تیتر امروز

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.

پیک پنجم کرونا از راه نمی‌رسد اگر....

چند روزی است که خبرهای خوش زیاد است و مسئولان می‌گویند سیر بستری شدن کرونایی‌ها در اکثر شهر‌ها نزولی شده، اما بحث درباره نگرانی ورود به پیک پنجم بعد از تعطیلات پیش رو همچنان داغ است.

کد خبر: ۹۴۲۷۸
۰۶:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

سیر بستری ها نزولی شد؛کرونا وارد پیک پنجم نمی شود اگر ...

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: فراز و نشیب‌های کرونا در یک سال و نیم گذشته سبب شده که بیش از ۸۰ هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست بدهند. شیوع پیک‌های مختلف کرونا در زمان‌هایی که بیشتر مردم به سفر رفتند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند به چهار مورد رسیده است و این روز‌ها ظن ورود پیک پنجم را هم بالا برده است.

سیر نزولی مبتلایان و بستری‌ها در کنار واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص این امید را در دل همه زنده کرد است که شاید کم کم کرونا از ایران و جهان رخت بندد و همه چیز به دوران قبل از کرونا برگردد، اما این برگشت لازم و ملزومی دارد که باید همه به آن توجه کنند و بی توجهی به آن یعنی فرصت چند باره به کرونا برای رشد کردن.

متخصصان در مورد پیک‌های کرونا چه می‌گویند؟

پزشکان و متخصصان زیادی در طول حدود دو سال گذشته از منظر‌های مختلف ابعاد ویروس کرونا را بررسی کرده‌اند و بعضا هم بسیاری از این نظرات کارآمد و درست بوده است، به عنوان مثال مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو اصلی ستاد مقابله با کرونا از همان روز‌های اول تنها راه مبارزه با کرونا را زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی عنوان کرد و گفت: اگر مردم همت کنند و به پروتکل‌ها اهمیت بدهند قدرت کرونا کم می‌شود و دیگر فرصت جهش پیدا نمی‌کند و تداوم این شرایط به کم شدن تعداد مبتلایان و بستری‌ها می‌انجامد؛ نکته‌ای که امروز همه به آن رسیده‌اند.

اما بشنوید برخی نقطه نظر‌های متخصصان دیگر درباره کرونا که از متخصص قلب و عروق گرفته تا متخصص مغز و اعصاب می‌گویند که کرونا ایرانیان را بیمارتر کرد.

آن‌ها روی این موضوع هم تاکید کردند که تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای درمان به‌موقع به دلیل ترس از ابتلا به کووید ۱۹ منجر به افزایش انواع بیماری‌ها شده است.

مسعود قاسمی، رئیس انجمن قلب و عروق می‌گوید: در دوران کرونا میزان سکته‌های قلبی و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده است.

فرهاد عصارزادگان، متخصص مغز و اعصاب هم معتقد است که کرونا، فرایند لخته‌پذیری در مغز را آسان می‌کند و احتمال سکته مغزی را بالا می‌برد.

اما بشنوید نظر حمیدرضا شاعری، رئیس انجمن ایدز را که تاکید می‌کند: با شیوع کرونا وضعیت سلامت بشر دچار تغییر شده و جامعه بیمار‌تر شده است. روند بیمارتر شدن هم ناشی از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم ویروس بر سلامت انسان است.

علاوه بر نظر‌هایی که متخصصان بیان کردند حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با بیان اینکه سیر نزولی ابتلا به بیماری کرونا در همه استان‌ها، نشان دهنده انتخاب مسیر درست مردم، پزشکان و پرستاران و کادر درمانی در این مبارزه است، تاکید می‌کند: هزاران تخت خالی بیمارستانی و تخت‌های ویژه آی سی یو، از جلوه‌های زیبا در مبارزه با کرونا است و انسجام، مدیریت خوب و کادر پزشکی ماهر، پرکار و دقیق در مبارزه با کرونا، شرایط خوب پیش رو را رقم زد.

البته این را هم بدانید که این سیر نزولی با کمترین بی توجهی و عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند شکننده شود و دوباره همه چیز به زمان‌های اوج گیری کرونا برگردد.


بیشتر بخوانید: قارچ سیاه چیست؟ آیا درمانی دارد؟


واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها دو بازوی اجرایی مهم ...

"رعایت پروتکل‌ها با واکسیناسیون سراسری سد محکم جلوی کرونا است" این جمله را کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: تهیه واکسن راهبردی است و طبیعتاً مسئله مهمی در افکار عمومی و رسانه‌هاست و با وجود تحریم‌ها و تهدید‌ها در زمینه تهیه واکسن، دولت و وزارت بهداشت تمام تلاش خود برای تهیه واکسن انجام داده است، به‌طوری‌که فاز یک واکسیناسیون تمام شده و وارد فاز دوم آن شده‌ایم و امروز در جای درستی قرار داریم.

او با تأکید بر اینکه هدف واکسیناسیون در وهله نخست، کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کروناست افزود: واکسیناسیون در ایران از گروه‌های پرخطر از سنین بالا آغاز شده که مرگ‌ومیر در آن‌ها بیشتر بوده است، اما کماکان باید توجه داشت که کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال نیاز به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی هم‌زمان با واکسیناسیون سراسری دارد.


بیشتر بخوانید: واکسن کرونا و ماجرای دوز اول، دوز دوم


سهل انگاری یعنی ورود به پیک پنجم

پیک چهارم بیماری کرونا تقریباً در همه استان‌ها مسیر نزولی خود را آغاز کرده است. بااین‌حال تا عبور کامل از پیک چهارم بیماری فاصله وجود دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی به‌دقت رعایت شود و هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه به لحاظ ورود واریانت‌های جدید کرونا به کشور می‌تواند خیز مجدد بیماری را در پی داشته باشد. از طرف دیگر طبق قاعده کلی بهترین واکسن، نخستین واکسن در دسترس است و بنابراین هر واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفته، باید وارد شده و واکسیناسیون با سرعت تا زمان دسترسی به واکسن‌های داخلی، انجام شود.

طبق آمار‌های منتشره دولت و وزارت بهداشت تاکنون حدود ۲۴۰ میلیون دوز واکسن را پیش‌بینی، خرید و یا پیش‌خرید کرده و گفته‌اند که طی روز‌ها و هفته‌های آینده به‌تدریج وارد کشور و یا تولید خواهد شد و طبق دستورالعمل‌های مصوب و سند ملی واکسیناسیون در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

باید این امید را همچنان زنده نگه داریم که با ورود این تعداد واکسنی که دولت قول آن را داده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم (با نرفتن به سفر) کرونا به زودی شکست بخورد و بیش از این جان هموطنان به خطر نیفتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی