تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

مرکز آمار اعلام کرد: تورم ۹۹، نزدیک به ۵۰ درصد

در آخرین ماه سال مردم برای خرید کالا‌ها و خدمات حدود ۵۰% هزینه بیشتری نسبت به پارسال کرده‌اند. تورم ماهانه ۱.۸% بالا رفت. این میزان از متوسط دوران جنگ و سازندگی در دهه ۶۰ و ۷۰ نیز بیشتر است.

کد خبر: ۸۴۳۱۴
۱۱:۱۹ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰

مرکز آمار اعلام کرد: تورم ۹۹، نزدیک به ۵۰ درصد

دیدارنیوز: به گزارش اقتصاد نیوز، مرکز آمار گزارش رسمی تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات در اسفند ۱۳۹۹ را  در سه بازه ماهانه، متوسط ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه  اعلام کرد. گزارش این مرکز نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٩ در مقایسه با بهمن سال قبل به ١,٨ درصد رسیده است. یعنی ظرف یک ماه قیمت کالا‌ها و خدمات به این میزان رشد کرده است.
بر اساس گزارش این مرکز، نرخ متوسط در پایان اسفند بیش از ۳۶ درصد بوده، اما فشار تورم در پایان اسفند در مقایسه با اسفند سال قبل نزدیک به ۵۰ درصد بوده است. به بیان دقیق‌تر نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.
متوسط نرخ تورم نیز که تغییرات قیمت در ۱۲ ماهه گذشته به دوره مشابه را نشان می‌دهد به ۳۶.۴ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٣٦,٢ درصد و ٣٧.٧ درصد است که برای خانوار‌های شهری ٢,١  واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ٢.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

 

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌ها


نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ١٣٩٩ به ۴۸.۷ درصد رسید،  یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.
 

مرکز آمار اعلام کرد: تورم ۹۹، نزدیک به ۵۰ درصد


نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ١٣٩٩ نیز در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش یافت. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٠,٢ واحد درصدی به ٦٦.٦ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٤٠.٥ درصد رسیده است.
البته نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۴۷.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته و این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۵۳.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

کاهش نرخ تورم ماهانه

 
 نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٩ به ۱.۸ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» نیز به ترتیب ١.٧ درصد و ١.٨ درصد بوده است.

 
تغییر قیمت‌ها در اسفند ماه


مرکز آمار گزارش می‌دهد:در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گوسفند و گوشت گاو) بوده است.
بر اساس گزارش این مرکز در گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند و شکر) و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد، روغن زیتون، روغن مایع)  بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.
 در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش»، گروه «هتل و رستوران» (کرایه تالار پذیرایی و غذا‌های آماده) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.  
همچنین در این ماه گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، پیاز و خیار) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

 

فشار تورم به  دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در پایان سال 


دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اسفند ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٤,٦ درصد برای دهک اول تا ٤٣.٥ درصد برای دهک دهم است. دهک اول به دلیل بضاعت کم امکان هزینه زیادی ندارد در مقابل دهک دهم مرفه‌ترین دهک جامعه به حساب می‌آید. تفاوت این دو دهک در نوع مصرف کالا‌ها و خدمات است. بخش زیادی از هزینه‌های دهک اول صرف خورد و خوراک می‌شود، اما سهم کالا‌های غیرخوراکی در سبد مصرف دهم بیشتر است. کالا‌هایی که در سبد مصرفی دهک اول تقریبا وجود ندارد. با این حساب دهک اول با تورم ۳۴.۶ درصدی روبرو بوده که عمدتا بازتاب متوسط هزینه خورد و خوراک است. اما هزینه‌های دهک دهم ۴۳ درصد بالا رفته است.
مرکز آمار اعلام کرد: تورم ۹۹، نزدیک به ۵۰ درصد
در بازه ماهانه بالاترین نرخ تورم از منظر شاخص کل را دهک دوم، سوم، پنجم و ششم تحمل کرده اند، نرخ تورم ماهانه در این دهک ۱.۸ دصد گزارش شده است دهک اول و دهک دهم نیز به یک میزان تورم تحمل کرده اند ۱.۷ درصد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی