زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش
چرخش گفتمان جنسی در مدرنتیه ایرانی

زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش

زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش در پی توضیح این نکته است که گفتمان جنسی ایرانیان چگونه از هم‌جنس‌خواهی در دوران پیشامدرن به دگرجنس خواهی در دوران پس از قرن نوزدهم تغییر کرد.
ماهیت متغیر مشروعیت صفویه
گزارشی از کتاب «سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی: قدرت، دیانت، بلاغت»

ماهیت متغیر مشروعیت صفویه

محدوده زمانی این کتاب قرن شانزدهم است. از آغاز خط‌مشی منجی‌گرایانه شاه اسماعیل جوان تا نخستین سال‌های حکومت موفق‌ترین فرمانروای صفوی، شاه عباس. کتاب می‌کوشد نقبی بزند به ماهیت متغیر و چندوجهی مشروعیت صفویه در قرن شانزدهم و رابطه دیالکتیکی آن با بلاغت در اسناد اداری و مکاتبات خارجی که از طریق دبیرخانه صورت می‌گرفت.
معرفی کتاب «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی»

معرفی کتاب «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی»

کتاب «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی» نوشته عباس کاظمی است که انتشارات فرهنگ جاوید آن را در سال 1395 چاپ کرده است. کتاب در قالب و ساختاری نو به مطالعات زندگی روزمره مردم ایران پس از انقلاب پرداخته است.
کتاب‌شناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع

کتاب‌شناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع

در تدوین این کتاب‌شناسی بیش از پانزده پژوهشگر با جهت‌گیری فکری، سبک نوشتاری و ذائقه‌های نظری مختلف مشارکت داشته‌اند. تنوع مذکور در وجوه مختلف می‌تواند سبب کاهش انسجام و سازگاری درونی یک اثر شود؛ چنانکه اگر قرار بود کتاب واحدی توسط پژوهشگری دیگر از مجموعه مورد ارزیابی و نقادی قرار گیرد، محصول کار در برخی مولفه‌ها طبعاً متفاوت بود. این محدودیتی است که پیش روی هر اثر با مولفان چندگانه قرار دارد.
تشیع و روحانیت؛ از نگاهی دیگر
معرفی نخستین کتاب‌های منتشرشده از مجموعه «جامعه‌شناسی تشیع»

تشیع و روحانیت؛ از نگاهی دیگر

در چند سال گذشته دو کتاب ِ «مقدمه‌ای بر مواجهه با علوم اجتماعی در متن سنت‌های شیعی» نوشتهٔ آرمان ذاکری و «طلبه زیستن: پژوهشی مقدماتی در سنخ‌شناسی جامعه‌شناختی زیست طلبگی» نوشتهٔ مهدی سلیمانیه با مقدمه‌هایی تفصیلی از دکتر سارا شریعتی، روانهٔ بازار نشر شده‌اند. این دو کتاب، نخستین آثار از مجموعهٔ جدید «جامعه‌شناسی تشیع» هستند که از سوی نشر نگاه معاصر به چاپ رسیده‌اند.