تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دور جدید مذاکرات وین

تعیین تکلیف برجام زیر نور چراغ‌های درخت کریسمس

نهمین دور مذاکرات وین در هتل کوبرگ وین بین تعطیلات کریسمس و سال جدید میلادی برگزار می‌شود. سرعت برای شروع دور جدید مذاکرات احتمالاً به دلیل پیشرفت هسته‌ای ایران است.

کد خبر: ۱۱۷۱۸۲
۱۷:۳۵ - ۰۵ دی ۱۴۰۰

دور نهایی در آستانه ۲۰۲۲/مذاکرات وین/برجام/ باقری کنی/انریکه مورا/احیای برجام

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: خیابان‌های برفی وین فردا ۶ دی ماه میزبان هیات‌های مذاکرات احیای برجام است. هنوز تکلیف مذاکرات وین و پرونده برجام بعد از دو دور مذاکره با هیات جدید ایرانی مشخص نشده است. احتمالاً دور نهم مرگ یا احیای پرونده برجام را مشخص خواهد کرد.

علی باقری کنی، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران به همراه بقیه اعضای این هیات صبح دوشنبه برای شرکت در نهمین دور مذاکرات هسته‌ای وارد وین می‌شود. طبق گزارش ها، ایران و ۴+۱ در اواخر دور هشتم مذاکرات وین به مشترکاتی دست پیدا کرده اند و بعد برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگشته اند. در چند روز اخیر نیز دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و روسیه در اظهارنظر جداگانه‌ای اعلام کردند که مذاکرات وین از دوشنبه هفته آینده ۶ دی ماه (۲۷ دسامبر) در وین از سرگرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: این بار ممکن است در وین یک توافق حداقلی شکل بگیرد


دور جدید مذاکرات در بین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی آغاز می‌شود. در حالی که این امر در غرب متداول نیست که در این شرایط دیدار‌های سیاسی مهم اتفاق بیافتد. بدون شک این عجله برای شروع مذاکرات سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران و نگرانی ۵+۱ از این موضوع است.

مقامات غربی و مخصوصاً آمریکایی‌ها به این موضوع که زمان برای توافق کم است اشاره کرده اند. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی زمان کمی مانده است که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفر خود به اسرائیل درباره زمان پایان احتمالی مهلت مذاکرات تاریخ مشخصی اعلام نکرده، اما گفته است که فرصت برای دپیلماسی هسته‌ای چند هفته بیشتر نیست. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز به تازگی گفته که فرصت برای دستیابی به یک توافق بسیار کوتاه شده و احیای برجام با پیشرفت‌هایی که ایران هر روز در برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد، به طور فزاینده‌ای مشکل می‌شود.

با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین به مذاکرات خوشبین است و حتی اعلام کرده که باید روند را به سمت شکل گیری توافق را تا اول فوریه سوق دهیم. به نظر می‌رسد با شروع سریع مذاکرات آن هم در بین دو تعطیلات، طرف‌های غربی و هیات ایرانی به خوبی می‌دانند که پرونده برجام به سمت مرگ حتمی در حرکت است. برهمین اساس این دور از مذاکرات بی شک راه پیش روی پرونده احیای برجام را نشان خواهد داد.

مذاکره مستقیم با آمریکا

از زمانی که مذاکرات وین شروع شده است، نمایندگان آمریکا به صورت غیرمستقیم در مذاکرات مشارکت دارند. ایران چه در دولت حسن روحانی و چه در دولت ابراهیم رئیسی از مذاکره مستقیم با آمریکا اجتناب می‌کند. بسیاری مطرح می‌کنند که در خصوص سند رفع تحریم‌ها باید مذاکرات هیات ایرانی و آمریکایی به طور مستقیم صورت گیرد.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در سفر خود به تهران نیز گفته است که خواهان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا است. در این دور از مذاکرات که احتمالاً مسیر پرونده برجام از حالت ابهام خارج می‌شود، برخی معتقد هستند که زمان شروع مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا است. حال باید دید که آیا هیات ایرانی برای حل اختلافات در خصوص رفع تحریم‌ها با هیات آمریکایی بر سر یک میز می‌نشیند یا خیر؟

سفر سالیوان برای آرام کردن اسرائیل؟

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته با اسرائیل سفر کرده است. بسیاری این سفر را در آغاز شروع دور جدید مذاکرات وین مهم دانسته اند. او در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که دو کشور در حال کار بر روی استراتژی مشترک امنیتی هستند. بنا به گزارش‌ها جیک سالیوان و مقام‌های اسرائیل سعی کردند در مورد چگونگی برخورد با فعالیت‌های برنامه اتمی ایران به دیدگاه‌های مشترک برسند.

در هفته‌های اخیر تهدید مراکز اتمی ایران از طرف اسرائیل شدت گرفته است. آمریکایی‌ها نیز بار‌ها اعلام کردند که به دنبال حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است. بعد از دیدار بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل با جیک سالیوان از قدرت‌های جهانی خواست به ایران اجازه ندهند در مذاکرات وین وقت‌کشی کند. به نظر می‌رسد سالیوان با سفر خود به اسرائیل قبل از شروع دور جدید مذاکرات سعی بر جلوگیری هر اقدام نظامی یا خرابکاری از سوی اسرائیل در ایران داشته است.

دور نهم مذاکرات وین در هتل معروف وین که به شراب‌های قرمزش معروف است، بار دیگر آغاز می‌شود. در حالی که نور چراغ‌های درخت کریسمس هتل به اتاق مذاکرات افتاده، انتظار می‌رود این دور نورانی‌تر از دو دور قبلی مذاکرات باشد و راه را مشخص کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی