تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

وساطت بین دمشق و واشنگتن، موضوع اصلی دیدار آتی پادشاه اردن با بایدن

منابع نزدیک به دیوان پادشاهی اردن اعلام کردند که موضوع اصلی سفر عبدالله دوم، پادشاه این کشور به واشنگتن در ماه ژوئیه برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش، میانجیگری بین واشنگتن و دمشق و استفاده از این مساله برای به دست آوردن جایگاه از دست رفته امان است.

کد خبر: ۹۷۲۶۱
۰۹:۳۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

وساطت بین دمشق و واشنگتن، موضوع اصلی دیدار آتی پادشاه اردن با بایدن

دیدارنیوز - به نقل از میدل ایست نیوز، منابع نزدیک به دربار اردن تأکید می‌کنند اهمیت این سفر جدا از حالت نمادین آن، در پرونده‌های مهمی است که پادشاه اردن قرار است در واشنگتن بررسی کند و یکی از آنها وساطت اردن میان واشنگتن و دمشق است.

نگاه اردنی‌ها به واشنگتن و دیدار ملک عبدالله دوم با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوخته شده تا بدین طریق اردن جایگاه منطقه‌ای خود را که در حکومت جمهوری‌خواهان از دست رفته بود بازیابد.

قرار است عبدالله دوم اوایل ماه ژوئیه به‌عنوان اولین رهبر کشور عربی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن سفر کند.

اردن می‌کوشد که این دیدار موجب بازیابی روابط گرم دو کشور پس از سردی آن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شود.

در سال‌های گذشته عوامل گوناگونی ازجمله درگیری اردن به مشکلات داخلی و نیز متغیرهای منطقه‌ به‌خصوص برقراری روابط میان کشورهای عربی با اسرائیل که نقش سنتی اردن در مقام واسطه میان کشورهای عربی و اسرائیل را بی اثر کرد، باعث شد اردن جایگاه و اثرگذاری خود در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از دست بدهد.

برخورد سرد دولت ترامپ با اردن نیز موجب انزوای اردن در سطح بین‌المللی شد و اکنون با قدرت گرفتن دموکرات‌ها بار دیگر اردن امیدوار به تغییر معادلات منطقه به نفع خویش است.

در این راستا اردن می‌کوشد که با مطرح کردن خود به عنوان واسطه در پرونده‌های مهم منطقه ازجمله پرونده سوریه بار دیگر جایگاه دیپلماتیک خود را بازیابد. به خصوص که پرونده فلسطین را از دست خود خارج شده می‌بیند.
این منابع تأکید می‌کنند که آنچه باعث می‌شود اردن در پی وساطت در پرونده سوریه برآید آسیب مستقیمی است که اردن از ادامه بحران سوریه به‌خصوص در عرصه اقتصادی می‌بیند.

ادعا شده که پادشاه اردن در این سفر حامل پیامی ازجانب سوریه به دولت آمریکا درباره قانون قیصر(سزار) است و این قانون از مسائل مهمی است که ملک عبدالله قرار است درباره آنها با  رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنند.

روزنامه اردنی «الانباط»، در گزارشی ضمن تایید این خبر نوشت که اردن پیشنهاد جامعی در این باره تنظیم کرده که شامل بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و افزایش نقش روسیه در اردن و فعالیت اردن برای رفع موانع عادی سازی روابط با سوریه در سطح عربی و نیز با آمریکا می‌شود.

منابع نزدیک به حکومت اردن تأکید کرده‌اند که ملک عبدالله می‌کوشد که وتوی آمریکا در قبال عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه را برطرف کند و خود می‌داند که چنین کاری آسان نخواهد بود به‌خصوص که برای تحقق آن سوریه هم باید دست به اقداماتی بزند.

پیش از این هم روزنامه رای الیوم نوشت که عبدالله دوم در راستای آمادگی برای انجام سفرش به واشنگتن دیدارهای محرمانه‌ای را با تعدادی از رهبران منطقه از جمله عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی انجام داده است و با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در ارتباط مستقیم است


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی