رهبری قدعلم کنه از چشم امت حزب الله میوفته. خود حضرت امام هم فرمودن ما طرفداری از عمامه نمکنیم ، طرفداری از اسلام میکنیم.
خود حضرت آقا هم گفتن که بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که در کربلا سر از تن امام حسین برید همان جانباز جنگ صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت.
مرگ بر ضد ولایت فقیه
یزدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
3
اون شاگردی که اینقدر از خودش جربزه نداره یا اونی که بخاطر حرف حقی استعفا میده اینقدر جوش نزنید برید بگید با منافقان فتنه انگیز دیدار نکنه. شهریه تون قطع نمیشه. تازه یارانه هم دارید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
7
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گر چه باشد در نوشتن شیر شیر
عبدا...
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
9
با سلام مراجع باید مواظب اعمال و رفتار خود باشند چرا که اینها به عنوان الگو در جامعه مطرح هستند وقتی با یک فرد فتنه گر ملاقات می کنند این توهین به نظام و ..... است . البته آقای شبیری زنجانی سادگی کردند و این هم مقصر دفاتر اینها می باشد و آنها هم بهره برداری سیاسی از این ملاقات کردند و به هدف خود هم رسیدند. این انقلاب به برکت خون شهداءو صاحب اصلی آن همه را غربال خواهد کرد تا ناخالصی ها از خالصی ها جدا شود . با طن تک تک افراد به زودی زود برای همه مشخص خواهد شد. درود بر رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خامنه ای (خفظه ا...)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
11
چهل سال از انقلاب ساکت بودیم که وضع اینجوری است اگر حرف می زدیم و سکوت اختیار نمیکردیم آقایان به خود اجازه نمی دادند که در مملکت امام زمان هر غلطی بکنند. دیگر سکوت جایز نیست باید عمارگونه عمل کرد . باید فتنه گران و ضد انقلابها چهره نمایان کنند و رسوا شوند و این هم کار خداست .
درود خدا بر آیت ا... یزدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
12
از افسادطلبهایی که در معتقد بودن امام زمان و هم میشه نقد کرد، این همه بی ظرفیتی بعیده. ارامشتون و حفظ کنید
حکیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
8
سلام .از یک مرجع تقلید که باید بصیرت و دشمن شناسی را به جامعه تزریق کند انتظار دیدار با سران فتنه هرگز انتظار نمی رفت . خود مرجعیت باید شأن و جایگاه خود را حفظ کنند
gaber
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
4
2
مسلما ایت اله شبیری بینششان از من و بسیجی و مدافع و مخالف بیشتره که ملاقات داشته به همین سادگی با یک عمر عبادت مخالفت نکنید گناه کبیره داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
1
با سلام من مانده ام این آقایان در حدی نیستند که تعیین تکلیف برای علمایی چون ایت الله یزدی کنند مثل مطهری تو چکاره ای نظر می دی در حد علما نیستی برو به گندی که در مجلس زدید و این گرانی پیش آمده جنسها چهار بربر شده و عین خیالتان نیست رسیدگی کن این کار اهل علم است حلش کنند نه توی سیاستمدار که سیاست هم بلد نیستی و بازیچه یک عده شدی
2 این علمای دلسوزی که دل برای مرجعیت و مقام مرجعیت می سوزانند روز فتنه 88کجا بودند که به این شدت از امام حسین و پرچم آتش زده اش دفاع کنند احتمالا آن موقع عالم نبودند الان شدند
3ای کاش یکی بود دلش برای مردم بدبخت می سوخت و همینطور که به آیت الله یزدی حمله کردند بخاطر هتک حرمت مرجعیت .یکی هم پیدا میشد به امثال مطهری حمله و انتقاد می کرد که چکار در مجلس می کنید که دارد 3500شدشش برابر و هنوز هم درست نشده مطهری وظیفه لک دفاع از حقوق مردم نه مرجعیت این را به حوزه بسپار...
حسن رحیمی روشن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
1
12
شکر خدا با یک نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی. همه کسانی که به مقدسات، امامان، احکام اسلام، ولایت فقها و مراجع عظام توهین میکردند به یکباره مدافع مرجعیت شدند!
چی از این بهتر!
مگر هدف آیت الله یزدی غیر این بود که از حریم مراجع عظام دفاع شود؟
جوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
2
1
سلام علیکم جمیعا
اقایان و خانم ها
با بصیرت این اتفاقات حل می شود مثل روز های فتنه ببینیم بزرگ ها در آن زمان که رهبر جامعه تنها بود کی و چه موقع موضع گیری کردند الان هم باید به این نماد های دینی ما احترام بگذاریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
فتنه گر تر از یزدی هم مگر داریم
بنده عاصی خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
2
قلمفرسایی همه آقایان فقط مرهمی برعقده های حماقت گونه خودبود ؛آقای شبیری مرجع تقلیدهستندخودشان بهترمیدانندچگونه پاسخ آقای یزدی رابدهند!وانگهی این گونه قلمفرسایی آقایان شبیه شرکت درتشییع جنازه است که خودش رابه مصیبت زده نشان میدهد تاطرف بداند،اگرنامه آقای یزدی به آقای شبیری باآن لحن ومحتوابی اخلاقی بود؛دیگرآقایان نبایدادامه میدادند
علی
|
United States
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
9
1
با مزه است هرکه کم سوادتر و بی ایمان تر است پر رو تر و زبان درازتر هم می شود! با آن که در انتخابات مجلس خبرگان در تهران افراد شایسته را رد کرده بودند بازهم مردم شرکت کردند تا شدت نفرت و بیزاری خود را از محمد یزدی، احمد جنتی و مصباح یزدی نشان بدهند، حاضر بودند به هر آدم بی نام و نشانی هم رای بدهند تا این سه تن را که از دید مردم نقطه اوج ... بودند را حذف کنند و دو تای آن هارا هم کنار زدند بازهم این فرد ... پر رو عبرت نمی گیرد و ساکت نمی شود! مگر نه این است که اگر رای گیری بین یک... و محمد یزدی باشد بازهم مردم می آید و به ... رای می دهند چون محمد یزدی را از ... هم ... تر می دانند؟ آخر دین و انقلاب به تو چه مربوط که برای یک مرجع شیعیان این گونه زبان درازی می کنی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
واقعا این پیام با این ادبیات باید چاپ میشد....
سید قدیر غنی زاده زاویه
|
United States
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
1
3
مگر نه این است که آیت الله یزدی به آیت الله زنجانی نامه نوشته اند
چرا افراد دیگر بدون دانستن نظر این دو بزرگوار ویا قبل از اینکه این دو آیت الله خود توضیحاتی در این مورد بدهند قضاوت می کنند ویا موضع می گیرند
آیا بهتر نیست حضرت آیت الله زنجانی خود موضع خود را اعلام فرماید ویا از حضرت آیت الله یزدی خواسته شود در مورد نامه وکیفیت آن توضیحات بیشتری دهند
الحمد لله هر دوی این بزرگواران زنده هستند
مصطفی
|
United States
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
1
کاری با ولایت و اسلام و مرجعیت ندارم.
درست است که امثال خاتمی و موسوی خوئینی‌ها به سبب حمایت از دولت رانت خوار و اشرافی، مسبب اصلی این وضع اسفناک و تاسف آور جامعه امروزی هستند، و ملاقات آقای شبیری زنجانی، نوعی حمایت از پایمال کنندگان حقوق مستضعفین به شمار میاید. و بالطبع امثال آقای شبیری دیگر، هیچ جایگاهی در بین مردم طبقه ی پایین نخواهند داشت. ولی نامه ی آقای یزدی نیز نوعی امرانه و بی ادبی هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
2
4
متن نامه مودبانه است
طهورا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
2
5
ما دیگر سکوت نمیکنیم
هر چند کراهت داشته باشید ...

ممنون از این نامه ،ممنون از این بزرگ مرد
احترام هر کسی دست خودش است

سید وغیر سید
مرجع و غیر مرجع
ودیگر القابی که سعی میکنید چهره ی منافقان را زیرآن پنهان کنید
ارزنی اهمیت ندارد
وقتی کسی به خود اجازه دهد
حریم ولایت را بشکند

دو خط بیشتر وجود ندارد
یا با خداوند
یا با شیطان(نعوذبالله)

دست دوستی با سران فتنه ای که تمام قد مقابل نظام و ولایت و باورهایش ایستادند
یعنی دشمنی با نظام اسلامی
یعنی دشمنی با نظام و ولایتش

روباهی که چشم و موهایش را رنگ زده ، شیر نیست
اگر شما میخواهید به زور که شده باورش کنید
ما دیگر چنین قصدی نداریم
هرچند شما کراهت داشته باشید

یاحق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
1
6
مراجع چه قدر طرفدار داشتن خبر نداشتیم. تا حالا که تقلید کار میمون بود حالا کیا دغدغه مراجع رو پیداکردن اول نامه آیت ا... یزدی رو بخونید بعد اظهار نظر کنید. خدا همه رو عاقبت به خیر کنه.
حاج سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
6
3
این نامه نشان داد که حکومت و سیاست بازی های تفریحی برای آیت اله یزدی مهم تر از اسلام و معیشت مسلمین است. باید برخورد قاطع صورت بگیرد.
ایشان بعنوان یک روحانی باید سنجیده تر از اینها بودند
محسن
|
Iraq
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
1
اینقدر نگفتیم و نگفتیم که کار به اینجا رسید
هر کس اشتباه کند بد است
بزرگان اشتباه کنند بدتر
دیدار ایت الله زنجانی با خاتمی که
باعث بی حرمتی به سیدالشهدا شد
اشتباه بود
تا کی اشتباهات افراد را به خاطر جایگاهشان نادیده بگیریم
ان چیزی که در اسلام مهم است
حفظ اسلام و حکومت اسلامی است
اگر این انقلاب نبود داعش اثری از قبر ائمه اطهار علیهم السلام باقی نگذاشته بود
همان گونه که بسیاری از حرم ها را تخریب کرد
نه عزیزان قدر و منزلت ما کجا
قدر و منزلت ائمه اطهار
خاتمی یاغی است
و دیدار با او اشتباه
من معیار حق است
به شخص
وگرنه جایگاه ایت الله زنجانی کجا
جایگاه قنبر غلام علی علیه السلام کجا
چه رسد به جایگاه ائمه اطهار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
4
1
بنام خدا متاسفانه در روزگار عجیبی قرار گرفتیم روزگاری که در آن دشنه تیز قدرت و جاه طلبی با ابزار زر و تزویر شانیت محبوب ترین نهاد دینی که عزتش را وام دار اسلام و معصومین است نشانه می رود و آنرا سیبل اهداف تیرهای مذموم خود قرار می دهد غافل از آن که در میان شیعیان اگر مراجع عظام عزتی دارند ناشی از اسلام است و اگر روحانیت و نظام عزتی دارد منشا این عزت مرجعیت پاک است که در طول تاریخ حامی محرومین بودند قطعا بدون اسلام و مرجعیت نظام مفت نمی ارزد چون چیزی نمی ماند تا از آن به نظام یاد کنیم بنابراین اگر مسئولین طالب عزت در نزد ملت هستند بدون ریب و تردید باید مطیع اوامر اسلام و تابع دستورات مرجعیت باشند. اگرملت برای نظام و مسئولین احترامی قایل است بی تردید بخاطر اسلام و مرجعیت است. مطمئنا این شیوه سخن راندن و کتابت عواقب تلخی خواهد داشت. پس بجای این سخنان دل شکن و رنجش آور که مایه سوء استفاده بپرهیزیم و در حفاظت از مقام و شانیت مرجعیت بکوشیم وبنیان اعتقادی ملت را مرصوص و استوار سازیم تا شاید در زمره اهل تقوا و هدایت شدگان قرار گیریم
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
2
8
درود بر آقای یزدی
دیدار با سران فتنه و مزدوران غرب باید مورد هجمه قرار بگیرد، حال میخواهد از طرف هر شخصیتی باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
مجید خدا به شما عقل شعور دهد تا حرمت ها را حفظ ووشعور چگونگی برخورد با هر کس را به شما بدهد
حسین سلطانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
6
2
جناب یزدی در حدوحدود آیت الله شبیری نبوده و هرگزنخواهند بود که به خود اجازه دهند چنین بی حرمتی هائی را به محضر این سید اولاد زهرا و مرجع بزرگ تشیع نسبت دهند.
وزنه سیاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
به نظرم باید بررسی شود؛ آیا همان کسی که وزیر اطلاعات را به قزوین دعوت و در کنار سید محمد خاتمی نشاند و سپس عکس او را منتشر کرد، حضرت آیت الله شبیری زنجانی را برای نشاندن کنار سید محمد خاتمی و انتشار عکس یادگاری به تهران دعوت نکرده است؟!
z.e
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
3
7
خییییلی عجیبه آقایون خطاب به آیت ا... یزدی نامه نوشته‌اند و به قول خودشون ایشان را متهم کرده‌اند که نامه مثلاً توهین آمیز و... بوده؛ اما خودشان خطاب به آقای یزدی با لحن بسیار بی‌ادبانه‌ای نامه نوشته‌اند!!!!!!!

جالبه چه کسانی مدعی و پرچم‌دار «ادب» شده‌اند و دلشان برای «مرجعیت» و «اسلام» سوخته!!!!!!!!

منتظر ابراز نگرانی ترامپ و نتانیاهو از عواقب به قول بعضیا توهین به مرجعیت هم هستیم/:
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
هر صاحب عقل وشعوری می داند که نامه اقای یزدی نهایت بی ادبی است چه گونه شما نفهمیدی جناب z.e
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
خداهم به شما و اقای یزدی که هرجا قدم نهاد ه اند غیر از تخریب چیزی نداشته اند انصاف وعقل وشعور عنایت کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
علت عقب ماندگی حوزه و30سال فاصله مردم با حوزه حاکم بودن امسال شما ویزدی است بر حوزه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
8
2
در باره کرامات اقای یزدی !!!؟؟؟ همین بس که وقتی اقای شاهرودی (همفکر و هم جناح ایشان) قوه قضاییه را از ایشان تحویل گرفت گفتند من ویرانه ای از اقای یزدی تحویل گرفته ام
دیر نخواهد بود وقتی جملات مشابه را از جانشین این بر جامعه مدرسین حوزه علمیه خواهیم شنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
عجیب حرفات آدم رو یاد روحانی میندازه (ویرانه) مثل اینکه کلید واژه شما برا تخریب دیگران واژه ویرانه است
یعقوب حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
4
باسلام خدمت هم میهنان عزیز وبا غیرت بهتراست از قضاوت کردن درمورد دیگران دیگران خصوصا دلسوختگان و زحمت کشید ه های اسلام وانقلاب پرهیز کنیم ودر انجام فریضه مهم امربه معروف ونهی ازمنکر با زبان نرم ومحبت آمیز ومشفقانه اسفاده کنیم وهمدیگر رامتهم نکنیم انشاءالله خدواند همه ملت ایران عزیز را در مسیر اسلام وانقلاب یاری فرماید.
از طلاب حوزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
4
0
امثال یزدی در حوزه علمیه وطرز فکر امثال اینها بین مردم و حوزه فاصله انداختند همانگونه که آخوند های درباری زمان شاه چنین می کردند. خود را حتی از مراجع بالاتر می دانستند در صورتی که بی سوادی بیش نبودند و تحصیل کرده بی تزکیه همین می شود که از عقل بهره نمی برد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
3
این آقایانی که نگران شأن مرجعیت شدند چرا نگران وضع امروز مردم نیستند, آیا غیر از اینه که وضع امروز ملت ناشی از سیاست های غلط همفکران خاتمی است.. آیا اوضاع مردم رو نمیبینن یا نمیخواهند ببینن یا خودشون رو به ندیدن زدن.. درود بر آیت الله یزدی که در برابر ... سکوت نکردند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
1
میگن اتفاقی بوده. اگر که بوده آقای یزدی عذرخواهی کنه. اگر نبوده آقای شبیری عذرخواهی کنه. این حرفا که به ساحت مقدس مراجع نباید تذکر داد رو هم قبول ندارم.
علی رهبر عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
1
4
سلام. در این گیر و دار ، برخی اندازه های خود را ندانسته و به آیت الله یزدی مرد بزرگ و ناشناخته، حمله کرده اند.
چقدر حوزه زود زود آیت الله تولید می کند.
آقای غرویان و آقای بیات و آقای موسوی تبریزی و علی آقا مطهری چه کاره اند که در کار بزرگان دخالت میکنند
اگر کسی به پیامبر اکرم نکته ای را عرض میکرد، در صدر اسلام ، این گونه برخورد میشد که با آیت الله یزدی برخورد شد؟
گاهی قداست مرجعیت را آنقدر بالا میبریم که در این گیر و دار ، منکری، معروف میشود.
وای بر ما
کاش خاتمی را بیشتر میشناختیم که موسوی محصور ، طفلی در مکتب فتنه اوست.
مرجع تقلید باید هوشیار باشد. کار اشتباهی انجام گرفت. اشتباه ، اشتباه است.
آیت الله یزدی را قریب نیم قرن است میشناسم. ایشان زبانی ابوذرانه دارد و تشک نشین گوشه خانه نیست.
البته شاید متن آیت الله یزدی ، کمی پالایش لازم داشته باشد
در حوزه ، ظاهرا با سواد و اخلاقی بودن کافی است که فرد مرجع تقلید، در اوج جامعیت باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
با سلام جناب علی رهبر از شما که قطعا خود را فرهیخته می دانید چنین حدیث راندن بعید است وقتی که خواستید بنویسید آقای غرویان ، بیات ،موسوی تبریزی و علی مطهری چه کاره اند که در کار بزرگان دخالت می کنند پس چگونه به خود اجازه دخالت در کار اینها را دادید؟نکند که شما گمان کردید از مخاطبان تان بزرگترید؟اگر خاتمی و موسوی فتنه اند پس چرا محاکمه نمی شوند حال این که طرف داران آنها بسیاری محاکمه شدند؟ اگر فتنه کردن حرام است و جرم ، قطعا مماشات با آن نیز معاونت در جرم و گناه است خصوصا اگر فتنه دامن ملت و امت را بسوزاندوانگهی عظمت مرجعیت همین قدر بس که مقام معظم ولایت که در راس نظام هستند در زمره مراجع قرار دارند آیا موضوع تفهیم گردید یا نیاز به شرح تفصیلی است امید است خداوند همه ما را قدر دان نعمات خود خصوصا نعمت بزرگ نظام و انقلاب و ولایت قرار دهد و در زمره هدایت شدگان قرارمان دهد
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
تاریخ گواه خوبی برا نشان دادن علماییه که موقعیت شناس نبودن و با انجام همچین تحرکات نسنجیده ای خودشون رو در معرض اتهام عام و خاص قرار دادن ..
مسیر انقلاب مشخصه .این وسط معنا نداره برا یه بزرگواری
مثل ایشون با امثال خاتمی ها و خویینی ها با این سابقه که با افکار باطلشون دارن سیاست های شیطنت آلودی (مثل معاویه رو برای تصدی حکومت )دنبال میکنن .دیدار داشته باشن.آقای یزدی حرف دل ما رو به حضرت آیت الله گوشزد کردن .خداوند هر دو بزرگوار رو در صراط مستقیم خودش حفظ کنه و از کید و مکاید شیاطین انس و جن محفوظ بداره .
علی رهبر عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
0
چرا نظرات بنده را منعکس نکردید ؟ وای بر خط فکری شما
بی عدالتید
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
0
دو صد گفته چو نیم کردار نیست دفاع از حق و حقیقت روشناست و باسفسطه و مغالطه کاری چیزی درست نمی شود شعور جامعه ایرانی بالا رفته و مرد خدا تنها باشد و طرف انواع ابزار مشروع و نامشروع در اختیار داشته باشد از حق روی نمی گردان چنانکه حسین ابن علی کرد و این حادثه در اربعینش روی داد
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
1
بنده هم ادبیات این نامه را مناسب و درست نمیدانم ولی از برکات این نامه همینه که افرادی که اصلا اعتقادی به اسلام و تقلید و مرجعیت ندارند و در سوابقشون توهین و کاریکاتور و حمایت از توهین کنندگان به وفور دیده میشه ، مدافع و سینه چاک مرجعیت و حوزه علمیه شده اند ...

نون به نرخ روز خوردن یعنی همين
بی قرار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
1
الحق و الانصاف، ادبیات آیت الله یزدی ادبیات صحیحی نبود. مخصوصا حالت آمرانه ی ایشان به ساحت مرجعیت در آخر نامه اصلا مناسب نبود و قطعا خود باعث حرمت شکنی های آینده نسبت به مراجع معظم تقلید خواهد شد.
اما
از طرف دیگر ایراد و اشکال و انتقاد نیز به این مرجعیت بزرگوار و عزیز وارد است که چرا کسی که جزو مراجع با عظمت شیعه است با کسانی که جرم های سنگینی دارند دیدار کردند؟ آیا ایشان به سوابق دیدارشوندگان واقف نبودند؟! بدون شک اگر ایشان قدری در این مسائل دقت می فرمودند چنین کاری نمی کردند.
و عجیب اینکه کسانی که این ایام در دفاع از این مرجعیت با عظمت سنگ تمام گذاشتند، اگر نیتشان و هدفشان الهی و غیر جناحیست، پس چرا در دفاع از توهین هایی که به بعضی مراجع دیگر در سالهای گذشته شده، سکوت کردند و فقط تماشا کردند؟؟؟!!!
خوبه که انسان همیشه و در همه حق جو و حق گو باشد.
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
1
آ یت ا...یزدی در مواقع خاص مواضع جالبی دارند. به عنوان مثال بعد از اتمام دولت رفسنجانی عده ای می گفتند کسی دیگر نیست بجز هاشمی رفسنجانی ولی آقای یزدی درخطبه های نمازجمعه فرمودند
این توهین به ملت ایرانه که کسی دیگر پیدا نمیشه
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
1
باسلام واحترام
برفرض که تذکر ایت الله یزدی ازین منظر که چون خودشان درمقام افتا و مرجعیت نیستند اشتباه بوده
برخی ازین اقایونی که به ایت الله یزدی تذکردادن ایا خودشون در سطح ایشون هستن؟
اگه نیستن لطفا ساکت بشن
جای تعجبه که برخی ازین اقایونی که به دفاع از مرجعیت و ... پرداختن از حامیان فتنه ان
والله عالم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
0
مرگ بر فتنه گر اینها همان هاییبودن که جوانان مارا در کف خیابان کشتند بسیجی ما را دست مریزاد آیت‌الله یزدی دامت برکاته وحفظ کالله فقط خودت بین این همه آخوند مردی مرجع اگر بصیر باشد نباید به دیدار فتنه گر برود
دکتر سید محمد رضا موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
3
با سلام اين دو بزرگوار هر دو تربیت شده یک مدرسه و مکتب هستند و ایت الله یزدی هم که خورده علمی یا فقهی بر معظم الله نگرفته اند بلکه از باب فذکر به یکی از ائمه مسلمین تذکری داده اند، مگر مرحوم ایت الله منتظری از ایشان کمتر بودند، برای ایشان هم مشکلاتی را درست کردند، ضمن اینکه اگر یک ایت الله نتواند به یک ایت الله العظمی انتقادی کند هر چند علنی، کی و کی می تواند این کار را انجام دهد، هر چند که بعضی ها از این فرصت به دنبال تسویه حساب های خودشان هستند.
محمدحسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
3
خداوند آيت الله يزدي (کثر الله امثاله)‌ را که مدافع شجاع حريم ولايت است از جميع بليات حفظ کند و در مسير ولايت ثابت قدم بدارد. نامه آيت الله يزدي به دوست ديرين خود، آيت الله شبيري زنجاني نبايد اينقدر مورد بي مهري قرار مي‌گرفت. يک دوست، هميشه خيرخواه دوست خود است چرا که معصوم عليه السلام فرمود: من احبک نهاک و من ابغضک اغراک. کساني که حقيقتا دوست آيت الله شبيري نيستند طبيعي است که پاچه خواري او را بکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
2
در حفظ حایگاه ولایت با کسی شوخی نداریم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
3
برخی از اینهایی که از آیت الله شبیری دفاع کرده اند که کلا با مرجعیت و تقلید مخالفند....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
6
مگر نه این است که روحانی گفت حتی از پیامبر هم میشود انتقاد کرد؟؟
چه شد آیت الله از پیامبر مقدس تر شد؟؟؟
این هم یک معجزه دیگراست که آقایان به آن رسیده اند..بله بله
همنوع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
0
مراقب باشیم سر کار نریم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
5
من درحل این معادله مانده ام همه آقایان سر تیتر مخالفت خود با نامه آیت الله یزدی را با عناوینی تحت این موضوع که شما در حد مرجعیت نیستید که به ایشان تذکر دهید قرار میدهند در حالیکه خیلی از این آقایان خودشان هم در سطح آیت الله یزدی نیستند و به ایشان حمله میکنند !!!!!خیلی ها از آب گل آلود ماهی میگیرند جوجه طلبه ها و شخصیت های شناخته شده چطور حق دارن به یک مجتهد حمله کنند که علما و عملا بالاتر از آنهاست بعد به ایشان میگویند شما شان تذکر نداری این در کجای فرهنگ اسلام است ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
5
اینجا معلوم میشود که رهبر چقدر تنهاست و همه حوزه علمیه حامی لیبرال هستند و فقط برای منافع مادی خودشون فعالیت میکنند نه ملت فقیر و مستضعف...
جانباز جنگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
2
40 سال حکومتی بر اساس فقه شیعه تشکیل شد. علت اینکه نسل میانی دچار سردر گمی است چیست؟ خیابانها را ببینید، افول اخلاق را ببینید، یک عده خونشون را فدای این مملکت کردند و عده ای بی مسئولیت خود بین بدنبال کسب ثروت و مقام رفتند و موفق هم شدند و تربیت نسل فردای مملکت بدست سرنوشت سپرده شده نه دست مسئولین برنامه ریز!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
5
شریعتمداری مرجع بسیاری از کشورها بود. کودتا کرد خانه نشین شد تا مرد. چون مرجع بود نباید باز خواست می شد؟
علی رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
1
4
من هم با این بسیار موافقم: تکبیر تکبیر تکبیر
مگر نه این است که روحانی گفت حتی از پیامبر هم میشود انتقاد کرد؟؟
چه شد آیت الله از پیامبر مقدس تر شد؟؟؟
این هم یک معجزه دیگر است که آقایان به آن رسیده اند..بله بله
بانو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
2
چگونه است که وقتی به مقام معظم رهبری اهانت میشود همه اینها که اعتراض کرده اند لب فروبسته اند مگر مقام معظم رهبری مرجع نیستند ؟ واقعا که باید تاسف خورد از این حمایتهای بی اساس .کسی که بقول رهبر عزیزمان باغی است (خاتمی )میرود به دیدن مرجع معلوم است که این مرجع نسبت به حوادث جامعه حساس نیستند .خدا به ما رحم کند .
غلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
3
متاسفم چندماهه ملت زیر بار فقر و تنگدستی و گرانی له شده و روز به روز توهین به شعور مردم بیشتر میشه و دروغ های پی درپی دولت در تمام زمینه ها آشکار میشه و بلای آخری که سرزائران اربعین در اوردند هیچکدام از این علما و معترضین کلمه ای اعتراضی نکردند. ظاهرا شان یک مجتهد از یک ملت بیشتر است. لاخ موی مقام معظم رهبری به بعضی از آقایان می ارزد
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
2
سلام . تذکر در دین مبین اسلام و در قرآن کریم از باب فذکر ان الذکری تنفع المومنین امری پسندیده است ! چرا برخی تذکر به والیان امر مسلمین را دخالت و دستور تلقی و موجب توهین تلقی میکنند ؟ پس نصیحت و تذکر فقط برای عامه مسلمین است و خاصان مبرا هستند ؟ عجبا !
منتظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
5
اولا تشکر و قدردانی می کنیم از ایت الله یزدی به جهت این روشنگری.خدا ایشان را در راه ولایت ،ثابت قدم بدارد.الهی آمین.
و بعد سخنی با کسانی که حامی این فعل خطا هستن .من تعجب می کنم چرا، این عده تشخیص نمی دن که امثال اقای خاتمی بد شون رو می خواد.اگه خیانت های خاتمی رو بخاطر ندارید جای دوری نرید خیانت های همین دولت کنونی رو ببینید که وارث دولت خاتمی هستش.یعنی الان واقعا تشخیص نمی دید که این آقایون و کلا ًلیبرال ها ،به فکر ضربه زدن به شما هستن.تو همن برجام نفهمیدید.هر چی آقا فرمودن نرید پای میز مذاکره گوش ندادن و کار خودشون رو کردن و آخرش هم راستی سخن آقا بر همه آشکار شد و کوتاهی آشکار اصلاح طلب ها.بازم یه عده طرفدار هستن جای بسی تعجبه.خب آخه بد بختی اینه چیزی هم گیر این عوام طرفدار لیبرال نمیاد.چقدر آدم غصه می خوره که چرا این افراد این دو دوتا چها تای معمولی رو نمی فهمن.
و اما هشدار می دم به کسانی که از فعل آقای شبیری طرفداری می کنن.بدون شک این افراد در پذیرش ولایت فقیه ،لنگش دارن.
بحث پذیرش ولایت خوبان،مهمترین امتحانی ست که خدا از همه مردم در هر دورانی گرفته و خواهد گرفت.از اول خلقت بشر ،که ابلیس رو با پذیرش ولایت حضرت آدم امتحان کرد ،که با نپذیرفتن ولایت حضرت آدم تمام شش هزار سال عبادتش بر باد رفت و در زمان معصومین با پذیرش ولایت ایشان و در حال حاضر با پذیرش ولایت فقیه من و تو امتحان میشویم و خواهیم شد.
این در حالیست که محبت و مهربانی این ولی فقیه بر همه مون آشکار شده.بدون توجه به جناح خاصی فقط و فقط حامی حقوق مردم و ملت است.
پس حواسمون رو جمع کنیم که طرفداری از چه کسانی می کنیم.آیا اون افراد مقابل رهبری ایستادن یا در کنار ایشان.
حرف جالبی استاد مون می زدند که؛کسی که با ولایت فقیه ناسازگاری کنه به مرحله ای خواهد رسید که ولایت پیامبر و معصومین رو هم زیر سوال خواهد برد.دقیقا یکی از اطرافیان ما دچار همین قضیه شد.اوائل با ولایت فقیه مشکل داشت الان به مرحله ای رسیده که میگه کی گفته حتما باید حضرت علی ع بر مردم حکومت می کرد چه اشکال داره عمر و ابوبکر باشن.
خدا عاقبت هممون رو بخیر بگذرونه.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
1
من موافق با آیت الله یزدی ام شاید نامه می توانست محترمانه تر باشد من به شخص به آیت الله شبیری علاقه و ارادتمند هستم بعضی از مفسد طلبان آشغال دارند سوء استفاده می کنداز این قضیه
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
2
متاسفانه این رفتار آیت الله شبیری زنجانی مسبوق به سابقه می باشد. چرا که ایشان قبلا هم به عیادت حسینعلی منتظری رفتند و بعد از وفات همسر آیت الله خاتمی یزدی تلفنی به فرزندش محمد خاتمی عرض تسلیت داشتند و در عکس العمل به مطرح کردن نقد معصوم توسط حسن روحانی توجیهاتی داشتند و .... در حالی که اگر این رفتار ها تنها از روی سادگی و بی پیرایگی ایشان است چرا این اقدامات را تنها متوجه جناح خاصی می کنند؟!!!
اگر قبول کنیم که ایشان تمایل به جناح خاصی ندارند پس باید قبول کنیم که ایشان از سوی افراد خاصی هدایت می شوند.
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
همیشه وقتی کسی ایرادات اصلی رو میخواد درست کنه همه ادم های مشکل دار با هجمه و داد وبیداد شلوغش میکنن و میخوان طرف رو از میدون بیرون بندازن .اما من به عنوان یک ایرانی در دولت های خاتمی هاشمی و روحانی چیزی جز لیبرال پروری ندیدم و کسایی مثل پسرنوح(مطهری نایب رئس مجلس) که با اسم پدر تیشه به ریشه اسلام میزنن بجز غرب پرستی چیزی ندیدم.
اقای یزدی هم مقابله اینا واستاده حالا اگه آقای شبیری میدونسته داره کجا میره که خدا از سر تقصیرش بگذره اگه نمی دونسته باید بگه نمیدونسته .حالا مرجع یاهرچی ... خداکه نیست .
گاهی سلیمان خدا هم از هدهد عالم به ملکه صبا می شود این که نشد دلیل پس حضرت سلیمان از هدهد کمتره ؟؟
عبدالجبار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
1
بصیرت هیچ ربطی به مرجع بودن نداره
حسینی
|
France
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
2
نامه آیت االه العظمی یزدی باعث شد تا تمامی محافظه کاران و افراد ظاهر نما خودشان را نمایان کنند که چه کسی حامی ولایت و چه کسی نیست هر کسی در هر لباسی که میخواهد باشد دیدار با باغی انقلاب توجیهی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
احسنت
پوراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
2
مطالب خوبی بیان شده لیکن یادآوری می شود همه بذانند حفظ نظام از اوجب واجبات است و هم یادتان نرود الم یعلم بان الله یری.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
3
با سلام ضمن احترام به همه علما بویژه مراجع عظام تقلید از ایه الله یزدی که روشنگرانه و مودبانه نسبت به حفاظت و سیانت از مراجع اقدام انقلابی نموده سپاسگزاریم .
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
1
0
اگر یزدی کارنامه خوبی داشت مردم درانتخابات ۹۴ اورا کنار نمی زدند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
آره.
مردم حضرت علی را هم کنار زدند و 25 سال خانه نشین کردند و وقتی حاکم شد به مدت پنج سال با او جنگیدند پس نتیجه می گیریم که...
معاویه ها و عمر عاص ها همیشه در پی حذف انقلابی ها بوده اند و مردم نیز گاهی فریب می خورند.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
1
حتی یک فرد عادی هم میتواند به رفتار یک مرجع اعتراض کند چه برسد به شخصی همچون آیت الله یزدی که در ردیف مراجع هست ضمنا آقایان اصلاح طلب که میگفتند به حخدا هم میشه اعتراض کرد حالا چی شده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
واقعا جدال احسن که قرآن می گوید همین است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
نامه ایه الله یزدی از روی دلسوزی بود هر چند اشتباه کرده ولی بسیاری از نویسندگان اعتراض اهلیتت این اظهار نظر را ندارند
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی