تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

واکسیناسیون کرونا؛ انتظار ایران و پیشتازی امارات و ترکیه

امارات متحده عربی حدود ۴۰ درصد مردم خود را واکسینه کرده و در این زمینه پیشتاز است، در ترکیه هم میلیونها نفر واکسینه شده‌اند، اما افراد واکسینه شده در ایران به یک درصد از کل جمعیت هم نمی‌رسد.

کد خبر: ۸۳۴۲۲
۰۸:۴۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
امارات پیشتاز در واکسیناسیون؛ ایران همچنان لنگد می‌زند
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام : از وقتی همه جهان متوجه شدند که تنها راه مقابله با ویروس کرونا واکسن است، عزم خود را جزم کردند تا با تولید این واکسن جان مردم خود را نجات دهند هر چند که هنوز هیچ کشوری در زمینه واکسیناسیون به طور کامل موفق نبوده، اما طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۱ کشور در امر واکسینه کردن حرفی برای گفتن دارند.

در حال حاضر ۱۲۶ میلیون واکسن کرونا در دنیا توزیع شده است، یعنی ۱.۶ واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر به همین دلیل تاکنون کشور‌های کمی موفق به واکسیناسیون بخش زیادی از جمعیت‌شان شده‌اند.
 

کدام کشور‌ها پیشتاز هستند؟

امارات، آمریکا، اسلوونی، دانمارک، ایتالیا، لیتوانی، اسپانیا، ایرلند، ایسلند، مالت و چین جزء کشور‌هایی هستند که طبق گزارش نیویورک تایمز در زمینه واکسیناسیون حرفی برای گفتن دارند؛ طبق این آمار امارات با تهیه سه میلیون و ۸۴۹ هزار و ۳۷۴ دوز واکسن در صدر جدول قرار دارد هر چند که تعداد واکسن تهیه شده در چین چیزی حدود ۳۲ میلیون دوز بوده، اما به نسبت جمعیت و تعداد افراد واکسینه شده، امارات رتبه اول را کسب کرده است.

برخی کشور‌های توسعه‌یافته هم در مسابقه واکسیناسیون برای ۱۲۶ میلیون واکسن موجود در جهان عقب مانده‌اند. برای مثال هلند که تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار واکسن خریداری کرده است و موفق به واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار نفر شده است. مارک روت، نخست‌وزیر این کشور چندی پیش در این رابطه گفته بود: «به‌خاطر این که دولت به سرعت اقدام نکرد، واکسیناسیون دیرتر از کشور‌های دیگر شروع می‌شود.»

کانادا دیگر کشوری است که در روند واکسیناسیون کرونا به مشکل خورده است. براساس اطلاعات نیویورک تایمز که چند هفته پیش منتشر شد، این کشور تاکنون بیش از یک میلیون واکسن تهیه کرده است. اطلاعات رسانه‌های محلی کانادا نشان می‌دهد که ۲.۳۵۶ درصد جمعیت این کشور تاکنون واکسینه شده‌اند. البته این اعداد روز به روز تغییر می‌کنند.

استرالیا هم از کشور‌های توسعه یافته‌ای است که قرار بود از اسفند ماه روند واکسیناسیون را آغاز کند. مسئولان این کشور علت این موضوع را  موفقیت استرالیا در کنترل پاندمی دانستند، چرا که آمار مبتلایان روزانه کرونا در این کشور تک رقمی شده است.

سهم کشور‌های آفریقایی تقریبا هیچ ....

اما کشور‌های قاره آفریقا در دریافت و خرید واکسن کووید-۱۹ با مشکل روبرو شده‌اند. این قاره تاکنون به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از ۱/۰ واکسن دریافت کرده است. موضوعی که منجر به عصبانیت رهبران آفریقایی هم شده است. سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، چندی پیش در نشست مجازی انجمن جهانی اقتصاد گفته بود: "ما نگران ملی‌گرایی واکسنی هستیم، کشور‌های ثروتمند اقدام به خرید واکسن‌های زیادی از کارخانه‌ها کرده‌اند. برخی حتی چهار برابر جمعیت کشورشان واکسن خریداری کرده‌اند."

اشاره رامافوسا به کشور‌هایی مثل بریتانیا و کانادا است که ۳ و ۵ برابر جمعیت کشورشان واکسن خریداری کرده‌اند، اگرچه همین کشور‌ها هم در دریافت واکسن‌هایی که خریداری کردند با مشکل روبرو شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هم چند روز پیش این موضوع را تایید کرده و اعلام کرده بود که فاصله واکسنی کشور‌های ثروتمند و فقیر رو به افزایش است.

از امارات تا ترکیه

یکی از کشور‌های اطراف ایران که در مقوله واکسیناسیون موفق‌تر عمل کرده و با تکیه بر این عملکرد می‌تواند فخرفروشی کند، کشور ترکیه است؛ فخرالدین کوچا وزیر بهداشت ترکیه می‌گوید هدف دولت این کشور فراهم کردن ۱۰۵ میلیون دوز اضافی واکسن کرونا تا پایان آوریل (اوائل اردیبهشت) برای مردم است. او در مصاحبه‌ای با روزنامه "صباح" ترکیه، بدون ذکر جزئیات درباره منبع این ۱۰۵ میلیون دوز اضافی واکسن گفت: این کشور حدود ۸۰۰۰۰۰ دوز واکسن کرونای فایزر و بیونتک را در ماه جاری دریافت خواهد کرد.
 

ایران به شدت عقب است


ایران هنوز در تلاطم اطلاع رسانی واکسیناسیون و تامین واکسن از کشور‌های روسیه و چین دست و پا می‌زند یک روز خبر می‌رسد قرار است حجم زیادی واکسن از مسکو به تهران بیاید و یک روز دیگر خبر می‌آید چین واکسن اهدا کرده؛ اما در نهایت جمع این واکسن‌های وارداتی آنقدر کم است که نه تنها در مقیاس میلیونی قرار نمی‌گیرد بلکه در دسته چند صد هزار تایی هم جایی ندارد؛ روند کند واردات واکسن از یک سو و اجرای واکسیناسیون از سوی دیگر سبب شده تا ایران همچنان در میدان رقابت کشور‌ها برای واکسیناسیون جایی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:سفرهای نوروزی با طعم کرونای انگلیسی؛ عید عزا نشود!


و اما واکسن‌های ایرانی ...

ماجرای واکسن‌های تولیدی داخل ایران هم خود پروسه طولانی‌ای را طی کرده و از آغاز تولید واکسن چند شرکت دولتی و دانش بنیان وارد میدان شده‌اند و هر روز هم از گوشه و کنار خبر‌هایی از اینکه این شرکت  و آن شرکت چه پیشرفت‌هایی داشته‌اند منتشر می‌شود، اما در نهایت خبری که خیلی از متولیان از آن صحبت کردند از این حکایت دارد که واکسن‌های ایرانی در خرداد و تیر سال ۱۴۰۰ آماده تولید انبوه می‌شوند، اما این بدان معنی نیست که کار واکسیناسیون همه مردم هم تا آن زمان انجام شود.

دکتر مدرسی، رئیس هیات مدیره انجمن داروسازان تهران در پاسخ به این پرسش که چرا روند واکسیناسیون در ایران نسبت به کشور‌های همسایه روند کندی دارد به دیدار می‌گوید: "جواب این پرسش کاملا مشخص است؛ بیاید برویم سراغ موضوعاتی مانند دارو، بیمارستان‌ها، هوا و خیلی موضوعات دیگری که جان آدم‌ها به راحتی می‌گیرد، اما دولت به آن هیچ اهمیتی نمی‌دهد اصلا به من بگویید که دولت روی کدام درست عمل کرده و موفق بوده که روی کرونا کار اصولی انجام داده باشد."

او با اشاره به آلودگی هوا و تلفات ناشی از آن ادامه می‌دهد: "می‌دانید چند نفر قربانی دود شدن گازوییل و در نهایت آلودگی هوا شدند، چند نفر که عمل قلب کرده بودند در این هوا نفس کم آوردند و مردند که من و شما از آن خبر نداریم؟"

مدرسی با گلایه از وضعیت معیشتی مردم می‌گوید: «این روز‌ها در وضعیت کرونا مردم را می‌بینید که برای خرید مرغ و روغن مجبورند ساعت‌ها در صف بایستند فکر می‌کنید چرا؟ چون مردم درگیر تامین زندگی هستند و چاره‌ای جز این ندارند.»

رئیس هیات مدیره انجمن داروسازان تهران تاکید می‌کند: «همه این اتفاق‌ها واضح و با چشم قابل رویت است و نباید به دنبال دلایل کم کاری‌ها گشت از طرف دیگر اگر در این مملکت افراد دانشمند نداریم که مشکل تولید واکسن را حل کنند چرا از کشور‌های دیگر تقلید نکنیم.»

او می‌افزاید: «باید پول بدهیم و واکسن بخریم البته همه دولتی‌ها می‌گویند پول نداریم، پول در ظاهر نیست و، اما در آن کنار و گوشه‌ها پول وجود دارد.»

او برای روشن‌تر شدن موضوع می‌گوید: «ما برای بچه‌هایمان خودمان را به آب و آتش می‌زنیم و اگر مریض شود برایش همه کار می‌کنیم، چون احساس مسئولیت داریم، اما این روز‌ها می‌بینید این مردم می‌میرند، اما برای کسی مهم نیست و نتیجه‌اش می‌شود همینی که می‌بینید.»
 
 

 

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی