تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

راه‌های پاک کردن لکه از روی لباس

برخی لکه‌ها بر روی لباس‌ها ممکن است با یک شست و شوی ساده یا حتی با ماشین لباسشویی پاک نشوند. این لکه‌ها در واقع باعث غیرقابل استفاده شدن لباس‌ها می‌شود. در ادامه راهکاری برای برخی لکه‌ها ارائه می‌شود.

کد خبر: ۹۳۳۲۷
۱۷:۵۸ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

راه‌های پاک کردن لکه از روی لباس

دیدارنیوز ـ سرویس سبک‌زندگی: در جهانی که بشر سعی دارد به دلیل کمبود منابع کره زمین به سمت زندگی بهینه و مینیمالی بروند، باید بهترین راهکار‌ها برای این گونه زندگی پیدا کرد. یکی از راه‌های مینیمالیست زندگی کردن تهیه لباس کم و محدود است، اما امان از لکه‌هایی که باعث دور انداختن لباس‌ها می‌شود. بر همین اساس در این گزارش سعی شده است که راهکاری برای پاک کردن لکه‌ها داده شود، تا دیگر مجبور نشوید لباس‌ها را به دلیل لک چربی، شکلات، چسب و ... دور بیاندازید.مهم‌ترین بخش لکه گیری این است که در اسرع وقت تمیزکاری اولیه را انجام بدهید. هرچه سریع‌تر کار پاک کردن لکه را شروع کنید، احتمال اینکه بتوانید آن را برطرف کنید بیشتر است. همیشه قبل از از بین بردن لکه ها، قسمت دیگری از پارچه‌ موردِنظرتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید راه‌حلی که قرار است به‌کار ببرید، به پارچه‌ شما آسیب نمی‌زند. بعضی شوینده‌ها توانایی پاک کردن لکه‌ها را دارند، ولی برخی لکه‌ها با روش‌های دیگر قابل پاک شدن است.

راه‌های پاک کردن لکه از روی لباس/لکه شکلات روی لباس

پاک کردن لکه شکلات

یکی از لکه‌هایی که اصولاً پاک نمی‌شود، لکه شکلات است. برای پاک کردن این لکه اول باید شکلات کاملاً سرد و سفت شود و سپس تا جایی که امکان دارد باید آن را به‌آرامی از پارچه جدا کرد. با مایع ظرف‌شویی بی رنگ و آب، پاکسازی اولیه را انجام شود. بعد با استفاده از یک تکه پارچه‌ رنگ روشن، به‌آرامی لکه را پاک‌ می‌کنیم.

اگر لکه‌ روی پارچه از شیر شکلات است، از چند قطره آمونیاک استفاده باید شود. اگر لکه‌ ایجادشده ناشی از شکلات تلخ است، از دو قاشق غذاخوری سرکه‌ سفید (برای پارچه‌ی رنگی) یا پروکسیدهیدورژن (برای پارچه‌ی سفید) استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی آنزیم‌دار را با دو فنجان آب مخلوط و قسمت لکه‌دار را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید و سپس کاملاً آبکشی شود.

پاک کردن لکه شکلات از روی لباس

پاک کردن لکه آدامس و چسب

برای همه حداقل یک بار پیش آمده است که آدامس به لباسشان چسبیده باشد یا موقع کاری چسب روی لباس ریخته باشد. برای پاک کردن آدامس، پارچه را در فریزر باید گذاشت تا منجمد شود، اگر این‌کار امکان‌پذیر نیست می‌توان چند تکه یخ را در کیسه‌ نایلونی کوچکی قرار دهید و آن را روی قسمتی از پارچه که آدامس به آن چسبیده است بگذارید.

وقتی آدامس سخت و سفت شد می‌توانید آن را از پارچه جدا کنید، بدون اینکه لکه‌ای از آن باقی بماند. در مورد چسب و سایر مواد چسبنده، باید از محصولی استفاده شود که مخصوص این کار ساخته شده است. این محصولات فرمولی دارند که می‌تواند باقی‌مانده‌ مواد چسبیده‌شده را بشکنند و از روی پارچه پاک کنند.

این محصول را به‌کار ببرید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اثر کند، سپس سعی کنید ماده‌ چسبیده‌شده را بردارید، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا کاملاً پاکسازی شود. برای پاک کردن چسب مایع، کمی مایع ظرف‌شویی و آب کافی است. برای پاک کردن چسب‌های دائمی مانند اپوکسی (چسب پلاستیکی) یا چسب قطره‌ای به استون نیاز خواهد بود، بعد هم پارچه را کاملاً باید شست و آبکشی کرد.

پاک کردن لکه آبمیوه

آب آلبالو یا هندوانه همیشه لباس‌ها با رنگ روشن را هدف قرار می‎دهد. در مرحله اول برای پاک کردن آبمیوه باید پارچه را به‌مدت ۳۰ دقیقه در آب سرد قرار داد. سپس باید در ترکیبی از آب گرم و کمی شوینده‌ آنزیم‌دار غوطه‌ور شود و بعد با آب سرد آبکشی و بعد پارچه را در محلولی که از ترکیب سرکه و آب (به نسبت یک به دو)  قرار گیرد. ۱۰ دقیقه باید در این محلول باقی بماند.

یا از یک محصول لکه‌بر استفاده شود و سپس در پودر آنزیم‌دار شست‌و‌شو بدهیم. روش دیگر به این صورت است که یک دستمال یا پنبه را به سرکه آغشته کنید و به آرامی روی لکه بکشید به طوری که لکه پخش نشود. سپس از پشت لکه روی آن آب سرد بریزید و آن را بشویید.

پاک کردن لکه آبمیوه از روی لباس

پاک کردن لکه قهوه و چایی

لکه چای و قهوه بر روی لباس اکثر افرادی که خارج از خانه کار می‌کنند، دیده می‌شود. برای برطرف کردن لکه قهوه یا چایی، با یک محصول لکه‌بر روی لکه را بپوشانید و پس از ۱۰ دقیقه با استفاده از یک پودر آنزیم‌دار، با آب گرم بشویید. با کمک مایع ظرف‌شویی و آب گرم سعی کنید لکه را پاک کنید. اگر لکه‌ موردنظر از شیر قهوه است، از محصولی استفاده کنید که حلال چربی باشد.

سرکه سفید به عنوان یک پاک‌کننده قوی برای لکه روی لباس، به‌خصوص لباس سفید و روشن به کار می‌رود. از این جهت اگر می‌خواهید پاک کردن لکه قهوه روی لباس سفید را در خانه تجربه کنید، ساده‌ترین و بهترین ترکیب، سرکه سفید خواهد بود. ابتدا مقداری سرکه سفید را با آب ولرم ترکیب کنید تا کمی رقیق شود. سپس این ترکیب سرکه و آب را روی لکه قهوه لباس سفید بریزید یا روی آن اسپری کنید. توصیه می‌کنیم از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا لکه روی لباس پاک شود. در مرحله بعد، برای پاک کردن لکه قهوه از روی لباس سفید، آن را با آب ولرم بشویید. در صورتی که جای لکه روی لباس سفید باقی ماند، می‌توانید دوباره سرکه سفید روی آن اسپری کنید تا اثری از لکه باقی نماند. سپس لباس سفید را به روش معمول بشویید.

پاک کردن لکه قهوه و چایی از روی لباس

پاک کردن لکه گل و لای

پاک کردن گل و لای از مشکلات بزرگ مادرهایی است که فرزند کوچکی دارند. برای اولین کار باید اجازه بدهید گِل خشک شود. سپس  هرقدر که امکان دارد آن را از پارچه جدا کنید. از یک شوینده‌ی ملایم و کمی آب استفاده کنید و پارچه را بمالید تا کف درست شود. بعد از آبکشی اگر هنوز هم لکه‌ای باقی مانده بود، از ترکیب سرکه و آب (به نسبت مساوی) برای پاک کردن آن استفاده شود و با یک شوینده‌ی آنزیم‌دار بشویید.

در مورد چیز‌هایی که نمی‌توانید آن‌ها را در ماشین لباس‌شویی بیندازید، بگذارید گِل خشک شود و سعی کنید آن را جدا کنید. از یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و یک فنجان آب برای پاک کردن لکه استفاده و با آب سرد آبکشی کنید.

پاک کردن لکه گل و لای از روی لباس

پاک کردن لکه روغن

غذاهای روغنی همیشه نگرانی ایجاد می‌کند که ممکن است لباس را کثیف کند. اما روش‌هایی برای پاک کردن لکه روغن وجود دارد. اول باید سطح لکه‌دار را روی یک دسته دستمال کاغذی بگذارید، کمی حلال چربی روی آن بریزید و اجازه بدهید خشک شود، سپس آبکشی کنید.

برای شست‌و‌شو در ماشین لباس‌شویی هم از گرم‌ترین آبی که برای شست‌و‌شوی پارچه‌ مورد نظر توصیه شده است استفاده شود. روی لکه را با یک پودر جاذب مانند نشاسته‌ ذرت، جوش شیرین، نمک یا پودر بچه بپوشانید و بگذارید کمی بماند. سپس بدون آنکه ساییده شود پودر را از روی پارچه بردارید. اگر لکه هم‌چنان باقی بود، از یک حلال پاک‌کننده‌ خشک استفاده کنید. به لکه صابون ظرف‌شویی بزنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. با یک تکه پارچه‌ی تمیز سعی کنید لکه را پاک کنید و سپس با یک شویند‌ه‌ آنزیم‌دار بشویید.

پاک کردن لکه روغن از روی لباس

پاک کردن لکه جوهر

مؤثرترین ماده‌ای که می‌تواند لکه‌ جوهر را پاک کند، اسپری مو است! یک پارچه یا حوله‌ی تمیز را زیر لکه بگذارید و روی لکه را اسپری کنید تا کاملاً خیس شود. اجازه بدهید چند ثانیه بماند و سپس با یک پارچه‌ی تمیز دیگر سعی کنید لکه را پاک کنید. این کار را تکرار کنید تا لکه پاک شود و بعد پارچه را با یک شوینده‌ آنزیم‌دار بشویید. راه دوم این است که پارچه‌ لک‌شده با جوهر را شب تا صبح در شیر غوطه‌ور کنید و سپس طبق روال معمول بشویید.

استون، یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک حلال برای مواد شیمیایی، و همچنین به عنوان پروپانون یا پاک کننده ناخن نیز شناخته می‌شود. مانند متیل الکل، استون نیز کمک می‌کند، تا لکه‌های جوهر از روی لباس پاک شود. با این حال، این محصول می‌تواند برای پارچه بسیار قوی باشد و به آن آسیب برساند. با این وجود، هر دو روش‌ها، مخصوصا الکل متیل برای لباس‌های رنگی، مناسب هستند. روش کار با استون مشابه روش الکل متیل است. با این حال، سعی کنید، این روش‌ها را در فضا‌های باز انجام دهید و از ماسک استفاده کنید، چرا که بوی آنها، می‌تواند باعث سردرد شود.

پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

پاک کردن لکه خون

در فصل گرما که خون دماغ شدن بیشتر اتفاق می‌افتد، شاید دانستن اینکه چگونه لکه خون را چگونه می‌توان پاک کرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای نخست لکه‌ خون را در آب سرد غوطه‌ور کنید و سپس به‌آرامی با انگشت لکه را بسابید. بسته به اندازه‌ لکه ممکن است لازم باشد چند بار آبی را که به‌علت وجود خون صورتی می‌شود، عوض کنید.

سپس با آب سرد آبکشی کنید و دوباره در آب سرد غوطه‌ور کنید. قبل از شست‌و‌شو، کمی لکه‌ بر روی آن بریزید و بگذارید کمی بماند. برای پارچه‌های سفید یا رنگ روشن با لکه‌های سرسخت می‌توانید از پروکسیدهیدروژن استفاده کنید. محلول آب‌نمک (۲ قاشق غذاخوری نمک در یک لیتر آب) درست کنید و پارچه‌ لکه‌دار را در آن غوطه‌ور کنید.

پاک کردن لکه خون از روی لباس

پاک کردن لکه عرق

لکه‌های زرد عرق روی لباس‌های رنگی و مشکی یکی از سرسخت‌ترین لکه‌ها در شستن لباس‌ها هستند. لکه عرق مخصوصاً روی لباس سفید به مرور کاملاً لباس را غیر قابل استفاده می‌کند. قبل از شست‌و‌شو از یک لکه‌بر استفاده کنید و بگذارید طبق دستور کمی بماند. پارچه را در گرم‌ترین آبی که در مورد آن پارچه توصیه شده است و با کمک یک شوینده‌ی آنزیم‌دار و سفیدکننده بشویید. بعد از استفاده از لکه‌بر، از سرکه‌ رقیق‌شده برای برطرف کردن لکه‌ باقی‌مانده استفاده کنید و سپس با آب سرد کاملاً آبکشی کنید.

جوش‌شیرین همیشه یک یار خوب برای پاک‌کردن اکثر لکه‌ها است. برای از بین رفتن لکه‌های عرق می‌توانید ۴ قاشق جوش‌شیرین را با یک‌چهارم لیوان آب مخلوط کنید تا محلول خمیری شکلی داشته باشید. به‌وسیله یک مسواک کهنه یا برس، محلول را روی لکه بمالید و بگذارید یک ساعتی روی لباس بماند؛ وقتی خمیر خشک شد، محل لکه را با آب سرد بشویید. می‌توانید به جای استفاده از آب، از سرکه سفید استفاده کنید، یعنی جوش‌شیرین را با سرکه مخلوط کنید تا خمیر شود و روی لباس بمالید؛ فقط فراموش نکنید که زودتر از یک ساعت لباس را بشویید. این روش برای یقه‌های لباس بهتر جواب می‌دهد. قبل از شستن، دو پیمانه جوش شیرین به مواد شوینده اضافه کنید. با اتخاذ این روش که روی هر نوع پارچه‌ای موثر است، هر نوع بویی از بین می رود. براي پاک کردن لکه عرق از يقه لباس از خمير جوش شيرين و سرکه سفيد کمک بگيريد. اين خمير را بر محل مورد نظر بماليد، بعد از چند دقيقه به روش معمولی شست‌وشو دهيد.

پاک کردن لکه عرق از روی لباس

پاک کردن لکه سس

هرچه سریع‌تر پارچه را زیر آب سرد بگیرید. سپس آن را در آب گرم غوطه‌ور کنید و با یک اسفنج آغشته به صابون ظرف‌شویی روی لکه ضربه بزنید. لکه‌های سرسخت را می‌توانید با متیل‌الکل برطرف کنید. از یک لکه‌بر استفاده کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. از سرکه‌ رقیق‌شده برای پاک کردن اثر باقی‌مانده از لکه استفاده کنید.

اگر لکه سس گوجه فرنگی روی لباستان هنوز تازه است، بدون آنکه لکه را در قسمت‌های دیگر پخش کنید، با استفاده از یک قاشق کوچک یا چاقوی صبحانه اضافه‌های سس را از روی لباستان جمع کنید. سپس برای پاک کردن لکه سس کمی فوم ریش تراشی را لکه قرار دهید و با یک برس روی آن بکشید تا لکه کاملا تمیز شود. پس از پاک شدن لکه سس از روی لباس آن را در لباسشویی بشویید.

پاک کردن لکه سس از روی لباس

پاک کردن لکه کره، خامه و بستنی

برای پاک کردن لکه کره، خامه و بستنی از روی لباس ابتدا محل لکه را در آب سرد خیس دهید و سپس آن را با آب گرم و صابون بشوئید.

روش دوم به این صورت است که مواد ریخته شده را با قاشق از روی لباس بردارید، دقت کنید تا پخش نشود. محل لک شده را از پشت پارچه زیر آب سرد بگیرید. پارچه را با محلول آب و مایع لباسشویی (۳ گرم در لیتر) خیس کنید و بعد با پنبه‌ای آغشته به بنزین روی آن بکشید و بعد از مدتی آب کشی کنید. مقداری اسپری شوینده آنزیم‌دار مخصوص لباس روی آن بپاشید. سپس لباس را طبق معمول بشویید. یا پارچه را در آب و پودر شست‌وشوی آنزیم‌دار خیس کرده و پس از گذشت حداقل ۳۰ دقیقه (برای لکه‌های جدید) و چند ساعت (برای لکه‌های قدیمی) آن را بشویید. روش دیگر این است که پارچه را با آب گازدار (سودا) مرطوب و لکه را از رو پاک کنید. از یک پارچه خشک برای جذب رطوبت استفاده کنید. این کار را تا زمان برطرف شدن لکه ادامه دهید.

پاک کردن لکه تخم مرغ و گوشت از روی لباس

پاک کردن لکه رنگ

پاک کردن لکه رنگ روغن است کار سختی است.برای از بین بردن لکه تازه رنگ ابتدا آن را پاک کرده و سپس با آب گرم و صابون بشوئید. برای از بین بردن لکه خشک شده رنگ آن را با روغن یا وازلین پاک کنید. سپس به وسیله‌ی اسفنج با آب گرم و صابون بشوئید.

روش دوم به این صورت است که برای رفع لکه رنگ روغن از روی لباس ابتدا به میزان کمی تربانتین بر روی لکه بزنید. سپس لباس را آب بکشید و در مرحله بعد با استفاده از یک پاک کننده مناسب مجددا لکه را بشویید و دوباره آبکشی کنید.

پاک کردن لکه رنگ از روی لباس

پاک کردن سوختگی اتو 

از بین بردن لکه سوختگی بسیار سخت است. اگر پارچه پشمی بود از کاغذ سمباده‌ی نرم استفاده کنید و اگر پارچه کتانی و نخی و سفید بود، ابتدا پارچه را در آب خیس کرده و در آفتاب قرار دهید. اگر با تکرار این عمل باز هم لکه باقی ماند، با آب اکسیژنه رنگ آن را ببرید و بعد خوب بشویید.

گاهی اتو روی لباس برقی ایجاد می‌کند. هر زمان که متوجه برق افتادگی بر روی لباس شدید لباس را به مدت ۲۴ ساعت در آب سرد بخیسانید و سپس آن را آبکشی کرده و اجازه دهید خشک شود. این کار باعث نرم شدن الیاف پارچه شده و می تواند آن ها را به حالت طبیعی خود نیز برگرداند.

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی لباس

پاک کردن لکه لاک ناخن

برای تمیز کردن لاک ناخن از تینر و استون استفاده کنید، اما در به جای استون و تینر در پارچه‌های مصنوعی از تتراکلروکربن استفاده نمائید.

البته اول از همه نوشته روی لباس را بخوانید. اگر روی آن نوشته شده باشد استات یا تری‌استات، نباید از این روش استفاده کنید، زیرا استون باعث ایجاد سوختگی در پارچه می‌شود، بنابراین اول روی بخشی از قسمت داخلی پارچه، آن را تست کنید. برای پاک کردن لکه لاک، اول لباس را روی یک سطح صاف پهن کنید تا لکه را کاملاً ببینید. یک دستمال کاغذی را به استون آغشته کنید و روی لک بگذارید و کمی فشار دهید تا لاک از روی لباس به روی دستمال منتقل شود. دوباره بخش دیگری از دستمال کاغذی اغشته به استون را روی لک بگذارید و این کار را تا انتقال کامل لاک به دستمال ادامه دهید و هر بار، جای دستمال کاغذی را تغییر دهید تا دوباره لباس را لک نکند. بهتر است این کار را خیلی سریع انجام دهید تا لک عمیق‌تر نشود.  بعد می‌توانید لباس را به داخل ماشین لباسشویی انتقال دهید تا آن را بشوید و یا اینکه با آب سرد، خودتان آن آبکشی کنید.

راه‌های پاک کردن لکه از روی لباس

پاک کردن لکه توتون

استفاده از قلیون این روزها به یک تفریح در بین جوانان در مهمانی‌ها و حتی کافه‌ها تبدیل شده است. در این بین بسیار اتفاق می‌افتد که توتون قلیون که اکثراً دارای شیره روغنی شکلی هستند روی لباس بریزد و لکه‌اش به راحتی پاک نشود. بنابراین نیاز به راهکاری جدید برای پاک کردن اینجور لکه است. برای از بین بردن لکه اسفنج و الکل صنعتی بکار ببرید و برای از بین بردن لکه در پارچه‌های کتانی سفید ابتدا محل لکه را با آب سرد بشوئید، به آن گلیسیرین بزنید و اجازه دهید نیم ساعت بماند و سپس با صابون و آب بشویید.

پاک کردن لکه توتون از روی لباس

پاک کردن لکه لوازم آرایش و عطر

کرم پودر، سایه چشم و رژ لب را می‌توان به‌آسانی و به کمک مواد شوینده‌ مایع لکه‌گیری کرد. مقدار کمی از مواد شوینده مایع را بر روی لکه ریخته، بسابید و سپس مثل همیشه با آب بشویید. همین طور زمان‌هایی پیش می‌آید که اغلب یقه‌ لباس به مواد آرایشی مایع آغشته می‌شود. لکه‌های ناشی از مواد آرایشی را می‌توان به کمک کرم اصلاح و کیسه حمام از بین برد. برای از بین بردن جای رژلب روی لباس از اسپری مو استفاده کنید.

اگر پودر رژگونه یا برنزه کننده درون کیف آرایش تان شکست، نگران نباشید. پارچه‌ی مرطوب پاک کننده‌ آرایش به خوبی آن را تمیز می‌کند. شاید مقداری عطر به طور تصادفی روی لباس ابریشمی شما ریخته شده باشد. کمی الکل اتانول روی یک بانداژ چند لایه (مخصوص بستن زخم) ریخته و بر روی سطح مورد نظر بکشید. سفیدک حاصل از خوشبوکننده‌های بدن را با مالیدن آرام فوم محافظ آویز (جا رختی) پاک کنید.

پاک کردن لکه لوازم آرایش و عطر از روی لباس

پاک کردن لکه پارافین

اگر روی یکی از لباس هایتان پارافین (شمع آب شده) ریخت و خشک شد و یا پارچه رومیزی شما به دلیل روشن کردن شمع در تاریکی پارافینی شده است، یک تکه کاغذ پارافین بردارید و بگذارید روی لکه‌های خشک شده، سپس روی آن را را اتو کنید تا نرم شود. کاغذ را که برداشتید، لکه‌ها هم به همراه آن کنده می‌شوند.

پاک کردن لکه پارافین از روی لباس

پاک کردن لکه آبرنگ

محال است که شما مشغول نقاشی با گواش و آبرنگ باشید و رنگی نشوید. لکه با آب سرد بشویید سپس آنرا با آب نیم گرم و پودر رختشویی بشویید و آبکشی نمایید. اگر هنوز لکه برطرف نشده است، پنبه را به گلیسیرین آغشته نموده و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده نمایید.

در روش دوم لباس را در محلولی از آب ولرم و ماده شوینده قرار دهید. پس از شستشو و آبکشی اگر لکه ای باقی مانده بود مقدار کمی استون میتواند کمک کننده باشد.

پاک کردن لکه آبرنگ از روی لباس

پاک کردن لکه واکس

زمان واکس زدن کفش‌ها خیلی مواقع لباس‌ها کثیف می‌شود و پاک کردن آن از لباس مشکلات زیادی خواهد داشت و با یک شستشوی ساده ممکن است لک آن پاک نشود. ابتدا پارچه‌ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پارچه مقدای مایع ظرفشویی ریخته و بر روی لکه بکشید. بعد دوباره با پارچه خیس دیگری روی لکه بکشید اگر لکه کاملاً از بین نرفت، با پارچه آغشته به الکل بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود.

 

پاک کردن لکه واکس از روی لباس

پاک کردن لکه‌ نوشابه

لکه نوشابه بیشتر مواقع بر روی لباس کودکان خودنمایی می‌کند، مخصوصاً زمانی که آنها را به رستورانی می‌برند و مادر و پدر کنترلی بر غذا خوردن آنها ندارند. البته این موضوع ممکن است برای بزرگسالان نیز پیش بیاید. لک نوشابه بر روی لباس نیز به سادگی برطرف نمی شود. بنابراین نیاز به راهکاری دارد. قشر نازکی از نمک یا پودر تالک (پودر بچه) روی لکه بریزید و آن را تا یک ساعت بگذارید بماند سپس با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم شست وشو دهید.

پاک کردن لکه‌ نوشابه از روی لباس

پاک کردن لکه توت‌فرنگی

بهار و تابستان فصل میوه‌های هیجان‌انگیز است، ولی لکه‌هایی که از این میو‌ها مخصوصا توت‌فرنگی باقی می‌ماند آزاردهنده هستند. ولی پاک کردن این نوع لکه با لیمو ترش آن قدر هم سخت نخواهد بود. برای این کار با مواد شوینده‌ای که معمولا استفاده می‌کنید لباس را بشویید، سپس مدتی در معرض نور خورشید قرار دهید تا به کمک نور کمی از شدت لکه کم شود. در مرحله بعدی اگر لیموترش تازه دارید قطعه‌ای از آن را بر روی لکه قرار دهید و یا چند قطره آب لیمو ترش را روی لکه بریزید و بعد از مدتی آبکشی کنید. این فرایند را در صورت وجود لکه مجدد تکرار کنید تا لکه تماماً از بین برود.این روش برای میوه‌ای مثل شاتوت و غیره نیز کاربرد دارد. 

این موارد چندین راهکار برای پاک کردن لکه‌های روی لباس‌ها مخصوصاً لباس‌های رنگ روشن بود که بعد از لک شدن در واقع بلا استفاده می‌شوند. با این راهکار‌ها می‌توان از لباس‌ها مراقب بیشتری کرد و زندگی مینیمال را به خانه خود برگرداند و همچنین از خرید لباس بیشتر و مصرف بیشتر منابع جلوگیری کرد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی