تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

محمدصادق جوادی‌حصار: شرط حمایت از روحانی از بین رفته است

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت: جریان منتقد دولت حتی به اینکه آقای روحانی دستش را ببرد بالا راضی نیست، آنها می‌خواهند روحانی را به عنوان الگو معرفی کنند که هر که با ما درافتاد، ور افتاد.

کد خبر: ۹۳۶۲
۱۱:۱۳ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - رابطه بین اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی در وضعیت مبهمی قرار دارد. حسن روحانی در حالی برای بار دوم به ریاست‌جمهوری رسید که اصلاح‌طلبان تمام قد از او حمایت کردند و بیشترین اثرگذاری را در رای‌آوری ایفا کردند. بعد از معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم انتقادهای اصلاح‌طلبان به حسن روحانی شروع شد و به مرور شدت گرفت؛ به طوریکه در ماه‌های اخیر شائبه عبور از روحانی در افکار عمومی ایجاد شده است.
 
درباره شکاف میان اصلاح‌طلبان و روحانی محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر سیاسی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» دولت را عامل اصلی دانست. 
 
جوادی‌حصار گفت: علائم و ظواهر زیادی وجود دارد که شکافی بین اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور ایجاد شده اما اینکه چه کسی عامل این اتفاق است باید گفت که سبب این جدایی نمی‌توانند اصلاح‌طلبان باشند؛ اصلاح‌طلبان اساساً امکان نقض عهد با آقای روحانی را نداشتند و کاری نبوده که انجام ندهند.
 
او گفت: حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت مشروط بوده و گفتند به شرطی از آقای روحانی حمایت می‌کنیم که به وعده‌های خود در انتخابات عمل کند و مسیری را که از 92 تا 96 طی کرده بود با قدرت بیشتری ادامه بدهد.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ظاهر قضیه این را نشان می‌دهد که آقای روحانی از انتخابات 96 گردش به سمت جناح غیراصلاح‌طلب برایش جدی‌تر بوده و تمایلات او به سمت هسته سخت حاکمیت بیشتر شده و در حقیقت جانب مردم را رها کرده است. همین عامل باعث شده که اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی برسند که اگر قرار باشد این مسیر ادامه پیدا کند هیچ دلیلی ندارد بیشتر از این از آقای روحانی حمایت و برای ایشان هزینه شود.
 
او افزود: هزینه برای آقای روحانی برای برنامه‌ها، شعارها و منشی بود که اعلام کرده بود. دو راهبرد بسیار جدی آقای روحانی اعلام کرد یکی تنش‌زدایی منطقه‌ای و جهانی بود که تبلور عینی آن برجام و دیگری هم تنش‌زدایی داخلی و رونق اقتصادی و به گردش درآوردن چرخ‌های صنعتی و اقتصادی در کشور بود.
 
این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: در بُعد داخلی جریان منتقد دولت فشارها را زیاد کرد و دولت هم کوتاه آمد و به سمت آنها حرکت کرد. وقتی روحانی به سمت راست گردش کرد، جناح اصولگرا فشار خود را بیشتر کرد تا جایی در دی ماه 96 اتفاقاتی رخ داد و خود رئیس‌جمهور هم گفت همه چیز از 5 دی ماه شروع شد.
 
او ادامه داد: حادثه دی ماه، مناسبات‌ داخلی و بین‌المللی را بهم زد؛ در داخل مسیر را عوض و فشار جریان منتقد دولت را بیشتر کرد و در خارج هم کلیدواژه عبور از روحانی با خروج ترامپ از برجام تکمیل شد. ترامپ احساس کرد آقای روحانی قدرتی ندارد و تضعیف شده است و می‌تواند از او عبور کند.
 
این عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی افزود: به نظر می‌رسد عامل اصلی این ماجرا دو دسته بودند؛ یکی فشارهای منتقد دولت در درون حاکمیت و دیگری، وادادگی آقای روحانی و دولت ایشان در برابر این فشارها و عقب‌نشینی به نحوی که جانب مردم رها شد و مردم احساس کردند هر چقدر بیشتر حمایت می‌کنند، بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.
 
او ادامه داد: جریان منتقد دولت حتی به اینکه آقای روحانی دستش را ببرد بالا راضی نیست، آنها می‌خواهند روحانی را به عنوان الگو معرفی کنند که هر که با ما درافتاد، ور افتاد؛ می‌خواهند نمادی درست کنند که نباید با آنها درکشور مخالفت شود و این مخالفت نتیجه‌ای جز شکست و سرافکندگی نخواهد داشت.
 
جوادی‌حصار در پاسخ به اینکه آیا شکاف میان اصلاح‌طلبان و دولت به نوعی نشان از بی‌مسئولیتی اصلاح‌طلبان نیست، گفت: ما بیاد شرایطی را که از آقای روحانی حمایت کردیم، در نظر بگیریم؛ از آقای روحانی دربرابر چه کسی حمایت شد؟ از چه برنامه‌ای در برابر چه برنامه‌ای حمایت شد؟ ما آنجا اهرم راستی‌آزمایی نداشتیم که بدانیم آقای روحانی بعد از اینکه رای گرفت، به رای مردم پشت می‌کند و یا همراه مردم می‌ماند، در مقابل فشارهای جناح مقابل چقدر ایستادگی می‌کند یا عقب‌نشینی می‌کند.
 
او ادامه داد: در زمان انتخابات سال 96 هر عقل سلیمی می‌گفت بین این دو نفر بهتر است که از آقای روحانی حمایت کنیم؛ این موضوع به این معنی نیست که هر چه آقای روحانی انجام می‌دهد و می‌گوید، درست است و یا اینکه ایشان گزینه مطلوب ما بود.
 
محمد صادق جوادی حصار در پایان گفت: رای دادن به آقای روحانی به معنای حمایت نسبی، شرطی و مقطعی بود؛ به شرطی که ایشان به وعده‌های خود عمل کند؛ وقتی عمل نکند، شرط حمایت از بین رفته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی