تیتر امروز

دیدار نتانیاهو با ترامپ؛ حمله دوباره به ایران؟/ جدی بودن خطر ابرتورم در ایران/ محمد خاتمی: راهی جز اصلاحات وجود ندارد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

دیدار نتانیاهو با ترامپ؛ حمله دوباره به ایران؟/ جدی بودن خطر ابرتورم در ایران/ محمد خاتمی: راهی جز اصلاحات وجود ندارد

این صد و چهل و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۴ دی‌ماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
شیرین هانتر: بزرگترین خطر این است که تهران فکر کند؛ مسئله نظامی آمریکا درباره ایران منتفی است/ تهران باید مستقیما و بدون واسطه با واشینگتن مذاکره کند/ نباید بگذاریم که نتانیاهو تنها کسی باشد که شرایط خاورمیانه را برای ترامپ تعریف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه «ایرانشهر» با استاد پیشین دانشگاه جرج تاون از واشینگتن

شیرین هانتر: بزرگترین خطر این است که تهران فکر کند؛ مسئله نظامی آمریکا درباره ایران منتفی است/ تهران باید مستقیما و بدون واسطه با واشینگتن مذاکره کند/ نباید بگذاریم که نتانیاهو تنها کسی باشد که شرایط خاورمیانه را برای ترامپ تعریف می‌کند

دیدارنیوز در برنامه «ایرانشهر» به سراغ شیرین هانتر، استاد برجسته و پیشین دانشگاه جرج تاون و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی رفته و موضوعات مختلف از تحولات ونزوئلا، سند ملی ایالات متحده، مذاکره ایران...
مهدی پازوکی: مذاکره یعنی تسلیم، تفکر اسراییلی‌هاست که تندرو‌ها آن را بیان می‌کنند/ حدادعادل با مصوبه تثبیت قیمت بنزین گفت به مردم عیدی دادم!/ طرفداران وفاق بانیان وضع موجود هستند
گفت و گوی دیدار در برنامه تیتر با یک اقتصاددان و استاد دانشگاه

مهدی پازوکی: مذاکره یعنی تسلیم، تفکر اسراییلی‌هاست که تندرو‌ها آن را بیان می‌کنند/ حدادعادل با مصوبه تثبیت قیمت بنزین گفت به مردم عیدی دادم!/ طرفداران وفاق بانیان وضع موجود هستند

«تیتر» در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان مهدی پازوکی استاد دانشگاه و اقتصاددان بود؛ در این برنامه تخصصی درباره دلایل افزایش قیمت ارز و بحران‌های اقتصادی صحبت شد، ببینید و بخوانید.

چرا کشتی‌های چینی وارد بنادر ایران نمی‌شوند؟

مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند، اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند، حتی شرکت‌های چینی و لاینر‌هایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

کد خبر: ۱۱۱۵۹۴
۰۹:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

کشتی‌های چینی و بنادر ایران

دیدارنیوز ـ مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل با اشاره به محدودیت‌های تردد لاینر‌های خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریم‌ها اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها علیه ایران لاینر‌های خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و ... تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریم‌ها شده است؛ بنابراین کشتی‌هایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریم‌ها را قبول کنند.

وی با بیان اینکه کشتی‌های خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریم‌های ثانویه امریکا می‌شوند، گفت: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند، اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند و حتی شرکت‌های چینی و لاینر‌هایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

عضو کانون موسسات حمل و نقل با تاکید بر اینکه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که بار ایران را به طور عمده جابه جا می‌کند، ادامه داد: لاینر‌های خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و ... تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کند.

دانشمند افزود: به همین دلیل در سال چیزی ۵ میلیون کانتینر از طریق دوبی برای ایران عملیات تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت بندر چابهار پس از تحولات اخیر افغانستان در رقابت با بنادر پاکستان گفت: اخیرا اعلام شده انتقال کالای هندی از طریق مرز‌های پاکستان به افغانستان ممنوع است؛ بنابراین هندی‌ها نمی‌توانند کالاهایشان را از مرز‌های زمینی به افغانستان و پاکستان منتقل کنند، بنابراین هندی‌ها ناچار هستند برای تبادلات خود از چابهار استفاده کنند.

عضو کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر هنوز وحدت رویه کامل در افغانستان به وجود نیامده است که بتوانند به سمت بندر کراچی و گوادر بروند. همچنین این بنادر هم ظرفیت کامل و بالایی ندارند به یکباره به نیاز‌های جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند، افزود: در کشورمان باید بر روی پسکرانه‌ها سرمایه گذای کنیم و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را برای اتصال بندر به مرز افغانستان استاندارد سازیم که هنوز این اقدامات انجام نشده است.

دانشمند گفت: تجار افغان که ساکن دوبی هستند، اجناس و محموله‌هایشان را یا باید از طریق بندر کراچی یا چابهار به افغانستان برسانند که البته بخشی هم از بندر عباس به افغانستان منتقل می‌شود. از سوی دیگر دولت افغانستان هم به درامد نیاز دارد و ناچار است که محصولات خود را از چابهار صادر کند بنابراین فعلا نمی‌توانند چابهار را دور بزنند چراکه جایگزنی ندارند و بندر گوادر نمی‌تواند تمام نیاز جمعیت ۳۵ میلیونی افغانستان را تامین کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
امروز جمعه ۰۵ دی
امروز جمعه ۰۵ دی
امروز جمعه ۰۵ دی
امروز جمعه ۰۵ دی