تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

رئیس جمهور منتخب، اجازه تغییر وضعیت تعاملی به تقابلی را ندهد

یک کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه امروز صنعت هسته‌ای کشور با تلاش نخبگان علمی کشور به پیشرفت مناسب و غیرقابل بازگشتی دست یافته است، گفت: در حال حاضر تلاش رئیس جمهور منتخب پیرامون مسئله هسته‌ای ایران بیش از هر چیز باید جلوگیری از تداوم بحران باشد.

کد خبر: ۹۸۱۲۰
۰۹:۱۲ - ۰۸ تير ۱۴۰۰

رئیس جمهور منتخب، اجازه تغییر وضعیت تعاملی به تقابلی را ندهد

دیدارنیوز - رضا ذبیحی، در خصوص نحوه ی مناسب مدیریت مسئله هسته ای در دولت آینده گفت: امروز در صنعت هسته ای به قدری به پیشرفت رسیده ایم که همگان به بومی شدن این صنعت در کشور اذعان دارند و لذا در حال حاضر آنچه مهم است برخورداری از مزایای این صنعت است، بدون اینکه کشور دچار بحران در روابط خارجی شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رئیس جمهور منتخب نباید اجازه تغییر وضعیت تعاملی به تقابلی را بدهد، افزود: امروز مهمترین آرزوی مقامات اسرائیلی این است که برجام به نتیجه نرسد و دولت جدید اسرائیل در همین راستا تلاش های تازه ای را به منظور متقاعد کردن آمریکا برای نپیوستن به برجام آغاز کرده است.

ذبیحی ادامه داد: بنابراین دوراندیشی و خردورزی حکم می کند بگونه‌ای اقدام گردد که اهداف و نیات اسرائیلی ها در این زمینه خنثی شود.
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: تلاش به منظور مخدوش جلوه دادن دولت جدید ایران از سوی اسرائیل، بیش از همه با نیت به شکست کشاندن مذاکرات برجام است و لذا لازم است دولت سیزدهم پیام‌هایی به دنیا مخابره کند که اسرائیل را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه مسائل داخلی کشور به موضوع تحریم ها گره زده نشود، تصمیم عاقلانه و درستی است، اما تداوم تحریم ها مسیر توسعه را با مشکلات جدی مواجه می کند. در نتیجه دولت جدید باید با صبر و حوصله تمام بهانه ها برای تداوم تحریم ها را خنثی کند.

ذبیحی ادامه داد: زیاده خواهی های برخی کشورهای غربی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و نیز تلاش آنها برای برجا گذاشتن بخشی از تحریم ها بر کسی پوشیده نیست، ولی باز هم، حفظ وضعیت تعاملی بهترین وضعیتی است که می تواند منافع ملی ایران را به صورت حداکثری تامین کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: طبق اخبار منتشر شده، آمریکا تاکنون لغو بیش از هزار تحریم مشتمل بر تحریم های اصلی در بخش نفت و پتروشیمی و نیز تحریم های بانکی و مالی و همچنین لغو تحریم های مرتبط با بیمه و کشتیرانی را پذیرفته است و لذا همین روند تعاملی باید حفظ شود تا در نهایت نتیجه حداکثری ممکن برای تامین منافع ملی بدست آید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حفظ وضعیت تعاملی با کشورهای طرف مذاکره در برجام باعث می شود که بهانه جویان خلع سلاح شوند و با دیدن تداوم حسن نیت از جانب ایران، به حل مساله، توام با گفتگو و به دور از تهدید، تعهد بیشتری داشته باشند.

ذبیحی افزود: البته با توجه به پیشرفت های گزارش شده از مذاکرات وین، همچنان انتظار می رود که این مذاکرات تا بیش از 12 مرداد و استقرار دولت به نتایج مطلوبی برسد و مشکلات مربوط به تحریم ها مرتفع گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: با این وجود، در صورت دست نیافتن به نتیجه مطلوب تا زمان مذکور، تداوم وضعیت تعاملی ضروری است تا در نهایت منجر به شکستن مقاومت طرف مقابل در موضعِ حفظ تحریم ها شود.  

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: جهت‌گیری سیاست خارجی به صورت تقابلی باعث به انزوا راندن کشور در محیط بین الملل می شود و لذا طبیعی است که دولت جدید نیز در این مسیر گام برنخواهد داشت و با حفظ وضعیت تعاملی نتایج مطلوب را برای کشور رقم خواهد زد.


منبع: ایسنا
برچسب ها: رئیسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی