تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی چه گذشت؟

بنادر ایران باید به هاب منطقه‌ای تبدیل شوند

به مناسبت روز جهانی دریانوردی، سازمان بنادر و دریانوردی مراسم ویژه‌ای را با حضور مدیران ارشد ارگان های دریایی و برگزیدگان این حوزه اقتصادی و نظامی برگزار کرد.

کد خبر: ۱۱۱۵۰۴
۱۹:۱۵ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰

روز جهانی دریانوردی

دیدارنیوز: مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با حضور مقامات ارشد کشتیرانی و نیروی دریایی ارتش و سپاه برگزار شد. در این مراسم محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی، دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل شیلات، مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، علی داود ترکمان مدیرعامل هلدینگ تایدواتر خاورمیانه و جمعی از مدیران و معاونان ارشد ارگان‌های دریایی کشور برگزار شد.

در این مراسم محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشور‌های پیشرو در دنیا هستیم، افزود: باید به دنبال این موضوع باشیم که در شرایط مناسب کالا‌های ترانزیتی جذب شود و بنادر به هاب‌های ترانزیتی منطقه تبدیل شوند. البته این قابلیت هم وجود دارد که تبدیل به هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در صنایع دریایی از نظر ظرفیت زیرساخت‌های توسعه مناسبی داریم، اما در سفارش ساخت داخل احتیاج به فاینانس و منابع مالی است، افزود: در صورتی که شرکت‌های کشتیرانی ما اگر به سراغ کشتی‌سازی‌های خارجی بروند می‌توانند با ۱۰ درصد قیمت کشتی، کشتی بخرند و مابقی را آن کشور به عنوان تأمین مالی تسهیلات با نرخ سود کم ارائه می‌دهد و در واقع از صنایع دریایی‌شان حمایت می‌کنند.

روز جهانی دریانوردی

راستاد تصریح کرد: در زمینه ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر که متکی به منابع سازمان است تمامی نیاز‌های دو دهه آینده به صنایع دریایی داخلی سفارش شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه فراساحل عزم جدی جایگزینی ناوگان داریم و حرکتی تحت تدابیر ویژه شورایعالی صنایع دریایی آغاز شده است. ما هم در حوزه تسهیلات وجوه اداره شده حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای توسعه آتی بنادر طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است و می‌دانیم در چهار سال آینده از نظر زیربنا و روبنای بنادر و تجهیزات چه مواردی باید اجرا شود.

روز جهانی دریانوردی

در ادامه این مراسم محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به محدودیت و ممنوعیت ورود ناوگان ایرانی به چین گفت: از سال گذشته ممنوعیت ورود ناوگان شرکت کشتیرانی به بنادر مهم چین شروع شد و به همین دلیل تا ۴ ماه متوقف مانده بودیم. متاسفانه در حال حاضر هم امکان تردد به بنادر مهم چین را نداریم.

محمد رضا مدرسی خیابانی با بیان اینکه افتخار ما پیام تبریک رهبری بابت جابجایی سوخت به ونزوئلا است گفت: این افتخارآفرینی در حوزه کشتیرانی کشور باقی می‌ماند و تمام افتخار ما این پیام تبریک رهبری است که توانستیم با دو فروند از ناوگان کشتیرانی و سه فروند از ناوگان نفتکش محموله سوخت را جابجا کنیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه ۵۴ سال از عمر این شرکت می‌گذرد، اعلام کرد: با سابقه ۵۴ ساله ماموریت لجستیک را انجام می‌دهیم و دارایی این شرکت ۳۲ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است و ارزش لجستیکی شرکت کشتیرانی ۲۱۵۶ میلیارد تومان است.

مدرسی خیابانی ادامه داد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دارای ۱۴۴ فروند انواع کشتی است و در پنج ماهه امسال رشد ۴۳ درصدی در جابجایی کالا داشتیم که بیش از ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا را جابجا کردیم. به این ترتیب ۴۲۱ میلیون دلار درآمد نصیب ناوگان جمهوری اسلامی ایران کردیم و سهم ۲۱ درصدی از نظام حمل و نقل را عهده‌دار هستیم.

بنادر ایران باید به هاب منطقه‌ای تبدیل شوند

مدرسی با اشاره به اینکه این اقدامات در کنار چالش‌های بزرگی مانند تحریم‌ها انجام شده است گفت: شرکت کشتیرانی از سال ۲۰۰۸ مشمول شدیدترین تحریم‌ها بوده که در سال ۲۰۱۸ این تحریم‌ها تشدید شد و همزمان با حملات تروریستی مواجه بودیم که در تمام این دوران امکان تامین قطعات به سختی انجام شده است.

او با بیان اینکه ناوگانی که در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند در حال بازسازی هستند گفت: بیش از ۴۰۰ روز گذشته با حملات تروریستی مواجه شدیم که این ناوگانی که پس از این حملات بازسازی شدند در روز‌های آینده به خلیج فارس برمی‌گردند.

مدرسی خیابانی با اشاره به سختی‌های تامین سوخت ناوگان شرکت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امکان تامین سوخت از کشور برای ما وجود نداشت، اما توانستیم با همکاری پالایش شازند حدود ۹۰ درصد سوخت از مورد نیاز را تامین کنیم که امیدواریم امسال این میزان تامین سوخت به ۹۵ درصد برسد، اما نکته حائز اهمیت در تامین سوخت از داخل کشور، گران بودن قیمت آ‌ن نسبت به سوخت از خارج است. سوختی که از داخل کشور تامین می‌شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده بوده و به همین دلیل قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بلوکه شدن منابع این شرکت در بانک‌های ایرانی و خارجی اظهار داشت: نه تنها ما با محدودیت‌های بانکی در خارج از کشور مواجه هستیم بلکه بانک‌های داخلی هم منابع ما را بلوکه کردند به رغم اینکه ما مجوزهایی از شورای عالی امنیت ملی داریم.

وی ادامه داد: ‌با وجود تمام این مشکلات، پیش بینی رشد شش درصدی در جابجایی کالای کانتینری را می‌کنیم و امیدواریم سایر دستگاه‌ها برای تحقق اهداف در نظر گرفته شده با شرکت کشتیرانی همکاری داشته باشند.

همچنین در این مراسم نبی ‌الله خون‌میرزایی در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه در بخش صیادی جهان دارای رتبه بیست و ششم را کسب کرده ایم اظهار داشت: رتبه دوم از نظر ناوگان دریایی و صیادی را کسب کرده ایم و حائز رتبه اول در بخش ناوگان صیادی هستیم و ۱۴۷ هزار نفر صیاد در این بخش به خدمت‌رسانی مشغول هستند

خون میرزایی ادامه داد: در مذاکرات طبق برنامه دولت سیزدهم یک میلیون و ۳۷۳ هزار تن باید تولید می‌کردیم و تلاش ما آن است که به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۴ برسانیم.

مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه: علیرغم تحریم‌ها، اشتغال‌زایی داشته‌ایم

مدیرعامل هلدینگ تایدواتر در حاشیه برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: با وجود آنکه در دوران تحریم ها شاهد کمبود بار و کاهش حضور کشتی ها در بنادر کشور بوده ایم، اما توانستیم نیروهای دریایی خود را حفظ کنیم و در راستای اشتغال زایی نیز گام های موثری برداریم.

علی داود ترکمان با تبریک روز دریانوردی به جامعه دریایی کشور گفت: در این روز، فرصت مغتنمی است تا قدردان زحمات بی دریغ جامعه دریایی و دریانوردان کشورمان باشیم. آنها در شرایط سخت توانسته اند به اقتصاد کشور کمک کنند و آن را پویا نگه دارند. متاسفانه در حوزه دریانوردی و بندری موانعی همچون تحریم ها، تاثیرات منفی بر عملکرد این جامعه مهم اقتصادی کشور داشته است، اما متخصصان کشور توانسته اند تاثیرات سوء آن را تا حد امکان کاهش دهند.

بنادر ایران باید به هاب منطقه‌ای تبدیل شوند

مدیرعامل هلدینگ تایدواتر خاورمیانه درباره انتظارات خود از دولت خاطرنشان کرد: خواسته و یا انتظار خاصی از دولت نداریم. در صورتی که دولت بتواند بخشنامه ها را کاهش و قوانین را جایگزین کند برای شرکت های دریایی فعال بخش خصوصی کفایت می کند.

ترکمان با بیان اینکه دولت و تمامی بخش های مرتبط در حوزه دریایی و بندری باید با علوم جهانی آشنا بوده و برای تعامل با جامعه جهانی در دوران پسابرجام را داشته باشند افزود: مدتی است در این بخش به صورت جزیره ای عمل کرده ایم. متاسفانه دانش ما نیز در این حوزه نیاز به بازنگری و رشد دارد، باید تلاش کنیم تا دانش و مهارت خود را در این حوزه ارتقا دهیم و همسو با جامعه جهانی پیش برویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی