تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
تنگنا برنامه سوم- بخش اول

گفتگو با لطف‌الله میثمی؛ چریک باهوش در محاصره!

«تنگنا» عنوان برنامه‌ای از مجموعه رسانه‌ای دیدار است که به گفتگوهای صریح با سیاستمداران ایرانی در مورد زندگی سیاسی آن‌ها اختصاص دارد. لطف‌الله میثمی میهمان سومین برنامه تنگنا بوده است.

کد خبر: ۸۷۹۶۹
۱۹:۵۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

گفتگو با لطف‌الله میثمی؛ چریک باهوش در محاصره!

دیدارنیوز ـ حامد شجاعی:  در روزگار کنونی، شاید به سختی بتوان انسان‌هایی را یافت که در راه عقیده و آرمان آماده جانبازی باشند. اما دهه‌های سی تا شصت خورشیدی را می‌توان زمان ظهور ستاره‌های بی‌شماری در سپهر مبارزات آزادیخواهانه و استقلال‌طلبانه ملت ایران دانست که برای نیل به آرمان آزادی یا دفاع وجب به وجب از خاک این سرزمین، جان و زندگی و عمر خود را در طبق اخلاص گذاشتند. این پاکبازی، اما به معنای آن نیست که ایده‌ها و شیوه‌های آن ستارگان برای نسل‌های بعدی محل شبهه و پرسش نباشد.

در تنگنای سوم، میزبان یکی از همین ستارگان بودیم. لطف‌اله میثمی، دانش‌آموخته مهندسی نفت از دانشگاه تهران در سال‌های نخستین دهه چهل خورشیدی، در تقلای دستیابی به آرمان آزادی و جامعه بی‌طبقه توحیدی، کار در مناطق نفت‌خیز جنوب را رها کرد و از لاوان به تهران بازگشت تا مبارزه مخفیانه را پی بگیرد. در آستانه تشکیل زندگی مشترک دستگیر و زندانی شد و پس از آزادی بار دیگر مخفی شد. این چریک مصدقی، به منظور ایجاد اختلال در مراسم بیست و یکمین سالروز کودتای بیست و هشت مرداد، در یکی از خانه‌های تیمی سازمان مجاهدین خلق در خیابان شیخ هادی تهران، مشغول ساختن یک بمب کوچک صوتی بود که انفجار آن دو چشم و یک دست او را گرفت.

به چالش کشیدن فردی که جسم و جانش را فدای یک آرمان کرده، امری دشوار است. اما پاسخ به پرسش‌های نسل‌های بعدی، وظیفه‌ای اخلاقی و تاریخی است. این چریک پیر و خوش‌اخلاق با علم به این مسوولیت تاریخی با صبر و حوصله بسیار و به مدد حافظه خوبش پاسخگوی تک‌تک پرسش‌های ما بود و روزه‌داری ماه رمضان هم‌ تاثیری در توان و انرژی او برای پیگیری گفتگو نداشت. بخش نخست این گفتگو بیشتر به بررسی زمینه‌ها و ریشه‌های شکل گرفتن مبارزات مسلحانه در دهه‌های چهل و پنجاه اختصاص یافت که از جنبه آگاهی‌های تاریخی مخاطبان محترم "تنگنا" حاوی نکات جالبی‌ست.

بخش دوم این برنامه، پنجشنبه آینده منتشر خواهد شد و تلاش دست‌اندرکاران رسانه دیدار این است که تنگنا را در جهت روشن شدن ابهامات و پرسش‌های تاریخی بدون حذف و جرح و تعدیل در اختیار مخاطبان قرار دهند.

بخش اول گفتگو با لطف الله میثمی را ببینید:

 

 

 

 

 

 

تهیه کننده و مجری: حامد شجاعی

مشاور طرح: حامد سیاسی‌راد

دکور و تصویر: اشکان اشعریون 

دستیار تولید: محمد بدیعی

تدوین: سجاد پیروانی

کارگردان: علیرضا پوریوسف

 

برچسب ها: تنگنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
1
چقدر گفتگو با این چهره ها ارزشمند است
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی