تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

مناظره سوم؛ بازی مرگ و زندگی برای همتی

تا ساعاتی دیگر آخرین دور مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد، مناظره‌ای که مهم‌تر از دو مناظره قبلی است و می‌تواند تا حدودی معادلات بین کاندیداها را در اذهان مردد جمع‌بندی کند.

کد خبر: ۹۵۵۸۵
۱۵:۱۹ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

همتی رئیسی انتخابات 1400 مناظره سوم میرحسین موسوی نظرسنجی ایسپا

دیدارنیوز ـ حامد سیاسی‌راد: انتخابات‌های پیشین نشان داده است که مهم‌ترین مناظره از بین مناظره‌های سه‌گانه، مناظره آخر است، جایی که ممکن است ورق انتخابات به نفع یکی از قطب‌های اصلی انتخابات بچرخد.

به نظر می‌رسد همانطور که عبدالناصر همتی هم در دو مناظره قبلی به کرات اشاره کرد، کاندیدای اصلی جریان اصولگرایی و اکثر بلوک‌های درون قدرت، سید ابراهیم رئیسی است، کسی که محکم‌ترین پایگاه رأی را در میان کاندیدا‌ها دارد.

در طرف مقابل، از بین عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده که هر دو به جریان اصلاح‌طلب نزدیک هستند، همتی شرایط بهتری داشته و اگر چه تشکیلات اصلاح‌طلب تا به این لحظه به شکل رسمی از او حمایت نکرده‌اند، ولی بخشی از نیرو‌های تشکیلاتی اصلاح‌طلب که قصد مشارکت در انتخابات را دارند به سوی او رفته‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد محسن مهرعلیزاده در دو مناظره قبلی بهتر از همتی ظاهر شد.

در مناظره اول، عبدالناصر همتی فراتر از انتظار‌ها بود و مهرعلیزاده نیز این‌گونه عمل کرد. همین حضور قوی باعث شد تا در فاصله چند روز بین مناظره اول و دوم، بسیاری از اصلاح‌طلبانی که نسبت به شرکت کردن یا مشارکت نکردن در انتخابات مردد بودند، کمی امیدوار شوند و صحبت‌های محفلی و رصد فضای مجازی و بررسی رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌داد که وضعیت برای همتی در حال بهبود است.

مناظره دوم، اما از درخشش و فروغ هر دو کاندیدای اصلاح‌طلب، به خصوص عبدالناصر همتی کاست و وضعیت اردوگاه مرددین اصلاح‌طلب دوباره تغییر کرد و ترازوی عدم مشارکت مجدداً سنگین شد.

از این رو، مناظره سوم می‌تواند تا حدودی برروند رشد یا کاهش آرای عبدالناصر همتی تأثیرگذار باشد اگرچه، این مناظره حالا تحت تأثیر دو خبر برگزار می‌شود و این کار را برای عبدالناصر همتی سخت کرده است.

رئیسی در نظرسنجی‌ها انتخابات را برده است

خبر اول، اعلام نتایج دور جدید نظرسنجی معتبر ایسپا است، نظرسنجی‌ای که پس از پایان مناظره دوم انجام شده و نتایج آن مربوط به حال و هوای فضای فعلی سیاسی کشور است و بر اساس آن تنها ۴۱ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد.

بر اساس این نظرسنجی، کار انتخابات در همین مرحله تمام است و نه همتی و نه هیچ کاندیدای دیگری شانسی برای تقابل جدی با سید ابراهیم رئیسی ندارد و حتی انتخابات به دور دوم نیز کشیده نمی‌شود، مگر اینکه همتی بتواند در این مناظره معادلات را به شکل محیرالعقولی تغییر دهد و سبد رأیش نه رشد، که جهش داشته باشد.

نتایج ایسپا نشان می‌دهد سید ابراهیم رئیسی با بیش از ۶۵ درصد آرا اول است و بقیه کاندیدا‌ها زیر ده درصد رأی دارند. این در حالی است که پس از ابراهیم رئیسی، محسن رضایی و سعید جلیلی قرار دارند و عبدالناصر همتی در جایگاه چهارم است.

البته این در حالی است که بیش از ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان که اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند، هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند و قیاس این نظرسنجی با نظرسنجی دور پیش نشان می‌دهد به میزانی که رأی دهندگان سرگردان بیشتری تصمیم قطعی بگیرند که به چه کسی رأی بدهند، از میزان آرای ابراهیم رئیسی کم می‌شود.

نکته امیدبخش برای همتی این است که نزدیک به نیمی از کسانی که مرکز افکارسنجی ایسپا به آن‌ها رجوع کرده است حاضر به پاسخ نشده‌اند و این نتایج نتیجه بررسی نظرات نیمی از کسانی است که به آن‌ها رجوع شده است.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس در رابطه با نظرسنجی‌های موجود در فضای انتخاباتی فعلی در رابطه با پدیده «رأی شرمگین» نوشت و عنوان کرد: «آدم‌های زیادی در اطرافم در حال تغییر نظرشان در خصوص رأی دادن هستند. گویی زیر احساس فضای سنگین ضد رأی، شرم دارند که بگویند رأی می‌دهند. دیگرانی هم همین خبر را می‌دهند. این فضا می‌تواند در نهایت نظرسنجی‌ها و نامزد‌ها را شگفت‌زده کند. این بار رأی شرمگین.»

رأی شرمگین به پدیده‌ای اشاره دارد که پیش‌تر در کشور‌های توسعه‌یافته نیز نمونه آن را دیده‌ایم. ما در انتخابات سال گذشته آمریکا با چنین پدیده‌ای از سوی حامیان ترامپ مواجه بودیم. بسیاری از آن‌ها خجالت می‌کشیدند در نظرسنجی‌ها به ترامپ رأی دهند، ولی در نهایت رأیشان را به نام ترامپ در صندوق انداختند. این نظریه البته کمی بعد از انتخابات ۲۰۲۰ رد شد چرا که بسیاری از محقیقان عنوان کردند، دلیل تفاوت نتایج نظرسنجی‌ها با نتایج نهایی انتخابات نه شرمگینی حامیان ترامپ بلکه عدم اعتقاد قشر حامی ترامپ به مشارکت‌های عمومی مثل شرکت در نظرسنجی بوده است. در واقع به شکل تاریخی این دموکرات‌ها هستند که به شرکت در نظرسنجی‌ها گرایش دارند.

در انگلیس و در رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا، معروف به برگزیت، اما به روشنی شاهد پدیده آرای شرمگین بودیم. نظرسنجی‌ها تا پیش از برگزاری رفراندوم نشان دهنده خواست عمومی جامعه به باقی ماندن انگلیس در سازوکار اتحادیه اروپا داشت، اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد و براکزیت رأی آورد.

اگرچه این که آرای شرمگین بتوانند ورق را به نفع همتی برگردانند چندان معقول به نظر نمی‌رسد، اما همتی تنها چیزی حدود بیست دقیقه در مناظره سوم وقت دارد تا بخشی از مرددین را به صف رأی‌دهنده‌های شرمگین بیاورد و احساس شرم بخشی از رأی‌دهندگان شرمگین را نیز از بین ببرد، اگرچه خبر دیگری کار را برای او بسیار سخت کرده است.

مناظره سوم؛ بازی مرگ و زندگی برای همتی

پیامی که معادلات را تغییر داد

خبر دومی که مناظره امروز را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار نظری است در رابطه با انتخابات. طی روز‌های اخیر، گروه‌ها، تشکل‌ها و افراد مختلفی از جبهه اصلاح‌طلبی در رابطه با انتخابات موضع گرفته‌اند و عموماً بر عدم مشارکت در انتخابات تأکید کرده‌اند. در این میان دو اظهار نظر بسیار تعجب برانگیز بود. اولین موضع مربوط می‌شود به مهندس محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران. او در توییتی نوشت: «عدم مشارکت در مناسک انتخابات ۱۴۰۰، هم نه به عملکرد شورای نگهبان در راستای نقض آشکار اصول قانون اساسی است و هم اعتراض مسالمت‌آمیز مدنی و فراگیر ملی در جهت پیگیری مطالب مشترک تاریخی و قانونی ملت ایران یعنی «آزادی و حاکمیت ملی» است.» این موضع دبیرکل نهضت آزادی در حالی است که طی سال‌های اخیر این تشکیلات سیاسی همواره به ملایم‌ترین تصمیمات سیاسی در درون جریان اصلاحات تمایل داشته است. موضع‌گیری دوم نیز مربوط به لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی ملی مذهبی است، کسی که اگرچه در زمان مبارزات پیش از انقلاب از رادیکال‌ترین چهره‌های چریک‌ها بوده است، ولی بعد از انقلاب مشارکت در انتخابات را به عنوان مشی اصلی خود انتخاب کرده بود و حالا برای اولین بار از عدم شرکت در انتخابات گفته است.

موضع‌گیری اثرگذار دیگر، اما مربوط به یکی از ویژه‌ترین چهره‌های سیاسی ایران می‌شود، میرحسین موسوی که امروز  طی پیامی کوتاه موضع خود نسبت به انتخابات پیش رو را مشخص کرد. موضعی که از آن عدم شرکت در انتخابات پیش رو برداشت می‌شود. 

پیام میرحسین موسوی می‌تواند تأثیر بسزایی بر روی رأی آرای مردد بگذارد چرا که به نظر برخی از تحلیلگران بخش بزرگی از مرددین را حامیان میرحسین موسوی تشکیل می‌دهند. انتشار این پیام در آستانه مناظره سوم کار را برای دو کاندیدای اصلاح‌طلب به خصوص عبدالناصر همتی نیز سخت کرد و حالا او چند ساعت سرنوشت‌ساز را سپری می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
5
14
عملکرد رییسی از بقیه بهتر بوده است به شایعه ها در مورد رییسی نباید توجه کرد سال 76 ریسی مقصر نبوده اگر خطایی صورت گرفته مربوط به ریاست اصلاح طلبان بوده نه رییسی عادلانه در این مورد تحقیق کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
2
3
بس است دزدی کردیدی بنزین بنابوده 5000تومن بشه
حسن ساکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
1
7
سلام یکی از بزرگترین نواقص قانون انتخابات ایران عدم ادامه نظارت شورای نگهبان بر روی عملکرد و گفتار کاندیداها در دوران تبلیغات است مانند انچه که اقای همتی در مناظره سوم گفت انتخاباتی که نتیجه اش از پیش معلوم است. که به نظر من باید شورای نگهبان رفتار و و گفتار اقای همتی وسایر کاندیداها را رصد کند
حسن ساکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
2
3
سلام یکی از بزرگترین نواقص قانون انتخابات ایران عدم ادامه نظارت شورای نگهبان بر روی عملکرد و گفتار کاندیداها در دوران تبلیغات است مانند انچه که اقای همتی در مناظره سوم گفت انتخاباتی که نتیجه اش از پیش معلوم است. که به نظر من باید شورای نگهبان رفتار و و گفتار اقای همتی وسایر کاندیداها را رصد کند
صدیق نیا دلگان بلوچستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
1
1
مناطق شیعه نشین بلوچستان مثل دلگان بزمان ایرانشهر و سیستان همچون ادوار گذشته طرفدار رئیسی هستند.اینجا اصلا صحبتی از همتی و دارو دسته اش نیست. در ضمن مولوی عبدالحمید ساعاتی قبل با رئیسی به توافق رسیده اند و قول امتیازاتی برای اهل سنت از ستاد ایشان گرفته اند. و طرفداری خودش و اهل سنت ایران را از سید ابراهیم رئیسی اعلام کردند.همانطور که می دانید مانند ادوار گذشته رئیس جمهور با آرای اهل سنت مشخص می شود که هر حرفی مولوی عبدالحمید بزند همان می شود و روی حرف مولوی حرفی زده نمی شود. ولی متاسفانه در ادوار گذشته دولت اصلاحات به قول های که به مولوی عبدالحمید داده بود عمل نکردند به همین علت برای یکبار هم شده اهل سنت طرفدار اصولگرایان شده اند تا با شکست اصلاح طلبان کار دستشان بیاید که نتایج تعیین کننده انتخابات با مولوی عبدالحمید و اهل سنت ایران است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
2
فقط سید ابراهیم رییسی
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی