تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

پلیس با خاموشی‌ها چه می‌کند؟

این روز‌ها همه در کنار معضل بزرگی به اسم کرونا و مقابله با آن از قطعی ناگهانی برق می‌گویند، خاموشی که همه بخش‌های مختلف کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است و گویا این روند همچنان ادامه دارد، این در حالی است که پلیس نسبت به این خاموشی‌ها انتقاد شدیدی داشته است.

کد خبر: ۹۹۴۵۴
۱۲:۳۴ - ۱۶ تير ۱۴۰۰

پلیس و خاموشی‌های شهر

دیدارنیوز ـ به گفته کارشناسان امر دلیل خاموشی های، اخیر افزایش استفاده از ماینر‌ها و تجهیزات استخراج ارز، راه اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی به دلیل کاهش بارش ها، کاهش حجم مفید مخازن آب نیروگاه‌های برق آبی، رشد تولید و افزایش مصرف برق صنایع بزرگ و افزایش زودهنگام و شدید دمای هوا و و استفاده از وسائل سرمایشی است.

خاموشی برق به هر دلیلی که باشد خسارت‌های فردی و حتی جمعی به برخی از بخش‌ها وارد می‌کند اگر از سوختن وسائل برقی و تورم موجود برای خرید وسائل برقی جدید بگذریم، بخشی از حوزه‌های حساس مثل بیمارستان ها، حوزه‌های خدمتی امداد و نجات و وضعیت ترافیکی در کلان شهر‌ها را با معضل بزرگی رو به رو کرده است.

اگر در بعد ترافیکی به این مساله نگاه کنیم، شاهد ترافیک‌های سنگین و بی نظمی در روند تردد خودرو‌ها در بسیاری از معابر اصلی بوده ایم، قطعی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در چهار راه‌ها و میادین اصلی شهر موجب سر درگمی راننده‌ها در عبور و مرور از تقاطع‌ها و ایجاد ترافیک سنگین و پرحجم معابر سطح شهر‌ها شده است.

این در حالی است که با وجود تامین نیرو و مستقر شدن ماموران راهور در محل‌هایی که برق قطع شده، اما ترافیک بیشتر معابر شهر همچنان سنگین و پرحجم است به گونه‌ای که تردد در برخی از تقاطع و میادین به کندی در حال انجام است.

همچنین قطعی یکباره برق بلوار‌ها و تقاطع‌ها منجر به افزایش آمار تصادفات رانندگی درون شهری و در نتیجه ایجاد ترافیک شده است.

از سوی دیگر قطعی برق با انتقادات شدیدی از سوی شهروندان و حتی مسئولان مواجه شده است هر چند شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ جدول جدید خاموشی‌های احتمالی از ۱۵ تا ۱۷ تیرماه را برای اطلاع مردم منتشر کرده و اعلام داشته با توجه به بالا رفتن دمای هوا، با وجود تمامی اقدامات فنی انجام شده، به دلیل افزایش بی سابقه مصرف برق، اعمال خاموشی‌های موقت و نوبت بندی شده به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده در تهران بزرگ، بسیار محتمل است. خواهشمندیم با حداکثر صرفه جویی ممکن در مصرف برق به ویژه در ساعات ۱۲ الی ۱۸ و خودداری از استفاده همزمان از وسایل برقی پرمصرف، ما را در جلوگیری از قطعی برق و یا کاهش زمان خاموشی‌ها یاری کنید. لینک مربوط به جدول نوبت بندی خاموشی‌های احتمالی در این اطلاعیه قرار داده شده است.

از سوی دیگر مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز از مردم به دلیل خاموشی‌های اخیر عذرخواهی کرده و گفته است، به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی به‌کار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار به‌کار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کند. در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها برای حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.

وی در عین حال تاثیر راهکار‌های مدیریت مصرف را در جلوگیری از بروز خاموشی بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در صورتی که مشترکان از سایه‌بان برای کولر‌های آبی استفاده و از دور کند این نوع کولر‌ها بهره بگیرند، شاهد کاهش ۲ هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود. اگر دمای کولر‌های گازی در کشور به جای ۱۸ روی ۲۵ درجه تنظیم شود، شاهد کاهش پنج‌هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

تمام این گفته‌ها درست است، اما آیا مسئولان راهی برای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی اندیشیده اند که در صورت خاموشی برق‌ها شاهد افزایش تصادفات و گره‌های ترافیکی نباشیم. پلیس به تعداد معابر و خیابان‌ها و حتی میادین اصلی شهرها، نیرو ندارد تا بتواند نظم ترافیکی را اجرا کند.

