تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آخرین تحولات افغانستان: داعش مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه کابل را بر عهده گرفت

تنها یک روز به پایان مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تحولات در این کشور شتاب گرفته است. در حالی که برخی سران کشورهای غربی به دنبال تشکیل منطقه امن در کابل هستند، داعش مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه کابل را پذیرفته است.

کد خبر: ۱۰۶۸۹۸
۲۰:۵۲ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰

تحولات افغانستان داعش کابلدیدارنیوز: یک روز مانده به پایان مهلت تعیین شده برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، کابل همچنان صحنه رویداد‌های خونین است و در حالی که مردم این شهر در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه ۳۰ اوت (۹ شهریور/سنبله) با صدای انفجار و شلیک موشک از خواب پریدند، ارتش آمریکا همچنان به عملیات انتقال شهروندان خود ادامه می‌دهد.

آخرین رویداد‌های افغانستان و تحولات بین‌المللی مربوط به آن در روز دوشنبه را به صورت زنده در این صفحه دنبال کنید.

روسیه از طرح ماکرون برای ایجاد «منطقه امن» در کابل استقبال کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه از طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای ایجاد «منطقه امن» در کابل، پایتخت افغانستان استقبال کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد ایجاد چنین منطقه‌ای را در راستای فراهم کردن زمینه ادامه عملیات بشردوستانه مطرح کرده است.

سخنگوی کرملین گفت که باید پیش از هر چیز از موضع طالبان درباره ایجاد «منطقه امن» در کابل آگاه شد.

فرانسه و بریتانیا قرار است طرح مشترکی را برای ایجاد «منطقه امن» در کابل به سازمان ملل متحد ارائه کنند.

سازمان جهانی بهداشت کابل تحولات افغانستان

اولین محموله از کمک‌های سازمان جهانی بهداشت از زمان به قدرت رسیدن طالبان وارد افغانستان شد

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد که اولین محموله از کمک‌های این سازمان به افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان وارد این کشور شد. سازمان جهانی بهداشت رو جمعه هشدار داده بود که ذخایر دارویی و پزشکی افغانستان تنها چند روز دیگر به اتمام می‌رسد. مقامات این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد گفته بودند که با کمک مسئولان

پاکستان برای برقراری ارتباط هوایی با شهر مزارشریف در شمال افغانستان تلاش می‌کنند.
وزن اولین محموله اعزامی به افغانستان ۱۲.۵ تن است که شامل کیت‌های کمک اضطراری و کیت‌های رسیدگی به مجروحان می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه کابل افغانستان

روسیه از آمریکا خواست اموال بانک مرکزی افغانستان را رفع توقیف کند

روسیه روز دوشنبه از ایالات متحده آمریکا خواست تا اموال بانک مرکزی افغانستان را که به دنبال به قدرت رسیدن طالبان توقیف شده است آزاد کند. ضمیر کابلوف، نماینده روسیه در امور افغانستان گفت: «اگر همکاران غربی ما واقعا نگران سرنوشت مردم افغانستان هستند نباید با توقیف ذخایر آن‌ها مشکل بیشتری درست کنند.»
وی افزود که رفع توقیف از اموال بانک مرکزی افغانستان برای جلوگیری از روند کاهش ارزش واحد پول این کشور ضروری است.

فرودگاه کابل افغانستان داعش

داعش مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه کابل را برعهده گرفت

گروه داعش روز دوشنبه مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه کابل را برعهده گرفت. در بیانیه این گروه آمده است که جنگجویانش شش راکت به فرودگاه بین‌لمللی کابل شلیک کرده‌اند. یکی از مسئولان طالبان گفته است که پنج راکت به فرودگاه کابل شلیک شد که سیستم دفاع هوایی و ضدموشکی فرودگاه موفق به رهگیری آن‌ها شد.

شورای اروپا خواستار پذیرش مهاجران افغان در کشور‌های عضو شد

شورای اروپا روز دوشنبه لزوم پایبندی به تعهد پذیرش مهاجران افغان را به ۴۷ کشور عضو خود یادآوری و بر «ظرفیت‌های فردی و جمعی» درون دولت‌ها برای حمایت از این افراد تأکید کرد.

دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا روز دوشنبه گفت: «کشور‌های عضو باید به طور رسمی متعهد شوند که ورود افرادی را که از شرایط هولناک در افغانستان می‌گریزند، مطابق با تعهدات خود در زمینه حقوق بشر مدیریت کنند.»

وی افزود: «ورود افغان‌هایی که خواستار حمایت هستند می‌تواند یک چالش باشد، اما این خواسته باید بر اساس اصول موجود حقوق بشر مورد توجه قرار گیرد و نباید به عنوان فرصتی برای تضعیف بیشتر سیستم امنیتی در اروپا تلقی شود.»

