تیتر امروز

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران
گزارش خبرنگار دیدارنیوز از دومین روز نمایشگاه

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که خبرنگار دیدارنیوز حال و هوای متفاوت این نمایشگاه را روایت کرده؛ پس این گزارش جالب را بخوانید.
تولید و تامین دارو مهم است یا ورود به موضوع رعایت پوشش در داروخانه‌ها؟
دیدار بررسی می‌کند

تولید و تامین دارو مهم است یا ورود به موضوع رعایت پوشش در داروخانه‌ها؟

در حالیکه معضل کمبود برخی دارو‌ها برای بیماران خاص در کشور مرتفع نشده؛ خبر تخصیص دارو به داروخانه‌ها به شرط رعایت حجاب چند روزی است موضوع رسانه ها شده و دیدار هم تحلیلی بر این موضوع دارد.

محکومیت عیسی شریفی ؛ خبر بد برای قالیباف در آستانه ۱۴۰۰

حکم محکومیت عیسی شریفی قائم مقام محمد باقر قالیباف در زمان تصدی شهرداری تهران تایید شد. خبری که می‌تواند یک ضربه مهم سیاسی برای قالیباف در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد.

کد خبر: ۸۴۱۲۷
۲۰:۰۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

محکومیت عیسی شریفی ؛ خبر بد برای قالیباف در آستانه ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ علی صافی*: تایید حکم ۲۰ سال حبس برای عیسی شریفی احتمالا آخرین بمب خبری سیاسی در سال ۱۳۹۹ است. حکمی که بعد از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی‌های مختلف در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور صادر شد.

پرونده عیسی شریفی برای مدت‌ها در مرکز توجهات رسانه‌ای و منازعات سیاسی قرار داشته است. اهمیت این پرونده به خصوص از آن جهت است که او دست راست و از مهم‌ترین مدیران محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران بوده است. نام او علاوه بر «هلدینگ یاس» و مسائل مربوط به آن با ماجرای املاک نجومی هم پیوند خورده است. پرونده‌ای که در آن شهرداری تهران در دوران محمد باقر قالیباف متهم شده بود که املاکی را با تخفیف‌های بسیار بالا به اشخاص خاص واگذار کرده است.

دادگاه عیسی شریفی بر خلاف دادگاه اکبر طبری به صورت علنی برگزار نشده است و از این رو قضاوت در مورد محتویات پرونده او ممکن نیست.

ضربه به قالیباف در پایان سال

اعلام تایید حکم عیسی شریفی در شرایطی صورت می‌گیرد که فضای سیاسی ایران تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و رقابت‌های سیاسی مربوط به ان قرار دارد.

فرآیند تعیین نامزد یا نامزد‌های اصولگرا هم یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های این انتخابات است. به خصوص آن که اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد دولت روحانی و کم شدن اقبال بدنه اجتماعی احتمالا شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات پیش رو ندارند و هم از این روی است که فرآیند تعیین نامزد‌های اصولگرا با حساسیت بیشتری در حال رخ دادن است.
مانند سایر انتخابات، اجماع بین جریان اصولگرایی بسیار دشوار حاصل می‌شود. جریان‌های مختلف و متعدد اصولگرا معمولا سر سازگاری با هم ندارند و کار اجماع در این جناح معمولا به دقیقه ۹۰ می‌کشد و در بسیاری موارد به نتیجه نمی‌رسد.

محمد باقر قالیباف هم مثل همه مقاطع دو دهه اخیر یکی از نامزد‌های مطرح اصولگرایان است و به نظر برای شرکت در انتخابات بی‌میل نیست. در این شرایط اعلام این حکم می‌تواند یک حمله جدی به او در این رقابت‌ها باشد و شانس او را برای مبدل شدن به نامزد اجماعی اصولگرایان و یا حتی شانسش در انتخابات ریاست جمهوری را کمتر کند.

 سعید محمد و رقابت او با قالیباف

خبر بد برای محمد باقر قالیباف در زمانی رسیده است که یکی از رقبای جدی او همین چند روز پیش در فرآیندی پر کش و قوس هم از راس یک نهاد مهم نظامی ـ اقتصادی کنار رفت و هم رسما نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

سعید محمد یکی از رقبای اصلی و مستقیم قالیباف در عرصه رقابت‌های ریاست جمهوری است. او هم مانند قالیباف از طیف مدیریت جهادی‌های اصولگرا محسوب می‌شود.

کنار رفتن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با حواشی فراوان همراه بود. او و مدافعانش تاکید داشتند که او استعفا داده است. در حالی که به فاصله چند روز و با مخالفت‌هایی که با سعید محمد صورت گرفت، روشن شد که این کنار رفتن احتمالا با مخالفت‌ها با نامزدی او بی ارتباط نبوده است. یا حداقل او را نمی‌توان یک نامزد مورد اجماع اصولگرایان تلقی کرد.


بیشتر بخوانید: سعید محمد و انتخابات ۱۴۰۰؛ سیاستمدار کم‌سابقه و بازی پیچیده


شنیده‌هایی وجود داشت که سعید محمد اقداماتی در مورد ارایه اسنادی در مورد تخلفات قالیباف انجام داده است. تایید چنین خبری به صورت مستقل ممکن نیست، اما صرف تکرار آن نشان دهنده رابطه نه چندان خوب این دو و رقابتشان با هم بود.

در حالی که با کنار رفتن سعید محمد از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ضربه‌ای سیاسی به یکی از رقبای او وارد شده بود، حالا اعلام تایید حکم عیسی شریفی می‌تواند یک خبر بد برای او باشد. خبر بدی که توجهات رسانه‌ای منفی را بار دیگر بر کمپین شهردار سابق تهران و رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی متمرکز می‌نماید.

بهاری پر ماجرا در پیش است

در هر حال روز‌های پایانی سال نه برای سعید محمد و نه برای محمد باقر قالیباف به خوشی تمام نشد. این احتمالا تازه نقطه آغاز رقابت‌های جدی انتخاباتی در درون اصولگرایان است و بهاری پر ماجرا در پیش است.

*روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
1
قطعا بایستی سهم قالیباف در این فساد سنگین مشخص شود از قوه عدلیه کمالسپاسگزاری داریم بابت برخورد جدی با مفسدان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
0
1
قوه خستگی نا پذیر و مبارزان واقعی با فساد خدا عزت روز افزون عطا فرماید خواش داریم در خصوص جرم جناب قالیباف در پرونده قاعم مقامش نیز اطلاع رسانی فرمایید یا اگر جرم یا گناهی متوجه ایشان نیست ملت شریف و شهید پرور ایران اسلامی را اگاه فرمایید.اجرکم عندااله
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی