منصور برای استقلال پدری کرد/ آن بازی معروف در استادیوم بودم/ باخت به ملوان یک شبه پیرش کرد + ویدیو
گفتگو با دکتر فریده شجاعی همسر زنده‌یاد منصور پورحیدری

در روزهای پرماجرایی که وضعیت نیمکت استقلال روشن نبود و هر روز نام یک مربی را برای این تیم می‌آوردند به دیدار سرکار خانم فریده شجاعی همسر مرحوم منصور پورحیدری رفتیم. این مصاحبه جذاب تصویری را...
دیدار اردوغان و بن سلمان در آنکارا، بازگشت قاتل به صحنه جرم!
از سعد آباد تا توپکاپی (۵۶)

دیدار اردوغان و بن سلمان در آنکارا، بازگشت قاتل به صحنه جرم!

پس از قتل جمال خاشقجی در استانبول، روابط بین ترکیه و عربستان سعودی دچار تشنج شدیدی شد و برای مدتی در بالاترین سطح دیپلماتیک جدال لفظی و اتهام زدن به وجود آمد. با این حال به نظر می‌آید در سیاست...

زنده کردن ویژگی‌های دایناسوری در مرغ‌ها!

دانشمندان با اصلاح دی‌ان‌ای مرغ‌ها و زنده کردن صفات ارثی اولیه آن‌ها در حال تلاش برای بازگرداندن ویژگی‌های دایناسور مانند در آن‌ها هستند.

۰۹:۵۵ - ۱۲ دی ۱۴۰۰

ویژگی‌های دایناسوری در مرغ‌ها

دیدارنیوز ـ به نقل از آی‌ای، تا همین اواخر ما فکر می‌کردیم که همه دایناسور‌ها با برخورد یک سیارک با زمین در حدود ۶۵ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند. اما اکنون می‌دانیم که برخی از گونه‌های دایناسور‌ها که عمدتاً شامل دایناسور‌های پرنده بوده‌اند، زنده مانده‌اند و تبدیل به پرندگان امروزی شده‌اند. دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا دی‌ان‌ای مرغ را تغییر دهند تا صفات نیاکانی و دایناسورمانندی تولید کنند که سال‌هاست در ژن‌های این پرنده جاسازی شده است.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری "بهارت آنجان بولار" دیرینه شناس و زیست شناس رشدی در دانشگاه "ییل" و "آرهات آبژانوف" زیست شناس رشدی در دانشگاه "هاروارد" در سال ۲۰۱۵ اولین بازگردانی موفقیت آمیز ویژگی‌های جمجمه یک پرنده را انجام دادند.

این تیم، رشد مولکولی نیاکانی را برای تبدیل جنین مرغ در آزمایشگاه و تبدیل منقار آن را به شکل پوزه شبیه به دایناسور‌های کوچک شبیه‌سازی کرد.

"بولار" گفت: می‌خواستم بدانم که منقار از نظر اسکلتی و عملکردی چگونه بوده است و چه زمانی این دگرگونی بزرگ از پوزه مهره‌داران عادی به ساختار‌های بسیار منحصربه‌فرد مورد استفاده در پرندگان رخ داده است.

پس از یک سال از تبدیل منقار به پوزه، محقق دیگری از دانشگاه شیلی به نام "ژائو فرانسیسکو بوتلیو" صفات تکاملی را با مهار ژنی به نام "IHH" در مرغ در سال ۲۰۱۶ معکوس کرد. این آزمایش منجر به ایجاد استخوان‌های نازک نی لوله‌ای و شبیه به دایناسور در مرغ‌های معمولی شد که صفتی است که در راه فرگشت، از دایناسور‌های باستانی به خویشاوندان پرندگان امروزی وجود داشته است.

اکنون در این مطالعه جدید که نتایج آن که در مجله Evolution منتشر شده است، دومین باری است که "بوتلیو" دی‌ان‌ای پرندگان را برای ایجاد صفات نیاکانی شبیه به دایناسور‌ها تغییر می‌دهد.

اولین مطالعه او که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، انگشتان پا‌های پرندگان را به شکل آناتومی کف پای صاف‌تر درآورد، اما مانند آزمایش‌های قبلی، جنین‌ها قبل از بلوغ و بیرون آمدن از تخم از بین رفتند.

در حالی که انجام این گونه مطالعات در مجامع علمی بسیار بحث برانگیز است، ایده تاسیس پارکی متشکل از گونه‌های پرندگان با ویژگی‌های اجداد دایناسورشان بسیار جالب خواهد بود.

منبع: ایسنا