خانم میاتوویچ همچنین گفت: «کشور‌های عضو شورای اروپا که بسیاری از آن‌ها در ۲۰ سال گذشته در افغانستان فعال بوده‌اند، ضرورت اخلاقی و قانونی برای استقبال از افغانان خواهان حمایت را داشته و علاوه بر آن، از ظرفیت لازم برای این کار برخوردارند.»

تحولات افغانستان فرودگاه کابل داعشفرودگاه کابل داعش افغانستان

عملیات انتقال به رغم حملات موشکی در فرودگاه کابل ادامه یافت

با وجود حملات موشکی بامداد دوشنبه به فرودگاه کابل، پرواز هواپیما‌های نظامی آمریکا برای انتقال افراد از این فرودگاه ادامه یافت.

مقامات ارشد دولت آمریکا گفته‌اند این کشور توانایی این را دارد که حدود ۳۰۰ شهروند آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان را از این کشور خارج کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه درباره آن دسته از شهروندان آمریکایی که می‌خواهند فوراً افغانستان را ترک کنند، گفته بود: «ما همچنان این ظرفیت را داریم که آمریکایی‌های باقی‌مانده که حدودا ۳۰۰ نفرند، به فرودگاه بیایند و در زمان باقی مانده سوار هواپیما شوند.»

برخی از اتباع آمریکایی گفته‌اند که می‌خواهند در افغانستان بمانند.

بلینکن نیز گفت که ایالات متحده با دیگر کشور‌های منطقه همکاری می‌کند تا فرودگاه کابل را پس از سه‌شنبه باز نگه داشته شود یا اگر بسته شد، «به موقع» بازگشایی شود.

نشست‌های مهم بین‌المللی درباره افغانستان

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قرار است نمایندگان این کشور روز دوشنبه در یک نشست مجازی با «شرکای کلیدی» خود یعنی بریتانیا، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، ترکیه، قطر، اتحادیه اروپا و ناتو درباره «رویکرد همسو» در افغانستان در آینده گفتگو کنند.

آنتونی بلینکن پس از این نشست برای بررسی اقدامات اخیر ایالات متحده در افغانستان صحبت خواهد کرد.

همچنین روز دوشنبه نشست اعضای دائم شورای امنیت در مورد وضعیت افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه گفت کشورش به همراه بریتانیا از ایجاد «منطقه امن» در کابل برای انجام عملیات بشردوستانه حمایت خواهد کرد. طالبان روز دوشنبه پیشنهاد ایجاد منطقه امن در فرودگاه کابل را رد کردند.

سهیل شاهین کابل داعش فرودگاه کابل

طالبان پیشنهاد ماکرون برای ایجاد منطقه امن را رد کردند

گروه طالبان پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد یک منطقه امن در اطراف فرودگاه کابل را رد کرد.
سهیل شاهین، سخنگوی هیئت سیاسی طالبان در دوحه روز دوشنبه به شبکه رادیویی «فرانس‌انفو» گفت که ایده منطقه امن در اطراف فرودگاه «ضرورتی ندارد». وی از طرف طالبان اطمینان داد که افغان‌ها در صورت داشتن گذرنامه و روادید پس از ۳۱ اوت هم می‌توانند آزادانه به خارج از کشور پرواز کنند.

ماکرون: مذاکره با طالبان به معنی به رسمیت شناختن آن‌ها نیست

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که روز شنبه گفته بود که کشورش در حال انجام «مذاکره» با طالبان و قطر برای ادامه انتقال افغان‌های مورد تهدید در کشورشان است، خاطرنشان کرد که این کار به معنای به رسمیت شناختن حکومت آتی آن‌ها نیست.

وی عصر یکشنبه در مصاحبه‌ای در عراق گفت: «کسانی که امروز کنترل کابل و قلمرو (افغانستان) را در دست دارند، طالبان هستند، بنابراین از نظر عملی ما باید چنین گفتگو‌هایی را با آن‌ها داشته باشیم. اما نباید با پیش‌داوری، این موضوع را به عنوان به رسمیت شناختن (طالبان) در نظر گرفت، زیرا ما برای این کار شرایطی را تعیین کرده‌ایم.»

شمار افراد خارج شده از افغانستان به ۱۱۴ هزار نفر رسید

تاکنون حدود ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر از جمله نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ شهروند آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند.

پس از تسخیر کابل به دست طالبان در روز ۱۴ اوت، آمریکا با ایجاد یک مسیر پروازی از فرودگاه کابل کار انتقال اتباع خود و برخی از شهروندان افغان را که با آن‌ها همکاری کرده‌اند، به همراه اعضا خانواده‌شان آغاز کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که هنوز بیش از ۳۰۰ آمریکایی از این کشور خارج نشده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی