تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

نه دوز اول واکسن کرونا هست و نه دوز دوم!

قصه پرغصه نبود واکسن کرونا در روز‌هایی که خطر شروع پیک پنجم از رگ گردن به همه نزدیک‌تر است، دغدغه جدی این روز‌های مردم است؛ از سالمندانی که منتظر دوز دوم هستند تا برخی از بیماران خاص.

کد خبر: ۹۶۰۰۱
۰۶:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

مردم همچنان منتظر واکسن؛ نه دوز اولی هست و نه دوز دوم

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: از چند روز پیش خبر نبود دوز دوم واکسن کرونا برای سالمندان نقل هر مجلسی شد هر چند که این خبر هم مانند بسیاری از خبر‌ها در یک رفت و آمد‌های پینگ پنگی میان مردم و مسئولان تکذیب و تائید شد، اما در نهایت متولیان امور بهداشتی کشور مجبور به اعتراف شدند و گفتند این کمبود به زودی جبران خواهد شد.

در چند روز گذشته نقل قول‌هایی مبنی بر ورود واکسن کرونا هم دوز اول و دوم بیان شده است، اما سطح نگرانی و استرس میان سالمندان و کسانی که واجد شرایط دریافت واکسن هستند آنقدر بالاست که این صحبت‌ها و قول دادن‌ها خیلی تاثیر مثبتی روی جامعه نگذاشته است و سطح مطالبه‌گری مردم از متولیان امر همچنان پابرجاست.

از زمان شروع روند واکسیناسیون تقریبا همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت هر چند که اجرای آن دستخوش اتفاق‌های غیرقابل پیش بینی هم بود، اما تقریبا همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا اینکه خبر رسید که دوز دوم واکسن‌هایی که به افراد اولویت دار زده شده تمام شده و از همین جا ماجرا شکل دیگری گرفت.

اعتراض‌ها در این زمینه بیشتر مربوط به فاصله ایجاد شده بین دو دوز واکسن‌ها بود که مسئولان را وادار کرد با دلیل و مدرک به دنبال راضی کردن افکار عمومی باشند و گل آخر را هم علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا زد که روز گذشته گفت: دوز دوم واکسن کرونای اسپوتنیک را توزیع کردیم و دوز دوم واکسن سینوفارم را هم از شنبه (۲۹ خرداد) توزیع می‌کنیم.

او با تاکید روی موضوع فاصله دوز اول و دوم افزود: فاصله بین دریافت ۲ دوز واکسن برای سینوفارم تا ۸ هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد.

مسعود مردانی یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا هم در همین گیر و دار خبر‌های ضد و نقیض از نبود دوز دوم کرونا در مصاحبه‌های مختلف به کمک یار خود یعنی علیرضا رییسی آمد و بیان اینکه مردم نگران تزریق دوز دوم واکسن کرونا نباشند، گفت به‌زودی با تأمین واکسن کرونا، ترتیبی اتخاذ خواهد شد که مردم دوز دوم واکسن کرونا را نیز تزریق کنند.

او بخاطر اینکه ماجرا بیش از این حساسیت زا نشود با اشاره به اینکه در کشور کانادا، ۶ ماه بعد از تزریق دوز اول، دوز دوم را تزریق کردند و در انگلیس نیز سه تا چهار ماه بعد از دوز اول، دوز دوم را تزریق کردند؛ تلاش کرد همه چیز را عادی جلوه دهد و نگرانی‌های مردم را نشات گرفته از شایعات موجود بداند و بس.


بیشتر بخوانید:فعلا واکسن کرونا نیست ؛ شاید وقتی دیگر ...


جایگزینی دوز دوم با واکسن‌های ایرانی

آبان سال گذشته از سبد کوواکس ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن خریداری شد که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند به دلیل بدعهدی به دست ما نرسید و از آن تعداد فقط حدود ۲ میلیون دوز وارد ایران شد. از طرف دیگر برنامه دولت این بود که از کشور‌های دیگر واکسن خریداری کند و حتی تا پای قرارداد هم پیش رفتند، اما در لحظه آخر دادستانی آن کشور صدور واکسن را متوقف کرد و اجازه نداد واکسن‌ها به ایران برسد.

از طرف دیگر قرار بود محموله‌ای از واکسن در ۲ هفته قبل به ایران برسد که بنا به دلایلی میسر نشد. علت این است که میزان تقاضای واکسن با عرضه همخوانی ندارد. متاسفانه بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را ۶ کشور تزریق کرده‌اند. کشوری مثل آمریکا و یکی از کشور‌های اروپایی ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در حال انقضا دارند، اما به کسی نمی‌دهند و متاسفانه سهم کشور‌های فقیر تنها ۲۵ عدد تزریق واکسن است.

وقتی ماجرای وارد نشدن دوز دوم واکسن قوت گرفت شایعاتی مبنی بر استفاده از واکسن‌های دیگر خارجی یا حتی ایرانی به جای واردات دوز دوم سر زبان‌ها افتاد که رئیسی این موضوع را رد کرد و تاکید کرد: اینکه واکسن دیگری را به عنوان دوز دوم تزریق کنیم فعلا در دستور کار نیست و اگر در آینده ثابت شد که می‌شود این کار را انجام داد، ممکن است این کار را انجام دهیم.

او ماجرای واکسن‌های ایرانی را در صحبت‌هایش رها نکرد و گفت: تقریبا ۷۰ درصد مردم تا آخر سال واکسینه می‌شوند، اما با واکسن‌های تولید داخلی البته به شرط صدور مجوز؛ هر چند که تا آخر خرداد یک میلیون دوز آماده داریم و در تیر ماه هم به عدد سه میلیون می‌رسیم و این روند صعودی همچنان ادامه داره تا جاییکه در مرداد روی عدد ۷ و شهریور هم روی عدد ۱۰ میلیون می‌ایستیم.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه ۵ واکسن ساز داخلی به سرعت کار خود را پیش می‌برند، گفت: از سال آینده به خرید واکسن خارجی در زمینه کرونا نیازی نداریم. زیرساخت‌ها بسیار خوب فراهم شده و با ظرفیتی که الان داریم می‌توانیم روزانه تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن تولید کنیم و طی هفته‌های آتی وضعیت واکسیناسیون مطلوب خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی