تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
بند تسبیح گفتگو میان جریان‌های سیاسی پاره شده است

بروجردی: خاتمی می‌تواند حلقه وصل گفت‌وگوی ملی باشد

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که بند تسبیح گفتگو میان جریان‌های سیاسی پاره شده است و محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین کشورمان می‌تواند حلقه وصل گفت‌وگوی ملی باشد.

کد خبر: ۱۳۱۲۳۵
۱۰:۰۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

بروجردی: خاتمی می‌تواند حلقه وصل گفت‌وگوی ملی باشد

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بند تسبیحی که باید جریان‌های سیاسی را با هم بنشاند، پاره شده است و کمتر کسی وارد این عرصه می‌شود که بخواهد حرف دیگری را بفهمد. به اعتقاد من آقای خاتمی می‌تواند حلقه وصل این موضوع باشد.

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که چرا موضوع گفت‌وگوی و آشتی ملی که چندین سال پیش توسط رئیس دولت اصلاحات مطرح شده بود به نتیجه نرسید، گفت: اگر سیاست‌هایی که آن زمان آقای خاتمی طراحی کردند اجرایی می‌شد، وضع ما در این کشور بسیار بهتر بود. زیرا او هم قائل به آزادی و هم قائل به گفتگو بود. در حوزه سیاست خارجی قائل به عدم تعرض به دیگران و حفظ منافع بود.

وی تصریح کرد: وقتی ایشان بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها را در سازمان ملل مطرح کرد، دنیا به پیش او سر تعظیم فرود آورد. طرح او مصوب سازمان ملل شد. همه آن کشور‌ها مراکز گفت‌وگوی تمدن‌ها را راه انداختند. اما متاسفانه، در ایران یک طیف خاص قائل به این هستند که حرف باید حرف خودشان باشد، پس وارد این عرصه نشدند، بنابراین، گفتگو را نپذیرفتند. به طوری که بساط آن مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها که راه‌اندازی شد، را بعد از دوران آقای خاتمی جمع کردند. تمام کتب را از مرکز بیرون ریختند، اجازه طرح مسئله و گفتگو را ندادند که نشان می‌دهد کسانی هستند که وقتی به قدرت می‌رسند معتقدند تنها خودشان درست فکر می‌کنند و کسی نباید مخالف آن‌ها نظری بدهد. این دردی است که امروز جامعه تحمل می‌کند.

بروجردی گفت: اگر بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌توانست بسط پیدا کند و نمادی برای اینکه همه نیرو‌ها با همدیگر تعامل کنند، شود، مسلما به جایی می‌رسیدم که صاحب‌نظر‌ها بتوانند اثرگذار باشند. اما امروز ما این رویه را در کشور نداریم.

وی در ادامه گفت: بعضی از شخصیت‌ها علیرغم فشاری که روی آن‌ها بود از روش گفت‌وگوی تمدن‌ها استفاده می‌کردند. مثلا آقای دعایی چنین دیدگاهی داشت و سعی می‌کرد با همه تعامل کند. در تشییع ایشان همه آمده بودند. از حسین شریعتمداری کیهان تا آقای خاتمی، امین‌زاده، سیدحسن خمینی و همه کسانی که در این برهه زمانی توانسته بودند کار‌های اثرگذار کنند. متاسفانه این افراد نمی‌توانند با یکدیگر بنشینند و حرف واحد بزنند. بند تسبیحی که باید جریان‌های سیاسی را با هم بنشاند، پاره شده است و کمتر کسی وارد این عرصه می‌شود که بخواهد حرف دیگری را بفهمد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: شاید جامعه در آینده به جایی برسد که افراد از جریان‌های مختلف که دارای ابزار قدرت هستند، حداقل برای حفظ قدرت خودشان شروع به تعامل کنند. امیدوارم آن زمان هم مردم همراهی کنند. متاسفانه با این رویه‌ای که در پیش گرفته‌ایم اولا مردم آسیب دیده و دوما مردم از مسئولان فاصله می‌گیرند. مردم منتقد هستند، اما برخی مسئولان با مردم حرف نزده و حرف خودشان را می‌زنند.

وی در پاسخ به این سوال که طرح گفت‌وگوی ملی را چه کسی باید اجرایی کند، گفت: آن‌هایی که اساس گفتگو را پایه‌گذاری کردند، روحیه، منش و رفتارشان بر همین پایه شکل گرفته است می‌توانند این موضوع را رهبری کند. فردی مثل آقای خاتمی به راحتی نقد را می‌پذیرد، به تعامل کمک می‌کند و در عین حال به اینکه افراد با یکدیگر تخاصم نداشته باشند هم کمک خواهد کرد. به اعتقاد من آقای خاتمی می‌تواند حلقه وصل این موضوع باشد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی