تیتر امروز

اسماعیل کهرم: مدیریت آب را از دست سیاسیون بگیرید/ زاینده رود را ما کشتیم/ من ۱۰ سال پیش گفتم تا سال ۱۴۰۴ آب تهران تمام می‌شود، کسی توجه نکرد/ با فروش میوه به کشورهای عربی حتی پول آب مصرف شده برنگشت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک کارشناس برجسته محیط زیست

اسماعیل کهرم: مدیریت آب را از دست سیاسیون بگیرید/ زاینده رود را ما کشتیم/ من ۱۰ سال پیش گفتم تا سال ۱۴۰۴ آب تهران تمام می‌شود، کسی توجه نکرد/ با فروش میوه به کشورهای عربی حتی پول آب مصرف شده برنگشت

«تیتر» در یکی دیگر از سلسله برنامه های خود میزبان دکتر اسماعیل کهرم بوم شناس و فعال محیط زیست بود؛ او در این گفت و گو تاکید داشت که برای گذار از وضعیت بحران کنونی باید مدیریت را از دست سیاسیون...
در شرایط برابر، با آمریکا مذاکره می‌کنیم/ ۴ وزیر پزشکیان در نوبت استیضاح/ ترامپ: ایران تمایل دارد توافق کند
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

در شرایط برابر، با آمریکا مذاکره می‌کنیم/ ۴ وزیر پزشکیان در نوبت استیضاح/ ترامپ: ایران تمایل دارد توافق کند

این صد و سی و سومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

چرا کشتی‌های چینی وارد بنادر ایران نمی‌شوند؟

مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند، اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند، حتی شرکت‌های چینی و لاینر‌هایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

کد خبر: ۱۱۱۵۹۴
۰۹:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

کشتی‌های چینی و بنادر ایران

دیدارنیوز ـ مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل با اشاره به محدودیت‌های تردد لاینر‌های خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریم‌ها اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها علیه ایران لاینر‌های خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و ... تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریم‌ها شده است؛ بنابراین کشتی‌هایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریم‌ها را قبول کنند.

وی با بیان اینکه کشتی‌های خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریم‌های ثانویه امریکا می‌شوند، گفت: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند، اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند و حتی شرکت‌های چینی و لاینر‌هایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

عضو کانون موسسات حمل و نقل با تاکید بر اینکه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که بار ایران را به طور عمده جابه جا می‌کند، ادامه داد: لاینر‌های خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و ... تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کند.

دانشمند افزود: به همین دلیل در سال چیزی ۵ میلیون کانتینر از طریق دوبی برای ایران عملیات تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت بندر چابهار پس از تحولات اخیر افغانستان در رقابت با بنادر پاکستان گفت: اخیرا اعلام شده انتقال کالای هندی از طریق مرز‌های پاکستان به افغانستان ممنوع است؛ بنابراین هندی‌ها نمی‌توانند کالاهایشان را از مرز‌های زمینی به افغانستان و پاکستان منتقل کنند، بنابراین هندی‌ها ناچار هستند برای تبادلات خود از چابهار استفاده کنند.

عضو کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر هنوز وحدت رویه کامل در افغانستان به وجود نیامده است که بتوانند به سمت بندر کراچی و گوادر بروند. همچنین این بنادر هم ظرفیت کامل و بالایی ندارند به یکباره به نیاز‌های جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند، افزود: در کشورمان باید بر روی پسکرانه‌ها سرمایه گذای کنیم و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را برای اتصال بندر به مرز افغانستان استاندارد سازیم که هنوز این اقدامات انجام نشده است.

دانشمند گفت: تجار افغان که ساکن دوبی هستند، اجناس و محموله‌هایشان را یا باید از طریق بندر کراچی یا چابهار به افغانستان برسانند که البته بخشی هم از بندر عباس به افغانستان منتقل می‌شود. از سوی دیگر دولت افغانستان هم به درامد نیاز دارد و ناچار است که محصولات خود را از چابهار صادر کند بنابراین فعلا نمی‌توانند چابهار را دور بزنند چراکه جایگزنی ندارند و بندر گوادر نمی‌تواند تمام نیاز جمعیت ۳۵ میلیونی افغانستان را تامین کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۰۲ آذر
امروز يکشنبه ۰۲ آذر
امروز يکشنبه ۰۲ آذر
امروز يکشنبه ۰۲ آذر