قبل از آنکه بتوانیم دیگران را متقاعد کنیم، باید کاری کنیم تا آنها به ما گوش بدهند. این امکان همواره وجود دارد که در جهانی پر از هیاهیو و سروصدا، پیام ما قبل از آنکه شنیده شود، رد شود. پس چگونه صحبت کنیم که دیگران بخواهند به ما گوش بدهند؟
دیدارنیوز ـ شرکت من جهان را تغییر خواهد داد، لطفاً در آن سرمایهگذاری کنید. من برای این موقعیت عالی هستم، لطفاً من را استخدام کنید. فکر میکنم عاشقات شدهام، لطفاً به من فرصت بده. مثالهایی از این دست فراوان است و نشان میدهد که برای همهمان پیش آمده که گاهی نیاز پیدا کردهایم دیگران را متقاعد کنیم که ایدههایمان را بپذیرند.
اما قبل از آنکه بتوانیم دیگران را متقاعد کنیم، باید کاری کنیم تا آنها به ما گوش بدهند. این امکان همواره وجود دارد که در جهانی پر از هیاهیو و سروصدا، پیام ما قبل از آنکه شنیده شود، رد شود. پس چگونه صحبت کنیم که دیگران بخواهند به ما گوش بدهند؟
جولیان ترژر یک کارشناس صداست که در این زمینه به کسبوکارها مشاوره میدهد. او در یک سخنرانی ۱۰دقیقهای که در سال ۲۰۱۳ در تِد انجام داد، رازهایی را فاش کرد که میگویند چطور میتوان دیگران را وادار به شنیدن کرد، چطور میتوان آنها را همراه کرد و چطور میتوان یک جعبه ابزار مناسب ساخت که به ما کمک کند پیام خودمان را به مؤثرترین شکل ممکن انتقال دهیم.
ما در این مقاله سخنرانیِ ترژر را به همراه نکاتی اضافهتر برای شما آماده کردهایم که به شما کمک میکنند بتوانید کلام خودتان را به گوش دیگران برسانید.
ترژر سخنرانی خود را با برشمردن عادتهای رایجی که میتوانند مخاطبان شما را فراری بدهند، آغاز میکند:
«بدگویی کردن درباره کسی که حضور ندارد یا همان غیبت کردن. این عادت خوبی نیست و ما به خوبی میدانیم همان فردی که پشت سر دیگران با ما حرف میزند، میتواند ۵دقیقه بعد پشتِ سر ما با دیگران صحبت کند.»
بدگویی و غیبتهای منفی میتوانند خیلی سریع تبدیل به افترا و تهمت شوند؛ عادتی که به شدت خطرناک و مخرب است. النور روزولت میگوید: «ذهنهای بزرگ درباره ایدهها و افکار صحبت میکنند؛ ذهنهای متوسط درباره رویدادها و وقایع حرف میزنند و ایدههای کوچک درباره مردم صحبت میکنند.»
«. اگر احساس کنید که دیگرانی که مشغول سخنرانی هستند شما را همزمان قضاوت میکنند و شما در برابر آنها احساس عجز و ناتوانی میکنید، آنوقت گوش کردن به حرفهایشان سخت میشود.»
جامعه فرهنگ قضاوت کردن را پرورش میدهد. کافی است که در شبکههای اجتماعی نگاهی به بخش نظرات بیندازید تا با دهها و بلکه صدها حملهای که فقط به دلیل تفاوتِ فکری به دیگران شده است، مواجه شوید. به خاطر داشته باشید که هر داستانی ابعاد متنوعی دارد که ما همه آنها را نمیدانیم.
«مادرم در سالهای آخر عمرش بسیار منفیباف شده بود و دیگر شنیدن حرفهایش سخت بود.»
اگر به منفیبافی و منفیاندیشی عادت کنید، به تدریج همه اطرافیانتان را از دست خواهید دادید.
ترژر که خودش بریتانیایی است، میگوید: «این هنر در انگلستان ملی است. یک نوع ورزش ملی است. ما درباره همه چیز از آبوهوا گرفته تا ورزش و سیاست و مسائل روزمره گله و شکایت داریم، اما درواقع، غر زدن و گلایه کردن یک بدبختی مسری است. گلایه کردن باعث نمیشود که نور در جهان گسترده شود.»
باید به آقای ترژر بگوییم که این مرض فقط مختص بریتانیاییها نیست.
«فکر میکنم که ما همگی این ویژگی را داریم. ما عادت کردهایم که تقصیر هر چیزی را به گردن دیگران بیندازیم و کمترین مسئولیت را برای هر چیزی برای خودمان قائل باشیم.»
توجیه کردن به هیچکسی کمک نمیکند و بهخصوص به خودمان هیچ کمکی نمیکند. اگر اشتباهی کردهاید، سریعترین راه برای آنکه حواس دیگران را به گفتههایتان جلب کنید، شروع کلام با عذرخواهی است. «متأسفم. میخواهم درستش کنم.»
«اغراق کردن زبان ما را حقیر و خوار میکند... اغراق کمکم به دروغ تبدیل میشود و هیچکس دوست ندارد به صحبتهای فردی که دروغ میگوید و اغراق میکند، گوش بدهد.»
«خلط کردنِ حقایق با عقاید. وقتی این دو بخش با هم ترکیب شود، فقط هیاهیو و صدای اضافی تولید میشود.»
تعصب باعث میشود که نتوانید منطقی فکر کنید یا ذهنِ گشوده داشته باشید. این باعث میشود که مخاطبان شما از شما دور شوند.
ترژر در ادامه سخنرانی خود ۴ سنگبنای قدرتمند را معرفی میکند که در واقع هر کلامی باید بر مبنای آن شکل بگیرد. این ۴سنگبنا به شرح زیر است:
صداقت: در هنگام صحبت کردن درباره هر چیزی، نخست از کلام خودتان مطمئن باشید و بعد سرراست و واضح درباره آن صحبت کنید.
اصالت: خودتان باشید و درباره حقایق خودتان صحبت کنید.
درستی: خودتان هم به چیزی که میگویید عمل کنید. آنکسی باشید که میتوانید به او اعتماد داشته باشید.
عشق: برای دیگران آرزوهای خوب داشته باشید. قضاوت کردن دیگران و عشق ورزیدن به آنها نمیتوانند همزمان رخ دهند؛ بنابراین وقتی شما برای افراد آرزوهای خوب میکنید، عملاً دیگر نمیتوانید آنها را قضاوت کنید.
بعد از عمل کردن بر اساس این ۴ اصل به سختی بتوان باور کرد که پیام شما توسط دیگران نادیده گرفته شود.
جعبه ابزار.
اما فقط محتوای کلام شما و آنچه که میگویید مهم نیست بلکه چگونگی گفتن و ادا کردنِ واژگان نیز اهمیت دارد. ترژر برای کمک به بهبود این بخش، از جعبهابزاری صحبت میکند که همگی ما میتوانیم به آن مجهز شویم. برای ساختنِ این جعبهابزار نیاز به کمک دارید. ما به شما میگوییم که منظور از این جعبهابزار چیست، اما لازم است برای داشتنِ یک جعبهابزار خوب ویدیوهای آموزشی در این زمینه را تماشا و تمرین کنید.
ثبت صوتی ما طیفِ لحنها یا آهنگهایی است که صدای ما تولید میکند. ما به صورت عادی از گلویمان صحبت میکنیم، اما اگر میخواهید صدایتان قدرت و اقتدار لازم را داشته باشد باید از سینه صحبت کنید. درواقع ما از قسمتهای متفاوتی از سر خود صدا را خارج میکنیم. ما میتوانیم صدا را بینی یا گلو خارج کنیم، اما هر چه مخرج صدا پایینتر باشد و عمق بیشتری داشته باشد، قدرتمندتر میشود. علتش آن است که عمق و ژرفا با قدرت پیوند خورده است. این کار را با تمرین کردن میتوانید یاد بگیرید.
طنین ویژگیهای متمایزکننده صدا و احساسی که صدای شما برمیانگیزد را نشان میدهد. صدا میتواند، درست مثل یک فنجان شکلاتِ داغ، گرم، نرم و شیرین به نظر برسد. برای مثال، گیتار و پیانو در زمانی که هر دو یک نتِ واحد را مینوازند، طنینهای متفاوتی دارند. اگر از صدایی که تولید میکنید رضایت ندارید، میتوانید با تمرین تکنیکهای تنفس، نحوه قرارگیری بدن و تمرین کردن طنین صدای خودتان را تغییر دهید.
ترژر منظور خود از الگوهای ریتمی و صدایی را چنین توضیح میدهد: «آواز و فراتر از زبانی که تولید میکنیم تا تفاوت معنایی ایجاد کنیم.» این موارد شامل ویژگیها و کیفیتهایی مثل نوسان و زیروبمی و آهنگ صداست و توضیح میدهد که چرا ما از شنیدنِ صحبتهای افرادی که لحنِ یکدست و بدونِ زیروبمی یا اصطلاحاً مونوتن دارند، خسته میشویم.
اگر قصد داریم هیجان را نشان دهیم باید با سرعت بیشتری صحبت کنیم. اگر قصد داریم روی هر نکتهای تأکید بذاریم، باید سرعت صحبت کردن خودمان را پایین بیاوریم؛ و البته ارزش سکوت را نادیده نگیرید: مکثی که درست و به موقع اتفاق بیفتد، میتواند به مخاطبان شما فرصت بدهد که در نکتهای که به آن اشاره کردهاید تعمق کنند و ادامه سخنرانی شما را پیگیری کنند.
در اینجا منظور از گام صدا، همان گام صدا در آواز است. گام صدای بلند معمولاً گام صدای زنانه و گام صدای پایین، گام صدای مردانه است. ما به صورتِ کلیشهای گام صدای پایین را به جذابیت، قدرت و بلوغ مرتبط و گام صدای بلند را به ضعف، عصبی بودن و بیدفاع بودن، مرتبط میکنیم.
اگر صدایتان را با دقت و متفکرانه بلند کنید میتوانید توجه دیگران را جلب کنید و باعث ایجاد شور و نشاط شوید. پایین آوردنِ صدا و حتی رسیدن به سطح نجوا کردن، باعث میشود که دیگران با دقتِ بیشتری به حرف شما گوش بدهند.
ترژر صدای شما را به یک موتور تشبیه میکند که نیاز به گرم شدن دارد؛ بنابراین نیاز دارید برای داشتنِ صدایی رسا و آماده تمرین کنید. برای گرم کردن صدا میتوانید از این دستورالعمل پیروی کنید:
بایستید و دستهایتان را بالا نگه دارید، نفس عمیق بکشید و با دوران دستها و چرخاندن آنها به سمتِ پایین هوا را با صدای هااااااا خارج کنید.
برای گرم کردنِ لبها واژه «با» را پشتسرهم و به سرعت تکرار کنید.
برای گرم کردنِ زبان واژه «لا» را پشتسرهم و به سرعت تکرار کنید.
به خاطر داشته باشید که با ترکیب واژگان و دسترسی به جعبهابزاری کامل برای تولید صدایی گرم، رسا و قدرتمند هر فردی به شما گوش خواهد داد و پیام شما دریافت خواهد شد.
ترجمه ای از Inc.com