تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

دوز دوم واکسن کرونا؛ بودن یا نبودن مسئله این است...

نبود دوز دوم واکسن کرونا برای سالمندان بالای ۷۰ سال مهمترین بحث این روز‌های مردم در مکالمه‌های رو در رو و فضای مجازی است؛ در گزارش پیش رو از شایعه تا واقعیت این ماجرا را بررسی کردیم.

کد خبر: ۹۴۸۴۹
۰۸:۴۷ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

بود و نبود دوز دوم واکسن سالمندان؛ از شایعه تا واقعیت چقدر فاصله دارد؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: روز گذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، از مردم خواست نسبت به شایعات پیرامون واکسیناسیون بی اعتنا باشند و اخبار رسمی را از طریق وزارت بهداشت دنبال کنند، اما تحقیقات میدانی خبرنگار دیدار در تماس با مراکز بهداشت با استان‌های آذربایجان غربی، مازندران، فارس، اصفهان و خراسان رضوی مبنی بر این بود که فعلا مراکز بهداشتی واکسن برای فاز دوم ندارند و متقاضیان باید منتظر خبر از سوی مراکز بهداشتی باشند.

ناگفته نماند که توکلی روی اهمیت تسریع در واکسیناسیون افراد سالمند هم تاکید کرد و گفت: هر چه زودتر بتوانیم گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم، از میزان مرگ و میر بیماران کرونایی کاسته خواهد شد.

با اینکه خود متولیان مقابله با کرونا به خطرناک بودن کووید ۱۹ و آسیب‌های جبران ناپذیر آن آگاه هستند، اما اینکه چرا شرایط واکسیناسیون سالمندان در زمانی که احتمال شروع پیک پنجم هم وجود دارد به درستی انجام نشده است را تنها مسوولان باید پاسخگو باشند و بس ...،

اما نگرانی عمده مردم این است که اگر فاصله دوز دوم واکسن زیاد شود آیا خطری متوجه آن‌ها نخواهد بود و اینکه آیا می‌توان از دو نوع واکسن برای تکمیل واکسیناسیون استفاده کرد که حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در این باره می‌گوید: فاصله زیاد میان تزریق دوز اول و دوم، اثر بخشی دوز اول را از بین می‌برد، اما مهم نیست که دوز اول و دوم واکسن کزونا از یک شرکت باشند، اما باید از یک پلتفرم باشند.

خیلی زمان زیادی از صحبت‌های نادر توکلی نگذشته بود که امیر علی فردونی فر، رییس مرکز بهداشت شرق تهران گفت: ورود محموله‌ها با تاخیر مواجه شده است و واکسن سینوفارم دیگر موجود نیست؛ به همین دلیل تزریق دوم آن فعلا انجام نمی‌شود. البته تاخیر چند روزه در تزریق دوم، تاثیری در ایمنی زایی ایجاد نمی‌کند.

علی وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت هم در توئیتی ضمن تاکید موضوع نبود واکسن دوز دوم نوشت: حالا که تولیدکنندگان واکسن خارجی در تحوبل واکسن خریداری شده بدقولی می‌کنند و هشتاد درصد واکسن در چند کشور مصرف شده است به این فکر کنیم اگر واکسن نمی‌ساختیم چه آینده سیاسی و اجتماعی در انتظار ایران بود؟ هر چند که این توییت با واکنش‌های تندی از سوی مخاطبان مواجه شد، اما رسما مهر تائیدی بر نبود واکسن در مراکز بهداشتی بود.


بیشتر بخوانید:واکسن کرونا و ماجرای دوز اول، دوز دوم!


عذرخواهی یک مسئول وزارت بهداشت

مشکل در تاخیر ورود محموله‌های واکسن که پیش از این قرار بود وارد کشور شوند از یک سو و بدعهدی شرکت‌ها و کشور‌های سازنده از سوی دیگر کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت را برآن داشت تا ضمن عذرخواهی از مردم و افرادی که در تزریق دوز دوم واکسن دچار مشکل شده‌اند اعلام کند که در روز‌های اخیر به دلیل تاخیر در ورود واکسن توسط شرکت‌ها و کشور‌هایی که قرار بوده واکسن به ما تحویل دهند، ممکن است برنامه تزریق واکسن مطابق زمان بندی پیش نرود.

او قول داد که به محض ورود محموله‌های جدید واکسن، تزریق دوز دوم واکسن برای افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند با یک فاصله زمانی مناسب انجام خواهد شد و افراد هیچ دغدغه و نگرانی از نظر ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن نداشته باشند.

نگرانی‌های مردم همچنان ادامه دارد...

در ابتدای گزارش به این موضوع به نقل از مسوولان اشاره کردیم که نبود واکسن دوز دوم شایعه‌ای بیش نیست و حرفهایی که زده می‌شود فقط در راستای تشویش اذهان عمومی است؛ باز هم این موضوع انگیزه‌ای شد تا صحت سقم این ماجرا را از زبان خود مردم جویا شویم.

هومن یکی از مخاطبان دیدار در پاسخ به اینکه آیا اعضای خانواده شما واکسن کرونا را دریافت کرده اند یا خیر می‌گوید: پدر و مادرم حدود یک ماه پیش دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند، اما چند روز پیش برایشان پیام آمد که فعلا دوزن دوم واکسن وجود ندارد و به مراکز مراجعه نکنید.

او محل زندگی شان را شهر بابل اعلام می‌کند و می‌افزاید: همه کسانی که می‌شناختم این پیام را دریافت کرده اند و وقتی هم از مرکز مورد نظر زمان دقیق واردات واکسن را جویا شدیم گفتند که اطلاعی ندارند، اما به محض اینکه واکسن‌ها به مرکز تحویل داده شود مردم را در جریان قرار می‌دهند.

فریبا حسنی هم که پدرش در شهر پیرانشهر آذربایجان غربی زندگی می‌کند، در پاسخ به سوال دیدار می‌گوید: پدر من هم هنوز دوز دوم خود را دریافت نکرده است و مرکز بهداشت هم جواب شفاف و درستی به ما نداده اند و نمی‌دانیم اگر در این فاصله پدرمان کرونا بگیرد باید چه کنیم.

او تاکید می‌کند: این نگرانی و دغدغه موجی از نگرانی را در میان خانواده‌های ایرانی ایجاد کرده است و مسوولان باید در این زمینه پاسخگو باشند و بگویند علت این همه تاخیر در واردات واکسن چیست؟

او با ناراحتی از وضعیت پدرش می‌افزاید: وقتی پدرم فاز اول را دریافت کرد بخش عمده‌ای از نگرانی من درباره او تمام شده بود، اما حالا از استرس نمی‌دانم چه کنم و سعی می‌کنم به پدرم بگویم که جای نگرانی نیست و به زودی واکسن وارد می‌شود.


بیشتر بخوانید:آیا واکسن چینی سینوفارم برای سالمندان مناسب است؟


روند واکسیناسیون از چه زمانی شروع شد؟

بیایید با هم روند واکسیناسیون کرونا از ابتدا تا به امروز را با هم مرور کنیم؛ واکسیناسیون با اولویت کادر بهداشت و درمان، از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در کشور آغاز شد. همچنین هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نیز روز آغاز فاز دوم واکسیناسیون با اولویت افراد ۸۰ سال به بالا بود بعد هم رده‌های سنی پایین‌تر و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج انجام شد.

از طرف دیگر طبق اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، فرآیند واکسیناسیون نیز به این صورت بود که متولدین ۱۳۳۰ به قبل (گروه سنی ۷۰ سال به بالا) جهت دریافت نوبت واکسن کرونا باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کرده و سپس به همه افراد به ترتیب سنی به صورت هوشمند نوبت‌دهی و محل و زمان دقیق واکسیناسیون طریق پیامک اعلام شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در فاز دوم واکسیناسیون علیه پاندمی قرن، افراد سالمند گروه هدف ۷.۲ میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای داریم. بر این اساس پیش‌بینی می‌شد واکسیناسیون فاز دوم تا تیرماه طول بکشد. در حالی که روشن نیست که با تاخیر در ورود محموله‌های واکسن این روند تا کی به طول خواهد انجامید و سرانجام کی از دست این هیولای نادیدنی خلاص خواهیم شد....

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی