تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

علائم درگیری ریوی در مبتلایان به کرونا دلتا؛ بهبودی ریه شش هفته تا سه ماه طول می‌کشد

دکتر حمید سهراب پور، فوق‌تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: حدود شش هفته تا سه ماه طول می‌کشد تا بهبودی ریه پس از ابتلا به کرونا حاصل شود و باید در این مدت حتما تحت نظر پزشک متخصص ریه باشند.

کد خبر: ۱۰۶۹۴۳
۱۱:۰۷ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

درگیری ریوی و مبتلایان کرونا

دیدارنیوز ـ دکتر حمید سهراب پور در پاسخ به این سوال که بسیاری از بیماران کرونایی بخصوص کسانی که بستری می‌شوند دچار عوارض ریوی شدیدی هستند. دارو‌هایی که مصرف می‌شود از جمله کورتن‌ها و رمدسیویر بعد از بهبودی عوارضی به جا می‌گذارد. برای بهبودی، درمان و ترمیم ریه‌ها چه کار خاصی باید انجام داد؟ گفت: کار خاصی لازم نیست و تنها باید این افراد تحت نظر پزشک متخصص باشند و از دارو‌هایی که تجویز می‌شود استفاده کنند. حدود شش هفته تا سه ماه طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود و باید در این مدت حتما تحت نظر پزشک متخصص ریه باشند.

وی در مورد اینکه امکان برگشت بیماری و درگیری شدیدتر ریه وجود دارد؟ تصریح کرد: امکان برگشت بیماری ضعیف است و کسانی که بیمار می‌شوند نیز می‌توانند دوباره کرونا بگیرند، ولی معمولا دفعه بعدی شدید نیست و خفیف‌تر است.

دکتر سهراب پور در خصوص اینکه عده‌ای اقدام به خوددرمانی می‌کنند از جمله؛ بخور آب جوش و یا تمرین‌های پر فشاری ریه آیا این اقدامات تاثیر مثبتی بر روند بهبودی دارد؟ گفت: تاثیر زیادی در بهبودی ندارد، ولی کاری مثل بخور ضرری هم نمی‌زند. اما اگر بخواهند خدای نکرده دارو‌هایی را بدون تجویز پزشک مصرف کنند شاید عوارضی داشته باشد.

عوارض کورتون و رمدسیویر در مبتلایان به کرونا

این متخصص ریه درباره عوارض کورتون و رمدسیویر اظهار داشت: برای ریه نه، ولی برای بدن عوارضی دارد از جمله عوارض کبدی.

اسکن ریه باید در روز پنجم ششم بیماری انجام شود

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود در نوع دلتا افراد بعد از علائم جزئی سرماخوردگی به یکباره درگیری ریه پیدا می‌کنند و این درگیری شدید ریوی در حالی شکل می‌گیرد که حتی یک سرفه هم نداشتند. چطور می‌توان متوجه درگیری ریه شد؟ افزود: علائمی وجود دارد؛ بیماران یا تنگی نفس دارند و سرفه می‌کنند یا اکسیژن خونشان افت می‌کند این‌ها علائم درگیری ریوی است. کسانی که تست مثبت دارند اگر بلافاصله اسکن کنند شاید در آن زمان اسکن چیزی نشان ندهد و اسکن ریه باید در روز پنجم ششم بیماری انجام شود.

علائم درگیری ریوی در مبتلایان به کرونا دلتا

دکتر سهراب پور در مورد اینکه آیا این احتمال وجود دارد که ریه‌ها درگیر شود، ولی بیمار سرفه نکند؟ گفت: بعید است. مگر اینکه پیر و ناتوان باشند و قدرت سرفه کردن نداشته باشند. معمولا سرفه و تنگی نفس و درد قفسه سینه و کم شدن اکسیژن خون علائم درگیری ریوی هستند. اکسیژن معیار خوبی است و باید مرتبا چک شود و اگر پایین‌تر از ۹۲ باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

وی درباره استفاده از اپلیکیشن‌هایی برای محاسبه میزان اکسیژن خون گفت: من تجربه استفاده از آن‌ها را ندارم، ولی امروزه همه پارسیکومتر با خود دارند و با آن‌ها خوب اکسیژن خون را کنترل می‌کنند.

این متخصص ریه در خصوص اینکه کسانی که درگیری ریوی داشتند بعد از بهبودی سرفه نمی‌کنند ویروس چطور از بدن خارج می‌شود؟ تصریح کرد: سیستم دفاعی بدن ویروس‌ها را از بین می‌برد. عوارضی که می‌ماند بیشتر به تغییر شکل در راه‌های هوایی و… مربوط است و بر اثر التهاب بوجود می‌آید و به مرور زمان از بین می‌رود و سرفه بعد از بهبودی چندان مهم نیست.

وی درباره روند ترمیم ریه در بهبودیافتگان کرونایی اظهار داشت: حدود شش هفته تا سه ماه طول می‌کشد تا بهبودی ریه پس از ابتلا به کرونا حاصل شود و باید در این مدت حتما تحت نظر پزشک متخصص ریه باشند.

منبع: شفقنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی