تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
مجید نصیرپور

جهانگیری باید از دولت روحانی جدا می‌شد

مجید نصیرپور نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای به تحلیل وضعیت جریان اصلاحات و بیان برخی مشکلات و ایرادات در روند حرکت این جریان پرداخت.

کد خبر: ۱۱۷۱۸۱
۱۷:۴۷ - ۰۵ دی ۱۴۰۰

مجید نصیرپوردیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: نماینده پیشین مجلس درباره اصلاحات، اصلاح‌طلبی و شرایط اصلاح‌طلبان در گفتگو با سرویس سیاسی دیدارنیوز گفت: دو اصطلاح اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان اختلاف مفهومی و جدی با هم دارند. اصلاح‌طلبی تفکری است که در جریان جامعه جاری است و اساسا جریان اصلاح‌طلبی جریانی نیست که با نوسانات و بودن و نبودن در قدرت از بین برود، چون یک جریان دائمی و مفهومی است که با زندگی و رشد و تکامل بشری در ارتباط است. قدرت البته می‌تواند در عمق تاثیرگذاری مفهوم اصلاح‌طلبی تاثیر بگذارد، اما این تفکر همواره در ایران حضور داشته و با نگاهی به تاریخ ایران؛ تغییرات در ساختار‌های سیاسی دولت‌ها و حکومت‌ها ریشه در مفهوم اصلاح‌طلبی دارد و منحصر به یک جریان سیاسی خاص هم نیست.

مجید نصیرپور اظهار کرد: اصلاحات مفهومی است که گروگان حوزه اصلاح‌طلبان نیست. چه بسا جریان اصولگرایی خود بار‌ها بانی برخی اصلاحات و تغییرات در کشور بوده‌اند. هر زمانی شرایط کشور اقتضا کند  که تغییری اتفاق بیافتد هرکس این کار را انجام دهد اصلاح‌طلب و آن عمل اقدامی اصلاح‌طلبانه است. یکی از آرمان‌های اصلاح‌طلبی حضور حداکثری و مشارکت جدی مردم در همه عرصه‌ها است. معتقدیم وقتی مردم در عرصه حضور دارند و در کشور تنوع دیدگاه به رسمیت شناخته می شود، تصمیمات بهتری گرفته می‌شود، لذا با اعتنا به این مفهوم معتقدم معنای شرایط امروز کشور توقف و ایستایی جریان فکری اصلاح‌طلبی نیست بلکه در این شرایط، سمت و سوی جریان قدرت تغییر پیدا کرده است. اصلاح‌طلبان در دو سطح کنار گذاشته شدند یا رقیبشان در انتخابات رای آورده و مردم با غیبت خود امکان حضور طیف مقابل اصلاح طلبی را در جریان قدرت فراهم نموده . و طبعا وقتی دولتی مستقر می‌شود از تیم خود و افراد همفکر نزدیک به خود استفاده می‌کند و این امر رفتاری طبیعی ومتعارف است؛ بنابراین طبیعی است که اکثر اصلاح‌طلبان درحاشیه قدرت باشند که این به معنی توقف جریان اصلاح‌طلبی نیست.
وی افزود: اصلاح‌طلبان که همسویی بسیاری با اکثریت غالب جامعه دارند باید فرصت را غنیمت شمرده و اتفاقات و تجربیات دوره اخیر حضورخود را در قدرت مورد آسیب شناسی قرار دهند و آینده کشور را مورد تحلیل قرار داده و برای آن برنامه داشته باشند. در سال ۹۲ جریان اصلاحات خیلی عاقلانه برای اینکه نقش کلیدی و محوری خود را بر اساس حضور و نقش افرینی در عرصه سیاسی کشور ایفا کنند، به رغم اینکه خود کاندیدای شاخص و اختصاصی نداشتند، اما در میدان رقابت حضور پیدا کرده و نهایتا پیروز شدند. البته در سال ۹۲ مجموعه نظام هم گارد خود را باز کرده بود و این را می‌توان در پیام نوروزی سال ۹۲ مقام معظم رهبری با شعارتوسعه سیاسی مشاهده کرد. ایشان سپس در سخنرانی خود در مشهد مقدس فرمودند که همه در انتخابات شرکت کنند حتی مخالفین . والبته این بخاطر هم جمهوری اسلامی و ایران شرکت کنند.
دبیرکل حزب جمهوریت یادآور شد: حتی با پیامی که رهبری معظم در مورد مذاکرات هسته‌ای تحت عنوان نرمش قهرمانانه دادند، رسما گشایش بین‌المللی هم اتفاق افتاد و چند سالی را کشور در وضعیت بهتری سپری کرد.

نصیر پور با بیان اینکه چرا در انتخابات ۱۴۰۰ با وجود حضور دو کاندیدا، نتوانستیم مردم را ترغیب و تشویق به مشارکت کنیم، گفت: آسیب‌شناسی دوران مدیریت اصلاح‌طلبان موضوع بسیار مهمی است که پاسخ پرسش‌های زیادی از درون آن به دست می‌آید. با درک دقیق اشکالات، بیان آن و حتی پذیرفتن مسئولیت کار‌های که انجام داده ایم برای بازگشت اعتماد عمومی بسیار امر مهمی است.روح اصلاح‌طلبی حکم می‌کند دوستان ما در هر سطحی که مسئولیت داشتند، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و با پذیرش اشکالات و اصرار بر اموریکه درست بوده موجب اعتماد سازی در جامعه و کاهش شکاف اجتماعی شوند. همین امر فرهنگ سازی لازم برای عذرخواهی کردن را نهادینه می‌کند.
وی ادامه داد: ما در تحقق مقوله برجام اشکال جدی داشتیم. به رغم همه تلاش‌های مذاکره کنندگان ما، در نقاطب اشکال اساسی و جدی داشتیم که باید مسئولیت آن از سوی مسولین وقت پذیرفته شود دوستان ما والبته دولت مردان جدید ما باید بدانند که با احاله مشکلات به افراد قبلی و دولت قبلی مشکلی رو حل نخواهد کرد این اشکال بد دولتیان قبل بطور جدی هم وارد بود. اشکال بعدی اصرار بر انجام مذاکره چطور ما با "کدخدا"ی میتوانیم مذاکره کنیم، اما نمی‌توانیم با جریان قدرت در کشور مذاکره کنیم؟ به نظر من یکی از اشکالات جدی جریان اصلاحات در ۸ ساله ریاست جمهوری حسن روحانی این بود که وقت و انرژی لازم برای گفتگو و ایجاد گفتمان سازی با طیف رقیب و جریان اصولگرایی ونهادهای قدرت نگذاشتیم و نتیجه آن تولد یک جریان افراطی از دل جریان اصولگرا بود که امروز حاکم هستند.
این نماینده پیشین مجلس یکی دیگر از اشتباهات اصلاح‌طلبان را ماندن و شراکت در دولت دوم روحانی بیان کرد و اضافه کرد: با تغییر درتیم اقتصادی دولت و حرکت ان بسمت طیف اصولگرای حامیان دکتر روحانی والبته تمامیت خواهی انها و تصمیماتشان اقدامات خوب تیم اقتصادی دولت اول را تحت الشعاع قرار داد و برای کشور ایجاد مشکل کرد. از انزمان و مقطع به این سو به نظر باید اسحاق جهانگیری باید از دولت روحانی جدا می‌شد و برای خود و اصلاح‌طلبان مانیفستی قابل اتکا و مردم باورتهیه میکردند ود قامت یک جریان کامل برای انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اماده می‌کردند. اما در دولت ماندندو با تمرکز امپراطوری رسانه ای طیف مقابل تمام مسئولیتها و مشکلات که ناشی از طیف اقتصادی دولت دوم بود خواسته یا ناخواسته متوجه اصلاح‌طلبان کرد. ما امروز باید با ادبیات خوب و با ذکر معذوریت‌ها به مردم بگوییم چه اشکالاتی داشتیم و چه کار‌ها و مشکلاتی خارج از اختیار و توانشان بوده است.
در بخش دیگری ایشان گفتند در ایران جریان قدرت همواره با برگزاری انتخابات در جریان است و بهمین دلیل و باید برای آینده برنامه داشت و قبل از هر اقدامی اصلاح‌طلبان باید پروسه اقناع عمومی و بازگشت سرمایه اجتماعی را پیش ببرند.
این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: در این دوره شاهد یکدست شدن قدرت در قوای سه گانه به لحاظ تفکر سیاسی هستیم و تاثیرات این یکدستی در قوا را حتما طی ماه‌هایی آینده خواهیم دید. این فرصتی را به دست خواهد داد که راهبرد‌های بهتری برای اداره کشور طراحی شود و جریان اصلاحات برای آینده نقش آفرینی کند. البته یک رقابت نهفته بین اصلاح‌طلبان وجود دارد که الزاما مسئله بدی نیست، اما امروز وقت رقابت درونی نیست باید ضمن آسیب شناسی و رسیدن به یک راهبرد کلان، اصلاح‌طلبان در سطوح مختلف شبکه‌ها و کادر‌های خود را تقویت کنند و در سطح کشور سازمان یا نهاد‌های اصلاح‌طلب برای پیاده کردن استراتژی و مانیفستی که از اتاق فکر خارج می‌شود، آماده باشند.

وی ادامه داد: ممکن است اشتباهاتی که در گذشته داشته ایم استان به استان متفاوت باشد از این رو یک کار مهم این است که اصلاح‌طلبان هر استان نیز به صورت ویژه آسیب‌های خود را شناسایی کرده و برای آینده برنامه خاص استان خود را در کنار برنامه کلان و ملی اصلاحات داشته باشند. تا تاثیر خود را در اینده نظام سیاسی کشور بگذاریم.کار دیگری که باید انجام شود این است امروز که در قدرت نیستیند. اما می‌توانیم در همین مقطع هم با رقبای اصولگرای خود برای تحقق منافع بلند مدت نظام و منافع مشترک ملی و البته مردم وارد گفتگو شویم. امروز وقت برجام داخلی است. همه؛ چه آن‌ها که در قدرتند و چه اصلاح‌طلبان که خارج از قدرتند از خود انعطاف به خرج بدهند، چون موضوع مشترک این دو طیف،نظام جمهوری اسلامی، ایرا عزیز و مردم هستند.
دبیرکل حزب جمهوریت درباره دولت سیزدهم گفت: بخشی از مردم به آقای دکتررییسی اعتماد کرده و شرایط خدمت را برای ایشان و همکارانش فراهم شده است؛ و صادقانه آرزو داریم که ایشان و دولتشان در ارائه خدمت به مردم موفق باشند.
این دولت با شعار خوب جوانگرایی کار خود را شروع کرد اما نباید نظام تصمیم گیری و اجرا را از چرخه تجربه دور کنیم و انتصابات را به سمتی ببریم که افراد در تراز و تجربه لازم نباشند این رفتار یعنی اداره کشور به روش آزمون و خطا. این روش به کشور و اعتبار جناح اصولگرا و شخص آقای ریس جمهور آسیب خواهد زد.
نصیرپور اظهار کرد: در تبلیغات انتخاباتی رقبا دولت آقایان مهرعلیزاده و همتی را به عنوان دولت سوم آقای روحانی معرفی می‌کردند و ما امروز به جرات می‌توانیم ادعا کنیم عملا دولت سیزدهم، دولت سوم دکتر محمود احمدی نژاد است .
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت این لایحه بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده، کاملا شباهت‌های مفهومی و شکلی بسیار زیادی بین لایحه این دولت با لوایح ارسالی دولت احمدی نژاد مواجه هستیم. مجلس باید ورود کند و اشکالات رو بر طرف کند، زیرا این بودجه به شدت تورم زا است.
وی افزود: از یک سو با تحریم‌ها همچنان دست به گریبانیم و از سویی هم لایحه بودجه را داریم که بار تورمی بالایی خواهد داشت. اگر این دو مقوله مدیریت یا حل نشوند سفره مردم خالی‌تر خواهد شد. ما برای تامین پول لازم برای اداره کشور در این جنگ اقتصادی نباید دست در جیب مردم کنیم بلکه باید و به خاطر تحریم‌ها و شرایط اقتصادی موجود، دولت باید تلاش کند با تشکیل دولت رفاهی حمایت خود از مردم در ابعاد مختلف مانند امنیت معیشتی و اقتصادی را توسعه دهد که با این مدل لایحه بودجه این اتفاق نخواهد افتاد.

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی