تحلیف رئیسی، آخرین پرده روحانی؛ هر دو در یک قاب
گزارش ویژه دیدار از خانه ملت

تحلیف رئیسی، آخرین پرده روحانی؛ هر دو در یک قاب

امروز پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین رییس جمهوری ایران در حضور مقامات لشکری و کشوری و مهمانان خارجی از حدود ۱۱۵ کشور، سوگند یاد کرد که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور...
رئیسی: دولت ما دولت وفاق ملی است
مراسم تحلیف رئیس جمهوری سیزدهم برگزار شد

رئیسی: دولت ما دولت وفاق ملی است

رئیس جمهوری گفت که تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود استقبال می‌کند.
انجمن شاعران مرده ؛ ستایش زیبایی‌های هستی و دشواری انتخاب!
سینما با چاشنی تفکر ۲۱

انجمن شاعران مرده ؛ ستایش زیبایی‌های هستی و دشواری انتخاب!

سینما با چاشنی تفکر عنوان ستون ثابت ناصر ذاکری روزنامه‌نگار پیشکسوت و پژوهشگر اقتصادی در دیدار است. ذاکری در این ستون هر بار ضمن مرور یک فیلم سینمایی به نکات تامل برانگیز آن فیلم از منظر اقتصاد...

محققان آمریکایی: واکسن‌های فایزر و مُدرنا علیه گونه لامبدا ویروس کرونا موثرند

محققان بر این باروند که واکسن‌های کرونای شرکت‌های فایزر و مُدرنا هر دو در برابر نوع سویه دردسرساز «لامبدا» ویروس کرونا که اکنون در ۳۱ کشور جهان مشخص شده است، موثرند.

۰۹:۳۳ - ۱۸ تير ۱۴۰۰

محققان آمریکایی: واکسن‌های فایزر و مُدرنا علیه گونه لامبدا ویروس کرونا موثرند

دیدارنیوز: گونه «لامبدا» ویروس کرونا که نام علمی آن «سی.۳۷» است نخستین‌بار در کشور پرو شناسایی و نمونه‌هایی از آن نیز در دسامبر ۲۰۲۰ پیدا شد. از آن زمان این سویه به گونه چیره در این کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده و عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد مبتلایان جدید است. اکنون این گونه دست‌کم در ۳۱ کشور جهان شناسایی شده است.

اکنون محققان آمریکایی می‌گویند داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سویه «لامبدا» ویروس کرونا هنوز نسبت به واکسن‌های کرونا آسیب پذیر است. محققان دانشکده پزشکی «گراسمن» در دانشگاه نیویورک متوجه شدند که آنتی بادی‌های تحریک شده توسط ناحیه MRNA هنوز نوع Lambda را در مطالعات آزمایشگاهی خنثی می‌کند.

با وجود اینکه هنوز ثابت نشده که این واکسن‌ها قطعا در خنثی کردن این گونه موثرند، اما محققان در خصوص این موضوع اطمینان دارند. هر دو واکسن‌های فایزر و مدرنا بر اساس فناوری mRNA ساخته شده اند. از این فناوری تا زمان شیوع کووید هرگز برای ساخت واکسن استفاده نشده بود.

اکنون این مطالعه جدید که در نشریه BioRxiv منتشر شده است، امید بیشتری می‌دهد که سویه «لامبدا» از سایر گونه‌های کرونا که در حال گردش هستند، خطرناک‌تر نیست.

محققان در این مطالعه نمونه‌هایی از گونه لامبدا ویروس کرونا را در برابر آنتی بادی‌های ناشی از این دو واکسن کرونا آزمایش کردند. نتایج این مطالعه نشان داد در حالی که این گونه نوعی «مقاومت نسبی» نسبت به آنتی بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن‌ها را نشان می‌دهد، اما این مقاومت باعث کاهش محافظت واکسن‌ها علیه آلودگی نسبت به عفونت نمی‌شود.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، در حالی که گونه لامبدا نوعی «مقاومت نسبی» نسبت به آنتی بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن‌ها نشان می‌دهد، اما این مقاومت به احتمال زیاد باعث از دست دادن قابل توجهی از محافظت واکسن‌ها در برابر این عفونت نمی‌شود.

نویسندگان این مطالعه از دانشگاه نیویورک نوشتند: نتایج نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند از آلودگی فرد به گونه لامبدا ویروس کرونا پیشگیری می‌کنند و درمان با آنتی بادی مونوکلونال نیز همچنان در برابر این سویه موثر است.

آن‌ها افزودند: یافته‌های این مطالعه بر اهمیت استفاده گسترده از واکسیناسیون برای محافظت از افراد در برابر این بیماری تاکید دارد و نشان می‌دهد که واکسیناسیون کرونا روند گسترش این ویروس و ظهور گونه‌های جدید آن را کند می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت گونه لامبدا را در ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد)، گونه‌ای قابل توجه معرفی کرد. پژوهشی جدید که در شیلی انجام شده نشان می‌دهد که گونه لامبدا از هر دو گونه آلفا (نوع انگلیسی) و گاما (نوع برزیلی) ویروس کرونا مسری‌تر است.

تعیین ویژگی‌های این گونه همچنان نیازمند مطالعات بیشتر است، اما سازمان بهداشت عمومی انگلیس اعلام کرده که جهش در شاخک پروتئینی ویروس رخ داده است. گونه لامبدا در حالی معرفی می‌شود که اکثر نقاط جهان درگیر گونه دلتا (نوع هندی) و دلتاپلاس هستند.

منبع: ایرنا