همان طور که سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور پیش از این گفته است پلیس از قطع برق مناطق شهر و برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بی خبر است. تاکنون کسی درباره زمان قطعی برق به ما اطلاعی نداده است و زمانی ما از قطعی برق چراغ راهنما و رانندگی چهارراه‌ها مطلع می‌شویم که ترافیک سنگین ایجاد شده باشد.

وی از رانندگان خواسته در صورت قطع برق چراغ راهنما بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی عمل کنند هر چند برخی از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تهران به برق اضطراری مجهز هستند.

سئوال این است که چه تعداد از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به برق اضطراری مجهز است؟ چند درصد از مردم در این شرایط قائل به رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی هستند. گرمای شدید و کرونا و حالا قطعی برق از یک سو مردم را کلافه کرده است و حالا دیگر تحمل ترافیک‌های سنگین را ندارند.

گلایه پلیس برای خاموشی‌ها

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران از این وضعیت گلایه کرده است، وی از قطعی نامنظم برق در تهران گلایه دارد و می‌گوید: قطعی برق در تهران باعث نابسامانی در تقاطع ها، اخلال در نظم شهری و وضعیت ترافیکی نامناسب شده است. قطعی برق و کم شدن دید رانندگان باعث شده آمار تصادفات خسارتی و جرحی در سطح شهر تهران بالا برود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفته است با توجه به قطعی برق در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها علاوه بر سردرگمی رانندگان در عبور از محل، تعداد تصادفات در این مقاطع نیز به همین واسطه افزایش یافته است و امکان بروز تصادفات شدید و خسارت به خودرو‌ها تا حد زیادی افزایش یافته و وجود دارد. قطعی برق در تهران باعث نابسامانی در تقاطع ها، اخلال در نظم شهری و وضعیت ترافیکی نامناسب شده است که عوامل پلیس راهور در محل‌های قطعی برق تقاطع‌ها حضور دارند. این افزایش نامنظم قطعی برق به جد باعث نگرانی پلیس راهور تهران بزرگ شده است که از مسئولان خواهشندیم که از قبل قطعی برق در محل و منطقه، به پلیس راهور خبر و اطلاع دهند تا تدابیر لازم در رابطه با تأمین نیرو در تقاطع و ایجاد نظم ترافیکی در محل به واسطه قطعی چراغ‌ها اندیشیده شود.

قطعی برق برای پلیس مشکل ایجاد کرده است

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این زمینه گفته است ما با تمام قدرت در کنار دوستان مان در مجموعه وزارت نیرو و شرکت‌های برق هستیم که بتوانیم این مقاطع گرما را پشت سر بگذاریم و بنا بر گفته رئیس جمهور تا پایان شهریور هیچ رمز ارزی نباید استفاده شود و اگر پلیس مطلع شود برخورد می‌کند، اما بی‌شک قطعی‌های برق مشکلاتی را برای پلیس فراهم کرده به گونه‌ای که ما در پاسی از روز بخاطر اینکه بحث ترافیک مشکل ایجاد نشود از عوامل و نیرو‌های انتظامی استفاده می‌کنیم.

به گفته وی برای چراغ قرمز‌ها هم فکری نشده است. با قطعی برق و مشکلات فراوان برای پلیس ایجاد شده و میزان فعالیت پلیس نیز افزایش یافته است.

وی از مردم خواسته اگر اطلاعی از استخراج رمز ارز دارند حتما با پلیس ۱۱۰ در تماس باشند و مطالب را به ما ارائه دهند و خود مراکز کنترل برق این مراکز دیسپاچینگ شان می‌توانند خودشان متوجه شوند.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص معضل قطع برق، خاموشی چراغ‌های راهنمایی و تأثیری که این موضوع بر ترافیک و امنیت شهر می‌گذارد اظهار داشت: خاموشی‌های به وجود آمده زحمت پلیس را در بحث انضباط ترافیکی و مسائل انتظامی و موضوعات مختلفی از این قبیل بیشتر کرده است.

وی از به‌کارگیری ماموران یگان امداد و مأموران انتظامی برای کمک به پلیس راهور و استقرار در تقاطع‌های مهم خبر داد و گفت: با توجه به خاموشی چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های مهم و پر ترافیک که بر روی ترافیک سطح شهر تاثیر می‌گذارند ماموران سایر رده‌ها به کمک پلیس راهور آمده و در این تقاطع‌ها مستقر شده‌اند.

رئیس پلیس پایتخت با بیان این مطلب که تلاش و فعالیت ماموران پلیس چه در شب و چه در روز بیش از پیش افزایش یافته است در خصوص جداسازی برق چراغ‌های راهنمایی از شبکه برق محلات گفت: با دوستان در شهرداری در این مورد صحبت کردیم که برای برق چراغ راهنمایی فکری کنندکه یا به صورت برق اضطراری یا به صورت برق خورشیدی مشکل را حل کنند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: خاموشی برق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی