تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی اطلاعات: به اندازه کافی انقلابی نیست!

وزیر اطلاعات از آن دسته وزرایی است که معمولا به راحتی از مجلس رای اعتماد می‌گیرد؛ عمدتا به این دلیل که با کسب نظر مقامات عالی نظام به مجلس معرفی می‌شود. امروز اما مخالفان با خطیب او را به اندازه کافی انقلابی نمی‌دانستند.

کد خبر: ۱۰۵۸۴۸
۱۶:۱۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

 

خطیب وزیر اطلاعات

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در دومین روز از بررسی وزرای پیشنهادی، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس حاضر شد و مستمع نطق مخالفین و موافقین خود بود. در اولین روز از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی که طبیعتا روز پرداختن به کلیات، برنامه‌ها، دفاعیات و موافقت‌ها و مخالفت‌ها با وزرای پیشنهادی بود، رئیس جمهوری در معرفی و دفاع از وزیر اطلاعات پیشنهادی خود گفت: دکتر خطیب به نظر ما از نظر تجربه و تخصص بسیار باسابقه هستند و ان شاالله در جریان مدیریتی بتوانند بدنه انقلابی وزارت را کاملا در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از نظام و مردم در برابر هجوم‌ها ایجاد و پیش ببرند.

امروز وزیر پیشنهادی اطلاعات در معرض نطق نمایندگان موافق و مخالف قرار گرفت. قبل از سخنرانی موافقان و مخالفان خطیب، محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در تشریح بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات در کمیسیون متبوعش گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سوابق و برنامه‌های اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی نمود و وزیر پیشنهادی در جلسه‌ای ضمن بیان سوابق کاری طرح‌ها و برنامه‌ها و راهکار‌های خود  را ارائه کرد. وزیر پیشنهادی در ۱۰ محور اولویت‌ها و برنامه‌های خود را  در کمیسیون ارائه داد و کمیسیون پس از بررسی برنامه‌های او و طرح سوالات و گرفتن پاسخ و توضیحات آقای خطیب، با اکثریت آرا موافقت خود با وزارت ایشان را اعلام می‌کند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات از جمله وزاریی است که کمتر در جامعه شناخته شده بود و معمول است وزیر اطلاعات بدون مخالفت‌های آنچنانی رای اعتماد می‌گیرد به این دلیل که رییس جمهوری قبل از معرفی گزینه پیشنهادی خود باید موافقت مقام معظم رهبری را کسب کند. اما امروز ضمن دفاع چند نماینده موافق از برنامه‌ها، شخصیت و توانایی حجت الاسلام خطیب، شاهد مخالفت‌های قابل توجهی هم بودیم. مخالفت‌هایی که صدای رییس مجلس را هم درآورد و به نوعی به نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت، در اموری که به شما مربوط نیست وارد نشو!

موافقان

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات را منطبق بر توسعه فرهنگ خودباوری، خودکفایی، نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح و ابعاد دفاعی و امنیتی بر اساس سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های دفاعی و امنیتی ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان کرد.
 
حجت الاسلام ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دفاع و موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه با خانواده ارزشی، انقلابی و ولایی آقای خطیب کاملا آشنایی دارم، گفت: در عملکرد خطیب سرسوزنی که بوی انقلابی‌گری آن کم باشد ندیدیم و او در همه حوادث، انقلابی‌تر و پیشروتر از بقیه بوده است.

نماینده مخالف: اقدام موثری از خطیب در مسئولیت قبلی مشاهده نشده است

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در درخشان‌ترین دوران قوه قضاییه ایشان رییس حفاظت اطلاعات این قوه بود، اما اقدام موثری از او مشاهده نشده است طوری که در ماجرای طبری در دفاع از خود توجیهات غیر قبولی ارائه کرد.

قالیباف؛ یک پاسخ به دو مخالف

نماینده مردم رفسنجان و انار دیگر نماینده مخالف وزارت اسماعیل خطیب بود. او در بخشی از نطق خود با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸  گفت:  اطلاعات قم موظف بود با خشکاندن ریشه‌های سکولایسم، جلوی این نطفه نامبارک در حوزه علمیه قم را بگیرد، اما شما نه تنها اقدامی نکردید بلکه هیچ گاه صورت کریه این‌ها معلوم نشد.

حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار روز یکشنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این گفته قالیباف که وزیر پیشنهادی اطلاعات مورد تایید مقام معظم رهبری  بیان کرد: "با این تحلیل رییس مجلس آقایان باغگلی، زلفی‌گل، سجادی، اسماعیلی هم در لیست وزرای پیشنهادی هستند، لیستی که ادعا می‌شود مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است". ظاهرا منظور جلالی این بوده که اگر همه وزرای پیشنهادی به تایید رهبری رسیده پس چه نیازی به موافقت و مخالفت است. اما اگر نمایندگان حق دارند وزرای پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار دهند قانون تفکیکی یا امتیازی برای وزرای خاص در نظر نگرفته است.

جلالی با اشاره به فعالیت خطیب در سمت مدیرکلی اطلاعات قم از سال ۷۰ گفت: توطئه‌های دشمن همزمان- البته نه به خاطر ایشان- شروع شد. حوزه غیر انقلابی هم آنتی‌تز انقلاب را داد. انتظار حوزه از خطیب پیش بینی، پیشگیری و شناسایی بود تا این نفوذ اعمال نشود.

وی با استناد به جمله‌ای از مقام معظم رهبری در آبان ۸۹ مبنی بر اینکه دشمنان انقلاب با استفاده از کارشناسان ایرانی سیاستی را طراحی کردند، چون غیر از کارشناسان ایرانی به این نکته توجه نمی‌کردند و افراد طرف مشورت‌شان ایرانی بودند، افزود: حضرت آقا فرمودند این سیاستی بود که از قم آنتی تز انقلاب درست کنند همانطور که انقلاب از قم جوشید یک ضد انقلاب هم از قم به وجود بیاورند. بیگانگان نمی‌فهمیدند و آمریکایی‌ها نمی‌توانستند این حقیقت را تحلیل کنند و این را یک خودی، یک روحانی، یک آشنا و طبیعت روحانیت می‌توانست بفهمد و این را به آنان یاد دادند و سعی کردند در قم زمینه را فراهم کنند. چون نمی‌خواهم از کسی اسم بیاورم اسم نمی‌آورم و عبور می‌کنم. خطیب ۱۲ سال از سال ۷۰ به صورت متوالی مدیرکل اطلاعات قم بود. اداره کل اطلاعات موظف بود با پیش بینی، پیشگیری و خشکاندن ریشه‌های آن جلوی این نطفه نامبارک را بگیرد.

 نماینده مردم رفسنجان و انار یادآورشد: ارتباط هر دو بخش سنتی و سکولاریسم غربزده در قم می‌باشد و با توجه به ارتزاق مالی خارجی، اطلاعات نمی‌تواند در برابر آن پاسخگو نباشد.   بودند و نقابی داشتند که هیچگاه صورت کریه‌شان معلوم نشد و بخش‌های اطلاعاتی هم نقاب به صورت آنان کشیده اند. گروه‌های سکولار در قم دارای رفتار سیاسی مختلف و مقابله با اصل نظام و، ولی فقیه بوده و با شخصیت‌های سیاسی مخالف نظام ارتباطاتی داشته‌اند. تاسف آور است که در حال حاضر مجموعه‌های مختلف در پوشش ادیان و مذاهب در حوزه علمیه قم با لباس روحانیت شیعی رسماً سکولاریسم دینی، هرمنوتیک، نسبی‌گرایی و قرائت‌های مختلف را مطرح می‌کنند و به تعبیر یکی از خاخام‌های اسرائیل خدمتی که این مراکز به یهود کرده‌اند خاخام‌ها نکرده‌اند. چرا از این امر پیشگیری نشد.

جلالی به حوادث سال ۸۸ و کم کاری خطیب هم اشاره کرد و  گفت: عده‌ای در سال ۸۸ برای سقوط نظام اسلامی تلاش کردند. شما در دهه هشتاد به واسطه مسئولیت اشراف اطلاعاتی داشتید و نمایشگاه مهدویت و عرفان‌های کاذب را برگزار کردید. نه تنها با آنان کاری نداشتید بلکه با زمینه‌سازی به طلابی که در قم باسواد و انقلابی بودند به خاطر انقلابی بودن می‌گفتید این‌ها بی‌سواد هستند و به مجلس خبرگان نروند و آنانی که سکولار بودند و از انقلاب حرف می‌زدند می‌گفتید این‌ها ملا و باسواد هستند و می‌توانند برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری وارد شوند. البته آقای خطیب در قم بیکار نبود، به جای شناسایی این افراد، بچه‌های جبهه انقلابی را شناسایی و برای آنان پرونده‌سازی می‌شد و روانه دادسرا می‌شدند.  

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات او را عنصر غیرانقلابی معرفی کرد و اظهار کرد: یک عنصر غیرانقلابی چگونه می‌خواهد از بدنه انقلابی وزارتخانه استفاده کند؟ او تاکید کرد؛ در بر همان پاشنه می‌چرخد و دولت انقلابی به خواست رهبر انقلاب اسلامی (دولت انقلاب مورد نظر رهبری) حاصل نمی‌شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات جلالی گفت: در شورای عالی امنیت ملی، وزرای اطلاعات، کشور، خارجه و ... عضو هستند و بر اساس اصل ۱۷۶  قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید و تصویب مقام معظم رهبری قانونی و قابل اجرا است و مسئولیت امنیت و دفاع کشور بر عهده ایشان است. آقای رییسی هم گفتند که با حضرت آقا برای انتخاب این وزرای مربوطه مشورت کردند و تأیید ایشان را گرفتند. حوزه‌های دفاع، امنیت داخلی و خارجی و سیاست خارجی بر اساس قانون اساسی بر دوش رهبری است، رییس جمهور به من گفتند در رابطه با وزرای فرهنگی نیز نظر رهبری را گرفته‌اند، این دیگر خواسته رییس یک دولت است که بخواهد نظرات مشورتی بگیرد.
قالیباف پیش از این هم در پاسخ به یک نماینده دیگر که در مخالفت با وزارت خطیب نطق کرده بود، گفته بود: آقای رییسی این وزیران را خدمت آقا مطرح کردند و ایشان هم موافقت کردند. این روشن است اگر کسی از جایی نسبت می‌دهد و این کار را انجام می‌دهد "این‌ها حرف اضافی است". در واقع رییس مجلس شخصا وارد پاسخگویی به نمایندگان مخالف شد و با این استدلال که لیست وزرا مورد تایید رهبری است، تلویحا از نمایندگان مخالف خواست در انتخاب نطق خود متوجه این مهم باشند.

نماینده مخالف: مقام معظم رهبری روی اسم خطیب انگشت گذاشت

اما این نماینده مخالف چه گفته بود؟ حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان با طرح این پرسش که آیا رهبر معظم انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات آقای خطیب را برگزیده اند؟، اظهار کرد: اگر کسانی برخلاف واقع، تایید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند گرفتار "ظن لایقدر" شده‌اند. بعضی گفتند وقتی آقای رییسی لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را محضر حضرت آقا عرضه داشته‌اند معظم له انگشت خود را روی اسم آقای خطیب گذاشتند. بعضی گفتند سیره حضرت آقا معین کردن چهار وزیر اطلاعات، کشور، اطلاعات و خارجه است و بعضی هم سخن حق را گفتند که سیره رهبر معظم انقلاب درباره این چهار وزارتخانه آن است که اگر با فرد خاصی مخالف باشند نهی می‌فرمایند، اما در تایید شخص خاصی نظر نمی‌دهند. از آقای رییسی در این باره سوال شد او گفت حضرت آقا درباره خطیب و دیگر وزیران نظر خاصی نداشتند. تصدی صندلی وزارت اینقدر ارزش دارد که کسانی به نایب، ولی زمان خود نسبت دروغ می‌دهند تا نمایندگان را دچار خطای محاسباتی و تصمیم گیری کنند. اُف لک یا دنیا.

حجت الاسلام والمسلمین، وزیر پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی برای وزارت اطلاعات، متولد سال ۱۳۴۰ است و حضور در درس خارج فقه مقام معظم رهبری و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست اطلاعات استان قم، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رییس حراست آستان قدس رضوی از جمله سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی است.

از خود سید اسماعیل خطیب برنامه خاصی شنیده نشد، جز سخنانی که نشان می‌داد او در تراز مجلس و دولت انقلابی است و به نظر می‌رسید این ضرورت که به پرسش‌های مخالفان پاسخ دهد را احساس نکرد و رای اعتماد خود را تضمینی می‌دانست. علاوه بر این آنچه از جلسه امروز رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی میتوان دریافت این است که نه موافقان وزیر پیشنهادی دفاعیات قابل توجه و بر اساس برنامه‌های وزیر داشتند و نه مخالفت مخالفان آنچنان ریشه‌ای و به نمایندگی از جامعه بود. بیش از موافقان صحبت‌های مخالفان قابل توجه و تامل بود.

وزیری که به اندازه کافی انقلابی نیست!

سه نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات یعنی "غلامحسین رضوانی" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر، "حسین جلالی" نماینده رفسنجان و انار و "حسین میرزایی" نماینده مردم اصفهان در این نقطه مشترک بودند که حجت الاسلام خطیب به اندازه کافی انقلابی نیست و استدلال مشترک آن‌ها هم به بی عملی او پس از حوادث انتخابات سال ۸۸ بود. این نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی را به بی عملی در برابر سکولار‌ها و لیبرال‌های حوزه و معترضان سال ۸۸ متهم می‌کنند؛ و هر سه تلویحا او را نیروی انقلابی با خوانشی که خودشان دارند، نمی‌دانند. گرچه خود آقای خطیب پاسخی به این مخالفت‌ها نداد و از کنار آن گذشت، اما از نوع ادبیات مخالفان می‌توان سایه فراکسیون جبهه پایداری را دید. گرچه در این میان ذوالنوری در موافقت صحبت کرد، اما این موافقت را هم می‌توان در قالب تقسیم کاری سیاسی و امری پوششی در مجلس تحلیل و قلمداد کرد. با تمام این مباحث، به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی اطلاعات از جمله وزرایی است که بدون دردسر و زحمت، از مجلس انقلابی رای اعتماد خواهد گرفت.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی